Dikkere voorbocht of toch nokkenassen??

Wat heeft het meeste effect??

  • Dikkere voorbocht

    Stemmen: 5 26,3%
  • Kop laten bewerken

    Stemmen: 1 5,3%
  • Andere nokkenassen

    Stemmen: 4 21,1%
  • NOS injectie + intercooler + Bi turbo

    Stemmen: 9 47,4%

  • Totaal aantal stemmers
    19

Mosseltje

MF veteraan
19 okt 2004
5.885
64
Breda
De winter staat voor de deur dus begint het winterproject gevoel weer op te laaien.

Ik heb een Kawasaki KLR650C waar ik reeds het volgende aan gedaan heb ter verhoging van het aantal PK's:

K&N Filter
Laser race uitlaatje
Mikuni TM40 carb
Cilinder opgeboord naar 660 - 670 cc


Nu heb ik voor de winter één van de volgende ingrepen in gedachten:
1) Nieuwe race (dikkere) voorbocht à 149 eurie
2) Kop bewerken à 300 eurie
3) Nieuwe nokkenassen setje à 299 eurie
Prijzen van ABP-racing.de


Bezwaren??
1) Ik heb geen idee of dit wel zin heeft en of je daadwerkelijk verschil voelt.
2) Is de kop wel mooi geflowed maar dat wordt toch weer vies. Ben niet zeker of dit het geld wel waard is.
3) Zorgen race nokkenassen niet alleen voor vermogen toename in het hoge toeren gedeelte? M.a.w. totaal geen koppel meer?


Kan iemand me een beetje raad geven wat van de bovenstaande opties het meest effect heeft.

En ik weet dat het weg gegooid geld is voor een KLR maar de wereld heeft rare mensen nodig om leuk te blijven. :P
Ik wil ook niet alle opties in één winter uitvoeren anders heb ik volgend jaar niks meer te doen. :+
 
dikkere uitlaatbocht is meer voor lage toeren meer power te geven.
ik zou uitlaatbocht en nokkenassen doen.
 
dikkere uitlaatbocht is meer voor lage toeren meer power te geven.
ik zou uitlaatbocht en nokkenassen doen.


:?

Juist bij lage toeren heb je toch meer tegendruk nodig? Ik dacht dat een dikkere voorbocht juist meer pk zou geven in de hoge toeren ten koste van de lage toeren.

please correct me when I'm wrong.

De KLR is wel een viertakt en geen tweetakt. O-)
 
dikkere uitlaatbocht is meer voor lage toeren meer power te geven.
ik zou uitlaatbocht en nokkenassen doen.
dikkere bocht geeft meer flow
dit levert vermogenswinst in het bovenste toerenbereik en koppel verlies onderin

ik zou gaan voor de nokkenas omdat die over het gehele toerenbereik de meeste winst geeft voor je pegels
ps: kop flowen kun je ook zelf...

Redrider
'00 XR650R met o.a. andere nokkenas, HC-zuiger, geflowde kop, carb, inlaat, demper, etc. etc.
én originele voorbochten (voor het koppel)
 
Mijn bescheiden mening:

Snelle nokkenas betekend ook meteen meer belasting op je nokkensaslagers.
Meestal krijg je wat meer vermogen bij een wat hoger toerental over een smallere powerband , maar jij praat over vermogen onderin.
Meer onderin; kun je er grotere kleppen in kwijt?
 
Mijn bescheiden mening:

Snelle nokkenas betekend ook meteen meer belasting op je nokkensaslagers.
Meestal krijg je wat meer vermogen bij een wat hoger toerental over een smallere powerband , maar jij praat over vermogen onderin.
Meer onderin; kun je er grotere kleppen in kwijt?

De kop is nog geheel origineel dus denk dat er nog wel wat te rommelen valt. Ik zit net ff de site van ABP racing te kijken. Met kop bewerken bedoelen ze flowen van de kanalen en zo'n groot mogelijke kleppen erin te plaatsen.

Kosten ongeveer 300 euro excl. onderdelen en vrachtkosten.
 
Geld opzij leggen en sparen voor een echte motor :P

Zou iig geen dikkere voorbochten kopen, zeker niet als je al een racesysteem hebt. Ga als je je geld echt kwijt wilt voor de nokkenassen :)
 
Dikkere bocht of andere nok houdt volgens mij in dat je bovenin wat winst pakt, ga je dus constant verder doortrekken en dat vind je 1pittertje niezo leuk.

Ik zou denken aan een bigbore met hc zuiger (een optie die ik nog niet in dit topic heb zien stoan :P hoewel, je hebt er 15 cc bij ongeveer...2de overmaat?). En of je bigend dat leuk vind merken we wel :9 .
 
hoor veel rare dingen.

Grotere bochten zijn inderdaad voordelig voor de hogere toeren.
Waarom zouden je nokkenaslagers zwaarder belast worden met een snellere nokkenas? kan daar niet echt een verklaring voor bedenken (afgezien van dat de nokkenas meer toeren draait...nou..poepoe)..

een hogedrukzuiger moet zijn gassen ook kwijt, vooral bij hogere toeren, dus een hogedrukzuiger kan heel goed gecombineerd worden met een snelle nokkenas en dikkere uitlaten waardoor de hele zooi beter ademt.

dat ga ik tenminste doen nu.

alleen dikkere voorbochten zul je denk ik het minst van merken. Alleen een snelle nokkenas zul je wel veel van merken denk ik, alleen verlies je wat onderin (who cares... waarschijnlijk heeft zo'n KLX zat koppel over dan...)
kop laten flowen zou ik als laatste doen. Weet niet precies hoe dat zit, maar misschien wordt ie wel bewerkt op de rest van je setup. Als dat het geval is dan moet je dit soort dingen als laatste doen.
Ik wil dat eigenlijk ook nog een keer (laten) doen... maar echt als laatste.

telkens gewoon de belemmerende factor upgraden.
Dus bijvoorbeeld:

eerst snellere nokkenassen (heb je er meerdere?)
dan kan ie meer toeren draaien met meer vermogen.
Dan kan ie zn gassen niet meer optimaal kwijt --> andere bochten
aangezien je dan andere bochten hebt die de motor beter laten ademen en je wat power verloren hebt onderin zou ik een HC zuiger erin proppen, evt bigbore.

dan zou ie wel lekker moeten gaan.
Als laatste kun je dan nog de kop laten aanpassen voor het laatste restje vermogen.

zo zou ik het doen.
 
Big bore heb ik al. Van 650cc naar 666cc })

HC zuiger heb ik niet voor gekozen omdat ik dan bang ben dat ik alle pakkingen er tussen uit blaas. Andere mogelijkheid was om de kop te laten vlakken voor meer compressie.

Door de verandering van carb (CVK40 => TM40) draai ik al meer toeren. Ik merk aan mijn rij gedrag dat ik niet graag hoog in de toeren rij. Juist het midden gebied wordt veel door mij gebruikt.

Lage toeren = mooiere klappen


Dus ik wil inderdaad meer aan het koppel werken dan aan de PK's. Sorry, voor de eerdere onduidelijkheden.

Waarschijnlijk moet ik dan ook gaan denken aan zwaardere drukveren voor de koppeling omdat de koppeling tegen het slippen aan loopt als ik volgas ga. Koppelingsplaten zijn nog gewoon goed.

Als ik voor de nokkenassen ga, (Ja, heb DOHC) zal ik dan gaan voor stage 1 die meer voor straat gebruik is of zal ik gaan voor stage 2 die meer voor het circuit gebruikt wordt. (ik rij er hoofdzakelijk mee over de weg en anders onverhard :) maar ik hou wel van zenuwachtige fietsjes)


Hmmm, voel me net een klein kind die een kadootje voor zijn verjaardag mag uitzoeken. :9
 
Laatst bewerkt:
als je bij ABP gaat bestellen, mail mij dan ff, ik wil ook nog wat spul daar vandaan...misschien kunnen we de bestelling dan combineren.
 
hoor veel rare dingen.

Grotere bochten zijn inderdaad voordelig voor de hogere toeren.
Waarom zouden je nokkenaslagers zwaarder belast worden met een snellere nokkenas? kan daar niet echt een verklaring voor bedenken (afgezien van dat de nokkenas meer toeren draait...nou..poepoe)..

Steilere nokflank. Geeft hogere reactiekracht door veel sneller openen klep.
 
Steilere nokflank. Geeft hogere reactiekracht door veel sneller openen klep.

das waar, maar dat is volgens mij niet bij alle snelle nokkenassen.
bij sommige assen wordt de lift ook vergroot, dan krijg je idd ook dat je nokkenas zwaarder belast wordt lijkt me.

hmm...ik denk soms te simpel B|
 
Krijgen we dan zo'n lange winter??

Als je voor nokkenas gaat, gat dan niet voor de circuituitvoering, daar ben jij, zoals je zelf al schrijft , geen type voor.

Kunnen alle nokkenassen erin i.c.m. hoge compressie zuiger en of gevlakte kop???
Kleeft toch een risico aan als de uisparingen in de zuiger niet diep genoeg zijn.
 
niet vergeten "performance parts"-stickers te plakken hè?

stickers zijn de beste manier om je motor te upgraden:
-verdoezelt krassen en het verlaagt de luchtweerstand
-verhoogt de wieldruk en dus grip
-verbeterd de stabiliteit
-voorkomt veroudering van je vorkpootolie
-hecht minder modder aan, dus uiteindelijk gewichtsbesparing
-wint 1 á 2 pk/sticker (in de ogen van je buurman) vanwege de profesionele uitstraling
-ziet er cool uit dus je blok zal ook wel koeler lopen
-dus verminderd olie- en benzineverbruik
-beschermt tegen lekke banden, valpartijen, kneuzingen, oliedrukverliezen en kapotte remlicht-schakelaartjes

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan