Dier en Leed??

Politie verkoopt doodgereden dieren aan poelier
ARNHEM - Langs de Koningsweg in Arnhem worden vandaag aan weerszijden zogenoemde wildspiegels geplaatst, waarmee het grote aantal aanrijdingen met herten, reeën en wilde zwijnen moet worden teruggedrongen.



FOTO COR DE COCK

Doordat de autolampen via de wildspiegels worden gereflecteerd, hopen politie en wildbeheerders dat de dieren zo schrikken van het licht dat zij ver uit de buurt van het razende verkeer blijven.


Bijzonder is, dat de wildspiegels betaald zijn uit de opbrengst van doodgereden beesten, die de poelier van de politie heeft gekocht.


Wie een ree, hert of wild zwijn doodrijdt, mag volgens de wet het kadaver hebben. De politie vindt echter vaak doodgereden wild, zonder dat iemand zich heeft gemeld. Veel mensen willen een doodgereden dier niet meenemen.


Agenten brengen het dier dan naar de poelier, die er behoorlijk voor betaalt. De politie van het district Veluwezoom wist volgens een woordvoerder tot voor kort eigenlijk nooit goed, wat er met dat geld moest gebeuren.


Grofwildbeheerder C. Tieleman van de wildbeheereenheid Zuid Oost Veluwe kwam op het idee om het poeliersgeld voor de aanschaf en plaatsing van de wildspiegels te gebruiken. Wildspiegels zijn in Nederland nog vrij onbekend.


De Koningsweg langs de rand van de Veluwe is een bekende dodenweg voor wild. De donkere weg loopt dwars door de bosranden van het natuurgebied.

(ANP)




anders gaat er wel iemand anders met je dode ree op de loop
 
Zou je zo'n zwijn nou mogen meenemen als je het zelf dood gereden hebt?

Jazeker. Het is wettelijk geregeld, bij aanrijding met een loslopend dier is de eigenaar van het beest aansprakelijk. Bij wilde dieren is dat de overheid en daarvoor is geregeld dat het dier voor jou is bij wijze van afkopen van de schade.

De meeste mensen weten dit niet en op de Veluwe wil er nogal gauw een wildslager aankomen die aanbiedt het beest voor je mee te nemen. Op zich prima natuurlijk, maar laat hem jou wel voor dat beest betalen.
 
Tsja... wij mensen nemen steeds meer van HUN gebied in gebruik en verstoren ernstig het natuurlijk evenwicht.
Het is natuurlijk een domper al het je overkomt en dan nog hopen dat je niet al te ernstig gewond raakt maar het is uiteindelijk toch de schuld van de mens.
Misschien eens tijd voor een fokverbod van mensen... te beginnen in de arme landen want ze klagen dat ze niets te eten hebben maar ze fokken als konijnen en in die omgeving vind je ook de meeste dieren ie met uitsterven bedreigd worden.
Ook in ons kleine landje mag wel een beperking komen, scheelt op de lange termijn weer in de file's 8-)


Mwa daar komt het wel ongeveer op neer zoals ik het ook zie.
Zit een grote kern van waarheid in. :}
 
ben gister al voor de 5e keer een konijn met zelfmoordneigingen tegengekomen.

Eerste keer was tijdens een bocht toen ik al best plat zat, stak net voor mij de weg over(zag mij eerst, en stak opeens de weg over zonder enige reden), 2e t/m 5e keer s'nachts op een weg waar ik nu al meer oplet, omdat het nu bijna elke keer gebeurt (echt die beesten weten niet van ophouden )


Net mijn 6e meegemaakt die in de bocht opeens er voor langs rent

volgens mij trekt mijn motor die beesten aan ofzo :+
 
Je mag een aangereden dier dood of gewond niet meenemen.

Moet je tegen die man of vrouw achter me vertellen (een paar jaar geleden)

Ik reed op een weg met aan 2 kanten een sloot. Wel een N weg (Alphen/Gouda).
Op het stuk waar je 50 mag vloog een eend tegen mijn voorruitstijl en antenne. Antenne krom en een krasje op mijn ruitstijl

De verdoofde/dode vogel vloog omhoog en kwam op de radiator van de auto achter me. Of er een kussen open gin op een winderige dag. Allemaal veren op de weg. Hij/zij wist niet waat er was en reed door! Een kapot en bloedend karkas van een eend op (in?) de gril! Ik sloeg af Boskoop in heb de auto nooit meer gezien, Of er schade was? Geen idee!
 
Voor 3/4 weken terug bij Blik op de weg !!

Verklaar mij niet voor gek :P


Hoofdzaak begint op 04:20 :P :P :P :P
OK, je hebt helemaal gelijk.
Aangereden en beest loopt door is stoppen dus en politie bellen.
Aangereden en beest is dood is achterin de kofferbak mikken en verpatsen aan de plaatselijke slager. :P
 
Ik heb weleens gehoord dat dat juist strafbaar is? En dat je altijd staatsbosbeheer moet bellen?

Zelfs als je een zwijn doodrijdt en je rijd weg verlaat je de plaats van een ongeval en is ook dat strafbaar?


In belgie mag je het dier meenemen ter compensatie voor de geleden schade, in nederland is dit verboden en staat dit gelijk aan stropen
 
Brrr - dat is mijn nachtmerrie! Je zal maar 's nachts over de A 50 rijden en een paar zwijnen tegenkomen, zoals die automobilist een aantal maanden geleden...
Zo'n beest rij je niet even plat als je volgens je VRO handelt, ben bang dat je idd gelanceerd wordt, jakkes.

En wat het meenemen van verkeersslachtoffers betreft: ooit kreeg ik een ree op de bumper van de auto. Het dier belandde met een sierlijke boog in een greppel en werd later meegenomen door de politie. Later werd er door een plaatselijke poelier een bedrag gestort.
 
Brrr - dat is mijn nachtmerrie! Je zal maar 's nachts over de A 50 rijden en een paar zwijnen tegenkomen, zoals die automobilist een aantal maanden geleden...
Zo'n beest rij je niet even plat als je volgens je VRO handelt, ben bang dat je idd gelanceerd wordt, jakkes.

En wat het meenemen van verkeersslachtoffers betreft: ooit kreeg ik een ree op de bumper van de auto. Het dier belandde met een sierlijke boog in een greppel en werd later meegenomen door de politie. Later werd er door een plaatselijke poelier een bedrag gestort.

Netjes!

Maar je mag hier idd zelf geen dode dieren meenemen.
 
Enige wat ik mij is overkomen is 2 vogels helaas doodgereden met mijn fiets (jah een echte fiets, waarbij je nog moet trappen).

Met mijn motor bijna een oud vrouwtje, net kunnen ontwijken...

Ennuh, verder niets :+

ps Lol @ de reacties
 
Laatst bewerkt:
pechverhaal voor deze motorrijder.

zelf al zovaak meegemaakt met andere dieren...maar altijd gestopt om te kijken of het arme beest nog leed en dan zelf nog een beetje helpen....

Alleen dit was echt het grootste wat ik overreden heb. Was een geit, kompleet overreden door mij en met mijn vrouw achterop.
Het was op Rhodos en ik was met een motorscooter aan het touren door het binnen"land". Zag 2 van die beesten lopen dus hield er al enigszins rekening mee dat ze raar konden doen. 1 van die geiten liep de heuvel af, weg van de road waar ik op reed. Ik gaf weer gas en reed denk ik weer 80 toen dat andere beest plotseling overstak.
Herinnerde gelukkig dat je ten alle tijde niet moet remmen en het stuur goed vast te houden en blik op de weg voor me houden.
Reed er kompleet overheen, ging met de achterkant los en stopte met kloppend hart.
Mijn vrouw deed gelukkig het verstandigste wat ze kon doen. Mij stevig vasthouden!.
Een paar duitsers in een busje zagen alles gebeuren en de bestuurder keek mij met grote ogen aan. :"du hast wirklich glueck gehabt" *D
Ik zette de scooter op de "bok" en liep terug naar die geit. Zag een jaap van jewelste over de zijkant en gaf een klein schopje tegen z'n kont om te kijken of hij dood was.
Beest sprong overeind, schudde versuft met zijn kop en liep hard weg richting de rest van de kudde :? Nou ja, ben toen maar naar mijn vrouw gelopen die nog steeds geschrokken maar rustig zat te wachten.
Zag toen ook het stuk vel aan mijn voorvork en een bloedspoor onder de kuip..

Was wel wat om mee te maken en sterkte in ieder geval mijn goede motorrij gevoel dat ik in zo'n situatie niet paniekerig reageer. :]
 
Laatst bewerkt:
Het aanrijden van een dier, en dan in hulpeloze toestand achterlaten is strafbaar!

Dit is geregeld in de GwwD (Gezondsheids- en welzijnswet voor Dieren) art.36 derde lid, en is een overtreding van de 3e catergorie....niet misselijk dus.

En het meenemen ben ik niet zo meer in thuis......heb niet echt wild rondlopen in 'm gebied...is geregeld in de FFW (Flora en Faunawet) en is strafbaar, met een bepaalde meldingsplicht naar politie of beheerder.

Groetjes, Johan
 
Je mag een aangereden dier dood of gewond niet meenemen.
Je belt de politie en geeft aan waar het aangereden dier ligt of als het gevlucht is de richting aangeven waarin het gevlucht is.
Politie neemt contact op met Staatsbosbeheer en deze zorgt voor verwijdering en /of gaat op zoek naar het gewonde dier. :Y
Nee hoor, je mag een dier dat je zelf dood rijdt, mits het van niemand is, gewoon meenemen. Het beest is nml van niemand en op het moment dat jij het dood rijdt is het van jou. Hoe het met gewond wild zit weet ik niet.

Politie erbij is natuurlijk altijd verstandig, ook voor de verzekering.

Heb ik ook gedaan, en ik mocht de ree ook meenemen, niet gedaan overigens dus de politie heeft deze laten ophalen.

[me]EDIT: Zal de volgende keer eerst ff het topic voorlezen voordat ik anderen ga herhalen :+ [/me]
 
Laatst bewerkt:
pechverhaal voor deze motorrijder.

zelf al zovaak meegemaakt met andere dieren...maar altijd gestopt om te kijken of het arme beest nog leed en dan zelf nog een beetje helpen....

Alleen dit was echt het grootste wat ik overreden heb. Was een geit, kompleet overreden door mij en met mijn vrouw achterop.
Het was op Rhodos en ik was met een motorscooter aan het touren door het binnen"land". Zag 2 van die beesten lopen dus hield er al enigszins rekening mee dat ze raar konden doen. 1 van die geiten liep de heuvel af, weg van de road waar ik op reed. Ik gaf weer gas en reed denk ik weer 80 toen dat andere beest plotseling overstak.
Herinnerde gelukkig dat je ten alle tijde niet moet remmen en het stuur goed vast te houden en blik op de weg voor me houden.
Reed er kompleet overheen, ging met de achterkant los en stopte met kloppend hart.
Mijn vrouw deed gelukkig het verstandigste wat ze kon doen. Mij stevig vasthouden!.
Een paar duitsers in een busje zagen alles gebeuren en de bestuurder keek mij met grote ogen aan. :"du hast wirklich glueck gehabt" *D
Ik zette de scooter op de "bok" en liep terug naar die geit. Zag een jaap van jewelste over de zijkant en gaf een klein schopje tegen z'n kont om te kijken of hij dood was.
Beest sprong overeind, schudde versuft met zijn kop en liep hard weg richting de rest van de kudde :? Nou ja, ben toen maar naar mijn vrouw gelopen die nog steeds geschrokken maar rustig zat te wachten.
Zag toen ook het stuk vel aan mijn voorvork en een bloedspoor onder de kuip..

Was wel wat om mee te maken en sterkte in ieder geval mijn goede motorrij gevoel dat ik in zo'n situatie niet paniekerig reageer. :]

Wat een beestenboel daar! Geiten en een bok! O-)
 
Wat een beestenboel daar! Geiten en een bok! O-)

Ik voel een nieuw topic aankomen: Het Grote Geiten/Bokken en ander kleinvee-topic! :+ :+ :+


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan