Dilemma: motor weer verkopen of laten repareren

Klopt inderdaad, 6.000 km service intervallen.

Kilometerstand staat nu rond de 25.000 km. De remschijven voelen hobbelig aan en op de factuur van het vorig onderhoud staat als opmerking dat deze vervangen moeten worden.

Ik zou niet klakkeloos aannemen wat er op de factuur staat. Op de remschijf staat wat de minimale dikte moet zijn, meestal is dat rond de 4.5mm. Met een schuifmaat meten hoe dik je remschijven zijn. Kan zijn dat je remschijven al op zijn met 25k, maar meestal gaan ze aanzienlijk langer mee. Als ze nog dik genoeg zijn en geen scheuren vertonen kunnen de remschijven bij (sommige) garages afgedraaid worden, dan worden ze weer vlak en dat is tientjeswerk.


Ik zal de uitlaat en achterband erop laten, dat scheelt dan wel weer wat kosten.

MK Motoren in Delft heeft contact met mij opgenomen, dus ik zal daar wel het meeste van de onderhoud laten doen.

Heb van mijn fout geleerd! Jammer genoeg ken ik niemand die ook motor rijdt, dus ik moest in mijn eentje de motor controleren en proefrijden. De volgende keer neem ik wel een persoon mee inderdaad; ik zal rond die tijd vast wel een motorrijder leren kennen en meer kennis hebben!

Lijkt mij wel mee te vallen, zo’n miskoop zal het niet zijn tenzij het uitvallen van de motor een ernstige oorzaak heeft. Beste is deze dingen niet uit te besteden maar zelf te doen, daar is zo’n goedkope motor goed geschikt voor en alles uit je lijstje is vrij makkelijk zelf te controleren/vervangen (op afdraaien remschijven na)
 
Klopt inderdaad, 6.000 km service intervallen.

Kilometerstand staat nu rond de 25.000 km. De remschijven voelen hobbelig aan en op de factuur van het vorig onderhoud staat als opmerking dat deze vervangen moeten worden.

Ik zal de uitlaat en achterband erop laten, dat scheelt dan wel weer wat kosten.

MK Motoren in Delft heeft contact met mij opgenomen, dus ik zal daar wel het meeste van de onderhoud laten doen.

Heb van mijn fout geleerd! Jammer genoeg ken ik niemand die ook motor rijdt, dus ik moest in mijn eentje de motor controleren en proefrijden. De volgende keer neem ik wel een persoon mee inderdaad; ik zal rond die tijd vast wel een motorrijder leren kennen en meer kennis hebben!

Remklauw en cylinders kun je ook eerst zelf reinigen/ontroesten met remklauwlak, kost je €15,- :
 
Heb van mijn fout geleerd! Jammer genoeg ken ik niemand die ook motor rijdt, dus ik moest in mijn eentje de motor controleren en proefrijden. De volgende keer neem ik wel een persoon mee inderdaad; ik zal rond die tijd vast wel een motorrijder leren kennen en meer kennis hebben!
Dit forum zit vol met motorrijders. Hoewel het nu wellicht lastig is in Corona-tijd, zal er vast wel iemand uit jouw buurt mee willen wanneer je het lief vraagt :)
 
@ TS
Uit bovenstaande reacties blijkt dat het allemaal minder erg is dan dat jij 't aanvankelijk dacht.
Maar beter volgende keer bij motor-koop iemand meenemen met kennis van zaken.
Meeste punten die jij hebt genoemd zijn òf gewoon onderhoud, òf je moet er niet direct van wakker liggen, òf wellicht simpel oplosbaar.
Bijv de uitlaat zonder E-keur. In NL nooit een probleem. Of er komt zoveel herrie uit dat je dat 3 woonwijken verder al kan horen.
In Duitsland mss wel een kans op controle. (zeggen ze) Zelf nog nooit in de Eiffel iets van gemerkt. Maar 't kán natuurlijk wel!

De remklauwen moeten haast wel 1 bonk roest zijn, als dat niet meer opgefrist kan worden voor weinig.
Hierboven al genoemd remklauw-verf, maar ook een rem-revisies-setje zal niet heel erg duur zijn.
Vlgs mij heb je de klauwen dan al voor een paar tientjes weer helemaal fris.
De remschijven moeten er wel heel erg aan toe zijn om ze te vervangen. Flink ontroesten is vaak al de oplossing.
Kan natuurlijk zijn dat de schijven onder de minimale maat zitten. Tsja dan wel te vervangen. Bij de motorsloop?

Ook hoef je niet alles NIEUW te kopen. Veel onderdelen zijn te verkrijgen via 'gebruikt'.
zie 2e hands en zie motorsloop Natuurlijk ook effe kijken op Marktplaats.
Vaak zijn er wel gebruikte onderdelen te verkrijgen......................??

Zelf heb ik een halve FZ in dozen in de schuur liggen.
Soms als ik een onderdeel 'te koop' zie, maar niet accuut nodig, dan koop ik toch! Gaat in de voorraad!

@ Relic Kijk dat is prettig als je/ ik hier meeleest.
Lak voor remklauwen ooit mss nodig. Staat genoteerd!
Altijd handig om adresjes te weten voor onderhouds-materiaal!
 
Laatst bewerkt:
@TS zal toch hopelijk voor vorige zomer wel een besluit genomen hebben, toch? Al een beetje kilometers gemaakt, mag ik hopen.


Heerlijk altijd, als iemand een oud topic omhoog schopt en anderen daar dan weer heel diep op in gaan :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan