diesel opzuigen met de waterstofzuiger: gevaarlijk of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Iemand (ik niet hoor O-) ) moet wat diesel uit een reservoir halen. De enige manier lijkt opzuigen met een waterstofzuiger te zijn. Met benzine lijkt me dat wat gevaarlijk, maar diesel lijkt me veel minder explosief.

Meningen?
 
Ik zou het er niet op wagen.

Gaat het om veel liters? Overweeg een handpomp, zuig-pers.

Indien een tamelijk kleine hoeveelheid, pijpje gebruiken als steekhevel.

Maar waar moet het UIT, is er geen lage uitgang?
 
Het gevaar zal wel meevallen maar volgens mij gaat de zuiger het niet overleven en is een goedkoop handpompje aanschaffen uiteindelijk de goedkoopste optie.
 
weinig explosiegevaar . . . probeer diesel en/of dieseldamp maar een aan te steken met een aansteker of een flinke fakkel.
als het benzine zou zijn, is het een andere zaak, maar met diesel moet het wel kunnen denk ik. natuurlijk geen garantie dat het goed gaat.

ps. vergeet niet om er een filmpje van te maken :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens een benzine-tank van een auto leeg moeten zuigen,heb toen een tule aan de aanzuigkant van een compressor gemaakt,en die via een slang aan een melk-emmer (zo'n RVS vat om koeien mee te melken),zodat de vloeistof in het vat komt en niet in de compressor.De persleiding moet je dan even van de cylinder afkoppelen,zodat het mengsel van damp en lucht niet in je tank komt,maar rechtstreeks naar buiten.Zo heb je geen kans op damp- en -vonk,zo'n melkemmer heeft niet iedereen natuurlijk,maar je kunt wel het vat van een waterzuiger gebruiken,als je het motorgedeelte eraf haalt,en dicht maakt(plank en ducktape)
 
Laatst bewerkt:
dit hebben de mythbusters een keer uitgeprobeerd maar dan volgens mij met benzine.

MYTH: CAN YOU BUILD A JET ENGINE
OUT OF VACUUM CLEANER PARTS?

BUILD A JET ENGINE OUT OF VACUUM CLEANER PARTS

Finding: BUSTED
Explanation: According to the MythBusters research department, at least three people have learned the hard way that high-powered vacuums and explosive liquids don't mix well. In one reported case from the '90s, a guy sucked up gasoline in his Shop-Vac while cleaning his boat's fuel tank. A few minutes later, the gasoline fumes supposedly ignited, shot through the other end of the vacuum cleaner and sent the machine skyward like a jet engine.

But when MythBusters Tory Belleci, Kari Byron and Scottie Chapman sucked up some gasoline with a Shop-Vac, it didn't take off, thanks to a built-in safety feature that blocks the air from touching the motor and possibly igniting.

bron:discovery fansite
 
Ik heb eens een benzine-tank van een auto leeg moeten zuigen,heb toen een tule aan de aanzuigkant van een compressor gemaakt,en die via een slang aan een melk-emmer (zo'n RVS vat om koeien mee te melken),zodat de vloeistof in het vat komt en niet in de compressor.Zo heb je geen kans op damp- en -vonk,zo'n melkemmer heeft niet iedereen natuurlijk,maar je kunt wel het vat van een waterzuiger gebruiken,als je het motorgedeelte eraf haalt,en dicht maakt(plank en ducktape)
Sow hee, volgens mij ben je op zo'n manier toch wel het een en ander aan benzinedampen aan het aanzuigen en die komen terecht in je compressorvat. Jij liever als ik.
 
Sow hee, volgens mij ben je op zo'n manier toch wel het een en ander aan benzinedampen aan het aanzuigen en die komen terecht in je compressorvat. Jij liever als ik.
Je hebt gelijk,er moet nog een kleine aanvulling bij:de persleiding moet natuurlijk ook van de cylinder af,anders kun je sowieso niet doorpompen.Je gebruikt de compressor dus als vacuumpomp.Ik zal de originele post ook even aanpassen.
 
Wat een gek...
Ik zeg: NIET DOEN!!

En wat betreft de reactie van varkensmannetje "probeer diesel maar eens aan te steken"

Ik zal je 2 voorbeelden geven van ogenschijnlijk moeilijk ontvlambare stoffen die ( onder de juiste omstandigheden ) GOED fikken..

1: probeer maar eens een handje koffiecreamer in de fik te zetten.
Lukt niet? probeer het nog eens terwijl je het in de lucht gooit en aansteekt...

2: probeer eens een schaaltje lampenolie aan te steken.
Lukt niet? kijk eens naar een vuurspuger....

Je weet gewoonweg niet hoe de diesel zich "gedraagt" in die stofzuiger..

Nogmaals: NIET DOEN!


---edit---

Volgens mij staat er in elke gebruiksaanwijzing van die dingen dat je nooit ontvlambare/schadelijjke/etc stoffen mag opzuigen.

ik heb even gegoogled op "gebruiksaanwijzing waterstofzuiger, en de eerste hit was raak:

http://www.cleanfix.com/admin/filez/downloads_file_31_SW 50.pdf

pagina 4, punt 9..

eigen inzicht is ook wat waard als het gaat om het opvolgen van gebruiksaanwijzingen/instructies, maar op dit punt zou ik mij toch braafjes aan de "regels" houden.

Als je dan tóch besluit om "actie te ondernemen" zet een camera op een statief, en post het "resultaat" even vóór je naar Beverwijk gaat.
 
Laatst bewerkt:
weinig explosiegevaar . . . probeer diesel en/of dieseldamp maar een aan te steken met een aansteker of een flinke fakkel.
als het benzine zou zijn, is het een andere zaak, maar met diesel moet het wel kunnen denk ik. natuurlijk geen garantie dat het goed gaat.

ps. vergeet niet om er een filmpje van te maken :+


Je hebt het hier over damp...die kun je zeker ontsteken...Als je in diesel op kamertemperatuur een lucifer erin gooit, zal er niks gebeuren. Pas als je de diesel opwarmt dus van vloeistof naar gas (ik meen dat de grens op 40 graden zat), dan bestaat er gevaar,dan heb je damp. Dan heb je aan de eerste twee van de branddriehoek al voldaan-> zuurstof + brandstof...
De motor in je stofzuiger of waterzuiger zal altijd vonken--> koolstofborstels..Tja wat zou er gebeuren denk je...dieseldamp blijft lekker in de waterstofzuiger zitten..

Denk ook niet dat als je de waterstofzuiger vult met water dat het dan wel goed gaat..

Allebei niet doen!
 
Laatst bewerkt:
Iemand (ik niet hoor O-) ) moet wat diesel uit een reservoir halen. De enige manier lijkt opzuigen met een waterstofzuiger te zijn. Met benzine lijkt me dat wat gevaarlijk, maar diesel lijkt me veel minder explosief.

Meningen?

Waterstof is zeer brandbaar dus ik denk dat je met een waterstofzuiger ook wel diesel kan zuigen :+
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk,er moet nog een kleine aanvulling bij:de persleiding moet natuurlijk ook van de cylinder af,anders kun je sowieso niet doorpompen.Je gebruikt de compressor dus als vacuumpomp.Ik zal de originele post ook even aanpassen.
Tsja, in dat geval blaas je de benzinedampen de ruimte in waar je compressor staat of je moet de uitgaande leiding naar buiten voeren, ik zou het persoonlijk op welke manier dan ook niet aandurven. Dus eigenlijk ben ik het wel met Gerard eens ''Doont traai dis at hoom...''
 
thanks to a built-in safety feature that blocks the air from touching the motor and possibly igniting.

Als jij daar op wil vertrouwen kan het prima.

Ik vind het topic meer zo'n idee uit de categorie 'beter maar gewoon wat anders bedenken' :+ risico = kans * gevolg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan