Digitale beschermengel voor motorrijders ook in Nederland beschikbaar

A

Anoniempje442

Guest
Motorrijders lopen twintig keer zo veel kans om bij een ongeval om het leven te komen als automobilisten. Daarom heeft Bosch een nieuw digitaal noodoproepsysteem voor motorfietsen ontwikkeld.

Bij een ongeval geeft het systeem via een smartphone-app informatie over de plaats van het ongeval en de berijder door aan het Bosch Service Center en van daaruit naar de hulpdiensten. Andere mensen kunnen op verzoek ook worden gecontacteerd met nieuws over het ongeval. Volgens Bosch wordt hierdoor de tijd die gewoonlijk nodig is om de hulpdiensten ter plaatse te brengen, met de helft verkort.

Alle nieuwe auto’s moeten tegenwoordig beschikken over een automatische noodoproep voor noodgevallen. Bosch heeft een gelijkwaardige applicatie ontwikkeld voor motorrijders met de naam Help Connect. Het systeem is het resultaat van de nauwe samenwerking tussen ingenieurs en het interne ongevallenonderzoeksbureau van het bedrijf.

Meer en bron: ad.nl

 
Is dat al verplicht op nieuwe auto's?

Dan zal het niet lang duren voor dit bij motoren ook verplicht wordt.

Maar mijn inziens moet het in de motor zitten, want anders ben je ook al verplicht een smart phone te hebben. Ja hoor, er zijn nog mensen (en motorrijders) zonder smart phones.
 
En kunnen we dat ook kopen?
Mag je dat ook zelf inbouwen?
Zitten er nog abonnementsgelden aan vast?
Of wordt het alleen ter beschikking gesteld aan fabrikanten?
Wat kost het?

Zoveel vragen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
dus nniet meer uren in de berm liggen voordat je gespot wordt ................
Idd. Dus geen fluootje meer nodig, dat tot nog toe diende om sneller gevonden te worden :+

Maar effe terug serieus: moeilijk kan het niet zijn he, mijn boordcamera saved ook automatisch bij een slag van zoveel ...

Alleen vraag ik mij af of het niet voor veel onnodige oproepen gaat zorgen, stel je maakt een schuiver zonder veel erg en geen andere betrokkenen, dan heb je de hulpdiensten niet nodig ...
 
Als het een ding is die je op je motor kan bouwen, geen miljoenmiljard euro moet kosten, dan lijkt het me wel wat. Nog mooier als het een persoonlijk ding is die je zo kan overzetten.
Wat je niet wil is onnodig wachten op hulp.
 
Help Connect maakt gebruik van een intelligent algoritme dat is geïnstalleerd in de Motorcycle Stability Control van Bosch. Dat is in feite het ESP-systeem van motorfietsen. Dit meet honderd keer per seconde de acceleratie en de hoeksnelheid om de positie van de motor en de hellingshoek te bepalen. Het systeem detecteert schokken en vallen. Zo kan het detecteren of er een ongeluk is gebeurd of dat de fiets wellicht omviel toen deze geparkeerd stond.

Bij een ongeval geeft het systeem via een smartphone-app informatie over de plaats van het ongeval en de berijder door aan het Bosch Service Center en van daaruit naar de hulpdiensten.
 
Kan me voorstellen dat als je in landen als Finland/Noorwegen met veel buitenwegen woont.. dat het fijn is om een vangnet te hebben als je ergens over de railing vliegt en er maar elke 10 minuten een auto langs komt en of je moeilijk te spotten bent.

Onze auto heeft ook al een E-call / SOS systeem.. Hiervoor hoeft geen smartphone verbinding aanwezig te zijn.

Ik vind het een goede ontwikkeling.
 
Beschermengel? Het ding komt pas in actie als je niet beschermd bent.

Detecteert-ie ook als je te water raakt? De brandweer is wel eens uitgerukt voor een auto te water met een meldsysteem. Die bleek op een het dek van een binnenschipper te staan ;) . Ik kan me slecht voorstellen dat je in Nederland voor je geld iets nuttigs terug krijgt hiermee. Maar wel dat er meer gegevens over je gaan circuleren.
 
De Garmin zumo 396 heeft ongevaldetectie en -meldingen. Je kunt instellen dat hij contactpersoon waarschuwt bij detectie ongeval. Maar eerst laat hij dit op je display zien, en je krijgt aantal seconden tijd om te annuleren als het loos alarm is.
Screenshot_20200605-085542_Chrome.jpg
 
Voordat je dat allemaal gelezen hebt zijn die seconden al voorbij... :P

Ik had vorig jaar een leen-motor mee, een gloednieuwe BMW F850 GS.
en daar zat al een noodsysteem ingebouwd.
Inderdaad ook met Cancel-knop voor het geval dat ie per ongeluk af gaat.

Dus, het is niet nieuw.
Dat Bosch een systeem maakt dat je achteraf in kunt bouwen is op zich wel fijn voor alle bestaande motoren.
 
Bij beschermengel denk ik ook eerder aan een systeem dat VOORKOMT dat je überhaupt hulp nodig hebt. Het kwaad is hier al geschied en dit systeem kan mogelijk alleen erger voorkomen. Ok, alle beetjes helpen maar beschermengel vind ik bij gebruik in NL wat overdreven.
 
Ik heb een sos noodmelding op mijn horloge,helaas gaat deze nog wel eens af als er niks aan de hand is
 
De Garmin zumo 396 heeft ongevaldetectie en -meldingen. Je kunt instellen dat hij contactpersoon waarschuwt bij detectie ongeval. Maar eerst laat hij dit op je display zien, en je krijgt aantal seconden tijd om te annuleren als het loos alarm is.

Sinds kort heb ik een nieuwe Garmin Zumo XT en die heeft die alarmfunctie ook. Aangezien ik altijd alleen met de motor op vakantie ga en daarbij ook het onverharde niet uit de weg ga is het voor mij wel een functie die ik ga gebruiken. Ik vind het ook wel prettig dat je zelf een contact kan instellen, in plaats van dat gelijk alle hulpdiensten gealarmeerd worden. In geval van echte nood misschien minder snel, maar dan voorkom je wel dat er een heel reddingsteam aan het zoeken is terwijl er misschien niks aan de hand is. Het gebeurd nog wel eens dat je op het onverhard onderuit gaat, meestal vrij onschuldig, en dan zal je net zien dat je vergeet binnen 60 seconden die melding uit te schakelen.

Enige nadeel is dat je wel mobiel bereik moet hebben, anders werkt het niet. Vraag me af hoe dat is met die echte ingebouwde systemen, ik neem aan dat die ook met een mobiel signaal werken en niet via de satelliet. Aangezien het mij vooral handig lijkt als je ergens in de middle of nowhere bent, en daar is lang niet altijd bereik. Er zijn wel satellietsystemen te krijgen, ook voor Garmin, maar dat kost wel serieus geld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan