desp0
MF veteraan
Hoi, ten eerste ben ik nieuw hier op het forum dus ik hoop dat ik hier alles beetje volgens de regels post nu ...
Ik zou mij eindelijk graag een eerste motor te kopen, na eerst tot mijn 21 jaar
te wachten dacht ik mooi een motor te kunnen kopen die meteen deftig is, mooi niet dus in belgenkutland want de wet is nu veranderd en mag ik mooi met een snorfietsje beginnen à la 125cc etc... (als het maar <25kw is dus)
Nu was de eerste keuze eigenlijk al vlug gemaakt, als het dan toch zo weinig CC is dan maar meteen terug in de 2takt, bovendien kan ik zelf aardig wat sleutelen aan die dingen wat wel een voordeel biedt in het onderhoud.
Nu zijn er wel enkele mogelijkheden :
-Ik kan kiezen voor een mito (cagiva), die ik op zich héééél mooi vindt maar hij blijft wel echt klein, ik vertrouw het niet helemaal omdat ik denk dat hij erg "brommer-achtig" zal blijven aanvoelen en sturen en reageren...
Ook zijn de prestaties meestal iets minder dan een gemiddelde RS (afhankelijk van afstelling natuurlijk maar de nieuwe hebben minder KW, neen ? )
-Dan heb je mss de yamaha TZR, die je praktisch niet vindt ? hetzelfde geldt
-voor een kawasaki KR1S, die eveneens terug bloedmooi is,
maar over deze twee weet ik haast niets en volgens mij, en dat geldt ook voor
de bovenstaande Mito is het heel moeilijk aan stukken te geraken
(correct me if i'm wrong plz)
-De gilera GP1 heb ik nog niet teruggevonden in 125cc ?
Nu de meest interessante volgens mij :
de Honda NSR , de Aprilia RS en de Suzuki RGV
Zo'n oude honda nsr kan ten eerste niet zo duur zijn en qua vervangstukken zal honda toch net iets goedkoper zijn dan aprilia ?
en nu de RS en de RGV, waar ik eigenlijk het meest naartoe streef, waarom ?
Ze hebben een 250cc model (volgens mij RGV enkel 250cc ??)
Het liefst zou ik meteen zo'n model kopen, het heeft weliswaar veel te veel pk
maar ik heb het er voor over om een dure CDI te kopen die dat afstelt
maar daar stopt mijn kennis ongeveer
De RS heeft waarschijnlijk een prachtige baanligging maar is ook heel duur in stukken, ze zijn echter wel makkelijk te verkrijgen (ivm cagiva), wat ik ook eens gelezen heb is dat de RGV en de RS eigenlijk hetzelfde blok delen, dus dat veranderd niets voor de RGV, die RGV is wel een pak ouder, laatste modellen zijn uit '93 of '94 ?? en die hebben als motorblok type VJ22 ... neen?
een ander nadeel dan weer is het ongelooflijke verbruik en de hoge onderhoudskosten. Nu is de vraag is het iet wat te doen om zelf aan die cilinder te werken ? ik heb goeie ervaring in het onderhouden van 2takt dingen, van brommers tot scooters tot 125cc crossmotors (oudere modellen weliswaar voor die laatste). Zo'n RS250 is tot bouwjaar 2002 .. of 03 te vinden?..wat mss betekent dat ze al injectie hebben...wat mss betekent dat ik er nu net zelf niet meer kan aan werken? zie ik andere kosten over het hoofd die je typisch met die 2 modellen hebt ? (kettingen en tandwielen etc etc etc weet ik hoor ...).
Men zegt ook wel eens van aprilia dat het "horlogemechaniek" is, er scheelt altijd wel iets...hoe zit dat met die reputatie, gaat dit nog op voor die RS'en ?
of is er mss een ander 250cc model dat ik over het hoofd zie ? (zo'n RS van honda maar dat is niet echt binnen mijn budget)
Nu laat de reacties maar komen op al deze (gewaagde) uitspraken,
zijn ze waar of niet, vergeet ik iets, ....
thx in advance
Ik zou mij eindelijk graag een eerste motor te kopen, na eerst tot mijn 21 jaar
te wachten dacht ik mooi een motor te kunnen kopen die meteen deftig is, mooi niet dus in belgenkutland want de wet is nu veranderd en mag ik mooi met een snorfietsje beginnen à la 125cc etc... (als het maar <25kw is dus)
Nu was de eerste keuze eigenlijk al vlug gemaakt, als het dan toch zo weinig CC is dan maar meteen terug in de 2takt, bovendien kan ik zelf aardig wat sleutelen aan die dingen wat wel een voordeel biedt in het onderhoud.
Nu zijn er wel enkele mogelijkheden :
-Ik kan kiezen voor een mito (cagiva), die ik op zich héééél mooi vindt maar hij blijft wel echt klein, ik vertrouw het niet helemaal omdat ik denk dat hij erg "brommer-achtig" zal blijven aanvoelen en sturen en reageren...
Ook zijn de prestaties meestal iets minder dan een gemiddelde RS (afhankelijk van afstelling natuurlijk maar de nieuwe hebben minder KW, neen ? )
-Dan heb je mss de yamaha TZR, die je praktisch niet vindt ? hetzelfde geldt
-voor een kawasaki KR1S, die eveneens terug bloedmooi is,
maar over deze twee weet ik haast niets en volgens mij, en dat geldt ook voor
de bovenstaande Mito is het heel moeilijk aan stukken te geraken
(correct me if i'm wrong plz)
-De gilera GP1 heb ik nog niet teruggevonden in 125cc ?
Nu de meest interessante volgens mij :
de Honda NSR , de Aprilia RS en de Suzuki RGV
Zo'n oude honda nsr kan ten eerste niet zo duur zijn en qua vervangstukken zal honda toch net iets goedkoper zijn dan aprilia ?
en nu de RS en de RGV, waar ik eigenlijk het meest naartoe streef, waarom ?
Ze hebben een 250cc model (volgens mij RGV enkel 250cc ??)
Het liefst zou ik meteen zo'n model kopen, het heeft weliswaar veel te veel pk
maar ik heb het er voor over om een dure CDI te kopen die dat afstelt
maar daar stopt mijn kennis ongeveer
De RS heeft waarschijnlijk een prachtige baanligging maar is ook heel duur in stukken, ze zijn echter wel makkelijk te verkrijgen (ivm cagiva), wat ik ook eens gelezen heb is dat de RGV en de RS eigenlijk hetzelfde blok delen, dus dat veranderd niets voor de RGV, die RGV is wel een pak ouder, laatste modellen zijn uit '93 of '94 ?? en die hebben als motorblok type VJ22 ... neen?
een ander nadeel dan weer is het ongelooflijke verbruik en de hoge onderhoudskosten. Nu is de vraag is het iet wat te doen om zelf aan die cilinder te werken ? ik heb goeie ervaring in het onderhouden van 2takt dingen, van brommers tot scooters tot 125cc crossmotors (oudere modellen weliswaar voor die laatste). Zo'n RS250 is tot bouwjaar 2002 .. of 03 te vinden?..wat mss betekent dat ze al injectie hebben...wat mss betekent dat ik er nu net zelf niet meer kan aan werken? zie ik andere kosten over het hoofd die je typisch met die 2 modellen hebt ? (kettingen en tandwielen etc etc etc weet ik hoor ...).
Men zegt ook wel eens van aprilia dat het "horlogemechaniek" is, er scheelt altijd wel iets...hoe zit dat met die reputatie, gaat dit nog op voor die RS'en ?
of is er mss een ander 250cc model dat ik over het hoofd zie ? (zo'n RS van honda maar dat is niet echt binnen mijn budget)
Nu laat de reacties maar komen op al deze (gewaagde) uitspraken,
zijn ze waar of niet, vergeet ik iets, ....
thx in advance