Digitale fotocamera's, ook geschikt voor motoren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Voor de vakantie komt er een digitale fotocamera. Nu is mij opgevallen dat er hier heel wat mensen zijn die zoiets bij d'r hebben op de meetings.

Wat ook leuk is, is natuulijk rijdende motoren fotograferen. Nu ben ik benieuwd of dit met automatische toestellen is te doen? Zijn deze niet te traag met het scherpstellen of sluitertijd? Of moet je het echt handmatig doen?
 
Dure camera's hebben een hele korte sluitertijd, met de gewone dig. camera's van zeg 1000-1200 piek is het wat lastig en kan je niet hele korte sluitertijden doen. Voor zo'n 2500 gulden (euh dus 1100 euro ofzo) heb je een zeer goede camera waarbij je echt hele mooie foto's kan maken. Check http://gathering.tweakers.net bij 'Gadget', daar hebben ze vaak een 'Digitale Camera foto's deel X' en kan je veel informatie vinden over de duurdere camera's.

Heb zelf goede ervaring met een HP 618c, maar helaas heb je voor de sluitertijd maar 2 keuzes. Iets te weinig dus, maargoed, de camera kost ook maar 1000 piek.

Ga in elk geval voor een camera met veel optische zoom, digitale zoom is lelijk en heb je dus weinig aan.
 
Je bent me eigenlijk een beetje voor , ik was ook al van plan min of meer deze vraag te gaan stellen......

Sinds vandaag heb ik de HP Photosmart 215 uit het conrad krantje in bezit, maar die gaat morgen nog retour, over snelheid gesproken, pfffffff tussen afdrukken en daadwerkelijk foto schieten zit ruim 6 seconden :( ......

Dus mensen, als je een digi camera bezit, wil je dan even je ervaringen delen......?
 
Je bent me eigenlijk een beetje voor , ik was ook al van plan min of meer deze vraag te gaan stellen......

Sinds vandaag heb ik de HP Photosmart 215 uit het conrad krantje in bezit, maar die gaat morgen nog retour, over snelheid gesproken, pfffffff tussen afdrukken en daadwerkelijk foto schieten zit ruim 6 seconden :( ......

Dus mensen, als je een digi camera bezit, wil je dan even je ervaringen delen......?

Dan heb je het ook wel over een HP 215, dat zijn goedkope klotecameraatjes. De goede camera's beginnen bij 1000 gulden/450 euro en dan heb je dus een leuk 2,3Megapixel ding (zoals die 618c) en wil je echt professioneel fotograferen met sluitertijden, dan moet je gewoon meer dan 1000 euro neerleggen... is heel simpel.. goedkoop = rotzooi. En dat is met de meeste dingen zo.
 
Dan heb je het ook wel over een HP 215, dat zijn goedkope klotecameraatjes. De goede camera's beginnen bij 1000 gulden/450 euro en dan heb je dus een leuk 2,3Megapixel ding (zoals die 618c) en wil je echt professioneel fotograferen met sluitertijden, dan moet je gewoon meer dan 1000 euro neerleggen... is heel simpel.. goedkoop = rotzooi. En dat is met de meeste dingen zo.

Now we're talking ;)

Waar ik op gelet heb is die megapixel specificatie, en bij die hp is dat dus 1,3 megapixel, klinkt op zich niet verkeerd, maar er is geloof ik meer waar je op moet letten dan die pixels, sluitertijd, digi of optische zoom....

Ik zie door de digi-bomen het digi-bos niet meer... :+
 
Ik gebruik altijd de Olympus C2040 van mn pa. Komen zeer goede foto's uit. Maar ik kan helaas niet zo goed foto's maken dat ik zelf sluitertijden en scherptes kan gaan instellen en dat soort grappen. En dan duurt het inderdaad eventjes voordat hij scherp heeft gesteld en de juiste sluitertijd heeft. Voor rijdende motoren dus niet echt een heel erg supersucces (zeker niet als ze erg snel gaan) '(

Maar voor stilstaande of langzaam bewegende plaatjes zijn ze dan weer wel zeer goed geschikt.

Toevoeging:
Als je dus wel goed bent met fotograferen, en je weet hoe je moet omgaan met belichting, sluitertijden en scherpstellingen dan zou een digitale camera misschien WEL goed kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb de HP 318, ben er zeer tevreden mee, tis geen super camera, maar voor gewoon wat foto's prima ding.

Tussen "indrukken" en foto maken 2 sec.

2.3 Mpixel, kwam beter uit de test als sommige 3 Mpixel toestellen.

koste 625 gulden. :) :)
 
Heb de HP 318, ben er zeer tevreden mee, tis geen super camera, maar voor gewoon wat foto's prima ding.

Tussen "indrukken" en foto maken 2 sec.

2.3 Mpixel, kwam beter uit de test als sommige 3 Mpixel toestellen.

koste 625 gulden. :) :)

Zijn dat ook de foto's waar je zo 17 maart plaatjes mee hebt geschoten??
 
Maar om nou direct een camera van 1000 euro of meer aan te schaffen.

Kan je niet gewoon wat relaxter beginnen? Bijvoorbeeld 1 of twee types onder het topmodel? Is daar ook wat mee mogelijk?
 
foto`s nemen als je rijdt is wel te doen. ik had een redelijk resultaat met een gewone spiegelreflex camera op autofocus.
optrekken, koppeling in, gas los, camera richten en langzaam afdrukken en dan lukt het meestal
het moelijkste is wel het door de lens kijken en sturen tegelijk.

vakantie kiekjes uit tirol oostenrijk

misc.php


that`s me, gele helm

misc.php



ik heb wel gezocht naar een camera waarvan de afdrukknop links zit, (ivm het vasthouden van je gashandle) maar tot nu nog niks gevonden.
 
Vorige week een Canon Powershot S30 gekocht. Dit ding is echt top. 3 megapixels. Schrijft de foto's snel weg. En de sluitertijd? Instelbaar tussen 15 seconden en 1/1500 seconde. Lichtgevoeligheid? Voor de kenners: equivalent tussen 50 en 800 ASA.

En hij past in de binnenzak: ca 110x60x40 mm.

http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php3?cam=320

1_01-e.gif


1_02-e.gif
 
Laatst bewerkt:
Vorige week een Canon Powershot S30 gekocht. Dit ding is echt top. 3 megapixels. Schrijft de foto's snel weg. En de sluitertijd? Instelbaar tussen 15 seconden en 1/1500 seconde. Lichtgevoeligheid? Voor de kenners: equivalent tussen 50 en 800 ASA.

En hij past in de binnenzak: ca 110x60x40 mm.

Pricewatch verteld me dat die 613 euro is, dat is way above mijn budget.......
 
ik heb een fujifilm 40i

mooi klein apparaatje met een resolutie van 4.1 megapixel (2400x1800)

front.jpg


de foto's zijn echt :9~ :9~

het enigste nadeel vind ik dat er geen analoge zoom mogelijkheid op zit (alleen digitaal)

als ik er nu een zou kopen dan werd het een fuijfilm finepix 4800

4800.jpg
 
Wat een idiote verschillen trouwens in prijzen. In Duitsland wederom goedkoper. Amerika in sommige gevallen de helft! Oftewel voor de zelfde prijs ook nog eens heen en weer naar New York.

Es kijken waar ze binnen Europa goedkoper zijn, gaan we daar ff naar toe.
 
Wat een idiote verschillen trouwens in prijzen. In Duitsland wederom goedkoper. Amerika in sommige gevallen de helft! Oftewel voor de zelfde prijs ook nog eens heen en weer naar New York.

Es kijken waar ze binnen Europa goedkoper zijn, gaan we daar ff naar toe.

Koop geen camera in een ander werelddeel. Liefst alleen in Benelux of Duitsland. Alleen dan kun je garantie claimen bij de importeur. Indien de importeur ziet dat de camera niet via hem geleverd is dan heb je vette pech.
 
Wat een idiote verschillen trouwens in prijzen. In Duitsland wederom goedkoper. Amerika in sommige gevallen de helft! Oftewel voor de zelfde prijs ook nog eens heen en weer naar New York.

Es kijken waar ze binnen Europa goedkoper zijn, gaan we daar ff naar toe.
Luxemburg, supermarkt Auchamps heel :P prijzen
 
Koop geen camera in een ander werelddeel. Liefst alleen in Benelux of Duitsland. Alleen dan kun je garantie claimen bij de importeur. Indien de importeur ziet dat de camera niet via hem geleverd is dan heb je vette pech.

Met Sony niet hoor, tenminste met mijn Minidisc geen probleem gehad bij garantie.
 
ik zou me wel ff goed orienteren !!!
er zijn zo veel verschillende dig. camera's op de markt

de fuij 40i die ik in mijn bezit heb, heeft nu 64 mb daarmee kan ik

2400x1200 36 foto's maken (hoogste resolutie)
1280x1024 101 foto's
640x480 663 foto's (laagste resolutie)

wel zou ik kiezen voor een analoge zoom erbij + digitaal aangezien je dan wat meer mogelijkheden hebt (digitaal gaat goed maar word korrelig)
verder heb ik nog de mogelijkheid om filmpjes te maken in 320x200 (een paar minuten dan is het kaartje vol)
 
ik heb wel gezocht naar een camera waarvan de afdrukknop links zit, (ivm het vasthouden van je gashandle) maar tot nu nog niks gevonden.

zal je ook niet snel vinden
een kleine camera op z'n kant of op z'n kop houden, kan je hem links bedienen.
 
Waar kan ik een flexibel driepootje kopen? Met 2 trekbandjes aan de kuipsteun (oh, oh, wat gemakkelijk zo'n Kawa), camera erop schroeven en klaar is klara.
 
Ik heb twee digitale camera's een MVC-FD91 en een DSC-P30 allebei Sony. de eerste is een vrij groot ding, vergelijkbaar met een spiegelreflex, daarom heb een kleintje erbij gekocht. Pixels zijn vooral belangrijk voor het printen, hoe meer pixels des te grotere afdruk kan je maken, natuurlijk ook afhankelijk van je printer.
Met snel bewegende objecten heb ik nog geen ervaring. Een paar voorbeeldjes:
misc.php

misc.php

misc.php


Oh Ja, de dolfijntjes zwommen erg snel.
misc.php
misc.php

De twee modeletjes
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de sony F505V...nog steeds DE topper onder de digitale fotocamera's...vind ik.

Imaging Device: 11. 8" Super HADTM CCD,
3.34 Million Pixels (gross)
2.6 Million (effective)
Recording Media: Memory Stick® Digital Media
Lens/Optical Zoom: Carl Zeiss®Vario-Sonnar/5x
Digital Zoom: 10x
F: (f2.8 - 3.3)
Focal Length: f = 7.1 - 35.5mm
(38 - 190mm 35 millimeter equivalent)
Rotating Lens (degrees): up 90°/down 50°
Filter Diameter: 52mm
Program AE: Shutter Priority, Aperture Priority, Twilight,
Twilight +, Landscape, Pan Focus
Exposure Control: ± 2.0 1 . 3 EV steps
White Balance: Auto/Manual: Indoor/Outdoor/One Push
Shutter Speed: Auto/Shutter Speed Priority
8 sec - 1.1000 (9 steps)
Picture Effects: Solarization, Black & White, Sepia, Negative Art
Flash: Intelligent with Red-Eye Reduction
Flash Setting: Menu (High/Standard/Low)
Self-Timer: Yes
Beep/ Shutter Sound: Yes
Date/ Time Stamp: Yes
Disk/ Battery Remain Indicator: Yes
Quality Settings: Standard/Fine
Audio/ Video Out: Yes (PAL/NTSC Switchable)
Universal Serial Bus: Yes (USB Interface Cable Supplied)
Auto Focus: High Speed Scan Auto Focus/Manual Focus Ring with Expander Focus Indicator
Storage Format: Memory Stick® Digital Media
File Format: JPEG, MPEG, TIFF
Image Size: 2240 x 1680 interpolated, 1856 x 1392 native,1280 x 960, 640 x 480

F505A.JPG


gewoon een digitale spiegelreflexcamera dus.. :)
 
Ik heb zelf onlangs een Minolta S-304 aangeschaft. 3.3Mpixel camera. Prachtige foto's maar wat voor bewegende beelden zeer belangrijk is, is dat deze camera een voor digitale camera's zeer korte reactietijd (snelste reactietijd van de consumentenbondtest van vorige maand) heeft (Verschiltijd tussen moment van afdrukken en moment van daadwerkelijk foto maken van 0,2 seconden)
Da's wel wat anders dan die 6 seconden van de eerder genoemde HP 215 van BYM...
G812128_1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan