Dilemma: motor weer verkopen of laten repareren

crimcorn

Rookie
30 apr 2020
6
8
Beste mensen,

Ik zit met een dilemma betreft mijn huidige motor verkopen of laten repareren. Onlangs heb ik een Hyosung GT650 (b.j. 2007) aangeschaft, alleen weet ik nu niet of dat de beste keuze was.

De motor vereist namelijk, nadat ik alle mankementen heb genoteerd, best veel kosten. Het gaat dan om van wat ik (als leek) heb opgemerkt:

(1) Banden vervangen (achterband is een Battlax BT-016 uit 2018; nog goed profiel, maar op de site van Bridgestone staat dat hij niet geschikt is voor deze motor);
(2) Roest in de tank;
(3) Twee remschijven aan de voorkant versleten;
(4) Roestschade op remklauwen en remcilinders (blijkt uit factuur van vorig onderhoud);
(5) Wellicht uitlaat vervangen (een Yoshimura uitlaat zit erop, wat geen e-keur heeft);
(6) Spanningsregelaar controleren ivm afslaan van de motor;
(7) Alle vloeistoffen verversen en nieuwe filters.

Als ik een schatting maakt van de kosten, zal dit wel tussen de 1200-1500 euro liggen bij een motorzaak. De motor was 1100 euro, dus dan ben ik in totaal 2300-2600 euro kwijt.

Overigens, zijn de Hyosung dealers (Mashpoint, Axel’s Bike Shop en Cattier) erg ver afgelegen, dus ik kan de motor niet echt makkelijk laten repareren. De motorzaak die in mijn buurt is gaf aan dat zij geen onderdelen voor mijn motor hebben.

Wat zouden jullie doen: de motor op een of andere manier laten repareren of de motor proberen te verkopen, bijvoorbeeld voor zo'n 700 euro en dan 400 euro verliezen?
 
Online naar onderdelen zoeken ,ik weet zeker dat je dan veeeeeeel goedkoper uit ben dan 1500,banden kan je kopen op de site van bandenleader en
bij een montagepunt laten monteren,moet je wel zelf het wiel demonteren wil je het goedkoop houden,tank kan je zelf
ontroesten,er zijn genoeg topics te vinden daarover op het MF.Roest op de remklauwen en op de cilinders zou ik moeten zien
om daar een oordeel over te geven,een foto zou al helpen.Wat de rest betreft staan er How to,s op het MF in het techniek gedeelte
van het MF om je te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Het ligt er heel erg aan hoeveel je zelf kunt, en wilt doen denk ik. Veel van de dingen die je noemt zijn zelf redelijk goedkoop op te lossen.

Wel kun je je afvragen of dit alles is, en of je nog met plezier en vertrouwen op deze motor rijdt als het allemaal gerepareerd is.

Banden zou ik nog even navragen aan iemand die er verstand van heeft. Het hoeft geen kwaad te kunnen om een niet voorgeschreven band op je motor te hebben.
 
Het ligt er heel erg aan hoeveel je zelf kunt, en wilt doen denk ik. Veel van de dingen die je noemt zijn zelf redelijk goedkoop op te lossen.
Wel kun je je afvragen of dit alles is, en of je nog met plezier en vertrouwen op deze motor rijdt als het allemaal gerepareerd is.

Lees dit nu nog eens hardop, Als je niks kan en niet vertrouwd in repareren, wat herstellen betekend, dan kun je dus alleen maar op nieuwe motoren rijden. Dan moet je al helemaal niet zelf gaan lopen prutsen. Als je het werk van een vakman al niet vertrouwd en je nooit meer met plezier er op kunt rijden omdat er een band vervangen moet worden.

Banden zou ik nog even navragen aan iemand die er verstand van heeft. Het hoeft geen kwaad te kunnen om een niet voorgeschreven band op je motor te hebben.
Is die persoon dan ineens wel te vertrouwen?
 
De motor vereist namelijk, nadat ik alle mankementen heb genoteerd, best veel kosten. Het gaat dan om van wat ik (als leek) heb opgemerkt:

(1) Banden vervangen (achterband is een Battlax BT-016 uit 2018; nog goed profiel, maar op de site van Bridgestone staat dat hij niet geschikt is voor deze motor);
(2) Roest in de tank;
(3) Twee remschijven aan de voorkant versleten;
(4) Roestschade op remklauwen en remcilinders (blijkt uit factuur van vorig onderhoud);
(5) Wellicht uitlaat vervangen (een Yoshimura uitlaat zit erop, wat geen e-keur heeft);
(6) Spanningsregelaar controleren ivm afslaan van de motor;
(7) Alle vloeistoffen verversen en nieuwe filters.

1, slijtage deel, als de maat goed is dan kan je deze oprijden.
2, helemaal verroest of een beetje roest bovenin?
3, 4, zou ik tweedehands naar kijken en zelf doen.
5, Maakt hij onnodig veel herrie of heb je je bang laten praten.
6, wie heeft dat geroepen? Zelf bedacht?
7, Je koopt een occasie en je denkt dat al die dingen nieuw zijn?
tientjeswerk, onderhoud, dat is geen repareren.
 
Even een vraag hoe komt het dat je die vraag nu stelt na de koop .....
Omdat tijdens verkoop de advertentietekst werd opgedreund, van oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan, nooit geen druppel regen of pekel gezien, ondehoudshistorie bekend nergens goeikoper en “uniek” niet te vergeten.
 
1, slijtage deel, als de maat goed is dan kan je deze oprijden.
2, helemaal verroest of een beetje roest bovenin?
3, 4, zou ik tweedehands naar kijken en zelf doen.
5, Maakt hij onnodig veel herrie of heb je je bang laten praten.
6, wie heeft dat geroepen? Zelf bedacht?
7, Je koopt een occasie en je denkt dat al die dingen nieuw zijn?
tientjeswerk, onderhoud, dat is geen repareren.

Betreft:

(2) Roest die ik meer klonten roest (zo'n 2 cm in diameter), het is niet uniform; dus ik denk dan een beetje roest bovenin.
(5) Ik nam aan dat een e-keur uitlaat verplicht is.
(6) Vorige eigenaar had een nieuwe erin gezet, omdat de regelaar defect was en daardoor heel de tijd afsloeg. Tijdens de proefrit was die twee keer afgeslagen, dus dat het misschien weer aan de spanningsregelaar ligt.
(7) Klopt, je hebt helemaal gelijk. Dit had ik eruit moeten laten.
 
Even een vraag hoe komt het dat je die vraag nu stelt na de koop .....

Tja, het is mijn eerste motor en ik was blij dat het nog in de buurt was ook. Heb van te voren een lijstje gemaakt met wat ik moest checken, maar toch niet goed nagedacht.
 
Ik heb nog nooit gehoord dat een motor afsloeg door de spanningsregelaar,wel door een veel te lage spanning niet lopen
 
Probleem is natuurlijk nu: als je hem weer verkoopt, wat ga je er dan voor vragen? Of repareren en zoveel mogelijk zelf doen en er dan toch wat lol aan beleven en daarna verkopen.
 
Een deel van de punten zijn gewoon zaken die erbij horen naar mijn mening (1,5 en 7) en die komen ook met regelmaat terug.
Remmen en roest zijn vervelender natuurlijk, al vraag ik mij af of die zaken 'aandacht' verdienen of echt 'hoognodig' zijn als dit niet is opgevallen bij aankoop. Pak er een paar op per keer en je komt er wel.
Ik zou niet puur op een onderhoud rapport vertrouwen om te zeggen dat het slecht is en vervangen moet worden. Laat zelfs eens een controle laten uitvoeren bij een kleinere zaak, evt samen met vervangen vloeistoffen, en kijk wat het advies is met jou verhaal erbij.

Het is altijd een gok of je iets wel of niet wil doen aan een motor, en als je zelf geen kennis ervan hebt zijn een aantal zaken zeker wel een uitdaging maar vaak te doen heb ik ontdekt.

Daarnaast ben heel benieuwd of je de motor voor het zelfde geld kwijt raakt als dat je hem hebt gekocht, welk verhaal ge je vertellen als je hem aanbied na zo'n korte periode? Aankoop van een auto of motor is altijd een gok en ik heb ook wel auto's gekocht waar achteraf nog aardig wat onderhoud aan gedaan moest worden. Zolang jou veiligheid niet in het geding is zou ik er op blijven rijden voor zeker een jaartje, als ik het zo lees ben je dan net zoveel kwijt als verkopen en iets anders kopen.
 
Bedankt voor alle reacties en zo snel ook!

Ik ga stap voor stap de motor weer in goede staat brengen. Het was gewoon overweldigd, alle dingen die onderhoud vereisen of gerepareerd moeten worden.
En inderdaad, wat niet hoognodig is zal ik minder aandacht geven en dan die op een latere periode onderhouden. Even wat lol aan deze motor beleven.

Gelijk weer verkopen zou lastig zijn ja, gelukkig was dat niet mijn enige optie.
 
Betreft:

(2) Roest die ik meer klonten roest (zo'n 2 cm in diameter), het is niet uniform; dus ik denk dan een beetje roest bovenin.
(5) Ik nam aan dat een e-keur uitlaat verplicht is.
(6) Vorige eigenaar had een nieuwe erin gezet, omdat de regelaar defect was en daardoor heel de tijd afsloeg. Tijdens de proefrit was die twee keer afgeslagen, dus dat het misschien weer aan de spanningsregelaar ligt.
(7) Klopt, je hebt helemaal gelijk. Dit had ik eruit moeten laten.
Kijk aan, roest eerst borstelen en dan opnieuw beoordelen, zit het op een kritisch punt of is een likje verf voldoende. Je bent niet bang aangelegd want anders had je geen motorfiets gekocht die je twee keer afslaat tijdens een proefrit. Die e keur is alleen van belang als het erop aan komt, maakt dat ding een onbehoorlijk lawaai en zet je je daarmee in de kijker of is praten naast een draaiende motor nog te doen. Mijn motorfietsen maken een tamelijke herrie maar zijn toch met e keur. Maak je niet te druk.
Het afslaan van de motor heeft een andere oorzaak, daar moet je eerst maar naar kijken.
wat je je moet afvragen is;
Wat ben je aan het doen op het moment van afslaan, gas geven, afremmen op de motor, hang je net in een bocht, hoe lang duurt het voordat je weer verder kunt of loopt hij eigenlijk meteen door, let op dus wat er op het moment van afslaan allemaal gebeurt en gebeurt het steeds hetzelfde?
Stel dat het de SR helemaal niet is maar een draadbreuk. Dan kun je steeds een andere plaatsen waardoor je draadbreuk net weer even contact maakt tot de eerste stoep die je oprijd enz enz enz.
Storing zoeken is een vak, mijn vak, sommige storingen gaan je pet te boven tot je de meestal simpele oplossing gevonden hebt. Soms sluit je dingen twee keer uit en bij de derde keer was dat het toch.

zorg dus dat je straks wat goeds te vragen hebt.
 
Bedankt Willem! Ik zal alle punten die je hebt gemaakt meenemen in het gesprek met de monteur om goede vragen te stellen, vooral wat en waardoor er gebeurt als de motor afslaat.
 
Beste mensen,

Ik zit met een dilemma betreft mijn huidige motor verkopen of laten repareren. Onlangs heb ik een Hyosung GT650 (b.j. 2007) aangeschaft, alleen weet ik nu niet of dat de beste keuze was.

De motor vereist namelijk, nadat ik alle mankementen heb genoteerd, best veel kosten. Het gaat dan om van wat ik (als leek) heb opgemerkt:

(1) Banden vervangen (achterband is een Battlax BT-016 uit 2018; nog goed profiel, maar op de site van Bridgestone staat dat hij niet geschikt is voor deze motor);
(2) Roest in de tank;
(3) Twee remschijven aan de voorkant versleten;
(4) Roestschade op remklauwen en remcilinders (blijkt uit factuur van vorig onderhoud);
(5) Wellicht uitlaat vervangen (een Yoshimura uitlaat zit erop, wat geen e-keur heeft);
(6) Spanningsregelaar controleren ivm afslaan van de motor;
(7) Alle vloeistoffen verversen en nieuwe filters.

Als ik een schatting maakt van de kosten, zal dit wel tussen de 1200-1500 euro liggen bij een motorzaak. De motor was 1100 euro, dus dan ben ik in totaal 2300-2600 euro kwijt.

Overigens, zijn de Hyosung dealers (Mashpoint, Axel’s Bike Shop en Cattier) erg ver afgelegen, dus ik kan de motor niet echt makkelijk laten repareren. De motorzaak die in mijn buurt is gaf aan dat zij geen onderdelen voor mijn motor hebben.

Wat zouden jullie doen: de motor op een of andere manier laten repareren of de motor proberen te verkopen, bijvoorbeeld voor zo'n 700 euro en dan 400 euro verliezen?

vlgs mij is hyosung voor een groot deel suzuki, iig qua motorblok, bij dit type.
Voor de rest vraag ik mij af of je alle punten zelf geconcludeerd heb of dat dit bij een motorzaak is gedaan.
dat een band geschikt is voor een type motor is logisch, maar dat een type actief afgeraden word minder.
Indien je uitlaat echt herrie maakt en je word gepakt dan kan je een boete van +/- 400 euro krijgen, das mooier om in je sleutel budget te steken ;)
 
Ik kan je nog een tip geven voor een toekomstige koop.
Neem eens iemand mee die er geen gevoel bij heeft bij je aankoop .
Je zal zien dat hij of zij met hele andere ogen de aankoop ziet dan jij.
 
Op punt 1, de achterband. Bridgestone zegt dat er op jouw motor een band van 160 breed hoort, die is er niet in BT16. Ik lees het niet in je verhaal en ga er dus van uit dat er nu een band van 180 of zo op ligt.
Dat doen veel mensen bewust omdat een bredere band er stoer uit zou zien. Helemaal niet gevaarlijk maar je rij eigenschappen worden minder dan de fabrikant bedoeld heeft. Gewoon oprijden en volgende keer de juiste maat monteren.

Lees hier op het forum ook de Howto's laadsysteem controleren en remklauwen reviseren. Je hoeft niets onherstelbaar uit elkaar te halen maar met de howto's kan je wel inschatten hoe het met je systeem staat.
 
Ja heel vervelend.

Maar stel dat je een motor koopt van € 1000 euro. En 2 maand later gaat hij 500 euro kosten. Maar, het is wel echt jouw motor en je bent er helemaal verliefd op. Dan maken die kosten toch helemaal niet uit. Behalve dat het natuurlijk wel zuur is, dat het gelijk al binnen een bepaalde tijd gebeurd. :)

Ik was er ook zuur van dat ik mijn motor na dat ik hem had gekocht, moest laten repareren en andere banden erom moest gooien. De helft van het geld kwijt, van wat ik er zelf voor had gegeven. Maar, ben wel heel blij dat hij het nu weer doet, dus het was het waard.
 
(6) Vorige eigenaar had een nieuwe erin gezet, omdat de regelaar defect was en daardoor heel de tijd afsloeg. Tijdens de proefrit was die twee keer afgeslagen, dus dat het misschien weer aan de spanningsregelaar ligt.

En nooit meer een motor kopen die tijdens de proefrit al 1 keer laat staan 2 keer afslaat :Y

Het meeste kun je inderdaad prima en goedkoop oplossen als je het niet zelf kan is er ms iemand in je vrienden/kennissen kring die je kan helpen.
Ik zou het gewoon zelf proberen te repareren, er is genoeg te vinden qua uitleg filmpjes en je leert er ontzettend veel van.

Een schuur of garage waar je 'm kan repareren is natuurlijk wel een vereiste.
 
Laatst bewerkt:
Hyosungs staan erom bekend dat ze goedkoop in aanschaf maar relatief duur in onderhoud zijn. Volgens mij hebben ze 6.000km service intervallen?

Wat is de kilometerstand? Weet je zeker dat de remschijven te dun zijn? Dat is het duurste uit het lijstje. Uitlaat zonder E-keur zou ik mij niet druk om maken. Achterband ook niet zolang die nergens aanloopt. Afslaan van de motor kan in de ontsteking of brandstof toevoer zitten, zou het eerder bij bougies, bougiekabels, bobines of brandstofpomp zoeken dan bij de spanningsregelaar. Als je ook roest in de tank hebt kan het zijn dat dit met het probleem te maken heeft (i.e. de roest stukjes blokkeren de brandstof toevoer). De oorzaak vinden kan wel even een uitzoekwerk worden.
 
Hyosungs staan erom bekend dat ze goedkoop in aanschaf maar relatief duur in onderhoud zijn. Volgens mij hebben ze 6.000km service intervallen?

Wat is de kilometerstand? Weet je zeker dat de remschijven te dun zijn? Dat is het duurste uit het lijstje. Uitlaat zonder E-keur zou ik mij niet druk om maken. Achterband ook niet zolang die nergens aanloopt. Afslaan van de motor kan in de ontsteking of brandstof toevoer zitten, zou het eerder bij bougies, bougiekabels, bobines of brandstofpomp zoeken dan bij de spanningsregelaar. Als je ook roest in de tank hebt kan het zijn dat dit met het probleem te maken heeft (i.e. de roest stukjes blokkeren de brandstof toevoer). De oorzaak vinden kan wel even een uitzoekwerk worden.

Klopt inderdaad, 6.000 km service intervallen.

Kilometerstand staat nu rond de 25.000 km. De remschijven voelen hobbelig aan en op de factuur van het vorig onderhoud staat als opmerking dat deze vervangen moeten worden.

Ik zal de uitlaat en achterband erop laten, dat scheelt dan wel weer wat kosten.

MK Motoren in Delft heeft contact met mij opgenomen, dus ik zal daar wel het meeste van de onderhoud laten doen.

Heb van mijn fout geleerd! Jammer genoeg ken ik niemand die ook motor rijdt, dus ik moest in mijn eentje de motor controleren en proefrijden. De volgende keer neem ik wel een persoon mee inderdaad; ik zal rond die tijd vast wel een motorrijder leren kennen en meer kennis hebben!
 
Terug
Bovenaan Onderaan