Dieselpomp testen?

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
1
Een beetje off-topic misschien maar toch:

Ik heb een probleem met een Ford Transit diesel: tijdens het rijden (1/2 tank leeggereden) stopte de motor ermee wat mogelijk aan de brandstoftoevoer ligt. Er komt bij het starten geen plofje meer uit.
Ik heb een van de inspuitleidingen al losgeschroefd en daar komt bij het starten diesel uit dus mogelijk levert de pomp wel, maar is de druk te laag waardoor de injectoren niet open gaan.

Weet iemand hoe ik er zeker van kan zijn dit het probleem is? Maw. hoe kun je testen of zo'n hoge druk pomp wel/niet ok is?
 
Kapotte pomp komt niet zo vaak voor.
Meestal is het een verstopte brandstoffilter of de brandstofpomp van de tank.
Wat ook kan is dat er lucht in de leiding zit dan doet een diesel ook nix meer.
 
Ja het kan idd. ook nog ergens anders in het systeem zitten. Het is alleen allemaal wat lastig te testen, zeker zonder vraagbaak, maar elke suggestie is welkom dan kan ik die op m'n checklijst zetten.

Het vreemde is wel dat de bus er zo ineens mee ophield en er geen voortekenen waren dat dit eraan zat te komen. Heeft zo'n diesel eigenlijk ook een voorpomp tussen de tank en de hoge-druk pomp? Dan zal ik daar ook eens naar gaan kijken.



Bedankt voor de tips :}
 
Laatst bewerkt:
Naaldje in de dieselverstuiver (moet nat blijven van brandstof en mag geen huidcontact ondergaan) gaat na een bepaald aantal draai-uren een keer kapot.

Vrij lang daarvoor is er even een korte uit- of terugval geweest, met meestal een geluidje alsof er een glazen fles wordt opgemalen in de motor.

Daarna weer zo-goed-als-normaal lopen maar elke dag een beetje minder mooi, iets lastiger starten, meer "stommelen" van de motor, moeilijker aan top komen, beetje meer rook enz..

Dit verhaal kondigt zich dus aan.

Dit aantal draai-uren valt heel vaak samen met revisie-tijdstip voor de pomp.

Dat opmeten schijnt inderdaad erg makkelijk te gaan; een gepensioneerde vakman deed dat eens "even" voor mij op zijn woonbootje vlak bij de plek waar ik kwam stil te vallen met mijn diesel-scheepje en binnen 3 dagen had hij de hele zaak ook weer lopend, inclusief nieuw nozzeltje bestellen en pomp-revisie.
 
Kijk ff of je brandstoffilter "doorlooptloopt" als er een opvoerpompje/handpompje op de leiding zit trek je de leiding van de filter naar de brandstofpomp los en een paar keer knijpen.
Water in de diesel=filter aftappen aan de onderkant.
Tankpomp controleren (meestal op de brandstoftank)
Elektrische afsluitklep van de dieselpopmp controleren, deze zit aan de ingangzijde van je pomp en sluit de toevoer af als je je sleutel omdraait. Deze gaan bij Ford vaker kapot. Er gaat 1 draadje naartoe (rood of blauw) iemand moet sleutel omdraaien en dan kan je voelen/horen of deze schakelt of anders verbinden met de + van accu je moet dan een klik horen als deze klep dan wel werkt maar met contact niet (kwaaltje ford) doorverbinden naar je stadslicht en een nieuwe relais kopen.
 
1 Nieuwe filter opgieten of oppompen met handpompje ( rubberknop of ijzeren hendeltje)
Tijdens oppompen, ontluchtingsplug lossen tot je geen luchtbellen meer ziet en sluiten.
2 Verder pompen en ontluchtingsplug op dieselpomp lossen tot je alleen brandstof hebt en sluiten.
3 Alle toevoerleidingen aan de verstuivers lossen en iemand laten starten. Blijven starten tot je alleen brandstof een geen kleine luchtbelletjes meer ziet. Daarna de leidingen èèn voor èèn aandraaien tijdens het starten.
Opletten: Motor kan tijdens deze handeling aanslaan.
Zie wel dat hij uit versnelling staat voor het starten of je ziet enkel de onderkant van je wagen!!! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan