Dieselproject

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
6
breda
Al een hele tijd geleden heb ik hier vermeld dat ik met een dieselmotorproject bezig ben.
De Daihatsu motor heb ik al enige tijd in bezit.

Het gaat langzaam met het project.
Het vliegwiel is nu uitgedraaid en er past nu een BMW diafragmakoppeling in.
Ik moet hem nog uitbalanceren, daar moet ik nog een aparaatje voor maken.
Verder zijn nog een paar onderdelen (halffabrikaten) onderweg waarvan ik een flens moet maken om de versnellingsbak aan de motor te koppelen.

De Dnepr MT11 ligt uit elkaar, ik ben wel het frame aan het tekenen schaal 1:2 om de motor alvast op papier te passen.
 
Ik vond het al zo stil. Blij te horen dat het project nog leeft. Ik ben benieuwd, ik houd dit topic in de smiezen........
 
Ik vond het al zo stil. Blij te horen dat het project nog leeft. Ik ben benieuwd, ik houd dit topic in de smiezen........

Ik moet het (klusje) in mijn schaarse vrije tijd doen.
Voor het uitdraaien van het vliegwiel moest ik iemand vinden met een grote draaibank.
Het uitdraaien is nu gebeurd, en de drukgroep past in het vliegwiel.

Ik heb wel zelf een adapter gemaakt zodat het vliegwiel tegen de 3klauw gebout kon worden.
De adapter is dus ingespannen , op maat gedraait, waarna het vliegwiel erop gebout kon worden alvorens het vliegwiel af te draaien . Dat geeft het beste resultaat.
full
 
geweldig wat je daar allemaal zelf maakt!
ik wil ook een dieselfiets bouwen maar kan maar geen geschikt enfieldje vinden.. ;(
 
Een Enfield is niet echt een stevige fiets voor een dieselmotor.
Bij een Dnepr-Ural onderdelenverkoop in Utrecht heb ik er een gezien met dieseltje. 10 Pk. is niet veel . Dat ding stampte behoorlijk. Nadeel van 1cyl.diesels.
Het motortje trilde nagenoeg elke bout los volgens de eigenaar.

Een Dnepr frame is wat sterker. Heeft ook een lange wielbasis zodat je heel wat motor kwijt kan. De luchtgekoelde Hatz 2cyl. levert 21 Pk wordt vaak ingebouwd.
Ontdanks de kleine afmetingen van de Hatz moet het frame verlengd worden.
De Daihatsu die ik heb is even lang en heeft 5 Pk meer , met turbootje 10 pk meer. 31Pk dus. Koppel iets van 60 Nm bij 1200-1300 rpm 75Nm bij 2400 rpm en weer 60Nm bij 3600 rpm. Ideaal voor zijspan.

Omdat Dnepr een Cardan heeft en je niet zelf naar wens kan experimenteren met de aandrijving zoals bij ketting, is het wel noodzakelijk dat je een 19" achterwiel hebt, 1:1 4de versnelling in je bak en 1:3,6 in de hypoide (haakse) aandrijving. Je top is dan 120 km/uur

Verbruik bij 80 km/u solo ik gok op 1:40 maar zuiniger is mogelijk.
 
volgens een informant die het 406 dieseltje erin heeft gezet, trilt hij minder dan het 500 benzineblok.
de originele 325 diesel trilt inderdaad erg(maar ide heeft slechts 6,5 pk..)
10 pk is niet veel maar wel genoeg.. (denk ik)
we zien wel. de 406 uitvoering haalt 100km/h, dus de 418 zal dat minstens ook wel doen.. *O*
 
volgens een informant die het 406 dieseltje erin heeft gezet, trilt hij minder dan het 500 benzineblok.
de originele 325 diesel trilt inderdaad erg(maar ide heeft slechts 6,5 pk..)
10 pk is niet veel maar wel genoeg.. (denk ik)
we zien wel. de 406 uitvoering haalt 100km/h, dus de 418 zal dat minstens ook wel doen.. *O*

Lijkt mij een leuk project.
 
yep! sinds gister is me een enfield voor een schappelijk bedrag aangeboden. de motor loot niet dus ik heb vervoer ervoor nodig..
het ding staat helemaal in maastricht!
probleempje dus..
 
ja, en iemand die een auto met trekhaak heeft, en wil rijden.. ik heb nl. geen koekblikvergunning. een auto waar hij evt. gedemonteerd in kan zou nog vlotter zijn...
ik heb er i.i.g wel zin in!
na keuring(na d eombouw) haal ik dus alle plastic zooi(uit '99) er af en wil het er zo kaal en jaren 50 mogelijk uit laten zien..
ik zit te denken aan zo'n K750 stuur met die binnenste-buiten handles!
dat roeleert!
 
ja, en iemand die een auto met trekhaak heeft, en wil rijden.. ik heb nl. geen koekblikvergunning. een auto waar hij evt. gedemonteerd in kan zou nog vlotter zijn...
ik heb er i.i.g wel zin in!
na keuring(na d eombouw) haal ik dus alle plastic zooi(uit '99) er af en wil het er zo kaal en jaren 50 mogelijk uit laten zien..
ik zit te denken aan zo'n K750 stuur met die binnenste-buiten handles!
dat roeleert!

Is helaas wat ver, anders had ik wel gereden.
Regel het met een kennis en huur desnoods een aanhanger.

In 1978 heb ik een (nieuwe ) Enfield Bullet 350 gezien, in Maassluis, waar ik toen de Dnepr heb gekocht.
 
die eerste enfield zagen er tof uit! nog zonder plastic troep, helaas wel met zachte krukas..
maar goed. op speurders staat zo'n gaaf jawa la boheme scootertje...
lijkt me erg tof om daar een dieseltje in te kleien.. het zal dan denk ik wel een horizontale moete zijn.. zou het passen? 8-)
 
In de big-twin die ik afgelopen zaterdag in de brievenbus vond, stond een artikeltjes over een neander 1400 turbodiesel motorfiets.

1430cc 92 pk, en koppel van 175Nm bij 6200 toeren.

zie www.neander-motors.com

overigens stonden er nog div zijspannen in de big twin, waaronder drie vulcans met zijspan, en een hele gave, complete eigenbouw (BMW)van Ronnie Breuer uit Helmond.
 
dat verzin je niet zomaar.. is het om de (grote?) krachten over 2 krukassen te verdelen? je zal zo toch ook meer verliezen hebben..?
 
dat verzin je niet zomaar.. is het om de (grote?) krachten over 2 krukassen te verdelen? je zal zo toch ook meer verliezen hebben..?
trillingen elimineren?

de toleranties vallen volgens mij wel mee, bovendien, de ariel square four was eigenlijk een dubbele paralell twin, dus gewoon met een drijfstang per zuiger.
 
Kijk maar eens naar de lengte van de zuiger, met die twee drijfstangen kantelt hij niet zo gemakkelijk. Wat er precies achter zit weet ik niet, wellicht heeft dat te maken met de hoge compressie die je nodig hebt met Diesel motoren en kun je zo iets compacter bouwen terwijl het toch sterk genoeg is. Lichter is het niet in elk geval.....

Ik denk dat je met de kortere zuiger en dus ook cylinder gewoon een compacter blok krijgt.
 
Laatst bewerkt:
volgens het artikeltje in de big-twin, is het om hinderlijke trillingen te elimineren, en het kantelen van de zuiger tegen te gaan,

Ik de big-twin staat ook een reportage van een supergave zelfbouw zijspancombinatie van een bmw blok, oá zelf cardanhuis gemaakt enz.
 
De arbeidslag bij deze motor is ook langer ( als de zuiger naar beneden gaat moet het big-end een groter weg afleggen ) *D
 
klopt, de ariel was een compact 2-in-1 blok... scheen te slecht te koelen...
ik ben benieuwd of dit ontwerp nog verder door wordt gevoerd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan