Dilemma: motor verkopen of niet

Opzouten

MF'er
23 jun 2015
60
0
Beste mensen,

Ik heb een Suzuki gsx600f met 31000 km uit 1996. Hij rijdt prima en werkt tot nu toe altijd, en heeft als extra een vampier uitlaat.

Nu ben ik net verhuisd en ben ik de stalling kwijtgeraakt. De motor heeft even buiten gestaan, maar helaas regent het altijd in Nederland en zit er nu roest op de remschijven en beetje roest op de ketting. Maar ik moet ook zeggen dat ik al 2 weken niet heb gereden erop.

De motor ziet er alleen niet meer uit. Alles werkt wel, en is in redelijk goede staat, maar m'n vriendin is gevallen met de motor en er zijn dus veel krassen, maar geen scheuren. Het is ook nogal een lelijke samenstelling, met paarse velgen en paars zadel.

Nu heb ik bemerkt dat de achterband kaal is. Dit is de druppel voor mij wat me iig aan t denken zet:

Dit is mijn eerste motor welke ik voor 600 heb gekocht zon 2 jaar terug. Door de kapschade en samenstelling is de motor niet veel waard meer. De achterband inclusief montage gaat me wss ook 250 euro kosten.

Wat zouden jullie doen? Verkopen op Mp voor 350-400 of toch investeren in zon motor?
 
roest op je remschijf is geen punt. Roest op je ketting betekent dat je beter moet smeren.

Als je deze motor fijn vindt rijden lijkt het me geen weggegooid geld om een nieuwe band te leggen en met een paar spuitbussen de kleurstelling aan te passen. Als je sowieso eigenlijk liever een andere motor zou rijden, zou ik m nu verkopen
 
Dan bestel je een band bij een Internet winkel en laat je hem er voor 25/30 euro opleggen, ben je voor 100 euro klaar, of je gaat naar een bekende grote motor franchise en dan ben je 250 euro kwijt
 
Als ik het zo lees, heb ik het idee dat je het (op z'n platst gezegd) al een lelijk hok vind en dat je al een opsomming gemaakt hebt waarom het opknappen je de centen niet echt meer waard zijn.

Wil je die bike nl echt houden omdat je nog heel graag er op door wil blijven rijden, dan zou je dat bandje wel gefixt hebben.

Zou 'm dan gewoon te koop zetten voor een zacht prijsje...
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe achterband erop, ketting in het vet zetten en een hoes kopen voor de motor. Als je nog plezier beleefd aan de motor niet wegdoen voor 400 euro, als je rijdt en plezier hebt maken die kleuren en krassen toch niet uit? Lekker houden en veel mee rijden.
 
beste oplossing is natuurlijk: rijden met dat ding!

je weet wat je hebt, je weet niet wat je (ooit?) weer krijgt. een oplossing tegen het natregenen van je motor is natuurlijk een motorhoes, met daarbij natuurlijk (als je die nog niet zou hebben) een flinke ketting om 'm aan een in de grond verankerd iets vast te zetten. de roest op de schijven heb je er zo afgeremd, dat is vliegroest.

bandje is natuurlijk een beetje zuur, maar is eigenlijk 'slijtage'.

anders is het wel een uitgelezen moment om naar wat anders te gaan kijken.

ik heb zelf een Honda Pan European, en die staat ook structureel buiten op straat (het gangetje achterom is te smal om 'm iedere keer doorheen te douwen als ik wil gaan rijden), onder een hoes en met een flinke ketting aan zo'n beugel die je wel eens rond een boom ziet. motor staat al een jaar zo (behalve als ik er mee wegga, natuurlijk) en wordt (nog) niet gemolesteerd.
 
Ligt er ook een beetje aan wat je verder wil natuurlijk, heb je 15k op de plank voor een nieuwe motor zou ik hier niks meer aan doen, heb je een budget van 1000 euro koop je toch weer een motor met dezelfde problemen en slijtage
 
Ligt er ook een beetje aan wat je verder wil natuurlijk, heb je 15k op de plank voor een nieuwe motor zou ik hier niks meer aan doen, heb je een budget van 1000 euro koop je toch weer een motor met dezelfde problemen en slijtage

tenzij die 15k op de plank al gereserveerd zijn voor iets anders, kan het ineens wel de moeite zijn :9
 
Zoals ik het hoor twijfel je en bij twijfel zou ik die niet weg doen. Ik heb daar vroeger ook ooit mee gezeten en heb het toen gedaan voor mijn vriendin indertijd. Mijn raad, bij twijfel, niet doen want dan krijg je vroeg of laat spijt.
 
Ik heb inderdaad nog geen budget voor mijn droom motor. Ik wil uiteindelijk als volgende stap een r6 kopen uit 2003 ofzo, maar dat is al een redelijke investering. Punt is ook dat ik de motor niet als mooiweer voertuig gebruik maar door alle weer en wind rij.

Dus misschien is het dan wel een goed idee om de band te vervangen en even de ketting te smeren, en een hoest te kopen. Hij rijdt idd fijn en de vorige eigenaar vertroetelde dat ding ook.

Maar een nieuwe band moet echt t beste spul zijn wat er te krijgen is voor een goede prijs. Ik ben al een keer een meter uitgeschoten met deze motor bij rechtdoor acceleren. Ik bespaar dus geen cent op de band. Moet goed zijn.

En t achterwiel moet gedemonteerd worden. Kan ik wel zelf, alleen daarna moet ik em weer afstellen wat me lastig lijkt.
 
Laatst bewerkt:
deze jatten ze niet zo snel ......je weet nu wat je hebt, wat je koopt moet je maar weer afwachten.

je hoeft hier niet zuinig op te zijn of bang dat je een schuivert maakt.

nu zie je eruit als een ervaren motorijder


maar als je hem zat bent; weg doen _O-
 
Ik heb inderdaad nog geen budget voor mijn droom motor. Ik wil uiteindelijk als volgende stap een r6 kopen uit 2003 ofzo, maar dat is al een redelijke investering. Punt is ook dat ik de motor niet als mooiweer voertuig gebruik maar door alle weer en wind rij.

Dus misschien is het dan wel een goed idee om de band te vervangen en even de ketting te smeren, en een hoest te kopen. Hij rijdt idd fijn en de vorige eigenaar vertroetelde dat ding ook.

Maar een nieuwe band moet echt t beste spul zijn wat er te krijgen is voor een goede prijs. Ik ben al een keer een meter uitgeschoten met deze motor bij rechtdoor accepteren. Ik bespaar dus geen cent op de band. Moet goed zijn.

En t achterwiel moet gedemonteerd worden. Kan ik wel zelf, alleen daarna moet ik em weer afstellen wat me lastig lijkt.

in zeeland schijnt er 1 uit '03 te koop te komen te staan. Onderhoud netjes gedaan, bij interesse kun je best ff pm'en :p
 
18-05-09%20005.JPG
 
Als je een nieuwe(re) koopt en die ook zo weg zet ziet'ie er na een tijdje ook niet meer uit. Ook daar gaan de ketting en de schijven van roesten (meestal al na de eerste regenbui).
 
Ik heb inderdaad nog geen budget voor mijn droom motor. Ik wil uiteindelijk als volgende stap een r6 kopen uit 2003 ofzo, maar dat is al een redelijke investering. Punt is ook dat ik de motor niet als mooiweer voertuig gebruik maar door alle weer en wind rij.

Dus misschien is het dan wel een goed idee om de band te vervangen en even de ketting te smeren, en een hoest te kopen. Hij rijdt idd fijn en de vorige eigenaar vertroetelde dat ding ook.

Maar een nieuwe band moet echt t beste spul zijn wat er te krijgen is voor een goede prijs. Ik ben al een keer een meter uitgeschoten met deze motor bij rechtdoor acceleren. Ik bespaar dus geen cent op de band. Moet goed zijn.

En t achterwiel moet gedemonteerd worden. Kan ik wel zelf, alleen daarna moet ik em weer afstellen wat me lastig lijkt.

Gewoon in je adamskostuum bij je motor gaan staan in de regen, dan heb je die in ieder geval al gratis... :+
 
Ik moet de ketting opnieuw afstellen als ik het achterwiel eraf haal neem ik aan
 
Hoeveel moet je hier nu in steken om hem weer redelijk netjes te maken? €300 en een paar uurtjes. Daar koop je ook niks fatsoenlijks voor.

En als je er toch vanaf wil: eerst een andere motor kopen. Dan je huidige motor verpatsen en dat geld investeren in je nieuwe motor. In de budgetklasse mankeert er altijd wel iets..
 
Ik moet de ketting opnieuw afstellen als ik het achterwiel eraf haal neem ik aan
Ketting stellen (en smeren) hoort gewoon bij regulier onderhoud, niet alleen als het wiel eruit is geweest. Gezien je opmerking neem ik aan dat je dit nog nooit hebt gedaan/gecontroleerd.
 
Als je nu nog niet het budget hebt een "droommotor" te kopen, gewoon doen wat de meesten hier al gezegd hebben. Nieuwe achterband erop, en je kan weer veilig rijden. Een hoes omvero er te trekken is ook niet zo slecht.

De roest op schrijven en ketting is normaal bij buiten stallen. Een beetje regelmatiger de ketting invetten helpt. Die zaken zullen wel iets sneller slijten, maar is niet zo groot verschil.

Uiterlijk van de motor? Ja, die zal er ook wat onder lijden ... maar trek je dat niet aan, tijdens het rijden zie je er zelf niets van.

Een achterband 250€???
Een achterband voor deze motor koop je aan pakweg 90€ tot 120€ online, voor een paar tientjes legt iemand die er wel op, voor drie tientjes halen ze het wiel er ook zelf uit en monteren ze dat wel weer.

Technisch gaat de motor er niet op verslechteren door buiten te staan.
Het uiterlijk ... tja ... deze motor heeft sowieso al geen marktwaarde* meer, dus hoe langer je er nog mee rijdt, des te meer heeft het "opgebracht" voor jou.

* ... en ik kan het weten,ben reeds aan GSX F nummer 5 bezig, allen van de jongere generatie, en die hebben zelfs al niet echt marktwaarde meer, tenzij de laatste jaren, in zeer goede staat, weinig km's en mét garantie.
 
Ik zou het nog vergeten :P

Als je wat meer vragen hebt ivm met GSX F, dat kan je gerust in dit topic doen :Y

We zijn daar wel bijna aan het einde, maar nieuw topic is al in de maak ;)
 
Als ik het zo lees, heb ik het idee dat je het (op z'n platst gezegd) al een lelijk hok vind en dat je al een opsomming gemaakt hebt waarom het opknappen je de centen niet echt meer waard zijn.

Wil je die bike nl echt houden omdat je nog heel graag er op door wil blijven rijden, dan zou je dat bandje wel gefixt hebben.

Zou 'm dan gewoon te koop zetten voor een zacht prijsje...
:^ Klinkt gewoon alsof je hem zat bent. Dat is natuurlijk helemaal OK. Eerlijk verkopen voor een zacht prijsje en wat kopen dat je wél leuk vind.
 
Als je toch momenteel geen budget hebt voor een 'nieuwe', dan zou ik zeggen, achterbandje, hoesje en lekker door tuffen.
Van het buitenstaan gaat hij er vast niet mooier uit zien, maar als ik het zo lees is er al niet veel meer aan te verpesten.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan