Diesel getankt!:(

Frederikk1

Rookie
22 jun 2011
1
0
Groningen
Ik heb vandaag per ongeluk diesel getankt in mijn Kawasaki zx-6r uit 1999... Hij is al opgehaald en wordt gerepareerd.. Maar heeft iemand ervaring met de kosten dat het met zich meebrengt??
 
lastig.
Heb ook wel eens een vrachtwagen vol gegooid met 95.
Na enige meters deed mn wagen het niet meer :(
De schade moest best wel enorm wezen wat ik eruit begreep :')
andersom, zoals jij hebt gedaan, is schadelijker. de pomp en injectoren van een diesel hebben meer smering nodig...en die zit niet in benzine.

Vaak wordt er vanwege garantie ook gewoon de heleboel vervangen, het hoeft heleml niet stuk te zijn ( maar ze maken je bang met alle risico's die je loopt blablabla... weer lekker verdienen aan de klant)

Voor een benzinemotor is het vooral een vetgeslagen bougie die voor problemen zorgt. maar de diesel komt er niet zomaar uit, dus probleempje kan wel terugkomen. vervelend, maar hele hoge kosten hoeven er niet aan te hangen.
 
lastig.
Heb ook wel eens een vrachtwagen vol gegooid met 95.
Na enige meters deed mn wagen het niet meer :(
De schade moest best wel enorm wezen wat ik eruit begreep :')
Bij een motor met een tank van een liter of 15 snap ik dat je het prijsverschil niet direct op merkt. Maar in een vrachtwagen met een tank van 500 (??) liter moet dat verschil toch merkbaar zijn? :')
 
tank leeg gooien. carbs aftappen en benzine pomp door spoelen. bougies schoonmaken en gewoon starten dat hok op verse peut. zal een beetje roken maar verder niets om je zorgen over te maken
 
Laatst bewerkt:
Bij een motor met een tank van een liter of 15 snap ik dat je het prijsverschil niet direct op merkt. Maar in een vrachtwagen met een tank van 500 (??) liter moet dat verschil toch merkbaar zijn? :')

200 liter hij was helemaal leeg...
Maar inderdaad het is wel stom.
Normaal tank ik aan een vrachtwagenpomp.
Nu deed ik het bij een normale pomp.
Klipje erop en prrrrrr wachten maar.
})
De wagen reed wel eventjes een aantal meter maar was snel over
 
andersom, zoals jij hebt gedaan, is schadelijker. de pomp en injectoren van een diesel hebben meer smering nodig...en die zit niet in benzine.

Vaak wordt er vanwege garantie ook gewoon de heleboel vervangen, het hoeft heleml niet stuk te zijn ( maar ze maken je bang met alle risico's die je loopt blablabla... weer lekker verdienen aan de klant)

Voor een benzinemotor is het vooral een vetgeslagen bougie die voor problemen zorgt. maar de diesel komt er niet zomaar uit, dus probleempje kan wel terugkomen. vervelend, maar hele hoge kosten hoeven er niet aan te hangen.

Als je echt gereden hebt met benzine terwijl je een commonrail diesel inspuiting hebt, is de schade veel groter als dat je denkt.
De hoge drukpomp heeft de smering van de diesel keihard nodig, zelfs bij doorstarten om je brandstof filter gevuld te krijgen loopt deze al schade op!
 
Maar gast, heb je er nou mee gereden? of kwam je erachter toen je de slang terughing....

Tenzij het aandeel diesel in de benzine minimaal was, de motor hier op heeft gelopen, TS er mee heeft gereden en de motor ondertussen flink heeft lopen pingelen kán er schade zijn ontstaan. In alle andere gevallen valt de motor gewoon uit zodra de diesel de cilinders bereikt, en is er (afgezien van een niet startende motor) weinig aan de hand.

Aftappen, vullen, rijden. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook eens diesel getankt, zo'n 12 liter op en tank van 20 liter.
De motor ging inhouden, daarna de tank geleegd en een stuk gereden.
Hij deed het weer goed, dus afgetankt.
Toen bij warme motor weer inhouden.

Daarna tank geleegd, maar ook de carburateurs ertussenuit gehaald en deze gedemonteerd.
Diesel is dikker/ vetter dan benzine en dat verstopte toch e.e.a..
Alles schoongemaakt en doorgeblazen.
Motorolie + filter vervangen, luchtfilter, en het benzinefilter.
Sindsdien weer lopen als een zonnetje.
Foutje kostte bij elkaar toch ruim €100,-.
 
Laatst bewerkt:
andersom, zoals jij hebt gedaan, is schadelijker. de pomp en injectoren van een diesel hebben meer smering nodig...en die zit niet in benzine.

Vaak wordt er vanwege garantie ook gewoon de heleboel vervangen, het hoeft heleml niet stuk te zijn ( maar ze maken je bang met alle risico's die je loopt blablabla... weer lekker verdienen aan de klant)

Voor een benzinemotor is het vooral een vetgeslagen bougie die voor problemen zorgt. maar de diesel komt er niet zomaar uit, dus probleempje kan wel terugkomen. vervelend, maar hele hoge kosten hoeven er niet aan te hangen.
Als automonteur ook wel een aantal diesel tanken leeg gehaald die met benzine waren afgetankt |(

Dat gooide ik toendertijd gewoon in mijn benzine blik. Liep ie prima (en errug goedkoop..) op!
 
Als automonteur ook wel een aantal diesel tanken leeg gehaald die met benzine waren afgetankt |(

Dat gooide ik toendertijd gewoon in mijn benzine blik. Liep ie prima (en errug goedkoop..) op!

Met een oud wagentje gaat dat wel. Met een auto die al een wat modernere motor heeft gaat dat niet heel goed. Ligt natuurlijk wel aan je benzine/diesel mengsel verhouding ;)
 
Wat ik heb begrepen is dat diesel in een benzinemotor niet veel kwaad kan.
Andersom wel, benzine in een dieselmotor.

Maar het kan wel schade aanrichten.
Dus ff doorspoelen is niet voldoende.
Echt alle dieselresten moeten uit het systeem.

Daarom is mij geadviseerd om ook de motorolie en filter te vervangen.
Dit omdat de onverbrande diesel in de motorolie terecht komt.
En ook een benzine filter spoel je niet ff door.

Je moet echt het hele systeem schoonmaken.
 
Wat ik heb begrepen is dat diesel in een benzinemotor niet veel kwaad kan.
Andersom wel, benzine in een dieselmotor.

Maar het kan wel schade aanrichten.
Dus ff doorspoelen is niet voldoende.
Echt alle dieselresten moeten uit het systeem.

Daarom is mij geadviseerd om ook de motorolie en filter te vervangen.
Dit omdat de onverbrande diesel in de motorolie terecht komt.
En ook een benzine filter spoel je niet ff door.

Je moet echt het hele systeem schoonmaken.

Als jij graag moeilijk doet, kan je best het hele systeem gaan doorspoelen met een paar liter benzine. Vervolgens wel die benzine minimaal 10km van de kust verbranden om de boze dieselgeesten te verdijven he! :+

OT: Gewoon tank leeghalen, vullen met benzine, even doorstarten en klaar is TS. :z
 
:+ eerste post op MF, lekkere binnenkomst _O-

TS doet business en economics, tja, diesel tanken is wel leuk voor de portemonnee maar je ZX loopt er niet echt lekker op....

Maar zoals de meesten hier al gezegd hebben, diesel in een benzine motor kan niet heel veel kwaad....reparatie kosten zullen dan wss ook wel meevallen....
 
Heb ik ook eens gedaan in Italie. Na het tanken gewoon weg gereden en toen de de benzine in de carbs op was bleef hij lopen. enigszins kutrijdend 10 km gereden naar de volgende pomp en daar tank leeggegooid en met benzine gevuld. Doordat motor nog warm was starte hij gewoon op diesel en begon steeds beter te lopen naarmate er meer benzine in de carburateurs kwam. Op een beetje roken na nergens problemen mee gehad.
full

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan