Diesel getankt & gereden

tb189

Rookie
25 aug 2011
4
0
Heel dom ik weet het, maar ik heb een volle tank diesel getankt (alle wagens waar ik meer rijdt zijn diesel), en ermee vertrokken. Even later viel hij stil, en pas na een paar keer proberen starten had ik door wat er mis was. Ik heb een Kawasaki ER-5 van een kleine 10 jaar oud.

Ik heb op vele forums gezien dat dit wel te maken zou zijn. Wat raden jullie aan dat ik doe? Alle diesel uit de tank pompen, benzine inkappen en proberen, of toch verder demonteren en schoonmaken? Wat zou ik zeker moeten uiteenhalen en schoonmaken/vervangen?

Bedankt!
 
Volgens mij kan diesel in een benzine motor niet zoveel kwaad, andersom echter wel, ivm smerende eigenschappen van diesel. Ik zou gewoon de diesel uit de tank halen, je carb legen, en dan benzine erin en kijken of ie wil starten.

klopt, mijn collega heeft een jaar of 5 terug zonder opletten in de bus van het werk de tank bijgevuld met euro95 (ook geen lampje gaan branden aan de kassa ofzo! :x )
er zat ongeveer een 20 liter diesel nog in de tank, en heeft er een litertje of 40 bijgegooid.

onderweg merkte hij wel dat de bus minder hard liep dan voor de vakantie, maar aangezien in de vakantie de bus weer opnieuw begrenst was die hij er zelf af gehaald had, gaf hij de schuld aan de te strakke begrenzing.

onderweg vanaf breda naar nijmegen en bijna bij nijmegen aangekomen trok de bus toch ineens heel erg slecht op en rammelde er vanalles.
(ik dacht toen misschien een defecte turbo oid)
we zijn meteen maar even doorgereden naar de garage en bij aankomst viel de bus uit en was deze niet meer te starten.

de monteurs hadden wel in de gaten dat het onder de motorkap aanzienlijk warmer was dan dat het daar hoorde te zijn en toen werd mijn collega wakker!

benzine eruit gehaald en verse diesel erin en de bus liep weer!
(detail is wel dat deze na een paar maanden uit de lease ging en dat deze bij de volgende eigenaar alsnog in de soep is gelopen, of het door dit voorvalletje komt? geen idee, maar ik denk dat dat er zeker wel aan heeft meegewerkt)
 
Let wel op dat het restant diesel het octaangetal van de benzine verlaagt, je bent waarschijnlijk iets gevoeliger voor pingelen. Ik zou super (98 octaan) tanken, als je dat al niet deed. En de dieselwalm kan je nog lang blijven achtervolgen.

Bedoel je de eerste tankbeurten of vanaf nu altijd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan