diefstal cijfers motoren

Schrikbarend dat nog geen 1/4 van alle gestolen (gekentekende) motoren wordt teruggevonden...
 
Schrikbarend dat nog geen 1/4 van alle gestolen (gekentekende) motoren wordt teruggevonden...
Heeft ook geen prio bij de politie,als je mazzel heb komen ze je motor tegen bij een controle,of word hij ergens achtergelaten of komen ze de motor toevallig tegen bij een bende die ze oprollen,voor de rest word er gewoon niks aan gedaan,er is gewoon personeel nodig
voor belangrijkere zaken en dus geen tijd om aan jou gestolen motor te werken.
 
Gedeeltelijk waar, maar ook: de boefjes zijn te snel en stelen veelal op bestelling, tegen de tijd dat jij merkt dat je motor weg is, is de motor al in onderdelen niet meer te traceren of zelfs het land uit.
 
Gedeeltelijk waar, maar ook: de boefjes zijn te snel en stelen veelal op bestelling, tegen de tijd dat jij merkt dat je motor weg is, is de motor al in onderdelen niet meer te traceren of zelfs het land uit.
Ik weet niet of ze op bestelling jatten.
Tenzij je bedoelt voor bijv. een overval ofzo.


Denk eerder dat ze gewoon jatten war ze tegenkomen en er courant uit ziet en het dan uiteraard veelal verkopen in onderdelen.
 
Ik weet niet of ze op bestelling jatten.
Georganiseerde misdaad steelt veelal op bestelling. Net zoals dat veel gebeurt onder de auto's met bijvoorbeeld Audi A3 airbags, Prius katalysatoren en etc, gebeurt dat onder de motoren net zo. Inladen en de grens over.

Pakkans is inderdaad schrikbarend laag. Om die reden heb ik een GPS tracker in mijn motor zitten, dan kan ik zelf tenminste nog wat. Hoe dan ook, goed om te zien dat de hoeveelheid diefstal is gedaald vorig jaar. Dat is een mooie ontwikkeling.
 
Ik weet niet of ze op bestelling jatten.
Tenzij je bedoelt voor bijv. een overval ofzo.


Denk eerder dat ze gewoon jatten war ze tegenkomen en er courant uit ziet en het dan uiteraard veelal verkopen in onderdelen.
Er zijn 2 soorten diefstal, de gelegenheidsdief maar dat komt erg weinig voor. En de diefstallen op bestelling, die volgen je naar huis of stallingplek doen onderzoek en binnen minuten is je motor pleite.

En nu os het wachten op 'dieven hebben een gsm-jammer dus die tracktrace daar heb je niks aan :+
Gelukkig zijn de betere trackers niet enkel afhankelijk van GSM dus heb je niet veel aan een gsm-jammer. :+
 
En nu os het wachten op 'dieven hebben een gsm-jammer dus die tracktrace daar heb je niks aan :+
Neuh, daar wacht ik niet zo op. Los van dat, wat Joost zegt klopt. Al zouden ze komen met een stoorzender en ook nog eens mijn accu los trekken, dan nog steeds kan ik ze volgen.

Overigens, met een dergelijke mentaliteit kan je net zo goed geen sloten gebruiken. Diefstalpreventie is uiteindelijk een percentage spelletje waarbij niets doen niets helpt. Bijvoorbeeld de GPS tracker aanschaf achterwege laten wAnt StrAks HebBen zE eEn GsM JamMeR duS dAt HelPt niEt is een nogal kortzichtige filosofie in mijn ogen. Idem geen kettingsloten WaNt Als zE 'M wiLlEn PakKeN ze 'M toCh wEl en dergelijke leuzen meer.

Maargoed da's voor mij. Als ze voor die van mij komen wil ik in elk geval het ze zo moeilijk mogelijk maken. We kunnen zelf ook wat doen aan die diefstalcijfers.
 
En nu os het wachten op 'dieven hebben een gsm-jammer dus die tracktrace daar heb je niks aan :+
heb een extra alarmsysteem..
20211219_144837.jpg
 
Er zijn 2 soorten diefstal, de gelegenheidsdief maar dat komt erg weinig voor. En de diefstallen op bestelling, die volgen je naar huis of stallingplek doen onderzoek en binnen minuten is je motor pleite.


Gelukkig zijn de betere trackers niet enkel afhankelijk van GSM dus heb je niet veel aan een gsm-jammer. :+

En zo'n 'dief op bestelling' die gaat dan net zolang op een kruispunt wachten tot de gewenste motor voorbij komt?

Nah, ik denk dat het grootste deel gejat wordt en de dief allang een adresje heeft waar ie alles kwijt kan wat maar courant is en makkelijk doorverkocht kan worden. Niet per se op bestelling dus.
 
Ik spreek zeer regelmatig verschillende motordealers, hun verhalen van klanten zeggen me dat het meestal niet willekeur is en veelal zeer nauwkeurig geplande akties zijn.

Wist je trouwens dat bij de RDC voertuigdata gestolen is dus ook van jouw type motor het kenteken en zo je adres kunnen opzoeken?
De meeste Boa's kunnen dit overigens ook.
 
Ik spreek zeer regelmatig verschillende motordealers, hun verhalen van klanten zeggen me dat het meestal niet willekeur is en veelal zeer nauwkeurig geplande akties zijn.

Wist je trouwens dat bij de RDC voertuigdata gestolen is dus ook van jouw type motor het kenteken en zo je adres kunnen opzoeken?
De meeste Boa's kunnen dit overigens ook.

Natuurlijk wordt er op bestelling gejat. Of dat het overgrote deel is daar heb ik alleen mn twijfels bij. Die dieven weten gewoon wat ze jatten en jatten dat wat ze makkelijk kwijt kunnen.

Kan me niet voorstellen dat een heler zegt 'sorry, die neem ik niet af want ik had je gevraagd om een rode en niet om een zwarte van 2 jaar ouder.'

Een dief ziet een motor staan, schat de verkoopbaarheid in en laad 'm in de bus. En zal idd wel weten waar wat geparkeerd staat.

Dat een fiets op bestelling is gejat, kan enkel de dief met zekerheid zeggen. En de heler, de mogelijke opdrachtgever.
 
Ik weet niet of ze op bestelling jatten.
Tenzij je bedoelt voor bijv. een overval ofzo.


Denk eerder dat ze gewoon jatten war ze tegenkomen en er courant uit ziet en het dan uiteraard veelal verkopen in onderdelen.
Op bestelling jatten doen ze helaas zeer zeker wel. Bij mij ingebroken en ze hadden alles voorbereid en het enige wat weg was was mijn motor. Niks meegenomen van de andere motoren of het vele gereedschap wat voor hun neus los lag. Dit terwijl ze wel met een aanhanger waren.
 
Neuh, daar wacht ik niet zo op. Los van dat, wat Joost zegt klopt. Al zouden ze komen met een stoorzender en ook nog eens mijn accu los trekken, dan nog steeds kan ik ze volgen.

Overigens, met een dergelijke mentaliteit kan je net zo goed geen sloten gebruiken. Diefstalpreventie is uiteindelijk een percentage spelletje waarbij niets doen niets helpt. Bijvoorbeeld de GPS tracker aanschaf achterwege laten wAnt StrAks HebBen zE eEn GsM JamMeR duS dAt HelPt niEt is een nogal kortzichtige filosofie in mijn ogen. Idem geen kettingsloten WaNt Als zE 'M wiLlEn PakKeN ze 'M toCh wEl en dergelijke leuzen meer.

Maargoed da's voor mij. Als ze voor die van mij komen wil ik in elk geval het ze zo moeilijk mogelijk maken. We kunnen zelf ook wat doen aan die diefstalcijfers.
Net zoals met auto's verdwijnen de motoren al snel in een zeecontainer. Daar wordt er gezocht naar GPS trackers en verwijderd. Dus zodra ze hem jatten heb je vaak niet meer dan een 15/30 minuten. Gebeurt zeker niet altijd, een andere tactiek is de motor ergens in de buurt verstoppen en een paar dagen later ophalen. Is de motor er nog dan weten ze dat er geen gps tracker op zit. Desondanks kan een GPS tracker geen kwaad. Baad het niet dan schaadt t niet
 
Na een motordiefstal in de straat uitgebreid met de wijkagent gesproken. Volgens hem is de tactiek tegenwoordig vaak om de buurten te verkennen, te kijken wat er staat en wat de omstandigheden zijn. Makkelijk mee te nemen (dus geen slot om een paal oid), niet teveel pottenkijkers, etc.
De interesse gaat uit naar elektrische fietsen, scooters en uiteraard motoren. Er kan dan gepeild worden naar eventuele belangstelling, maar als het niet te moeilijk is gaat hij sowieso gewoon op de to do steal lijst.

Groep van 4 man tilt de motor op met een stang door een wiel. Zetten hem een meter of 50 verderop een half uurtje neer. Groep gaat door de wijk lopen. Politie? Jammer, laten staan en door naar de volgende. Geen politie? Dan komt het busje en laden dezelfde prachtparels hem in met een oprijplankje. In de bus staat veelal een klem voor het voorwiel. Beide acties duren ieder nog geen 2 minuten. Het gebeurde overigens om ca. 00:30, dus als je je hondje eens laat uitlaat, kan je ze zo tegenkomen. Dan is er een smoes of je wordt geïntimideerd.
Vaak staat er nog een auto elders in de wijk op de uitkijk. Telefonisch wordt iedereen op de hoogte gehouden.
Zijn beschrijving klopt exact met de camerabeelden die een buurtbewoner had. Hij was wel verbaast dat deze methode nu ook hier werd toegepast, dit gebeurt momenteel vooral in andere delen van het land.

Deze methode werkt zo goed, dat de pakkans zeer klein is. Soms wordt er wel eens een busje om bv. 2 uur ‘s nachts staande gehouden en wordt vriendelijk gevraagd of er achterin gekeken mag worden. Mag dat niet, dan worden de dappere dienders natuurlijk extra nieuwsgierig en gaan de deuren hoe dan ook open. Daarbij wordt nog wel eens wat aangetroffen.
Advies was: zet hem degelijk vast aan straatmeubilair, zorg dat jouw motor gewoon te lang duurt en/of te veel herrie maakt bij stelen. Ze gaan voor het laaghangende fruit.
 
Laatst bewerkt:
Op bestelling jatten doen ze helaas zeer zeker wel. Bij mij ingebroken en ze hadden alles voorbereid en het enige wat weg was was mijn motor. Niks meegenomen van de andere motoren of het vele gereedschap wat voor hun neus los lag. Dit terwijl ze wel met een aanhanger waren.
Dat ze jouw motor wilden moge duidelijk zijn, maar wat precies maakt dat jij deze diefstal ziet als een diefstal op bestelling?
 
Net zoals met auto's verdwijnen de motoren al snel in een zeecontainer. Daar wordt er gezocht naar GPS trackers en verwijderd. Dus zodra ze hem jatten heb je vaak niet meer dan een 15/30 minuten. Gebeurt zeker niet altijd, een andere tactiek is de motor ergens in de buurt verstoppen en een paar dagen later ophalen. Is de motor er nog dan weten ze dat er geen gps tracker op zit. Desondanks kan een GPS tracker geen kwaad. Baad het niet dan schaadt t niet
Absoluut. Echter is de kans van diefstal gelukkig al redelijk laag, laat staan een dergelijke doorgronde werkwijze. Hoe dan ook, zo gauw mijn motor beweegt rinkelt mijn telefoon en ben ik onderweg. Ik hoef in elk geval niet te gaan zitten rond wachten voor oom agent om zijn werk te doen. Niet dat ik vind dat ze dat niet doen, maar de faciliteiten die ze ter beschikking hebben om dit soort dingen te bestrijden zijn minuscuul.

Wanneer zelfs dit nog niet zou slagen heb ik alles binnen mijn macht gedaan. Zo zal het dan zijn. Op naar de verzekering.
 
Kreeg toevallig vanmiddag bericht van de verzekering: premie is iets meer dan 4% duurder geworden.
Inflatie wordt dus meegenomen, diefstaldaling van 7% kijken we niet naar.
 
Dat ze jouw motor wilden moge duidelijk zijn, maar wat precies maakt dat jij deze diefstal ziet als een diefstal op bestelling?
Die van mij zijn niet erg bekend of specifiek gewild of zelfs duur duur maar erg zeldzaam in compleet gerestaureerde (echt compleet) staat. Daarnaast nooit meer onderdelen of de motor zelf nog teruggevonden ondanks het constant afstruinen van zowel Nederlandse, Belgische, Engelse, Duitse en Poolse verkoop sites de afgelopen jaren. En er zaten ronduit zeldzame originele onderdelen op. (God man dit klinkt net als een advertentie)

Die staat dus nu waarschijnlijk bij iemand in de schuur voorzien van een nieuw framenummer en kenteken. Voor het geld zullen ze het niet gedaan hebben. Als ze voor t geld waren gegaan dan hadden ze de motoren waar hij aan vast stond wel meegenomen (er stonden er toen 4 in dezelfde schuur) of een paar honderd euro aan gereedschap.
 
Die van mij zijn niet erg bekend of specifiek gewild of zelfs duur duur maar erg zeldzaam in compleet gerestaureerde (echt compleet) staat. Daarnaast nooit meer onderdelen of de motor zelf nog teruggevonden ondanks het constant afstruinen van zowel Nederlandse, Belgische, Engelse, Duitse en Poolse verkoop sites de afgelopen jaren. En er zaten ronduit zeldzame originele onderdelen op. (God man dit klinkt net als een advertentie)

Die staat dus nu waarschijnlijk bij iemand in de schuur voorzien van een nieuw framenummer en kenteken. Voor het geld zullen ze het niet gedaan hebben. Als ze voor t geld waren gegaan dan hadden ze de motoren waar hij aan vast stond wel meegenomen (er stonden er toen 4 in dezelfde schuur) of een paar honderd euro aan gereedschap.
Opzich is alles laten staan en liggen in een garage behalve jouw motor al natuurlijk overduidelijk een gerichte actie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan