Dieselproject

8%? had ik niet gedacht? geeft de prop zo veel weerstand?maar het aandrijven van een waterpomp zal toch ook welwwat kosten?
 
Voor een koelwaterpomp heb je niet zoveel nodig ca. 1%-2% van het vermogen.

Een luchtgekoeld blokje moet zeer veel lucht langs de koelribben blazen ,er zit een waaier op zodat stilstaand het blok toch nog gekoeld wordt.
Bij BMW maken ze gebruik van de rijwind, een BMW mag ook een beperkte tijd stationair draaien. Daarna wordt de temp echt te hoog en krijg je verhoogde slijtage.

Zoals gezegd moet de koeling via de koelribben plaatsvinden en die oppervlakte heeft uiteindelijk een grens.
Een radiator heeft in principe geen grenzen aan het oppervlak, je kan hem zo groot maken als je wil (in principe).
Je kan de radiator dus makkelijk 3x of 4x het oppervl. geven van luchtgekoelde cylinders. Water voert de warmte makkelijk af van de cyl. naar de radiator die op zijn beurt met rijwind gekoeld kan worden, of anders met een kleine electrische ventilator.
 
Ben aan het vliegwiel begonnen.
niets past van de drukgroep van bmw. Net allemaal anders.
Zit niets anders op dan vliegwieldemonteren en nieuwe bev.gaten boren en tappen. en uitdraaien zodat de diafragmaveer past.
 
ze zijn er wel goedkoper maar als je er dan ook echt op wil rijden kom je toch tegen meer kosten aan.. geloof me dat heb ik ook met dit ding meegemaakt.
zodoende zit er meer geld in dan ik er voor kan vragen. als je een goedkopere koopt ben je gaandeweg meer kwijt..
beetje zelfde verhaal als da je een oude kapotte jawa of mz opknapt..
 
Ja , het kost wel wat.
Ik was begonnen met het Hatz-blokje 3cyl. prachtig blok . maar draait niet meer dan 3000 rpm. richting 3800 eurootjes.
Het daihatsublok (3600 rpm) kost met alle extra's 4800. turbo, speciaal vliegwiel voor drukgroep , behuizing om versn.bak op te plaatsen.
Bij de Hatz zat dat er allemaal niet bij.
Ik denk dat het hele project 7000 euro's zal gaan kosten.
Maar dan heb je wel een dieseltje natuurlijk.
 
Vandaag het vliegwiel van de diesel gehaald om pas te maken voor BMW drukgroep.

Past allemaal net niet. De BMW drukgroep is niet echt precies gemaakt. Ik denk dat ik het verschil er zelf uithaal op de draaibank. meer dan 0,6 mm slingering op je koppelingsplaat is slordig.

Het vliegwiel (rond 260mm)is net te groot voor mijn draaibank dus dat besteed ik uit.
 
Het gaat langzaam met het dieselproject.
De aandrijflijn is klaar.
Intussen nog wat andere delen gereviseerd zoals de schokbrekers voor, die waren heel slecht. Balhoofdlagers ook verwisseld voor conische lagers.

Ben bezig met roestwerk op te knappen. Spatborden , wielen e.d. De motor heeft al die tijd onder een zeiltje gestaan en enkele katten hebben dat ding flink besproeit. Het chroomwerk is echt doorgerot van de kattenzeik.
Kost in elk geval veel meer tijd dan gedacht.

Het is nog wachten op een kennis die helpt met het constructiewerk dat er gedaan moet worden voor het verbouwen, het blok weegt meer dan 80 kg en dat til je niet zomaar op.
Ik heb wel voor het grove werk een ruwe houten model gemaakt van het blok.

In elk geval hier een foto van het spatbord in de kleur die het gaat worden.
Voor de kleur van het frame ben ik nog aan het wikken en wegen.


full
 
leuk project, ik heb net een diesel blokje besteld voor in mijn enfield...
slechts 24 pk, maar dat is al een stuk meer als als wat er nu in zit .
Mijn project is een stuk minder ambitieus, ik hoef een stuk minder om te bouwen aan de aandrijflijn.
eens kijken of ik hem sneller op de weg krijg als
heb jij al contact met de RDW gehad? ik heb wat moeite om daar iemand aan de lijn te krijgen die inhoudelijk ook ergens vanaf weet.....
 
leuk project, ik heb net een diesel blokje besteld voor in mijn enfield...
slechts 24 pk, maar dat is al een stuk meer als als wat er nu in zit .
Mijn project is een stuk minder ambitieus, ik hoef een stuk minder om te bouwen aan de aandrijflijn.
eens kijken of ik hem sneller op de weg krijg als
heb jij al contact met de RDW gehad? ik heb wat moeite om daar iemand aan de lijn te krijgen die inhoudelijk ook ergens vanaf weet.....
Iemand bij de RDW aan de lijn krijgen die ergens verstand van heeft ... hmmzz ... lijkt mij een illusie ... ;)
 
leuk project, ik heb net een diesel blokje besteld voor in mijn enfield...
slechts 24 pk, maar dat is al een stuk meer als als wat er nu in zit .
Mijn project is een stuk minder ambitieus, ik hoef een stuk minder om te bouwen aan de aandrijflijn.
eens kijken of ik hem sneller op de weg krijg als
heb jij al contact met de RDW gehad? ik heb wat moeite om daar iemand aan de lijn te krijgen die inhoudelijk ook ergens vanaf weet.....

Wat voor blokje is het, ik ben natuurlijk wel benieuwd.

Het blokje wat ik gebruik is standaard 26 pk maar met een kleine turbo komt er dan 31 pk uit.
 
ooooh, als het over zulke vermogens gaat _O-

wat dacht je van een harlie met een houtgasgenerator?
heel alternatief en erg goedkoop :9~

57_Klosechopper_1.jpg



je moet natuurlijk wel voldoende hout bij je hebben O-)

57_Klosechopper2_1.jpg


in een harlie zit toch al geen vermogen, het verschil is volgens mij niet merkbaar :Z
 
Het zijn inderdaad geen speedmachines met 20-30 pk.

De blokken lopen wel heel rustig en hebben van laag tot hoog (rpm) een relatief hoog koppel zodat de motor schakellui is.
Geen electronica dus ook geen rottige storingen.
 
Laatst bewerkt:
Het frame is opengeslepen.
Nu blijkt heel duidelijk dat het een heel nieuw voorstuk moet worden.
Het balhoofd en het frame moet dus nieuw gemaakt worden.

Het frame van een Dnepr is dik, buis met een wanddikte van 3 mm.

Voor het nieuwe gedeelte maak ik gebruik van stoompijp 40x4 . Het balhoofd wordt uit een stuk dikwandige pijp gedraaid.
full
 
Het frame moet toch meer gewijzigd worden dan ik dacht.
Het hele voorstuk incl. balhoofd moet anders.
Ik heb een stuk stoompijp 60X10 op de kop getikt en draai daar een nieuw balhoofd van. Het overige framewerk maak ik van buis rond 40x4 .

Hier alvast het balhoofd in productie.
full
 
Het nummer zit onder het zadel in het frame . Op het balhoofd zit wel een aluminium plaatje geschroefd. Jer moet wel helderziend zijn om dat nog te kunnen lezen.

Op de Dnepr's die ik heb gezien zit wel een stuurslotbehuizing, maar ik heb er nog nooit een cylinder erin zien zitten.
 
Zo leuk project zeg!!!
Petje af hoor, zeker als je middellen tot je beschikking hebt zoals een draai of freesbank en voldoende lasappartuur, ga je volgens mij steeds gekker doen.
Ik wil zelf een grotere schuur bouwen, en dan.............

Volgens mij zit jij ook regelmatig of zat je regelmatig onder een andere naam op het udcn forum, maar misschien vergis ik mij?

gr Nicolai
 
Dat klopt als een bus.
De plannen stammen al van 1980. Het is er nooit van gekomen , tot nu toe dan.

Als het goed gaat met de diesel dan heb ik verdere plannen om zelf een V-bak te maken. Maar dat is nog even ver weg, eerst de Dnepr door de RDW laten keuren.

Op youtube zijn wat filmpjes van dieselmotoren, zeker de Centaurus 851 loopt heel mooi.
 
Ziet er goed uit Henk! :Y :}

Het nummer zit onder het zadel in het frame . Op het balhoofd zit wel een aluminium plaatje geschroefd. Jer moet wel helderziend zijn om dat nog te kunnen lezen.
Yep, plaatje zit er bij mij ook ... is slechts voor de helft ingevuld ... _O-
Op de Dnepr's die ik heb gezien zit wel een stuurslotbehuizing, maar ik heb er nog nooit een cylinder erin zien zitten.
Bij die van mij zit er wel een cilinder in :Y ... maar die functioneerd niet omdat er alleen een behuizing voor zit en de cilinder dus niet kan draaien ... :X ;)
 
Ik zoek nog een cyl. (Dnepr) met bijbehorende 2 sleutels, wie.

De oude behuizing van het slot heb ik eraf geslepen en kan die op het nieuwe balhoofd plaatsen (lassen)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan