digitaal beter dan gewone kilometerteller

eugene

MF veteraan
11 feb 2003
3.630
0
kortrijk, belgium
kheb een klein vraagje
het geen men op zijn kilometerteller ziet is dus niet altijd correct
is dit zo gemaakt door de fabricant die ons het gevoel wil geven dat we ietsje harder gaan?
in alle geval is mijn vraag:klopt een digitale kilometerteller beter dan een ,,analoge,, teller?
top scheelt het toch altijd +-20 kilometer, is dat dan zo echt bij ale motors?

;)
 
alooooooo?
niemand die me kan antwoorden? :( :Z

Niet boos worden.... :P


Afwijkingen heb je altijd door bv verschil in banden etc. ik denk dat de fabrikanten hem ook liever 20 meer dan 5 minder op de teller zien gaan en daarom de marge wat naar boven zetten
 
kheb een klein vraagje
het geen men op zijn kilometerteller ziet is dus niet altijd correct
is dit zo gemaakt door de fabricant die ons het gevoel wil geven dat we ietsje harder gaan?
in alle geval is mijn vraag:klopt een digitale kilometerteller beter dan een ,,analoge,, teller?
top scheelt het toch altijd +-20 kilometer, is dat dan zo echt bij ale motors?

;)
Digitaal beter, nee hoor.
R6 2003: op de teller 280, in het echt +/- 250
op de teller 130, in het echt +/- 123

Dus deze liegt ook verschrikkelijk, maar ja, ik kan zeggen dat ik een bocht aan 200 heb genomen :)

Target
 
30 kilometer veschil is toch erg?
en hoe weet je dat bijvoorbeeld op een dynobank de juiste waarden wel worden weergegeven?
is toch allemaal....denk ik natuurlijk
maar ja 250 of 270?wie voelt het verschil
 
Hedeft meerdere oorzaken, omdat de afwijking niet lineair is, dus bijv bij hogere snelfeden meer slip ed.
 
Ik denk niet dat zo'n standaard gemonteerde digitale meter nauwkeuriger *is*, hooguit een betere nauwkeurigheid suggereert.
 
Volgens mij hebben de tellers heel bewust een afwijking naar boven; voor veiligheid (bijv. van BMW geven auto's en motoren bijna 10% teveel aan) en om misverstanden bij flitskasten etc. te voorkomen.
 
Digitale teller of analoge maakt niks uit, de afwijking naar boven is er ingebouwd. Het moet geen enkel probleem zijn een nauwkeurige teller te maken, maar de fabrikanten doen 't gewoon niet. (Aprillia uitgezonderd)

Geinig experimentje voor Opel Astra rijders (huidige model):
Ga een konstante snelheid rijden
Druk de twee knopjes naast 't klokje gelijktijdig in en hou ze een seconde of 5 ingedrukt.
Kijk op 't schermpje en voila: de snelheid digitaal weergegeven. Uh, cool! 8-)
Deze snelheid ligt wel zo'n 10 km/u onder wat je normale snelheidsmeter aangeeft. Zou die digitale waarde dan in dit geval wel kloppen?
 
Laatst bewerkt:
Geinig experimentje voor Opel Astra rijders (huidige model):
Ga een konstante snelheid rijden
Druk de twee knopjes naast 't klokje gelijktijdig in en hou ze een seconde of 5 ingedrukt.
Kijk op 't schermpje en voila: de snelheid digitaal weergegeven.
Deze snelheid ligt wel zo'n 10 km/u onder wat je normale snelheidsmeter aangeeft. Zou die digitale waarde dan in dit geval wel kloppen?
Hey cool, wist ik niet. Ga ik straks even proberen bij m'n Astra. :)
 
Volgens mij hebben de tellers heel bewust een afwijking naar boven; voor veiligheid (bijv. van BMW geven auto's en motoren bijna 10% teveel aan) en om misverstanden bij flitskasten etc. te voorkomen.
Ik heb 't anders gehoord. ;)


Vroeger 'wetgeving' gaf marges op, dat de tellers 10% mochten afwijken. De nauwkeurigheid was immers niet zo groot. Ook snelheidsmetingen voor bekeuringen gingen hier vanuit.

Binnen 'n paar jaar was de nauwkeurigheid 10x zo groot, dus hoeft 't in principe nog maar 1% ofzo te schelen.


De fabrikanten waren toen allemaal zo slim om tegen de bovengrens aan te gaan zitten, omdat de klanten zitten te wachten op zo snel & zuinig mogelijk vervoer. Beide wordt gesuggereerd door 'te veel' aangevende (km & km/u) tellers.
 
De snelheid blijft maar een paar seconden op 't display staan, maar let maar 's op 't verschil tussen je analoge teller en deze digitale.
Heb het net getest en het werkt inderdaad, de snelheid is ook lager dan de tellerstand ja. Geinige feature. :)
 
Enige verschil tussen een digitale en een analoge snelheidsmeter is de wijzer. Moderne analoge snelheidsmeters worden door een stappenmotor aangestuurd. Ze zijn dus beiden electronisch ... nee, digitaal is dus niet beter of slechter dan analoog.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan