Dilemma ex-huur motor

pieter_821

Rookie
8 aug 2017
8
6
Ik kan een ex-demo/huur/dealer motor met bouwjaar 2019 en 9000km gelopen kopen voor een leuke prijs(3000 onder de nieuwprijs). De eerste 1.5 tot 2 jaar zullen die motoren er niet voor die prijs op staan. Ik krijg er nog bijna 2 jaar garantie op en na wat onderzoek weet ik bijna zeker dat de motor gewoon door die officiële dealer is ingereden. Het is een Hypermotard 950 die dit jaar uit is gekomen, en dit is waarschijnlijk zo'n motor die de dealer dan goedkoop van Ducati krijgt voor demo doeleinden.

Ik snap dat het enigszins een gok is, omdat je absoluut niet weet hoe die motor behandeld is. Maar aan de andere kant denk ik dat zo'n blok wel wat kan hebben als hij een beetje goed is ingereden. En na een tijdje intensief gebruiken moeten, als er problemen zijn, de problemen wel naar voren komen toch? En dat valt dan onder de garantie.

Ik heb al een beetje op dit forum en andere fora gezocht en gelezen. De meningen zijn er over verdeeld, de een zegt dat huurmotoren altijd flink worden misbruikt. En de ander zegt dat het wel meevalt. Dat er maar weinig mensen gelijk op een huurmotor maximaal gaan omdat ze geen zin in schade hebben en dat rijden op een andere motor toch eerst wat onwennig is.

Als de motor er goed uit ziet, goed rijdt zonder gekkigheden bij een proefrit, wat kan er dan nog mis zijn? Waar kan ik nog op letten of aan denken? Kan de motor op lange termijn van deze historie last krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Demo motor wat anders dan een huurmotor...

Demo motoren zijn proefgereden tijdens de demodagen van ducati, en daar wordt met voorrijder gewoon gereden. En als voorrijder toentertijd heb ik geen gekke stunts meegemaakt...

Voor de rest kan er weinig mis mee zijn, en alle motoren kunnen stuk gaan....
 
Ja klopt, maar met 9000KM kan het haast niet anders dat dat ding ook verhuurd is, gezien het verhuur aanbod van de dealer, waar een hypermotard 950 tussen staat
 
Ik zou er nooit van moeten weten. Ik verkoop zelf directiewagens "want alleen madam heeft ermee gereden" en in realiteit is een het demo waar elke verkoper (waaronder ik zelf) met koude motor zo snel mogelijk thuis/op de garage wil zijn, hem meegeef voor testritten, en als de collega's van de werkplaats kort zitten in vervangwagens, geven we ze nog mee als vervangwagen waar iedereen dan lekker mee gaat verhuizen en naar het recyclepark rijdt. Dat wordt wellicht al iets lastiger op een moto, maar toch. Ik zou er niet van moeten weten. Het beetje voordeel dat je doet terwijl banden, remmen, ... al allemaal gereden hebben en dat de garantie toch ook al loopt vanaf de eerste ingebruikname? 't Is gewoon de fabrieksgarantie die loopt vanaf dag 1 die jij verder "krijgt".

Succes ermee.
 
Ik denk dat je er goed aan doet om de aankoop gewoon te beschouwen als een tweedehands motor. Daarvan kun je ook vrijwel nooit helemaal achterhalen hoe er écht mee gereden is.

Als 'ie al die tijd bij de dealer heeft gestaan, dan kun je echter waarschijnlijk wel de volledige onderhoudshistorie krijgen; da's wel mooi meegenomen. Die zou ik ook effe onder de loupe nemen, kijken of er in de tussentijd écht niet iets kapot is gereden. Als bepaalde slijtage-delen al vervangen zijn kun je daar je eigen conclusies uit trekken.

En 9000KM is aardig dicht bij een onderhoudsinterval denk ik, dus ik zou sowieso een grote beurt erbij vragen.
 
Verhuur zelf ook motor en zie er weinig problemen mee. Vaak toch hoog eigen risico dus huurders gaan er voorzichtig mee om.

Verwacht batuurlijk wel dat je een deel van die korting later weer kwijt raakt omdat er al met de motor gereden is maar dat is van latere zorg
 
Ja al zou een Hypermotard op zijn donder geven op de Nederlandse weg (met een duur eigen risico) niet voor iedereen zijn weggelegd. Ik huurde ooit een F800GS met <1000 op de teller, daar ging ik voorzichtig mee om.
Al zouden degene die een Hypermotard huren waarschijnlijk ook wel beschikken over een portie stuurkunsten, portie race adrenaline, maar waarschijnlijk ook respect voor de machine.

Het blijft een gokje van inwendige schade die je niet kan controleren. Als er geen tikken of nare bijgeluidjes zijn(lees: de schade lijkt nog niet gedaan), kun je hem met goed behandelen vast nog een heel goed leven geven.
 
Laatst bewerkt:
Demo motor wat anders dan een huurmotor...

Demo motoren zijn proefgereden tijdens de demodagen van ducati, en daar wordt met voorrijder gewoon gereden. En als voorrijder toentertijd heb ik geen gekke stunts meegemaakt...

Voor de rest kan er weinig mis mee zijn, en alle motoren kunnen stuk gaan....

En als het een demo van een dealer zelf geweest is? Dan is er geen voorrijder bij toch?
 
En als het een demo van een dealer zelf geweest is? Dan is er geen voorrijder bij toch?
Zoals KTM en Yamaha laatst hebben gedaan met een on-tour, hebben ze een set motoren ter beschikking die rondreizen(in een demo wagen) en dan kun je als geïnteresseerde een tourtje rijden van 45-60 min in de omgeving. Hierbij is een plaatselijk iemand via de dealer die een route op poten zet en rijd je in een groep.
De regels zijn met mijn 2 ervaringen ook dat je niet mag inhalen, dus echt (lang) gas er op kan niet echt.
 
Laatst bewerkt:
Nachtje TT-camping, ook particuliere bezitters gaan niet altijd netjes met (relatief nieuwe) motoren om.
 
Tja mijn Guzzi had bij aanschaf 2200 kilometer op de teller staan. Was de eerste 500 kilometer ingereden door de eigenaar van de motorzaak bij een georganiseerd tochtje naar de Eifel. Voor de rest een demo voor serieus gerinterseerden in een nieuwe Guzzi. Nu 10 jaar verder en merk er niets van.
 
Zoals KTM en Yamaha laatst hebben gedaan met een on-tour, hebben ze een set motoren ter beschikking die rondreizen(in een demo wagen) en dan kun je als geïnteresseerde een tourtje rijden van 45-60 min in de omgeving. Hierbij is een plaatselijk iemand via de dealer die een route op poten zet en rijd je in een groep.
De regels zijn met mijn 2 ervaringen ook dat je niet mag inhalen, dus echt (lang) gas er op kan niet echt.

Dat concept ken ik. Ik kan alleen uit verhaal van TS niet halen of het een Hyper is die demo is geweest bij Ducati zelf voor soortgelijke ritjes of dat het een eigen demo van een dealer is geweest. Hier zit nog wel wat verschil in.
 
Heb een ex-huur gekocht met 8500km op de teller. Absoluut geen problemen mee. Maar dat was een Kawasaki :+
 
Motoren van tegenwoordig kunnen wel tegen een stootje en waar kan je in Nederland langdurig zo,n motor uitwonen,dat
doet niemand,ook bij inlevering word gekeken of alles niet gesloopt is.Bij mijn vorige werkgever werden motoren ook verhuurd
en er is nog niet 1 terug gekomen die zo mishandeld was dat hij stuk ging,ze zijn ook allemaal gewoon weer verkocht en heb
er niet 1 terug gezien voor garantie.
 
Nu lijkt 't er op dat een huurmotor altijd mishandeld wordt?

Zelf al meerdere keren auto's en motoren gehuurd.
Wellicht rijd ik er dan nog netter mee dan met mijn eigen spul.
Eigen risico is idd een punt, maar zeker met een (nog) onbekend voertuig altijd eerste stuk rustig aanvoelen.
 
Nu lijkt 't er op dat een huurmotor altijd mishandeld wordt?

Mishandeld is nu veel gezegd, maar geef toe, er is maar 1 categorie wagens/motoren de snelste: Rental cars/bikes are the fastest on earth :+

burnout-rental-meme-55ae595646e3a.jpg
 
Bedankt mensen voor jullie input, wordt zeer gewaardeerd.

Dat concept ken ik. Ik kan alleen uit verhaal van TS niet halen of het een Hyper is die demo is geweest bij Ducati zelf voor soortgelijke ritjes of dat het een eigen demo van een dealer is geweest. Hier zit nog wel wat verschil in.
Ja het is een demo/huur van de dealer zelf. Wel een officiele Ducati dealer (Zaltbommel) en geen Goedhart motoren bijv. Die rijden die demo modellen absoluut niet zelf in.
 
Als de prijs vlgs jou goed en je hebt garantie erop: dan kopen dat ding.....bij een particulier kan hij wel goedkoper zijn maar dan zit je met ‘zwaaigarantie’....tis maar net welke risico je wilt lopen. En nogmaals alle motoren kunnen stuk gaan.

Mochten je hem kopen dan veel fun kilometers ermee!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt mensen voor jullie input, wordt zeer gewaardeerd.


Ja het is een demo/huur van de dealer zelf. Wel een officiele Ducati dealer (Zaltbommel) en geen Goedhart motoren bijv. Die rijden die demo modellen absoluut niet zelf in.
Dat is een Ducati dealer,en mochten er problemen mee zijn heb je fabrieksgarantie,gewoon kopen.
Mensen die daar komen zijn meestal liefhebbers, dus zullen een motor niet snel mishandelen.
 
mmm....ik zou niet snel een huur of demo motorfiets kopen tenzij de besparing gigantisch is....
met huur motoren weet je zowiezo niet hoe er mee omgegaan is en demos zijn om een bepaald type uit te proberen maw
jakkeren met dat hok...
van 1 ding kun je wel zeker zijn, netjes ingereden is ie niet en kijk er ook niet raar van op als men de 1000 beurt ivm drukte (of domweg vergeten) maar even heeft overgeslagen......
resterende fabrieks garantie is prachtig maar wat heb je eraan als je discussies moet voeren over hoeveel olieverbruik nog acceptabel is?
 
Ik meen dat er nog +12 maand Ducati Ever Red garantie bij op zat. Dus 12 maand resterende fabrieksgarantie en dan nog +12 ever red. Dat zou het wel aantrekkelijk maken maar dat ga ik nog even navragen
 
Ik zou er gewoon vanuit gaan dat ie zeker is afgeragd, koude motor en direct knallen. Niet door iedere huurder of demo-rijder.

Maar de vraag is, hoe lang wil jij hem in bezit houden? Waarschijnlijk verkoop je hem weer over een paar jaar met misschien 30000 km op de teller, dan komen eventuele motorblok-problemen nog niet naar boven. Ik heb zelf o.a. een gsxr600 srad die heeft 57000 gelopen waarvan de meeste kilometers vanaf 2013 op het circuit waar er echt geragd wordt. Ik heb het gevoel dat het blok de 100k nog wel kan halen.
 
Ik denk dat die hypermotard mee was met Hèt MF Weekend in juni. Misschien kan @Clown683 je nog iets vertellen over die fiets.
Ik heb even wat speurwerk in het MF weekend topic gedaan en zie op een foto dat dat een andere was. Namelijk de huur hyper950 van Affetto Ducati, die trouwens met 7000KM afgelopen zaterdag verkocht is. Zelfde verhaal dus eigenlijk, en iemand heeft zich daar ook aan gewaagd nu :P Die was overigens wel 750 duurder dan die van Zaltbommel.
 
Nadeel nu is dat je allerlei redenen zoekt om het hem niet te kopen....en ik weet zeker dat je zekerheid hier niet zult vinden.

Maar op een gegeven moment zul je wel eentje kopen, met alle risico’s van dien, hoe groot dan ook....of laat je geld op de bank staan en verder dromen.... :+

Ik heb mijn vfr eigenlijk ongezien gekocht, niet eens proefgereden...zag er goed en klaar...particulier en niet moeilijk doen want de prijs was er naar. Ding is eeen week later bij mij thuis 200km verderop afgeleverd. En 3 jaar al fun ermee en slechts een kapotte stator......en onderhoud natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan