Dilemma (polijsten&olie)

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Goed, ik ben vandaag de carterdelen van mn plof aan het polijsten geweest. Heb de kettintandwieldeksel goed kunnen polijsten omdat ie er af te schroeven is. Nu wil ik de koppelingsdeksel net zo mooi hebben maar...ik kom dus niet overal goed bij zonder dat ik hem eraf schroef. De olie zou dus afgetapt moeten worden....maar ik heb net 200 km geleden nieuwe olie getankt,en heb dus geen zin om weer voor €20,= nieuwe olie te gaan halen. Eruit laten lopen en het er later weer in doen durf ik niet aan ivm eventuele vervuiling.
Ik zat er aan te denken om de motor op zn zij te leggen en dan zonder olie verlies de koppelingsdeksel te demonteren. Maar hoe schuin zou ie daarvoor moeten liggen?? Wat vinden jullie van deze methode?? Heb je eventueel andere mogelijkheden??
Thnx :)
 
Ik heb bij de TL op een gegeven moment olie ververst. Dat zou het sippen van mijn koppeling tegen gaan. Dus ik de olie er in gekieperd, nieuw filtertje er op en gaan.

Bleek de @$@%%^^ koppeling nogsteeds te slippen. Toen heb haar dus open gemaakt op ringetjes bij de veertjes te zetten voor meer spanning. De olie heb ik gewoon opgevangen en er weer terug in gemikt. Ben geen filantroop.

Het kan dus wel.
 
Olie opvangen en er weer in gieten zou ik zelf niet aandurven. De kans dat er stof en zand in komt vind ik te groot. Maar als je je motor op de goede zijde plat legt op wat kussens, dan kun je gerust het deksel eraf halen zonder opnieuw olie erin te hoeven gieten.
 
Op eén kant leggen dus...

De koppelingsdeksel zit nu al 27 jaar dicht, dus die schroeven zal ik wel niet een twee drie los krijgen, zoals gewoonlijk. K zal dus extra goed moeten opletten dat er geen spanen (van het doorboren van de schroeven) in het carter valt omdat ie scheeft ligt. :)
 
Op eén kant leggen dus...

De koppelingsdeksel zit nu al 27 jaar dicht, dus die schroeven zal ik wel niet een twee drie los krijgen, zoals gewoonlijk. K zal dus extra goed moeten opletten dat er geen spanen (van het doorboren van de schroeven) in het carter valt omdat ie scheeft ligt. :)

Slagschroevendraaier gebruiken! :}
Krijg je ook 27 jaar vastzittende schroeven geheid mee los :)
 
Olie opvangen en er weer in gieten zou ik zelf niet aandurven. De kans dat er stof en zand in komt vind ik te groot. Maar als je je motor op de goede zijde plat legt op wat kussens, dan kun je gerust het deksel eraf halen zonder opnieuw olie erin te hoeven gieten.
En kan er dan niets bijkomen als de fiets op z'n kant ligt zonder deksel? Wel toch? Afdekken lukt ook niet altijd helemaal stofvrij...

Ideetje: Olie eruit, apart zetten en via trechter met filter (evt koffiefliter, maar dan moet je wel opppassen dat ie niet scheurt) weer teruggooien... Dan komt er echt niet veel troep doorheen... :)
 
En kan er dan niets bijkomen als de fiets op z'n kant ligt zonder deksel? Wel toch? Afdekken lukt ook niet altijd helemaal stofvrij...

Ideetje: Olie eruit, apart zetten en via trechter met filter (evt koffiefliter, maar dan moet je wel opppassen dat ie niet scheurt) weer teruggooien... Dan komt er echt niet veel troep doorheen... :)

Zal er wel olie door een koffie filter willen dan?
 
En kan er dan niets bijkomen als de fiets op z'n kant ligt zonder deksel? Wel toch? Afdekken lukt ook niet altijd helemaal stofvrij...

Ideetje: Olie eruit, apart zetten en via trechter met filter (evt koffiefliter, maar dan moet je wel opppassen dat ie niet scheurt) weer teruggooien... Dan komt er echt niet veel troep doorheen... :)

Ja ook wel, maar open mottie toch en dan kan er altijd zooi in komen. Het beste zou zijn om het blok ter plaatste van het deksel erg goed schoon te maken en niet te kijken op een paar tien Euroflappen en er nieuwe olie in te gooien.
 
Ik zou de motor rechtop laten staan. Beter stof en zand in de opgevangen olie dan pakkingresten of andere grote stukken rechtstreeks in je blok.

btw: Als er zand in je carterolie komt blijft dat toch gewoon onderin liggen of word het gefiltert door het oliefilter voordat het schade aanricht?

Gewoon opvangen en teruggooien.
 
Ik zou mijn energie steken in poets methodes die toch tussen de randje komen. Of ben je van plan elk half jaar een nieuwe pakking te monteren?

Je loopt 't risico om pakkingsresten in je blok te krijgen -> kanaaltjes verstoppen -> zuigerveer breken. Of om lekkage te krijgen. (is natuurlijk wel klein risico)

mijn advies:
If it ain't broke, don't fix it!
 
Gewoon tank d'r af en poetsen wat je ziet. Gaat prima hoor. Anders zit je ook weer met het gekloot van nieuwe pakkingen. ja kan het ook natuurlijk doen als je de olie tóch gaat vervangen. (over 4500 km ?)
 
Ik zou mijn energie steken in poets methodes die toch tussen de randje komen. Of ben je van plan elk half jaar een nieuwe pakking te monteren?

Je loopt 't risico om pakkingsresten in je blok te krijgen -> kanaaltjes verstoppen -> zuigerveer breken. Of om lekkage te krijgen. (is natuurlijk wel klein risico)

mijn advies:
If it ain't broke, don't fix it!

Beste oplossing idd, ik poets ook alleen dat wat ik zie omdat je van de rest toch nooit meer wat ziet.
 
Ik heb bij de TL op een gegeven moment olie ververst. Dat zou het sippen van mijn koppeling tegen gaan. Dus ik de olie er in gekieperd, nieuw filtertje er op en gaan.

Bleek de @$@%%^^ koppeling nogsteeds te slippen. Toen heb haar dus open gemaakt op ringetjes bij de veertjes te zetten voor meer spanning. De olie heb ik gewoon opgevangen en er weer terug in gemikt. Ben geen filantroop.

Het kan dus wel.

offtopic

de halve wereld heeft gezocht naar het TL koppelings probleem.
komt een heilige met zo'n oplossing :+ })
oorzaak zit in de bekrachtiger niet in de veerdruk !
maar als het werk who cares ;)

ontopic
 
Ja, maar ik ben een perfectionist....
De boel moet waarschijnlijk toch open...mn versnellingsbak rammeld nogal... :(
Die versnellingsbak zit helemaal midden in 't blok. Dus dan moet je 't hele blok uit eruit halen en dwars doormidden openen.

Rammel blijf je houden, de primaire ketting heeft nl. geen spanner & die rammelt altijd. (ook bij een nieuw gereviseerde)

Jij wil 't mooier laten klinken dan 't ooit heeft geklonken. Vroeger waren de marges veel groter enzo.


Moet je een 2000 of jonger fiets kopen, klinkt 't als een naaimachientje. :P

Sjaap, ik blijf 't herhalen:
If it ain't broken, don't fix it!

(ik bewonder je enthousiasme wel ;) )
 
Sjaap, ik weet nog een CB350 te koop voor 350 euro. Als je die er nou bij koopt om los te slopen en op je 400 eens gewoon ging RIJDEN????? :P :P


Hehehe,
Ik zal de situatie even verduidelijken. Ik rijd overdag, en savonds sleutel ik. :)
Ik zit er nog steeds aan te denken ja, een tweede fiets...maar ben er nog steeds niet over uit... :)
 
Die versnellingsbak zit helemaal midden in 't blok. Dus dan moet je 't hele blok uit eruit halen en dwars doormidden openen.

Rammel blijf je houden, de primaire ketting heeft nl. geen spanner & die rammelt altijd. (ook bij een nieuw gereviseerde)

Jij wil 't mooier laten klinken dan 't ooit heeft geklonken. Vroeger waren de marges veel groter enzo.


Moet je een 2000 of jonger fiets kopen, klinkt 't als een naaimachientje. :P

Sjaap, ik blijf 't herhalen:
If it ain't broken, don't fix it!

(ik bewonder je enthousiasme wel ;) )

Nou weet je wat het is? Soms loopt ie onwijs netjes, bv toen er net nieuwe olie in zat, maar na een km of 40 was dat voorbij....beetje wisselend dus...
Toch sloop ik de boel een keer uitelkaar :) Just for fun :P Ohja, en voor het polijsten natuurlijk :)


edit: Dat rammelende geluid komt echt achter de koppelingsdeksel weg, heb dat met de schroevendraaier/oor methode getest. Het klinkt ook niet als een rammelede ketting, meer tandwielen ofzo...Heb dus wel het idee dat er iets niet goed is.
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 08 juli 2002 16:30 schreef Sjaap het volgende:Ja, maar ik ben een perfectionist....

Geeft niet, leer je wel af }) .
Ik heb ook een tijd geprobeert om alles beter te krijgen totdat iemand naar mijn motor luisterde en beweerde dat de km-stand van 70Mm niet kon kloppen omdat het ding zo goed liep.

De boel moet waarschijnlijk toch open...mn versnellingsbak rammeld nogal... :(

Hoe erg? Aan mijn motor rammelt/giert er ook van alles maar ik begin er niet aan om alles te verhelpen, veeeel te duur.
 
Ja ook wel, maar open mottie toch en dan kan er altijd zooi in komen. Het beste zou zijn om het blok ter plaatste van het deksel erg goed schoon te maken en niet te kijken op een paar tien Euroflappen en er nieuwe olie in te gooien.
Het beste zou zijn te polijsten wat ie kan en de rest lekker te laten hangen... Blok onnodig open gooien kan met wat pech tot grote bergen ellende leiden... :)

Voor die paar eurootjes zou ik trouwens ook nieuwe olie in de fiets pleuren... Als je 2 keer per jaar 200 euro voor een achterbandje neer kan leggen, kan die 20-30 euro extra voor olie er ook wel vanaf... Behoud van je fiets enzo... Maar ik kan me wel indenken dat iemand dat zonde zou vinden van de cash... :)
 
Sjaap jongen, 't lijkt me tijd dat jij eens langs rijdt hier. (bijv de dag vóór OBT2??) Blijff je gewoon pitten, zodat je op tijd naar obt 2 kan vertrekken, samen met ondergetekende, en dan zal ik je precies vertellen wat ieder geluidje betekent. Heb zelf ook een 400 gehad, en geloof me; die dingen rammelen als de nete! Zet 'm maar eens naast een cb750 k4 (zéker niet de stilste) en je zal zien dat die 400 het hardst rammelt/rinkelt/ruist/ratelt van allemaal! En nou rijden met je donder!

P.S. Overigens: als je serieus mee wil met OBT2 kan je gerust blijvenb pitten hoor: zie je meteen eens hoe het leven in een écht studentenhuishuis is, i.t.t. Groningen... })
 
Terug
Bovenaan Onderaan