Diesel verstuiver pakking vraagje

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Gisteren wilde ik met de enfield weg.. rook kwam uit de ventilatiekanalen van de kop (is niet goed) en compressie weg.
ik denk: kop kapot.
Net gezien dat de 2 tapeinden die de verstuiver op z'n plek houden wel wat los zaten. (deze moet je voorzichtig en niet te vast draaien, anders krijg je scheurtje in de kop, zo heb ik geleerd)
Nu heb ik deze tapeindjes weer vast gedraaid maar de compressie is nog steeds slecht.
Komt het er op neer dat ik de koperen 'brand'ringen toch moet vervangen, net als de koppakking als deze los is geweest?
 
Dat deed ik met de dnepr koppakking ook, maar zou't ook met de diesel-koppakking (koperen platte ring) kunnen?
dit is natuurlijk wel erg geplet en verhitten brengt 'm niet terug in de oude vorm.
 
Dat deed ik met de dnepr koppakking ook, maar zou't ook met de diesel-koppakking (koperen platte ring) kunnen?
dit is natuurlijk wel erg geplet en verhitten brengt 'm niet terug in de oude vorm.

Vervangen is altijd een goede optie. Maar als hij al zo plat is, kun je het toch proberen met uitgloeien ( nu sluit hij ook al niet meer af)

misschien met een beetje knutselvreugde en veel geduld) nog proberen om er meer dikte in te krijgen.
 
Mja, normaal vervang ik het liefst dergelijke dingen. maar omdat de evrstuiver vrij precies qua diepte in de kop moet zitten, moet ik de kop wel verwijderen.Onderdelen zijn makkelijk te krijgen vanuit duyitsland maar een koppakking van 1.50 en 17.50 verzendkosten is ook weer zowat..
 
Mja, normaal vervang ik het liefst dergelijke dingen. maar omdat de evrstuiver vrij precies qua diepte in de kop moet zitten, moet ik de kop wel verwijderen.Onderdelen zijn makkelijk te krijgen vanuit duyitsland maar een koppakking van 1.50 en 17.50 verzendkosten is ook weer zowat..

bestel dan twee pakkingen ( dan kost het verzenden maar 8,75 per stuk ;) )
 
ehm, mijn avatar
maar ik zal eens zoeken..
Als je nog-in tegenstelling tot ikke- gewoon toegang hebt tot youtube, zoek dan eens op 'dutch enfield; van de poster Wloesem.
full
 
pff ik ga zo eerst het kopje er eens afhalen, corpus volente en kijk of er niet meer aan d ehand is..
Goed, meer dan 50 mille voor de eerste breakdown (misschien louter door losse verstuiverbouten?) voor een chinees dieselblokje van 320 euro nieuw vindt ik alsnog niet slecht..
met 't verbruik van bijna 1 op 60 heb ik dat geld er al lang weer uit!
 
Gaaf ding!
Van welk jaar is ie?
meeste uit '94
Heb je het dieseltje pas gemaakt op de versnellingsbak?
de enfield heeft nog een losse versn. bak. ik heb 'm uitgelijnd zodat de primaire ketting goed uitkomt. Hierdoor staat't blok wel uit het midden. Je kan het ook anders doien met een langere versn. bak as maar die moet dan weer een extra steun krijgen in de prim. kast etc, duur ingewikkeld en het was een uitprobeersel dus zo maar gedaan.
Wil het ook nog een beetje vooruit?
top ca. 110 denk ik, 90 kruisen gaat heerlijk. acceleratie voldoende
Zit zeker een leuk geluid in zo'n 1 cilinder diesel?
Best wel tyfusherrie, oordoppen noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
grrrtverdarre, bijna vergeten hoe zo'n gedoe het was de isolatorpaskking te vindne voor de injector vorig jaar, die vlgs 'de kenners'niet bestond.
deze pakking gaat stuk zodra je de verstuiver uit de kop haalt.
 
net de kleppen verwijdert.
Er zit flink wat kool op de inlaatklep. Misschien dat hij al langer lekte..
of olie meegezogen langs de klepgeleider...?

hangt af van je oliepeil.

hij zou toch eigenlijk niet mogen lekken met de drukken die in een dieselverbrandingskamer optreden.

even de klep dichtduwen en kijken of je licht langs de klep ziet komen. ( of met dunne vloeistof...
 
oliepeil is nooit te hoog geweest, is dat dan van zo'n invloed wat er boven komt?
de kop is vlak dus geen benzine in te gieten. Het ziet er dicht uit.
De klep staat nu in de ovenreiniger en wordt 1 dezer dagen opnieuw ingeslepen.
geen putten in de klep of zitting gezien.
Vraag me af wat met die kunststof pakking te doen..
 
oliepeil is nooit te hoog geweest, is dat dan van zo'n invloed wat er boven komt?
de kop is vlak dus geen benzine in te gieten. Het ziet er dicht uit.
De klep staat nu in de ovenreiniger en wordt 1 dezer dagen opnieuw ingeslepen.
geen putten in de klep of zitting gezien.
Vraag me af wat met die kunststof pakking te doen..

hoe dikker de vloeistof, hoe moeilijker het door een klein kiertje gaat.

voor de inlaatklep zit geen inlaatkanaal?

als je klep krom is, zie je geen putten, maar lekt hij wel langs de zitting
 
hoe dikker de vloeistof, hoe moeilijker het door een klein kiertje gaat.

voor de inlaatklep zit geen inlaatkanaal?

als je klep krom is, zie je geen putten, maar lekt hij wel langs de zitting


Ehm, doorgaans zit voor de klep toch een inlaatkanaal?
ik meen dat de klepsteel vrij door de geleider kan draaien, dus de klep niet krom is(kan deze zomaar krom trekken?
)ik zal er eens goed op letten wat de schotel doet als hij ronddraait.
 
Dat deed ik met de dnepr koppakking ook, maar zou't ook met de diesel-koppakking (koperen platte ring) kunnen?
dit is natuurlijk wel erg geplet en verhitten brengt 'm niet terug in de oude vorm.

Koper uitgloeien/zacht maken;

rood stoken, en in het water dumpen, dan wordt koper weer zacht.

en ja bij staal wordt het dan hard.

Suc6

Grtzzz Simon. 8-)
 
dat snap ik maar de pakking zal niet meer in z'n oude, ongeplette vorm gaan. Zachte geplet koper zal minder goed af kunnen dichten lijkt me dan de nieuwe, dikkere pakking?
 
Ehm, doorgaans zit voor de klep toch een inlaatkanaal?
ja, maar jij zei dat alles vlak is, dus dat er geen benzine op kan
e kop is vlak dus geen benzine in te gieten. Het ziet er dicht uit.
Je moet de vlloeistof ook aan de buitenkant van de cilinder, dus in het inlaatkanaal laten lopen om op lekkage te testen.

ik meen dat de klepsteel vrij door de geleider kan draaien, dus de klep niet krom is(kan deze zomaar krom trekken?
)ik zal er eens goed op letten wat de schotel doet als hij ronddraait.

De schotel kan krom trekken, bijv. door eerst een klein kooltje tussen de zetel en schotel waardoor hete gassen stromen en de inlaatklep door het grote temperatuurverschil krom trekt ( hoeft maar een heel klein beetje te zijn.)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan