Dieselmotorfiets

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Zojuist op motorfietsweb.nl gelezen dat iemand doende is een dieselmotor in een frame te bouwen. :9
Ze zijn er dus echt, die dit proberen!
Hij zoekt er wat info over, dus als hier iemand is die daar ervaring mee heeft :? , kijk dan eens daarzo...... :)

Als iemand hier plaatjes van heeft : laat zien!!!!!
 
Met de Huidige brandstofprijzern zou een dieselfietsje wel leuk zijn.
Een turbo diesel uit een smartje moet toch aangepast kunnen worden?
Lekker vlot en toch klein genoeg.
Is eerder in dit topic al aardig besproken, echter wat doodgebloed. Als iemand me aan zo'n blokkie kan helpen voor weinig ben ik zeker te porren voor een dergelijk project.
 
Geen zin gehad om de hele topic te lezen, maar als ik al een diesel op een motor zou bouwen zou ik niet zelf een diesel gaan lopen fabriceren.
Gewoon een 3 cilindertje uit een schade Lupo ofzo.

Maar volgens mij kleven er best nog wel wat nadelen aan een diesel op de motor.
In auto's hebben ze tegenwoordig allerlei dempingsmateriaal waardoor het geluid aanvaardbaar is en zelfs niet eens echt erger als een benzinemotor.
Maar op een motor denk ik dat je echt het gevoel hebt continue op een tractor te rijden.
Lijkt me dan ook knap vermoeiend om constant die dieseldreun te horen.
En je hebt een fikse accu nodig om hem aan de praat te krijgen.

Vraag me trouwens ook af wat voor toerentallen er gehaald worden.....
 
Het twin-dieseltje Mitsubishi 538cc in mijn Brommobiel maakt ongeveer 3000 toeren.

Diesel "stommelt" erg door reeds vrij veel kracht op lage toeren. Het blok hangt in zware rubbers ("motorsteunen") aan het chassis en die steunen moeten goed in de gaten worden gehouden want gaat er (nogal vaak) 1 stuk en dan heb je snel erg dure volg-schade: de andere 3 steunen gaan dan ook snel kapot en onlasbare lichtmetalen carterdelen rammelen stuk tegen staal.
 
Dit prototype is afkomstig uit de kicxstart.

3 cilinder turbodiesel
120 pk
250 Nm bij 4500 rpm
gewicht blok 100 kg
gewicht totaal 200 kg
verbruik tussen 1:30 en 1:60

full
 
LEUK die 3-pitter! Is het een Yanmar blok? 4500 toeren is machtig hoog voor een dieseltje, dan gelijk dus veel minder "stommel" (maar toch nog veel hoor, vergeleken bij een hoogtoerige benzinemotor).
 
De basis van het motorblok komt van Volkswagen, denk en Lupo ofzo. In ieder geval geen Kubota, Yanmar of andere blokken die vaak in boten, graafmachines en aggregaten worden gebruikt.
 
pak toch een motorblokje van een dayatsu charade 1L 3cil turbo.

die vind je vast wel op de autosloop voor wijnig geld.

Heel juist opgemerkt, maat van mij heeft dit blok(je) in een frame van Triumph geplaatst. Ziet er goed uit. Duurste ingreep was de losse versnellingsbak, een Quaife 5-bak incl. koppeling, uit Engeland. 3 jaar terug zo'n 1500 Pond.
Hij moet hem nog afwerken.

Mzzl.
 
De motortrillingen lijken me toch het grootste probleem (hoewel het met kleine cylinders natuurlijk een stuk minder is: 1000cc/4cyl.? :) ).

Zoiets moeten ze gewoon in een grote goldwing lepelen.

Lijkt me inderdaad interessant, al zat ik zelf meer te denken aan een BMW R1200R TDI of zoiets. Het R1200GS-blok met z'n balansassen moet de trillingen aanvaardbaar kunnen houden en als dat blok naar diesel geconverteerd zou kunnen worden (lijkt me nog wel 'n uitdaging, maar dan heb je ook wat) en er 'n turbo met intercooler aan wordt gehangen heb je mijns inziens een erg leuke en zuinige fiets die er ook nog eens gelikt uitziet. 8-)

Mijn R1100R is al erg leuk, maar verre van zuinig. :(
 
Laatst bewerkt:
Een dieseltje?

zie www.ratbike-forum.de (duitsland)

Daar heeft iemand -ik ga er in April weer naar toe, Crimmitschau- een tractorblok 4 cyl diesel in een motorframe gebouwd met zijspan, hij heeft er geen kenteken bij, maar woont daar in de boes boes en tuft er gewoon wat mee, zal us kijke of ik er nog een plaat van ken vinden

Olledaum heet ie
 
Interessant verhaal, Willem!

Ik had er nooit van gehoord, maar het klinkt veelbelovend.

Ik vind het ook wel héél spannend, want ik ben altijd dol geweest op tweetakkertjes (brommers) èn op het kleine dieseltje in een bootje waar ik een jaar of 7 mee heb gevaren; natuurlijk vind ik ook de 2-pitter Mitsubishi diesel 538cc in mijn Brommobiel lekker.

Verder gekeken op het Net: Honda heeft het project laten vallen, vrij snel na de op zich succesvolle proefritten tijdens meest rallye-achtige evenementen. Niemand snapt goed waarom Honda er niet mee doorgaat.
Er wordt wereldwijd op forums nog wel over nagekeuveld.

Het enige waar ik een beetje over pieker is de vorm van die klep; als die lijkt op het voorbeeld in het schema dan lijkt-ie ook op de "zuiger" van een Wankelmotor en daarvan vernam ik in de 60-70-er jaren dat-ie samen met de cilinder binnen 30.000 km vervangen moest worden wegens versleten wangen.

Toch is er al minstens 1x eerder een tweetakt bedacht met 1 klep; was geloof ik een grond-aanstamper op zeer lage toeren met inlaat-klep in de zuiger of zoiets.

Wat ik nog een beetje vreemd vind in het verhaal: het "dieselen" van de motor vindt in het LAGE-toeren-gebied plaats, hogerop neemt de bougie het over. Maar dan denk ik dat die bougie-ontsteking òf gedurig in tijd wordt aangepast aan het toerental òf alleen boven een bepaald toerental automatisch bijkomt, want moet vroeg staan ten opzichte van zelfontbranding; in het laatste geval misschien geforceerd bijgehaald om te kunnen starten en warmdraaien.

:?
 
Maar die klep in de uitlaat is toch niets nieuws? Hiermee word gewoon de karakteristiek van de motor aangepast op het toerental (variabele poorttiming).
Die sneller kleine 2-taktertjes hebben dat toch ook al heel erg lang :? (RS250/RS125, mito, enz.)

Wat ik daar als nadeel hoor is dat die klep altijd snel vervuild door afzettingen in het uitlaatgas. Je moet zo'n ding dus regelmatig uit elkaar halen en schoonmaken.

Als ze nou gewoon uitlaatkleppen monteren met een variabele nokkenas kun je er alles mee en heb je zeker een efficiente verbranding (anders zou je dit ook niet in scheepsmotoren zien).
 
Koehorst: ... dat die klep altijd snel vervuild door afzettingen in het uitlaatgas. Je moet zo'n ding dus regelmatig uit elkaar halen en schoonmaken ...

Zou dat niet vooral samenhangen dan met verkeerde rijstijl (korte ritten, lang stationair (warm-)draaien of "koud wegjanken" cq te snel na start naar de top willen)?

De 2T-olie van de laatste jaren is zo mooi dat ik mijn laatste brommertjes (goed afgesteld op bougiekleur, uiteraard) nooit meer hoefde te ontkolen, als ik maar minstens een keer per week meer dan 100km op een dag wegdraaide. Het uitlaat-systeem zowel als de motor reingden zichzelf perfect op die manier.

Is die uitlaatklep echt, zoals het in het schema leek, iets dat schuift/kantelt?
 
Bij de bestaande 2-takters heet het ding 'powervalve' en is een schuif in de uitlaatpoort zodat de poorttiming een beetje te veranderen is.

Ik denk niet dat het aan de rijstijl ligt want zelfs een exup-klep (bijna hetzelfde) in een 4-takt motorfiets komt vast te zitten door vuil.

Het lijkt idd een kantelende klep.
 
De oorsprong van de eerste fiets wordt helaas niet vermeld. Frame is ongetwijfeld sterk aangepast aan het lange motorgedeelte, maar oordelend naar achterpartij en wielen vermoed ik Dnepr. Lijkt me trouwens niet te sturen zo'n lang gevaarte, maar dat even ter zijde.
 
Zou kunnen, ik ga er 1e week april op rijden, ze staan dan in Crimmitschau, we hebben daar een meeting, ook de diesel motorfiets met het traktor blok met zijspan komt dan, die is echt bizar, deze twee zijn van het formaat dat zie je op de treffens daar 14 in een dozijn (ik geloof dat het hier niet is toegestaan want in Nederland zie ik het nooit) Tjechie enzo zie je het ook veel
 
Ongeloofelijk dat ik dit topic al die tijd heb gemist.
Anders dan gewoonlijk heb ik het helemaal (bijna) gelezen.

Ik zelf heb plannen voor een dergelijke fiets. De problemen die je op papier al tegenkomt zijn toch behoorlijk.
Het vermogen per kg is laag.
Het toerental van de doorsnee diesel komt niet boven de 3600.
Het torsiemoment op de as is 2 x zo hoog als een gemiddelde benzine motor, dit in verband met asbreuk door vermoeiing.
De blokken wegen al snel 100 of meer kg.
De blokken zijn min of meer lomp en groot en niet bedoeld voor een motorframe.
Veel automotoren (on highway) zoals zoiets wordt uitgedrukt wegen echt te zwaar zijn echt te groot en lomp om in te bouwen.
Een enkele motor voldoet enigzins. De Daihatsu 3 cyl. diesel. maar die zijn niet zo dik gezaaid. De lupo-3 cyl. 1200cc diesel voldoet misschien maar vereist heel wat aanpassingen.
Dan is er nog een KAMA motor die draait 5000 toeren , 100 kg. bijna ideaal dus ,maar de dealer geeft geen antwoordt op mijn mails.

Gr,
Henk
 
Ongeloofelijk dat ik dit topic al die tijd heb gemist.
Anders dan gewoonlijk heb ik het helemaal (bijna) gelezen.

Ik zelf heb plannen voor een dergelijke fiets. De problemen die je op papier al tegenkomt zijn toch behoorlijk.
Het vermogen per kg is laag.
Het toerental van de doorsnee diesel komt niet boven de 3600.
Het torsiemoment op de as is 2 x zo hoog als een gemiddelde benzine motor, dit in verband met asbreuk door vermoeiing.
De blokken wegen al snel 100 of meer kg.
De blokken zijn min of meer lomp en groot en niet bedoeld voor een motorframe.
Veel automotoren (on highway) zoals zoiets wordt uitgedrukt wegen echt te zwaar zijn echt te groot en lomp om in te bouwen.
Een enkele motor voldoet enigzins. De Daihatsu 3 cyl. diesel. maar die zijn niet zo dik gezaaid. De lupo-3 cyl. 1200cc diesel voldoet misschien maar vereist heel wat aanpassingen.
Dan is er nog een KAMA motor die draait 5000 toeren , 100 kg. bijna ideaal dus ,maar de dealer geeft geen antwoordt op mijn mails.

Gr,
Henk
In Motoren & Toerisme van februari staat een verhaal over een dieselprojectje (in aanbouw) met als basis het smart-motortje.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan