Dikke V-twinnen; advies gevraagd

2_CIL

MF'er
17 aug 2006
36
0
Hoihoi,

Ik ben nieuw hier, ik hoop dat ik niet meteen naar de zoekfunctie verbannen wordt :) want ik zou graag jullie meningen willen horen.

Ik rijd al een aantal jaren op een GS500E en dat heb ik nu wel gezien. Leuke motor, maar het is tijd voor wat anders.

Ik zoek al een tijdje naar een sportmotor met een lekkere dikke V -twin. Een Ducati vind ik geniaal, helaas schrikt het onderhoud en de daarbij behorende kosten me teveel af. Wat blijft er zoal over:

- RSV Mille (R)
- VTR 1000 SP1

Nu heb ik weinig ervaring in het rijden op dergelijke fietsen dus ben ik maar eens gaan proefrijden.

Eerst een Mille (zonder R) uit 2000 met ca. 40 dkm op de teller. Wat mij direct opviel was het rumoerige blok, zowel bij koude start als een warme motor. Het blok klapperde nogal. Is dit normaal bij RSV's?

De motor hing verder goed aan het gas de wegligging was dik in orde, met name in snelle bochten (tja wat wil je als je van een GS500E afstapt 8-) ). Maar tijdens een flinke remactie begon de voorpartij enorm te trillen. Mijn idee: kromme remschijven. Al met al had ik de indruk dat deze fiets behoorlijk 'gebruikt' was...ik had er geen goed gevoel over. De dealer verkocht hem voor ca. 7000 euri inclusief 6 mnd BOVAG gearantie.. de remmen zouden dan in orde gemaakt worden. Tja, raar dat ze die fiets met zulke slechte remmen zo erbij laten staan.

Daarna een VTR 1000 SP1 uit 2000 met ca. 35 dkm op de teller. Mooie fiets, Laser Hotcams erop mmmm. Het blok liep zowel bij koude start als warm mooi rustig (ondanks het mooie lawaai van de Hotcams :) ). Duidelijk anders als de Mille... Motor hing goed aan het gas, acceleerde erg krachtig (tja wat wil je... 8-) ) maar gelijk viel me op dat bij hard accelereren op een rechte vlakke weg de motor erg zoekerig in het stuur werd; het stuur begon enigzins te slingeren. vreemd...tenzij dit normaal is voor een VTR?

Echt flinke bochten kon ik niet maken, het regende hier en daar en er zaten hagelnieuwe banden op...

Motor weer teruggebracht en daar viel me gelijk op dat de voorvork olie lekte...dit zou volgens de dealer komen door het lange stilstaan. Kan dit of is er toch iets aan de hand met die voorpartij? (ook vanwege het slingeren).

Prijs voor de VTR: 7000 euri zonder garantie. Tja, dat is dan wel een scherpe prijs maar dan zonder garantie.... :?

Bij beide fietsen viel me op dat krappe rotondes in de 2e versnelling niet lekker gingen, ik moest terug naar z'n 1. Op een VTR in de regen best wel griezelig, de reactie op het gashandle is ernorm. Normaal bij deze fietsen?

Graag jullie meningen!
 
Ik zeg Cagiva V-Raptor!!

Dikke twin, italiaans design en dus superieur stuurwerk, en toch dat degelijke Suzuki TL1000 blok eronder. 8-)
 
Wat dacht je van een Suzuki TL1000R??

Super fiest!! Ik heb hem nu ongeveer 1,5 maand en er gaat een wereld voor me open...
Een *O* om op te rijden zal ik maar zeggen.
 
He bedankt voor de snelle reacties! Lekker levendig forum hier!
Wat dacht je van een Suzuki TL1000R??
Hmmm ja mooie techniek en dito frame maarre....die styling is niet zo mijn ding, ik bedoel: die kont! Ik wil hiermee absoluut geen TL1000R rijders beledigen, ieder natuurlijk zijn smaak ;)

Het wordt toch wel 1 van de 2 (RSV of VTR SP)

Iemand meer ideeen over mijn rij-indrukken?
 
Das allemaal leuk natuurlijk, maar IK heb nu mijn V-Raptor te koop staan. En voor minder dan je voor een afgeragde rsv of vtr betaald :Y
full
 
Hoihoi,

Ik ben nieuw hier, ik hoop dat ik niet meteen naar de zoekfunctie verbannen wordt :) want ik zou graag jullie meningen willen horen.

Eerst een Mille (zonder R) uit 2000 met ca. 40 dkm op de teller. Wat mij direct opviel was het rumoerige blok, zowel bij koude start als een warme motor. Het blok klapperde nogal. Is dit normaal bij RSV's?

De motor hing verder goed aan het gas de wegligging was dik in orde, met name in snelle bochten (tja wat wil je als je van een GS500E afstapt 8-) ). Maar tijdens een flinke remactie begon de voorpartij enorm te trillen. Mijn idee: kromme remschijven. Al met al had ik de indruk dat deze fiets behoorlijk 'gebruikt' was...ik had er geen goed gevoel over. De dealer verkocht Graag jullie meningen!
een 2 cilinder stampt nou gewoon meer dat hoord
en die remschijven zouden goed krom kunnen zijn omdat de orgineele schijven in combinatie met de orgineele remblokken nou vaak kromtrekken bij de rsv :Y

kijk hier maar eens--> Het Grote RSV1000 (R/Factory/Tuono) Topic #3
 
Das allemaal leuk natuurlijk, maar IK heb nu mijn V-Raptor te koop staan. En voor minder dan je voor een afgeragde rsv of vtr betaald :Y
(Afbeelding)
Hoi, heb je ook een topicje op Te koop aangeboden? Ben mss wel geinteresseerd, maar wil eerst effe weten wat welk jaar de motor is, hoeveel-ie gelopen heeft, wat je ervoor vraagt en waar je woont....
 
Maar wel voor het kopen van een vette twin. En dit is er een. Ongeevenaard stuurwerk overigens :} :}


Lijkt me dat 2_CIL meer gebaat is bij een reactie op zijn proefritjes en de vragen die daarbij omhoog zijn gekomen, en niet bij mensen die gelijk gaan blèren over hoe goed hun eigen fiets wel niet is. Het is natuurlijk even wachten op de eerstvolgende die gaat melden 'dat zwarte het snelst zijn' :z

Overigens mooie dingen Raptors, ik houd niet zo van V-Raptors :P
 
Hoi, heb je ook een topicje op Te koop aangeboden? Ben mss wel geinteresseerd, maar wil eerst effe weten wat welk jaar de motor is, hoeveel-ie gelopen heeft, wat je ervoor vraagt en waar je woont dat kan ik in je profiel wel zien denk ik....

Bouwjaar 2003, 5000 km gelopen en is helemaal perfect, om niet te zeggen als nieuw.
De vering heb ik bij 2000 km al vervangen door Hyperpro binnenveren voor en veer achter, omdat de originele vering niet erg goed is. Verder USD Mazocci vorkpoten, Brembo Goldline remmerij en stalen remleidingen.
Woonplaats Den Bosch
Vraagprijs 6750,--

Ik was niet erg aktief met de verkoop, maar het moest nu maar eens.
We zijn aan het verbouwen en het zal wat krapper moeten met motoren.
 
Laatst bewerkt:
Dat probleem met die remmen zit 'm in de Brembo Goldlines. Hebben veel mensen problemen mee, ook op andere fietsen. Heb zelf 3 keer nieuwe schijven gekregen, onder garantie, maar na verloop van tijd trekken ze toch weer krom, waarschijnlijk door verkeerde materiaalkeuze of verkeerde bewerking. Heb de vierde keer schijven gekregen die ook op een 998s gemonteerd zijn, nog steeds onder garantie en op aanraden van Ducati, en naar het zich laat aanzien ben ik nu van het gelazer af. Dus als ze bij die fiets nieuwe schijven gaan monteren probeer dan een ander type schijf te krijgen of vraag op z'n minst garantie erop. Sterkte met je keuze en dat gerammel uit die Italiaanse blokken, och, dat hoort er wel een beetje bij en met 6 maanden garantie kan je toch niet veel gebeuren. Die Yellowsport van m'n maatje rammelt al 30 jaar...
 
Dat probleem met die remmen zit 'm in de Brembo Goldlines. Hebben veel mensen problemen mee, ook op andere fietsen. Heb zelf 3 keer nieuwe schijven gekregen, onder garantie, maar na verloop van tijd trekken ze toch weer krom, waarschijnlijk door verkeerde materiaalkeuze of verkeerde bewerking. Heb de vierde keer schijven gekregen die ook op een 998s gemonteerd zijn, nog steeds onder garantie en op aanraden van Ducati, en naar het zich laat aanzien ben ik nu van het gelazer af. Dus als ze bij die fiets nieuwe schijven gaan monteren probeer dan een ander type schijf te krijgen of vraag op z'n minst garantie erop. Sterkte met je keuze en dat gerammel uit die Italiaanse blokken, och, dat hoort er wel een beetje bij en met 6 maanden garantie kan je toch niet veel gebeuren. Die Yellowsport van m'n maatje rammelt al 30 jaar...

Zit 'm waarschijnlijk in de combinatie remklauw/blokken en remschijf.
Ik ben ook op het grote duitse Cagiva-forum nog nooit iets daarover tegengekomen bij de Raptor.
 
Had bij de laatste set Goldlines ook zachtere remblokken gekregen maar dat mocht ook niet baten. 't Bleef ;(
 
Interessant verhaal over die remschijven! Wel een punt om rekening mee te houden dus.

Waarom geen sv1000?

Ongetwijfeld technisch een hele mooie fiets alleen de styling is niet zo mijn ding. Ik heb wel mooie omgebouwde gezien maar om nu een fiets te kopen en daar gelijk weer voor een berg euri's aan te gaan moeten verbouwen...een volle kuip is voor mij toch wel een must (na jaren naked gereden te hebben).

Zoiets is best mooi:

(Afbeelding)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/404616/ed73790bf46ccc9b8c2a5fce3e4e60ae (photo.jpeg)​
 
ieder natuurlijk zijn smaak ;)

Het wordt toch wel 1 van de 2 (RSV of VTR SP)

Gelukkig wel zou ik zeggen. Ben zelf helemaal weg van die kont, maar goed, ieder zijn eigen ding toch...

Als je uit de RSV of de VTR SP gaat kiezen, dan zou ik zeker voor de VTR SP gaan.
Die vind ik qua model veel mooie en ik moet zeggen dat ik hem ook veel fijner vind sturen.
 
- RSV Mille (R)
- VTR 1000 SP1
Voor beide fietsen zijn speciale topics; de mensen daar zullen je ongetwijfeld verder kunnen helpen:

Het Grote RSV1000 (R/Factory/Tuono) Topic #3
VTR-SP1&2 Topic deel 5
maar gelijk viel me op dat bij hard accelereren op een rechte vlakke weg de motor erg zoekerig in het stuur werd; het stuur begon enigzins te slingeren. vreemd...tenzij dit normaal is voor een VTR?
Gokje van mijn kant: door het optrekken wordt de voorkant "licht" en komt omhoog (begin van een wheely zeg maar). Maar in het VTR-topic weten ze dat vast beter.
 
Bij beide fietsen viel me op dat krappe rotondes in de 2e versnelling niet lekker gingen, ik moest terug naar z'n 1. Op een VTR in de regen best wel griezelig, de reactie op het gashandle is ernorm. Normaal bij deze fietsen?

Graag jullie meningen!
Volgens mij hebben SP's nogal last van aan-uit effect van de injectie. Probleem wat voorkwam bij meer vroege Honda injectie modellen.

Lage snelheid vinden de meeste V-twins niet leuk. Worden ze nogal bokkerig van. Dat is niet alleen bij de Mille en SP.
 
ik zou eerder voor de boxer-twin gaan .
die zijn er ook in sportuitvoeringen .

en bij die kilometerstanden van die Mille en VTR is een BMW net lekker ingereden.
terwijl als ik zo op jouw proefrit ervaringen afga die Honda en Apprilia het al een eind gehad hebben.

met een Boxer R of RS kun je trouwens ook veel beter toeren als je FF rustig wil rijden , de zithouding is veel relaxter dan die echte sportfietsen.
en wil je er lekker tegenaan dan kun je ongeloofelijk hard bochten nemen.
succes. :]
 
Ik zeg Cagiva V-Raptor!!

Dikke twin, italiaans design en dus superieur stuurwerk, en toch dat degelijke Suzuki TL1000 blok eronder. 8-)


Italiaans design hoor je vaak over die raptor's. Maar daar ben ik het toch echt niet mee eens. Ik vind de strakke lijnen, met name op het voorstuk (plastic :r ) en rond de tank erg Japans ogen. Er is duidelijk goed naar een monster gekeken bij het ontwerp (and who could blame them ;) ) Maar ik vind het overtrokken om hem Italiaans te noemen.

En nu even ontopic: Ik vind zelf de SP-1 bijzonder gaaf en zou je willen aanraden je niet blind te staren op de 2 fietsen waar je nu op gereden hebt. Als je echt twijfelt aan de technische staat zou ik als ik jou was ook bij andere dealers proef gaan rijden.
 
een SP1 wordt rechtuit steeds strakker naarmate de snelheid opgevoerd wordt
262 op de klok op de autobahn,voorpartij gaf geen krimp.

en rotondes,die pak ik ook altijd in zn 1

dat van die lekkende voorvorkpoten,door lang stilstaan?mmh,misschien uitgedroogde keerringen,of slecht onderhoudt,dooie beestjes te lang op de USD vorkpoten laten zitten,dat die door de keeringen zijn gedrukt.

7000 zonder garantie zou ik niet doen,als (ik zeg ALS)er met een SP iets mis is,dan kan het best wel duur uitvallen

want honda is wel kwaliteit,maar je betaalt er wel voor

PS,mijn SP heeft nu zo,n 45000 KM gedraaid,zonder rare dingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan