Dilemma: noppen of geen noppen, wie helpt?

Klickstart

MF veteraan
21 aug 2003
5.058
36
Tongeren (Limburg, BE)
Na zo'n 8000 km te hebben gereden met mijn eerste fiets ben ik al toe aan een nieuwe achterband => vierkant ;(

Omdat het slechte seizoen voor de deur staat, lees: veel regen en vuil op de baan zat ik te denken aan de degelijke en plakzekere Metzeler Tourance.
Maar ik wil ook graag af en toe het veld in, ik hou nu eenmaal van stenen, zand en modder :9 ...en noppenbanden doen het nu niet zo goed op de baan bij nat wegdek: dat slipt gemakkelijk (heb ik al ondervonden met de huidige Dunlop K560) http://www.motorband.nl/dunlop/K560.jpg
Bovendien slijten ze ook veel te snel.

Maar je kan niet alles hebben he.

Of toch?


edit: even wat nadruk gelegd op een paar dingen...
 
Laatst bewerkt:
Niet al te mul zand en grind enzo kom je zelfs met pure wegbanden nog best aardig overheen.
Alleen modder en erg mul zand zijn geen succes.

Dus als je gewoon bospaadjes pakt en dan niet als het geregend heeft moet zo'n weggeorienteerde allroadband het best wel doen.

Is mijn ervaring op m'n NX tot nu toe (3000km met Bridgestone TW39/40 en 6000 met Michelin M39/A39).
 
Michelin Sirac is voor jou (en mij) de oplossing.
Presteerd ook zeer goed in de regen.
 
Bedankt voor de reacties !
Vreemde namen voor mij tot hiertoe, maar ik zal er over opzoeken.

Beetje toelichting waarom je voor een bepaalde band kiest is ook welkom :}
 
Ik heb laatst een AVON all-road achterbandje op mijn XT laten zetten. Was die crossband op de weg beu, ligt niet fantastisch in de bocht.
Heb laatst met het bandje een stukkie gecrosst en dat was nog te doen.
 
Voor de winter is de Metzeler enduro III de band. Snel op temp. en goede grip op sneeuw enz. Echt blubber en de grote zandbak is moeilijk, maar gaat ook. A. band gaat op een 2 cilinder ongeveer 8000 mee. De tourance gaat 2x zo lang mee, maar heeft niets in de modder te brengen.
 
Bedankt voor de reacties !
Vreemde namen voor mij tot hiertoe, maar ik zal er over opzoeken.

Beetje toelichting waarom je voor een bepaalde band kiest is ook welkom :}

Heb de Mitas E-07 gekozen omdat ik ook in het terein grip wil en deze doen dat verassend goed, schoepen in plaats van noppen. Zijdelings minder dan noppen uiteraard maar voor remmen en tractie zelfs beter naar mn gevoel, ondanks dat ze op de weg 'gillen' heb ik ook daar nog steeds goeie grip

http://www.transalp.de/technik/reifen/barummitas/mitase07.php
 
Oeioei... ik ga straks door de bomen het bos niet meer zien :o

Voor de winter is de Metzeler enduro III de band. Snel op temp. en goede grip op sneeuw enz.
Ik zat al veel naar deze band te kijken...
Hier hebben we binnenkort veel vettige troep op de weg (leemgrond en boeren die mais en bieten gaan oogsten,...) en de Dunlops glijden hier nogal op.
Zou dat beter zijn met die Metzeler Enduro III ?
Heb al gezien dat die zeer prijzig is. Komt dat door de naam of hebben ze echt meer dan die andere?

Dit is voor mij prioriteit: vast op nat, vuil wegdek. Echt blubberen ga ik niet zo veel doen denk ik, er zijn andere offroadmogelijkheden genoeg.
Leren rijden kan je beter op een goede band zeker?
 
oh nee hè, niet nog een band? jawel nog een band!

Ikzelf kan je de Bridgestone Trailwing TW301/302 aanbevelen.
Dat is als je een echte wegband, met echte noppen zoekt.
Rijdt en stuurt ondanks zijn uiterlijk zeer goed op droog, nat en stoffig, en kan door zijn noppen (nopjes) in het zand ook aardig meekomen.

ikzelf heb 2x 6000+km uit de achterband gehaald en 18000+kms uit de voorband. en heb er allerminst zuinig mee gereden (XR650R), toch beter als de 500-2000km die ik uit verschillende crossbanden haal B|

http://www.bridgestone-eu.com/articles.asp?ID=858

Trail Wing TW301 and TW302 are on-off type tyres with an emphasis on on-road performance making the tyres ideal for the customers who ride off-road motorcycles mainly in metropolitan (city) areas. Considerable attention has been paid to the balance of pattern, shape and compound to reduce differences in performance in wet conditions on ordinary roads, even on manhole covers and painted street surfaces.

Oeioei... ik ga straks door de bomen het bos niet meer zien :o
succes in het bos
 
Laatst bewerkt:
of wat dacht je van mijn nieuwste favoriet:
de Teraflex motosteel type 2 :}

http://www.intercotire.com/html/tera-flex.htm

140/80-18 met 25mm noppen!!!
Departure Of Traffic approved ofwel goedgekeurd voor weggebruik :9

ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik hier doorheen slijt
laat me het zo zeggen: de aanspuitingen of "haren" van deze band zijn al grof genoeg om te kunnen crossen :P
 
Ik heb zelf de Michelin Anakees erop Post van GranCandy in topic 'Michelin Anakee op Cagiva Gran Canyon' en daarmee heb ik bij Henk Seppenwoolde de allroad-cursus gedaan Post van GranCandy in topic 'Cross cursus bij Henk Seppenwolde of Gerard Rond?' Deze banden heb ik eveneens op de straat tot op de kanten gereden (achter geen schaamrandjes meer ;) ). Ben er zelf heel erg blij mee en hoor er veel goede kritieken over. Ligt onder Transalpjes, BMW GS-en etc. Ik gebruik 'm echt als een allroad en allweather band.
 
Dat wordt hier interessant, maar ik ga wel mijn werk hebben om alles af te wegen ;)

Oja, in het bos rijden is fijn, vooral het verkeersborden-flitspalen-bos.
=> zojuist brief Pro Justitia in bus ontdekt, één (Belgische) boete waar jullie er waarschijnlijk drie voor kunnen krijgen |(
Zullen goedkope bandjes gaan worden tenzij een goeie ziel me wat voorschiet...

Het zullen zeker noppenbandjes gaan worden om veel door bos en veld te rijden, daar staan geen flitspalen |(
 
of wat dacht je van mijn nieuwste favoriet:
de Teraflex motosteel type 2 :}

http://www.intercotire.com/html/tera-flex.htm

140/80-18 met 25mm noppen!!!
Departure Of Traffic approved ofwel goedgekeurd voor weggebruik :9

ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik hier doorheen slijt
laat me het zo zeggen: de aanspuitingen of "haren" van deze band zijn al grof genoeg om te kunnen crossen :P

En hoe rijd dat op de weg dan ?
 
Ik heb onder m'n DR Bridgestone TW101 + TW152 bandjes gegooid, goed voor op de weg en ook goed voor onverharde stukken, zo lang je maar geen mul zand tegen komt.

Het ligt er net aan waar je offroad wilt rijden, maar voor mij doet ie het prima (bospaden, bermen, nieuwbouwwijken enz.) en als het goed is gaan de bandjes vrij lang mee. Achter iets van 13.000km en voor 25.000km haalbaar.

Prima in de regen. In de sneeuw niet geprobeerd, ga ik ook nie doen. *D
Enige nadeel is dat die krengen snel leeglopen, maar dat zal wel aan wat anders liggen, ben ik nog mee bezig.

Als deze set op is, gaan er weer 2 van dezelfde soort onder.
Ze liggen in elk geval net een slag meer richting het wegdek vergeleken met de TW301/302. Bewuste keuze van me, omdat ik meer op de weg rijd dan er af.

Aangezien je liever een band hebt die niet zo snel slijt, is de TW101/152 dus misschien ook wel wat voor je.


Plaatjuh :
tw152.jpg
 
Niet de goedkoopste band maar misschien nog wel het best compromis: TKC 80 van Continental. Doen het goed op asfalt en hebben ook nog een redelijke levensduur en toch noppen die het met all-road goed doen. Heb ze liggen op mijn oude Funduro en blubber/zand zijn geen probleem, maar ook op de normale weg doet ie het goed (alleen wat nadrukkelijker insturen). Levensduur schijnt ook nog redelijk te zijn, zeker voor een noppenband (5000-6000km).

Maar je had voor achter nu toch een Metzeler Enduro 3 liggen?
 
Ik heb onder m'n DR Bridgestone TW101 + TW152 bandjes gegooid, goed voor op de weg en ook goed voor onverharde stukken, zo lang je maar geen mul zand tegen komt.

Het ligt er net aan waar je offroad wilt rijden, maar voor mij doet ie het prima (bospaden, bermen, nieuwbouwwijken enz.) en als het goed is gaan de bandjes vrij lang mee. Achter iets van 13.000km en voor 25.000km haalbaar.

Prima in de regen. In de sneeuw niet geprobeerd, ga ik ook nie doen. *D
Enige nadeel is dat die krengen snel leeglopen, maar dat zal wel aan wat anders liggen, ben ik nog mee bezig.

Als deze set op is, gaan er weer 2 van dezelfde soort onder.
Ze liggen in elk geval net een slag meer richting het wegdek vergeleken met de TW301/302. Bewuste keuze van me, omdat ik meer op de weg rijd dan er af.

Aangezien je liever een band hebt die niet zo snel slijt, is de TW101/152 dus misschien ook wel wat voor je.


Plaatjuh :
(Afbeelding)

Jaaa, deze heb ik achterop liggen, is iig al stukken beter dan de TW 48 (de std op XT) Gaat stukken langer mee, en doettet aardig op het strand ook. Voor ligt nogsteeds de std TW 48 na 15.000, die wil maar niet op (toch maar eens zo'n 320mm schijf monteren) Die TW's zijn volgens mij oko niet zo duur in vergelijking met Metzelers.
 
Maar je had voor achter nu toch een Metzeler Enduro 3 liggen?
Yeppie, Metzeler Enduro 3 Sahara. Ze liggen nog hier thuis in de stal. Binnenkort worden die opgelegd (moet nog op kettingdemper wachten).

Het dilemma is er nu dus niet meer, maar topic kan gerust blijven bestaan om anderen (en mijzelf) nog wat in te informeren.

Ik heb al door dat sommigen zweren bij één merk en type, anderen experimenteren liever.
Als beginner kan ik mezelf dat laatste aanraden: experimenteren dus.
Ik laat binnenkort nog wat weten -hier of in het KLE 500 topic- hoe ze zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan