Diesel reviseren???

Krukasje

MF'er
27 aug 2009
203
0
Ergens in Nederland.. :)
Hall Iedereen,

Om de twee dagen ga ik bij ons in de buurt naar de sloop om te kijken of ze daar nog wat leuks hebben om te restaureren.
Toen ik er vandaag was viel mijn oog op een eenpitter Dieselmotor.
De man kon mij er niet veel over vertellen. Hij wist alleen dat hij van een trilplaat kwam.

Hij is voorzien van een slingerstarter, maar de slinger ontbreekt. :)
Verder geen probleem, want daar komt toch een elektrostart op.

In principe zag hij er nog goed uit, mag wel een likje verf, en heeft ook nog compressie.

Nu weet ik alleen niet of het een stationair blok was.
Daar heb ik niet goed op gelet.
Zo ja, kan ik dit ook ombouwen tot eentje waar je normaal gas bij kan geven?

Het zag er verder niet echt uit als een heel pittig blok, dus als ik hem koop dan wil ik daar was meer pit in stoppen.
Weten jullie misschien nog wat opvoertipjes voor Diesels?

Ik heb hem gereserveerd voor het geval dat....

Denken jullie dat het de moeite waard is om hiermee aan de slag te gaan?
Hij mocht 20 pieterballen kosten.. :)

Ik heb verder niet veel ervaring met Dieselmotoren, sterker nog, dit is mijn eerste.
Vandaar dat ieder tipje welkom is. Omdat het zo'n kleine leuke is om mee te beginnen leek het me zelf wel leuk... :)

Morgen kan ik voor een foto zorgen.

Andy :)
 
Laatst bewerkt:
Tja,
Vier en een half paardje....

Puistenpubers hebben meer in hun raceplee zitten als die net uit de showroom rolt.





Allereerst: mijn dieselkennis is heel erg beperkt....

Maar, in de basis is het met dieseltjes hetzelfde verhaal als met benzinetorretjes. Meer lucht, meer brandstof, grotere klap, meer power. Maar, een diesel (zeker een voorkamerdiesel) zal niet makkelijk meer dan 5500 rpm draaien, dus je moet het echt zoeken in meer brandstof en lucht. Meer toeren (wat bij benzinetorretjes vaak wel helpt) heeft geen zin.
Voor de hoeveelheid brandstof ben je afhankelijk van de inspuitpomp. Je kan hem helemaal open draaien, wil je nog meer dan moet je een list verzinnen. De hoeveelheid lucht kan je met een turbo of een krukasaangedreven compressor wel omhoog krijgen, maar zonder de brandstof doe je dat eigenlijk voor niets.

Overigens vind ik het een leuk en gedurfd project. Succes.....
 
Ja, ik heb ook al op MP gekeken voor andere Diesels, maar ik denk dat die nog veel en veel zwaarder zullen zijn.
En de prijs wordt het volgende probleem. Die oude Diesels van Hatz of een ander vergelijkend merk zijn meestal toch wel een euro of 300/400 waard.

Andy :)



wat denk je dat reviseren van dat blok wat je nu hebt kost?
en vooral, wat denk je dat een turbo erop bouwen kost?
een iets sterker blok kopen is echt goedkoper.
en als het blok in mijn voorbeeld te zwaar is, waarom dan niet een blok zoals sammie aanprijst?
 
Leuk idee :).

je krijgt niet zoveel extra vermogen als je het vliegwiel lichter maakt.
de motor zal wel wat feller op het gas reageren met een lichter vliegwiel.
maar wat jij nodig hebt is koppel.

:^ inderdaad, een snelle gasreactie is totaal nutteloos aangezien je toch niet met een snelle acceleratie te maken zult hebben. Een zwaar vliegwiel is juist extra makkelijk bij het wegrijden aangezien je maar 4,5pk hebt.

Tuning van een diesel is redelijk veilig, je kunt de pomp nu al opdraaien en het zal meer vermogen en roet geven. Mengselafstelling luistert totaal niet zo nauw als bij een benzinemotor.
Turbo kun je denk ik vergeten op die schaal, die ben ik nog nooit tegengekomen. Compressor is wel weer vrij eenvoudig. Je zou iets kunnen bouwen dmv. een V-snaar Of zo'n electrische luchtpomp voor milieumeuk die je alleen aanslingert als het nodig is, generator van een auto erop en gaan. Afstelling hoef je niet eens te wijzigen en het zal nog wel eens zuiniger kunnen lopen ook ;).

Maar ik zou een ander blokje opzoeken wat lichter en sterker is. Heb je al een frame op het oog? (beamer met cardan misschien)
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast, het blok heeft een zwaar vliegwiel nodig om door de compressie heen te komen.
met een lichter vliegwiel zal hij stationair slecht draaien.
Tevens helpt een zwaar vliegwiel voor het 'uitvlakken'van de harde klappen zodat de overbrenging niet te veel voor z'n kiezen krijgt..
 
Ik denk dat vooral de 400-500 cc twinnetjes van Kubota en Yanmar eerdaags wel onder motorfietsen zullen hangen; minder metaal per pk. Erg mooi lijkt ook de nieuwe Lombardini-twin met Common Rail (en dus DIRECTE inspuiting). Dit is natuurlijk wel erg modern spul, nog niet in de sloop te vinden.

In brommobielen zijn deze beestjes wettelijk afgeknepen op 4kW maar dezelfde blokken in bootjes etc., geven makkelijk ruim het dubbele vermogen.

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autote...l-nu-ook-met-common-rail-diesel.htm?langid=43
 
de andere kleine 1 pitter diesels hebben ook allemaal directe inspuiting..
zon watergekoeld kubota blokje is wel lekker stil.(ik moet oordoppen op maat laten maken)
Laat het afhangen van wat er op je kenteken staat. Als je het aantal cylinders niet wijzigt hoef je er niet apart mee naar de keuring..
 
hmm... er begint actie in te komen.. :)

Het opsnoeren van de brandstof zal denk ik niet mogelijk zijn.
Er zit geen stelschroef op de brandstofpomp.
Wel een hendeltje voor de hoeveelheid gas te regelen, maar die staat op max. bij 3000 toeren.
Maar misschien laat de binnenkant zich wel veranderen.

Over dat gewicht van het blok was ik nog aan het denken....
Om het vliegwiel zit een soort van kap.
Die is ook van ijzer, dus als ik die er af flex scheelt dat ook weer een kilo of 2.
Dan moet ik wel ites anders bedenken voor de koeling, want rijwind zal wel niet volstaan bij een Diesel. Zeker niet vanwege de kleine koelvinnen.
Ik duw er dan wel twee ventilatoren op die op elektriciteit werken.
Is altijd lichter dan die hele bekapping.

Ook lag er nog een poelie op met een centrifugaal-koppeling.
Woog samen ook weer 2 kilo. Ook weg ermee. Alu poelie erop met V-snaar en het is goed.
Zo zie je maar, beetje bij beetje kun je ook bespalen op het gewicht.

Verder is er niets meer van af te halen dat niet tijdens de werking benut wordt.
De grootste boosdoener is en blijft toch het vliegwiel van 20 kilo.
Maar goed, die blijft voor de koppel.. ;)

Een luchtcompressor of turbo voor hem maken is niet moeilijk.
De oom van een goede vriend van mij heeft een draaibank (op PC), dus in principe is alles zelf te maken van het o zo lichte aluminium.. :)

Verder dacht ik er nog aan om iets te doen aan die voorkamer...
Zou ik er een gewone zuiger in kunnen stoppen of is dat niet mogelijk?
Er moet dan nog gewoon een ruimte overblijven voor de gecomprimeerde lucht, want de kop zelf is van binnen helemaal vlak. De zuiger ook, dus van zal er waarschijnlijk nog 1 cm of zo over blijven voor de kleppen, anders lopen die tegen de zuiger op.

Maar dan ontstaat nog een groter probleem.
Ik wou vandaag de brandstofpomp schoon gaan maken, maar de pomp was iets eerder uit elkaar dan de bedoeling was.
Er zat een sterke veer in die alle onderdelen naar buiten drukte.
Nu weet ik eerlijk gezegt maar voor de helft hoe hij weer in elkaar moet.
Hoe zou ik hier weer achter kunnen komen of wordt dat gokken of het goed is?
Op de pomp staat ook een typenummer en een merk:
Bosch PFE 1Q 55/19 0 414 050 996

Verder geen nieuws meer.

O ja, toch wel.
Dit is echt het meest maffe blok dat ik ooit heb gezien.
Toen ik vandaag in de krukkast keek viel het mij op dat de krukas gelagerd is met lagers die zo groot zijn als CD's.. :)
Maar dat was niet het mafste.... Toen ik de diameter van de kogellagers vergeleek met de diameter van het contragegewicht viel het me op dat die van het contragegewicht groter was.
Dit wil maar één ding zeggen...
Die krukas komt er nooit meer heel uit.
Toen viel mijn blik op de naad in het blok. Het zal dus blijkbaar zijn geweest dat het blok bestond uit twee helfden, dat toen de krukas met kogellagers er in is gelegd en het hele zooitje is dichtgesmolten. Best grappig.. :) Hoe bedenk je het.. ;)

Verder zit het vliegwiel vast met 4 schroeven. Ik denk niet dat ik die lost ga halen, want misschien verstoor ik de balans dan wel.
Hij gaat morgen of overmorgen onder de hogedrukspuit en dan door een laag verf, net zoals de GX blokken mooi zilver.
Dan komen de rest van de onderdelen ook aan bod en ga ik de boel weer in elkaar zetten, klaar voor een testloop.

Maar eerst moet die brandstofpomp weer in elkaar.
Ik hoop dat er geen onderdelen stiekum zijn weggesprongen, want zo snel waren mijn ogen niet.

Andy :)
 
Dan moet ik wel iets anders bedenken voor de koeling, want rijwind zal wel niet volstaan bij een Diesel. Zeker niet vanwege de kleine koelvinnen.
Ik duw er dan wel twee ventilatoren op die op elektriciteit werken.
Is altijd lichter dan die hele bekapping.

Als dat blok van een trilplaat afkomt zal het met de benodigde koeling wel meevallen? Daarop heeft zo'n ding überhaupt geen rijwindkoeling en volgens mij ook niks van een ventilator.
 
Ja, dat weet ik....
Op het vliegwiel zitten schubjes die de lucht via een paar kappen rond de cilinder blazen.
Maar ik bedoelde, wanneer ik er op ga rijden, ik die geforceerde koeling vervang door een paar ventilatoren rond de cilinder. Is veel lichter en dan hoeft die kap om het vliegwiel ook niet te blijven zitten, wat weer een paar kilo's scheelt. (zonder grapjes)

O ja, @ Sav, ik las het nu pas echt goed, maar als je bedoeld met die "raceplee" een scooter, dan tel ik niet mee bij de "puistenpubers". Ik heb er geen en ook nooit een gewild. Sch**tdingen.
Waar ik wel mee bezig ben is mijn autorijbewijs. Na dan wat jaartjes ervaring op de weg komt de motor er ook wel bij, maar scooter NOOIT.

Dus..

Andy :)
 
Koelventilatoren ga je echt niet nodig hebben. Er zijn zat oude motorfietsjes uit die tijd die het 5-voudige vermogen leveren en ook alleen maar koelvinnen hebben.

Zuiger moet je zeker niet vervangen voor een vlak type. Tenzij je echt weet wat je gaat doen en de hele boel overhoop gaat trekken.
 
Iemand zei laatst dat het ook mogelijk was op een andere brandstof te rijden met deze Diesel, zodat dat ook weer wat vermogen en koppel zou schelen. Welke brandstof mag dat dan zijn?

En geeft Shell V-Power Diesel ook meer vermogen/koppel dan gewone Diesel?

Andy :)
 
een andere brandstof geeft niet zoveel meer vermogen dat je er plotseling harder van gaat.
de motor kan misschien iets mooier gaan lopen en iets beter aan het gas hangen, maar de verschillen zijn altijd erg klein.
 
OK... Dan blijft hij gewoon op Dieselolie lopen.. :)

Nu ben ik net nog even gaan zoeken naar opvoer trucjes voor Diesels en kwam ik als een middel naast de turbo de intercooler tegen.
Nu zeggen ze dat de intercooler zorgt voor het koelen van de lucht, zodat hij iets "krimpt"en dus beter de cilinder in kan, wat weer leid tot een betere verbranding en dus meer koppel/vermogen.

In hoeverre kun je zoiets toepassen? Dan bedoel ik, zou je die intercooler net zo goed in een bak met vloeibare stikstof kunnen leggen? (bij wijze van spreken) :)

En kan ik ook een gewone kleine radiator pakken als intercooler (met de juiste oppervlakte van de gaten), want in principe komt het daar toch op neer..?

Andy :)
 
Ik heb jaren zo'n dieseltje gebruikt op een strontschuif :o
En al zijn ze maar een pk of 4 ze zijn bere sterk
Nadeeltje slecht starten als het koud is (om niet tezeggen onmogelijk)
Ik heb ze ook wel eens gezien op een kooiaap ,(soort heftruck die je aan een vrachtauto kunt hangen)
En eenmaal gestart lieten ze dat ding gewoon heel de dag lopen ook al hing hij achter op de vrachtauto die over de weg reed
 
Ik heb jaren zo'n dieseltje gebruikt op een strontschuif :o
En al zijn ze maar een pk of 4 ze zijn bere sterk
Nadeeltje slecht starten als het koud is (om niet tezeggen onmogelijk)
Ik heb ze ook wel eens gezien op een kooiaap ,(soort heftruck die je aan een vrachtauto kunt hangen)
En eenmaal gestart lieten ze dat ding gewoon heel de dag lopen ook al hing hij achter op de vrachtauto die over de weg reed



op de meeste toepassingen waar een dergelijk blok gebruikt wordt, zit er ook vaak een vertraging tussen.
snelheid is immers niet belangrijk.
op een motor wel en dan moet je dus ipv een vertraging een versnelling toepassen en dan zakt het koppel snel naar beneden.
 
@superduc again

Daar was ik dus ook al over aan het denken.
Hij heeft dus geen gloeibougie.. hoe krijg ik hem dan fatsoenlijk aan, zonder dat de accu leekloopt om de startmotor te voeden? :)

Ik weet wel dat, tenminste ooit eens gehoord, ze vroeger Dieseltrekkers letterlijk deden voorstoken.. :)
De booer moest dan vroeg opstaan om een vuurtje onder zijn blok te bouwen.
Na een paar uurtjes kon hij hem dan starten.. :)

Andy :)
 
op de meeste toepassingen waar een dergelijk blok gebruikt wordt, zit er ook vaak een vertraging tussen.
snelheid is immers niet belangrijk.
op een motor wel en dan moet je dus ipv een vertraging een versnelling toepassen en dan zakt het koppel snel naar beneden.

Niet als je tandwielen pakt die 20 cm dik zijn.. :)
Maar dan kom je weer niet vooruit door het gewicht.. ;)

Andy :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan