Dilemma ex-huur motor

Nadeel nu is dat je allerlei redenen zoekt om het hem niet te kopen....en ik weet zeker dat je zekerheid hier niet zult vinden.

Maar op een gegeven moment zul je wel eentje kopen, met alle risico’s van dien, hoe groot dan ook....of laat je geld op de bank staan en verder dromen.... :+

Ik heb mijn vfr eigenlijk ongezien gekocht, niet eens proefgereden...zag er goed en klaar...particulier en niet moeilijk doen want de prijs was er naar. Ding is eeen week later bij mij thuis 200km verderop afgeleverd. En 3 jaar al fun ermee en slechts een kapotte stator......en onderhoud natuurlijk.
Je hebt gelijk. Ik heb net nog ff gebeld, er zit nog +12 maand extra garantie op, dus het moment dat ik hem koop heb ik nog 2 jaar. Alles zit er bij, onderhoudsboekje met netjes de 1000 KM beurt afgetekend. Hij gaf aan dat ze die +12 maand extra doen bij deze motoren als teken van vertrouwen.

Vrijdag haal ik hem op :D
 
Ik kan een ex-demo/huur/dealer motor met bouwjaar 2019 en 9000km gelopen kopen voor een leuke prijs (3000 onder de nieuwprijs) [...]
Twee jaar garantie krijg je sowieso zelden op een gebruikte motorfiets; is dat fabrieksgarantie of Bovag?

Feit is dat je van geen enkele gebruikte motor weet hoe er mee omgegaan is. Het maakt imho dus niet uit of het een fiets is van een particulier, een bedrijf, afkomstig van import, of een huur-/pers-/demo-motor. Bekijk het ding gewoon goed, let op eventuele sporen van schade, neem desnoods iemand mee die er verstand van heeft en er mogelijk met iets minder hebberigheid naar kijkt, of biedt het ding ter keuring aan bij Van Lent.

Ik heb door de jaren heen een paar demo-motoren gekocht, huidige BMW (zie onderschrift) is er bijvoorbeeld eentje. Vorig jaar voor circa 7k€ onder de nieuwprijs en met minder dan 2000 km op de klok gekocht, inmiddels 40000 km en een jaartje verder: geen problemen of buitensporige onderhoudskosten gehad.
 
Twee jaar garantie krijg je sowieso zelden op een gebruikte motorfiets; is dat fabrieksgarantie of Bovag?

Dat is verlengde fabrieksgarantie, dus 24+12 maand. Dat is optie bij nieuwe ducati's. Dat hebben ze er direct op gezet bij de motor op kenteken zetten.
 
het grootste probleem is eigenlijk de prijs. probeer zelf eens zo'n motor nieuw te kopen en na 1 seizoen weer in te ruilen en kijk hoeveel je afschrijft.
en een afgestempeld boekje is leuk maar dat is door de dealer gedaan waar je hem koopt en je hebt geen zicht wanneer dat boekje is gestempeld en een rekening van het onderhoud kunnen ze waarschijnlijk niet overleggen want wie schrijft er een rekening aan zichzelf. dat zijn werkzaamheden die je in de rustige uurtjes doet als je ze al doet. en dan verkopen net voor een onderhoudsbeurt. en ik ken maar weinig mensen die de ketting van een huurmotor regelmatig smeren als huurder (of personeelslid die hem als woon werk motor gebruikt).
en dan te bedenken dat er op een nieuwe ook nog onderhandelruimte zit en je dan precies de motor kan samenstellen die je zelf graag wilt hebben.
 
het grootste probleem is eigenlijk de prijs. probeer zelf eens zo'n motor nieuw te kopen en na 1 seizoen weer in te ruilen en kijk hoeveel je afschrijft.
en een afgestempeld boekje is leuk maar dat is door de dealer gedaan waar je hem koopt en je hebt geen zicht wanneer dat boekje is gestempeld en een rekening van het onderhoud kunnen ze waarschijnlijk niet overleggen want wie schrijft er een rekening aan zichzelf. dat zijn werkzaamheden die je in de rustige uurtjes doet als je ze al doet. en dan verkopen net voor een onderhoudsbeurt. en ik ken maar weinig mensen die de ketting van een huurmotor regelmatig smeren als huurder (of personeelslid die hem als woon werk motor gebruikt).
en dan te bedenken dat er op een nieuwe ook nog onderhandelruimte zit en je dan precies de motor kan samenstellen die je zelf graag wilt hebben.
Ik heb ooit een nieuwe gekocht, welke ik na 1 seizoen heb ingeruild omdat ik er op ten duur achter kwam dat de motor niet geschikt was voor mijn lengte. Toen idd een flinke zure appel moeten bijten qua afschrijving en mijzelf gezegd nooit meer een nieuwe te kopen :P

Deze hyper 950 van 2019 met 3000 euro onder de nieuwprijs is vrijwel de afschrijving die je als klant maakt. Als ik een aantal verzekeraars de dagwaarde laat berekenen kom ik op 300 euro onder de vraagprijs. Dus m.i. een prima deal. En zolang het motorblok in orde is maak ik me geen zorgen, en met 24 maanden garantie is dat ook nog niet eens zo'n probleem. Zoals iedereen al zegt, bij een particulier weet je ook niet wat er gebeurd is, en heb je helemaal geen garantie.

Feit is dat de motor nu in goede handen is en straks lekker warm in een geïsoleerde garage staat en goed onderhouden zal worden. Hopelijk kan ik er lang van genieten :)

Thanks allemaal!!
 
Ik heb even wat speurwerk in het MF weekend topic gedaan en zie op een foto dat dat een andere was. Namelijk de huur hyper950 van Affetto Ducati, die trouwens met 7000KM afgelopen zaterdag verkocht is. Zelfde verhaal dus eigenlijk, en iemand heeft zich daar ook aan gewaagd nu :P Die was overigens wel 750 duurder dan die van Zaltbommel.
Ook hier even reageren...
Wat kan er mis zijn met een huurmotor met minder dan 10K op de teller?
Er is een soort antipathie tegen ex-demo's, waarbij de wild-west verhalen zodanig zijn, dat iedereen met koude motor meteen 100% gaat.
Dat zou knap zijn, want de meeste mensen huren een demo omdat ze benieuwd zijn naar dat type motor. Zijn er maar weinig die op een
onbekende motor meteen 100% gaan, tot aan de nok. Denk dat veel toch denken aan hun eigen risico van 1000 euro... ;)

Natuurlijk wordt er door een aantal later, na de gewenning wel lekker gas gegeven. Maar elke verstandige rijder gaat koud niet meteen
in de aanval. Of je wilt op je plaat gaan met koude banden. Ik heb er in elk geval niet anders mee gereden, dan ik met mijn Hyperstrada 821 deed...

Op een dergelijke motor zit gewoon fabrieksgarantie, dus ik zie weinig problemen. Of je moet in cowboy verhalen geloven.
Die over de broer van de buurman, van je achternicht gaan en zo... :+

Kopen dat ding!
 
het grootste probleem is eigenlijk de prijs. probeer zelf eens zo'n motor nieuw te kopen en na 1 seizoen weer in te ruilen en kijk hoeveel je afschrijft.
en een afgestempeld boekje is leuk maar dat is door de dealer gedaan waar je hem koopt en je hebt geen zicht wanneer dat boekje is gestempeld en een rekening van het onderhoud kunnen ze waarschijnlijk niet overleggen want wie schrijft er een rekening aan zichzelf. dat zijn werkzaamheden die je in de rustige uurtjes doet als je ze al doet. en dan verkopen net voor een onderhoudsbeurt. en ik ken maar weinig mensen die de ketting van een huurmotor regelmatig smeren als huurder (of personeelslid die hem als woon werk motor gebruikt).
en dan te bedenken dat er op een nieuwe ook nog onderhandelruimte zit en je dan precies de motor kan samenstellen die je zelf graag wilt hebben.
De eerste beurt is bij 15.000 km, en die stelt niet veel voor. Grote beurt is pas bij 30.000 km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan