Digitale oliethermometer

Sinner 2stroke

MF veteraan
26 feb 2003
2.067
0
-
Medeforumers,

Ik had in een nachtelijke golf van inspiratie het idee om een digitale oliethermometer te maken voor op mijn duc. Maar dan niet met cijfers. Nu zullen jullie denken :? :? , maat let me explain: ik wil een LEDje / lampje op mijn dashboard hebben, dat bij een bepaalde olietemperatuur uit, danwel aan gaat. dus bijvoorbeeld onder de 65 graden uit, daar boven aan.. (of andersom.. en die 65 graden is maar even een voorbeeld). Dit zodat ik weet, wanneer ik wat harder kan gaan rijden. ik kan natuurlijk wel 25 km oid aanhouden, maar dit kan natuurlijk nooit voor zowel zomer als winter kloppen.

nu zit ik met aantal vragen:

- kan iemand een schakeling hiervoor verzinnen? ik ken alleen de basisprincipes
- hoe kan ik dit het beste monteren? door de carterplug oid?
- Bestaat zoiets al? (zou makkelijk zijn! )
- zijn hier ernstige bezwaren tegen?

oh, en jullie moeten mij even feliciteren, mijn ducke loopt alweer 5000 km zonder revisie! :} :} *D *O*
 
Gefeliciteerd dat je Duc al weer zo lang loopt zonder revisie...maarre 5000 km? Da's toch niet zo veel? Of zijn die Ducs echt zo slecht als ze altijd beweren? ;)

Maar ik wil wel even een schakelingetje voor je verzinnen, vraag ik van jou alleen dat je met een sensor aan komt zetten. Graag wat gegevens erbij en dan zal het niet zo'n groot probleem zijn om zoiets te maken. Paar componentjes voor een paar euro, dan moet het wel gebeurd zijn dacht ik zo.
 
Je kan misschien net zo goed een ventilatorschakelaar van een auto of motor pakken. Schakelen meestal rond de 85/90 graden, dus in principe als de olie op temperatuur is. Hoef je alleen nog maar een lampje aan te sluiten en je bent klaar.

grz Thijs
 
Heee verrek ja da's nog wel het makkelijkst ja. Heb je ook geen extra elektronica nodig meer. Gewoon de sensor in serie met een lampje zetten en als je een ledje gebruikt even een voorschakelweerstandje ervoor. Klaar is kees.
 
Heb je al eens aan een analoge meter gedacht met peilstok?
Die schroef je erin en klaar!!


full



GR. Henky :}
 
Met het chipje LM3914 kan je zoiets heel goed realiseren , heb ooit een temperatuur metertje gebouwd op m`n kawa Z550gp Luchtkoeling , werkte uitstekend via een NTC weerstand die je op het blok kon schroeven.Je kon op het chipje kiezen of 1 led aan of als dot.


00797003.jpg



doe een google met als trefwoorden LM3914 thermometer

Dit is maar 1 van de ......... hoor er zijn legio schema`s
Heel mooi zijn platte ledjes nemen rode,gele,groen bij mij brandde bij een koud blok de rode die langzaam richting gele leds liepen en als het blokkie op temp was brandde de groene en kon het gas erop !! :]

Heel mooi plat zwart kastje bij Conrad.nl + de ledjes mooi professioneel inbouwen
en het ziet er gelikt uit. Maar je kan ook 1 led gebruiken om deze als signaalgever te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Met het chipje LM3914 kan je zoiets heel goed realiseren , heb ooit een temperatuur metertje gebouwd op m`n kawa Z550gp Luchtkoeling , werkte uitstekend via een NTC weerstand die je op het blok kon schroeven.Je kon op het chipje kiezen of 1 led aan of als dot.


http://www.national.com/images/pf/LM3914/00797003.jpg ((Afbeelding))


doe een google met als trefwoorden LM3914 thermometer

Dit is maar 1 van de ......... hoor er zijn legio schema`s
Heel mooi zijn platte ledjes nemen rode,gele,groen bij mij brandde bij een koud blok de rode die langzaam richting gele leds liepen en als het blokkie op temp was brandde de groene en kon het gas erop !! :]

Heel mooi plat zwart kastje bij Conrad.nl + de ledjes mooi professioneel inbouwen
en het ziet er gelikt uit. Maar je kan ook 1 led gebruiken om deze als signaalgever te gebruiken.

Dat schemaatje ziet er goed uit. Wel makkelijk dat je gewoon een zootje comparators in een chipje hebt die rechtstreeks de ledjes aan kunnen sturen. Als je nu ook nog een instelpotmeter er bij knutselt dan kan je het ding nog afregelen ook. Of w8 even, dat is niet eens nodig natuurlijk..... |(
Ik zie nu ineens dat er een vaste referentiespanning wordt gebruikt. Oftewel een kind kan de was doen, dit moet zelfs voor een elektronica leek te doen zijn.
 
motortempfy4.jpg


Dit is het complete schema van de temperatuurmeter.

NTC dient geschikt te zijn tegen temperaturen van 150 graden er zijn diverse types hiervoor te krijgen.(ook schroeftype) in de bar mode loopt er een stroom van ruim 100 milli Ampere , in de dot mode ongeveer 20 milli Ampere .

Leds naar eigen inzicht nemen bijvoorbeeld groen is OK ,rood is fout, geel is redelijk .(4 rode)(4gele)(2groene)Met de potmeter van 10 K-Ohm kan je de schakeling afregelen neem een bakje heet water en een thermometer voor de afregelprocedure bv 100 graden water dat wijst de thermometer aan regel de potmeter af bv op derde gele led .Barmode branden diverse leds , dotmode brand er altijd maar 1 . Dit alles kan je in een heel klein kastje maken , potmeter het printtype fijnafregeling gebruiken

Nog ff een update , wel iets bedenken hoe je het NTC `tje in je olie gaat hangen
of misschien iets anders als opnemer , of een NTC op je blok schroeven ergens waar geen rijwind komt.

:W
 
Laatst bewerkt:
Jammer, bullshit verhaal...

bij mij eigen motor (voormalige motor, fireblade) gemeten met een geijkte thermometer van het werk en met dit metertje...

Zat 2 graden verschil in, dus hij geeft wel degelijk de goede temp. aan...

Hij geeft wel redelijk precies de temperatuur aan, alleen klopt de plaats van de meting niet. ;)
Dus kan je hem net zo goed in je kont stoppen en hij zal heel precies aangeven hoe lekker warm het daar is. Alleen zal ook weer het aflezen een probleem worden. :+
 
Ja, dit bestaat (ik heb het namelijk op mijn Monster zitten).

Kastje (aansluiten op plus min, en kan weggestopt worden onder bv het zadel), draadje naar olietemperatuursensor en draadje met aan het einde een LED.

Onder de 60 graden LED knippert oranje
Tussen 60 en 80 graden LED constant oranje
Tussen 80 en 120 graden LED constant groen
Tussen 120 en 140 graden LED knippert groen
Boven 140 graden LED knippert rood

Mooi he :+

Groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan