Dieseltank lassen, goed spoelen of niet?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Ehm, een oor van de tank van m'n enfield is afgeknapt, ik kan nog wel een foto van de breuk maken..
Maar als lassen..
Spoelen? Met water heb ik wat angst voor roestvorming.. is het nodig/aan te raden met diesel?

Zou lijmen met epoxy- 2 compo-zooi een 'goed' alternatief zijn?
 
Water lost diesel niet op.
Spoelen met wasbenzine of iets dergelijks en dan een dag laten uitdampen.
Ik heb al meermaals aan benzinetanks en stalen jerrycans voor benzine gelast,en zo doe ik het altijd.
Als alle benzine verdampt is kan er niets gebeuren.
 
gewoon lassen.
Water spoelen is verstandig, roest of water zit er altijd in, iets met condens. mocht ge dat erg vinden is een boten zaak de oplossing. die hebben daar wat ervaring mee. Of de tank gewoon lekker laten drogen.
Ben er niet trots op ofzo, maar wel eens een volle tank dichtgelast, 500 liter wordt niet zo snel heet toch?
 
Water lost diesel niet op.
Spoelen met wasbenzine of iets dergelijks en dan een dag laten uitdampen.
Ik heb al meermaals aan benzinetanks en stalen jerrycans voor benzine gelast,en zo doe ik het altijd.
Als alle benzine verdampt is kan er niets gebeuren.
Maar gaat nu niet om benzine, maar diesel//.
 
Na het leegkiepen hang je een uurtje een fohn in de opening. Klaar.
Het valt allemaal wel mee met roest in een dieseltank hoor. Die zooi is moddervet.

dat valt idd allemaal best mee zeker als je hem ff omspoelt met diesel en dan weer vult (met diesel)
het probleem hier is dat sammy al in zijn hoofd heeft besloten dat water in een tank not done is en roest oplevert en zich dus vastklampt aan iedere reactie hier waar geroepen wordt dat je best een lege tank omgespoeld met wasbenzine,thinner of weetikveelwat kunt lassen.
dit draait dus weer uit op een paginas lange verhaal waarin enkel geluisterd wordt naar reparatie mogelijkheden zonder te vullen met water.
ik zou dus zeggen, als je hem zelf gaat herstellen,dan mooi leeggieten en lassen dat ding of als je hem wilt laten lassen,dan veel succes met zoeken naar iemand die dat wil riskeren....
in ieder geval zou ik wat pro actief ermee omgaan ipv bevestiging zoeken op een openbaar forum.
zeker op motorforum kom je daar nergens mee imho....;)...amusant leesvoer maar verder brengt het je niks...
 
Ik had op een oude motor een lekke benzinetank. De bevestigingsmoer aan de tank was los gescheurd. Bij de dorpssmid advies gevraagd. Vuldop er af, benzinekraan er af en bij hem brengen. Hij zou het autogeen lassen, dus de vlam even in de vulopening gehouden en toen is hij gaan lassen.
 
Kijk, en dat is nou net weer niet zo'n heel goed idee. Benzinedamp is namelijk enorm explosief. Daar heb je namelijk een carburateur voor om dat knalgas te maken. Als een heel klein beetje van dat knalgas een zuiger kan bewegen, denk je dan dat een benzinetank dit gaat tegenhouden?
 
Neem aan dat in de tank het mengsel te rijk is om te ontsteken.. het is de damp bij de opening waar ik me meer zorgen om zou maken.

Snel een tank leeg maken van gas of benzine zou ik met de 'uitlaat' van een stofzuiger doen. Redigeren via een slang, slang in de tank steken om flow te creëren. Als hetgeen je wil verdrijven noemenswaardig zwaarder is dan lucht dan leg je de opening naar onderen. Water kan ook, kun je de tank daarna misschien zo makkelijk droog krijgen. Föhn lijkt me niet zo handig, je wil de lucht in de tank niet alleen verwarmen om het condens op te nemen, je wil die vochtige lucht er ook uit blazen..?
 
Wat heb je nodig voor ontbranding???
ZUURSTOF , brandstof en temperatuur...
Brandstof kun je niet weghalen, temperatuur ook niet, dus zuurstof weghouden....
Slang aan uitlaat van lopende auto of motor, in de vulopening van de tank, en las maar een eind weg, zonder zuurstof geen ontbranding...( formeergas kan natuurlijk ook)
 
We zien de paddenstoel boven Assen wel verschijnen,8)7:Y
1061633294.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan