Diesel reviseren???

Krukasje

MF'er
27 aug 2009
203
0
Ergens in Nederland.. :)
Hall Iedereen,

Om de twee dagen ga ik bij ons in de buurt naar de sloop om te kijken of ze daar nog wat leuks hebben om te restaureren.
Toen ik er vandaag was viel mijn oog op een eenpitter Dieselmotor.
De man kon mij er niet veel over vertellen. Hij wist alleen dat hij van een trilplaat kwam.

Hij is voorzien van een slingerstarter, maar de slinger ontbreekt. :)
Verder geen probleem, want daar komt toch een elektrostart op.

In principe zag hij er nog goed uit, mag wel een likje verf, en heeft ook nog compressie.

Nu weet ik alleen niet of het een stationair blok was.
Daar heb ik niet goed op gelet.
Zo ja, kan ik dit ook ombouwen tot eentje waar je normaal gas bij kan geven?

Het zag er verder niet echt uit als een heel pittig blok, dus als ik hem koop dan wil ik daar was meer pit in stoppen.
Weten jullie misschien nog wat opvoertipjes voor Diesels?

Ik heb hem gereserveerd voor het geval dat....

Denken jullie dat het de moeite waard is om hiermee aan de slag te gaan?
Hij mocht 20 pieterballen kosten.. :)

Ik heb verder niet veel ervaring met Dieselmotoren, sterker nog, dit is mijn eerste.
Vandaar dat ieder tipje welkom is. Omdat het zo'n kleine leuke is om mee te beginnen leek het me zelf wel leuk... :)

Morgen kan ik voor een foto zorgen.

Andy :)
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet zijn dieseltjes vrij moeilijk op te voeren. Je hebt geen carburateur die je ff aanpast, bijvoorbeeld.

De diesel wordt erin gepomp en boem. En ja, dat tunen?

Stationaire blokjes zullen hier toch wel voor gebruikt worden ja...

Ben benieuwd naar de reacties!
 
Als het voor een trilplaat is zal het wel een stationairmotor zijn. Die zijn niet gemaakt om een breed toerengebied te hebben zeg maar ;).
@Herr Flick, Lombardini zou misschien ook nog kunnen.


grz Thijs
 
ik heb zelf ook van deze motoren en daar is gewoon normaal het gas van te regelen.
opvoeren kun je wel vergeten.
en ze zijn zwaar, superzwaar voor in de motor.
weegt zomaar 80 a 90 kilo.
er zit ook een heel groot en zwaar vliegwiel op, dus daar zou misschien nog wel wat af te halen zijn om hem iets feller te krijgen.
maar voor 20euro kun je je geen buil vallen lijkt mij of het moet je laatste 20euro zijn.
check eerst of dat ding wel wil starten voordat je hem koopt.
op zo'n trilplaat hebben ze een zwaar leven.
 
doe niet moeilijk, koop voor 320 euro een nieuw dieselblok met balansas voor je motorfiets.
mijn enfield rijdt reeds meer dan 40 K. met een 10pk chinees dieselblokje, waarvan 3 zomervakanties zwaarbeladen in de bergen
 
Bedankt voor jullie reacties.
Grappig hoe iedereen altijd verschillend naar de dingen omkijkt.. :)

@Martell Mod. , ik denk dat ik hem ga gebruiken om op te rijden.
Een Diesel onder mijn voeten lijkt me ook wel leuk. (op een tweewieler dan.. :) )

Ik zal morgen wat meer info proberen te winnen.

Of hij loopt weet ik niet, daar komen we snel genoeg achter... ;)

En voor 20 euro boeit het me niet veel of hij loopt of niet.
Dan verkoop ik hem op internet wel voor meer.
Die oude Diesels zijn meestal toch veel waard bij verzamelaars.. ;)

Andy :)
 
Bedankt voor jullie reacties.
Grappig hoe iedereen altijd verschillend naar de dingen omkijkt.. :)

@Martell Mod. , ik denk dat ik hem ga gebruiken om op te rijden.
Een Diesel onder mijn voeten lijkt me ook wel leuk. (op een tweewieler dan.. :) )

Ik zal morgen wat meer info proberen te winnen.

Of hij loopt weet ik niet, daar komen we snel genoeg achter... ;)

En voor 20 euro boeit het me niet veel of hij loopt of niet.
Dan verkoop ik hem op internet wel voor meer.
Die oude Diesels zijn meestal toch veel waard bij verzamelaars.. ;)

Andy :)


Ok dan, heb je die andere opgegeven?
 
Veel power hebben dieseltjes niet.
Misschien hier een voorbeeld hoe het moet.

full
 
Welkom Dieseltje...

Vandaag ben ik hem maar op de sloop gaan halen met de fietskar.
Ik kon hem gewoon niet laten staan.

Nadat ik flink met hem de berg op moest fietsen stond hij dan toch te pronken in de zon.

kdv4uo.jpg


2urphe8.jpg


8yyys4.jpg


dfk0tf.jpg


Het begon allemaal al heel leuk.
De brandstofslangen waren na al die jaren toch wat gaar geworden, dus de Diesel liep al over de vloer.
In een vlug tempo heb ik toch nog weten te zorgen dat de rest van de tank ook niet leeg liep.

2dlkxuv.jpg


Toen begon het uitkleden van het blok.
Ik maak hem liever eerst goed schoon, dan dat alles in de soep loopt.

Tank, luchtfilter en uitlaat er vanaf:

15cmybq.jpg


2yxohlv.jpg


Toen viel mijn oog op het type plaatje dat ik al die tijd nog niet had gezien.
Het plaatje was net als de brandstofslang behoorlijk gaar, maar er was wel nog op te lezen dat het om een HATZ blok ging. Verder stond er nog dat hij 3.33 KW had bij 3000 toeren.
Dat is ongeveer 4.5 PK.
Dat is eigenlijk wel jammer, want nadat ik de zuiger er uit had gehaald en naar de grootte had gekeken had ik toch iets meer verwacht, maar dat zegt natuurlijk niets...

Toen ik hem daarna op de weegschaal had gezet, bleek dat het blok (alleen de krukkast met olie, krukas en vliegwiel ) een gewicht hadden van 33 kilo. Als ik dan zo'n gok moet wagen schat ik dat het gewicht van het vliegwiel zo'n 20 á 25 kilo moet zijn.
Dit is natuurlijk ronduit belachelijk. Er gaat dan zoveel vermogen weg bij het optrekken voor het vliegwiel, dus ik denk dat ik er een lichtere op ga gooien.
Want zo kom je met 4.5 PK natuurlijk niet vooruit.

Maar goed.
Het tunen komt later wel.

Straks post ik nog wat meer foto's.
Ik moet nu even gaan eten, dus...

Rond half tien zal alles wel zijn bijgewerkt.

Andy :)

BTW, de cilinder kon je van het blok afpakken.
Nu bleek het dat de koelvinnen een beetje aan het roesten waren.
Hoe is dit er van af te krijgen? Met zijn eigen brandstof?? :)
 
Welkom Dieseltje...

Vandaag ben ik hem maar op de sloop gaan halen met de fietskar.
Ik kon hem gewoon niet laten staan.

Nadat ik flink met hem de berg op moest fietsen stond hij dan toch te pronken in de zon.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het begon allemaal al heel leuk.
De brandstofslangen waren na al die jaren toch wat gaar geworden, dus de Diesel liep al over de vloer.
In een vlug tempo heb ik toch nog weten te zorgen dat de rest van de tank ook niet leeg liep.

[afbeelding]

Toen begon het uitkleden van het blok.
Ik maak hem liever eerst goed schoon, dan dat alles in de soep loopt.

Tank, luchtfilter en uitlaat er vanaf:

[afbeelding]

[afbeelding]

Toen viel mijn oog op het type plaatje dat ik al die tijd nog niet had gezien.
Het plaatje was net als de brandstofslang behoorlijk gaar, maar er was wel nog op te lezen dat het om een HATZ blok ging. Verder stond er nog dat hij 3.33 KW had bij 3000 toeren.
Dat is ongeveer 4.5 PK.
Dat is eigenlijk wel jammer, want nadat ik de zuiger er uit had gehaald en naar de grootte had gekeken had ik toch iets meer verwacht, maar dat zegt natuurlijk niets...

Toen ik hem daarna op de weegschaal had gezet, bleek dat het blok (alleen de krukkast met olie, krukas en vliegwiel ) een gewicht hadden van 33 kilo. Als ik dan zo'n gok moet wagen schat ik dat het gewicht van het vliegwiel zo'n 20 á 25 kilo moet zijn.
Dit is natuurlijk ronduit belachelijk. Er gaat dan zoveel vermogen weg bij het optrekken voor het vliegwiel, dus ik denk dat ik er een lichtere op ga gooien.
Want zo kom je met 4.5 PK natuurlijk niet vooruit.

Maar goed.
Het tunen komt later wel.

Straks post ik nog wat meer foto's.
Ik moet nu even gaan eten, dus...

Rond half tien zal alles wel zijn bijgewerkt.

Andy :)

BTW, de cilinder kon je van het blok afpakken.
Nu bleek het dat de koelvinnen een beetje aan het roesten waren.
Hoe is dit er van af te krijgen? Met zijn eigen brandstof?? :)


Schuren of gritstralen, en dan lakken oid.
 
ik zou het toch met dit vliegwiel proberen.
als je er een lichter vliegwiel opzet of deze afdraait, verlies je toch wat koppel.
en de motor loopt in lage toeren nooit zo soepel meer.
en dat zijn toch 2 dingen waar je het van moet hebben met maar 4,5pk.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is het met jouw project eigenlijk?

PS: mijn aanhanger heeft afgelopen weekend de maidentrip naar Eiffel en Moesel overleeft.

Mijn project gaat nog steeds.
Vorig weekend naar Ham (dieseltreffen) geweest, daar heb ik ook die Triumph gezien.

Ik moet de motorsteunen nog maken dan kan die in elkaar om alles te passen.
Spuiten, monteren en dan naar de RDW.
Dat zal voorjaar 2010 wel worden is zo langzamerhand mijn ervaring.


Cylinderinhoud van een oude diesel delen door 40 en je hebt het aantal Pk's min of meer.

Vliegwiel zal flink overmaats zijn, daar kan nog wel wat vanaf. Het enige is dat die dan weer gebalanceerd moet worden.
Als je er gewicht af wil halen moet je dat van binnenuit doen. Dan wordt het wiel lichter maar behoud toch nog voldoende traagheid.

Geen zorgen over traag optrekken. dieselmotoren hebben behoorlijk wat koppel van laag tot hoog ongeveer 2-2,5 x het vermogen in Nm, en die trekt ook dat zwaardere vliegwiel wel mee.
 
Laatst bewerkt:
Vervolg van demontage...

Hier nog wat foto's van de demontage:

Hier zonder de tank:

k1qa2b.jpg


Hier een foto van de inhoud van het luchtfilter.
Het is misschien niet goed te zien, maar het zag eruit als een prop met haren die in olie is gedrenkt :)

1zgsrd2.jpg


Hier zonder kap om de cilinder:

23sburd.jpg


Hier zonder kleppendeksel:

2qsbcbq.jpg


Zonder tuimelaars en Dieselinjector:

2s60by9.jpg


De brandstofpomp:

n221ee.jpg


De cilinder en zijn kop:

qx8ncw.jpg


De cilinder:

soy4c4.jpg


Krukkast met de zuiger nog erin:

2qlubzr.jpg


Krukkast van 33 kilo zoals hij nu voor de nacht erbij staat:

6oeohg.jpg


Morgen ga ik even naar de garage in het dorp om het vliegwiel los te draaien.
Er zit namelijk een enorm grote bout in waar ik niets voor in huis heb.
Dan kan de krukas er ook uit en kan het schrob en spuitwerk beginnen.

Nu hoorde ik van jullie dat wanneer ik een lichter vliegwiel er op zet de koppel zou afnemen.
Wat is dan belangrijker? Meer vermogen of meer koppel?

Weet iemand misschien ook nog een site of een persoon die veel doen met Dieselmotoren en eventueel ook het tunen ervan?

Andy :)
 
je krijgt niet zoveel extra vermogen als je het vliegwiel lichter maakt.
de motor zal wel wat feller op het gas reageren met een lichter vliegwiel.
maar wat jij nodig hebt is koppel.
 
Ik heb ook nog iets grappigs ontdekt.
Deze motor heeft een indirecte inspuit van de Diesel.
Alleen heeft hij de voorkamer niet in de kop liggen, maar in de zuiger.
Er zit een klein gat in de zuiger dat precies uitkomt bij de injector als hij boven is.
Onder dat gat zit dan een ruimte die zich helemaal uitstrekt over de zuiger en waar de Diesel dus in ontbrand.

Maar goed....
In principe moet de rest wel gaan lukken.
Ik zal het hele project ook weer hier bijhouden.

Nu wil ik alleen nog kijken of ik dat blok wat pittiger kan maken.
Zijn er ook kleinere turbo's te verkrijgen?
En is er buiten de turbo nog iets wat ik kan veranderen om meer koppel en vermogen te krijgen?

Ik ben altijd al een fan geweest van Dieselmotoren en het lijkt me echt te gek om een eigen motorfiets te bouwen met dit blok er onder.
Maar dan moeten de koppel en het vermogen toch echt omhoog.
Zeker omdat het blok zelf al 40 kilo weegt.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Andy :)
 
Ja, ik heb ook al op MP gekeken voor andere Diesels, maar ik denk dat die nog veel en veel zwaarder zullen zijn.
En de prijs wordt het volgende probleem. Die oude Diesels van Hatz of een ander vergelijkend merk zijn meestal toch wel een euro of 300/400 waard.

Andy :)
 
En wat vind je van mijn barrel? ja kan eenvoudig iets soortgelijks bouwen.
met mijn 10 pk diesel (45kg ofzo) ligt de top roind de 110.
bij 80-90km/h rijdt hij heerlijk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan