Dilemma: repareren of inruilen..

Baksie

MF'er
12 mrt 2011
34
31
Nieuwegein
Beste mensen,

Ook ik heb (jammer genoeg) jullie hulp nodig.

Ik heb een Suzuki SV650s uit !999 met een flinke km-stand van +/- 55.000 km.
Er zit wat val schade op, maar is nog wel een nette motor om te zien (en te horen sowieso!:P)

Maar hier het probleem.
Van de week ben ik gaan rijden met wat vrienden en hoorde ik ergens een rare maar lichte ratel uit mijn motor komen (notitie: ik heb erg weinig verstand van mechanische aspecten...). Maar toen dacht ik dat het weinig kwaad kon en dat ik er van de week wel ff naar zou kijken.
Totdat ik afgelopen zondag even een ritje wou gaan maken. Dit was maar een kort ritje, want na 10 min werd de ratel zoveel harder dat ik maar direct ben gestopt.
Gelukkig zag ik dat er een autogarage heel dichtbij open was. Hier heb ik ze even laten luisteren. Hij had er weinig verstand van, maar uit zijn scooterverleden dacht hij aan de krukas en dat ik zeker niet verder moet gaan rijden.
Toen ben ik ff op mijn telefoon gaan kijken of ik zelf iets kon vinden, terwijl iemand mij zou ophalen. Toen las ik dat het misschien zou komen door te weinig olie. Dus ik heb daar de onderkuip eraf gehaald en ja hoor, niks in het glaasje. Dus ik daar ter plekke olie erbij gegooid en ff laten lopen voordat ik het nogmaals probeerde. Maar het geluid bleef... Dus ik heb de motor laten staan.

De volgende dag (vandaag dus) was er een monteur die aardig wat jaren aan motors zou hebben gesleuteld. Hij heeft geluisterd maar hij vreesde voor het ergste. Het geluid komt vanuit onderin de motor en hij denkt dat het inderdaad met krukas of lagers fout zit. Hij zei gelijk dat het weinig nut zal hebben en het veel geld zou kosten om het te laten maken. Want dan moet sowieso de hele motor uit elkaar...

Maar nu de andere kant van het verhaal. Ze hebben daar bij die garage heel toevallig een Honda CB900rr fireblade uit 1996 met 48.000 km op de teller staan. Hij is nog in erg mooie staat. Vrijwel geen beschadigingen en nog strak in de lak. Hij staat voor 2950 euro te koop.

Gewoon om even te informeren, gingen we eens kijken wat de opties zijn. Die verkoper zegt dat ik mijn motor nu in kan ruilen voor die cbr als ik €1800,- bij leg. Dit deed mij toch wel even denken!

Nu is de vraag, ga ik mijn eigen motor toch (proberen te) repareren en ga ik dus gokken op niet te erge kosten en dat het volledig verholpen gaat worden, of ga ik niet al dat gezeik opzoeken en ruil ik em morgen in voor een mooie prijs???

Ik ben vorig jaar al eens naar een dealer geweest om te vragen wat ik voor deze motor zou krijgen als ik em in zou ruilen en dat was toen €1000 euro.

Echter ben ik wel maar een student en heb ik niet veel meer opties en geld... En ja, ik weet dat het ontzettend stom is dat ik niet mijn oliepeil regelmatig gecontroleerd heb (als dat precies de oorzaak is trouwens), maar ik ben het totaal vergeten en ik zou in deze weken toch een beurtje hebben gedaan waarbij de olie dus even ververst ging worden en zo. Ook moet de voorband van mijn huidige motor vervangen worden.

Graag zou ik willen weten wat jullie hierover denken. En nogmaals, ik weet dat het stom is van die olie dus daar s.v.p. niet teveel kritiek over :P
 
Denk dat je er met die ratel bij ook geen mooie prijs voor zult krijgen met dat verhaal van die ratel :N Zou eerst eens naar een motorzaak gaan om hem te laten onderzoeken.
 
Nou ik weet dus al dat ik voor €1800,- in mag ruilen, mét deze ratel. Dit bod is dus nadat hij de staat wist van mijn motor. Ze hebben verder weinig verstand van motoren en zijn enkel gericht op auto's.
 
repareren en dan verkopen

Kost waarschijnlijk meer dan het oplevert...


De vraag is vooral; welke motor wil je liever? Wil je die fireblade heel graag dan rijl je je huidige moror in. Aan de andere kant staat hij bij een zaak zonder kennis, waarsoor je misschiem dalijk een vergelijkbaar probleem hebt, alleen met een andere motor...
 
Ik had ook toevallig een 2de VF1000F voor niets gekregen, dus ook het blok over gezet en de rest voor spareparts, maar dan moet je wel een donormotor hebben. als je het moet laten repareren dan ben je aardig wat centen kwijt. het is wat jezelf wilt. :]
 
Bigend naar de klote? Ik hoor het wel vaker met SV650's... al kan het natuurlijk ook komen door te weinig olie. Maargoed, je blok mag in elk geval uit elkaar.
Maar jij moet je hele onderkuip er af halen om op het peilglaasje te kijken? Motor wel rechtop gezet met kijken en stond de motor wel een minuut of 5 a 10 uit, zodat alles naar de bodem kan zakken?
 
tja, ik zou eerst ff kijken wat die ratel is. misschien maar een heel simpel mankement?
trouwens wel raar dat die garage nog 1000 euro voor een motor met een ratel in het blok wil geven.
 
tja, ik zou eerst ff kijken wat die ratel is. misschien maar een heel simpel mankement?
trouwens wel raar dat die garage nog 1000 euro voor een motor met een ratel in het blok wil geven.

Precies. Die cbr zal ook wel een inruilertje geweest zijn, dus wat kan dat ding allemaal mankeren? Ik zou het er niet op wagen zonder een redelijk budget achter de hand voor eventuele bijkomende kosten en zelfs dan.. :N
 
Geld pinnen, proefritje maken op Fireblade, bij geen rare dingen te merken, kopen. Klaar.

Lijkt mij een prima deal namelijk!
 
tja, ik zou eerst ff kijken wat die ratel is. misschien maar een heel simpel mankement?
trouwens wel raar dat die garage nog 1000 euro voor een motor met een ratel in het blok wil geven.

Ik zat vorige week met hetzelfde probleem de ene na de andere expert zei dat het gedane zaak was met mijn motorfiets. Uiteindelijk blijkt de laatste expert gewoon binnen 1 minuut het simpele mankement te vinden. Het was een bougie die bijna los getrild was. Kwestie van vastdraaien, no big deal.

Mijn tip check je bougies maar als eerst, kost niks. :)
 
Precies. Die cbr zal ook wel een inruilertje geweest zijn, dus wat kan dat ding allemaal mankeren? Ik zou het er niet op wagen zonder een redelijk budget achter de hand voor eventuele bijkomende kosten en zelfs dan.. :N

ik heb tig jaar geleden mijn gsxr ingeruild op een auto,
daar heeft de volgende eigenaar een goed fietsje aangehad.
 
Beide motoren laten controleren door iemand met kennis van zaken en daarna besluiten wat je doet.
Lijkt mij ook geen verkeerde deal eigenlijk en een cbr is over het algemeen een betrouwbare machine dus hoeft niet veel mis mee te zijn.
 
ik heb tig jaar geleden mijn gsxr ingeruild op een auto,
daar heeft de volgende eigenaar een goed fietsje aangehad.

Het hoeft niet slecht te zijn natuurlijk. Maar de TS gaf aan weinig verstand te hebben van de technische aspecten, dan is het wel uitkijken met zo'n inruiler :)
 
Laat hem eerst maar eens nakijken door iemand die er verstand van heeft..
:^
Kan goed iets simpels zijn, misschien de naks o.i.d. en dan lacht die vriendelijke verkoper straks in zijn vuistje :X
Het is sowieso raar dat hij denkt dat de krukas niet goed meer is (dus einde oefening blok) maar er wel zo even 1000 euro voor af wil tikken :?
 
:^
Kan goed iets simpels zijn, misschien de naks o.i.d. en dan lacht die vriendelijke verkoper straks in zijn vuistje :X
Het is sowieso raar dat hij denkt dat de krukas niet goed meer is (dus einde oefening blok) maar er wel zo even 1000 euro voor af wil tikken :?
Stinkt naar de misdaad.
 
Beste mensen,

Ook ik heb (jammer genoeg) jullie hulp nodig.

Ik heb een Suzuki SV650s uit !999 met een flinke km-stand van +/- 55.000 km.
*knip*
Die van mij klikte van de week op 120000km en rammeld al 20000km bij stationair _O-

Waarschijnlijk primaireketting, maar niet direct een probleem, er zijn exemplaren bekend die er 300000km mee overleeft hebben.
Als me vrienden er naar vragen zeg ik altijd dat er een ducati koppeling in zit :+
 
Laatst bewerkt:
:^
Kan goed iets simpels zijn, misschien de naks o.i.d. en dan lacht die vriendelijke verkoper straks in zijn vuistje :X
Het is sowieso raar dat hij denkt dat de krukas niet goed meer is (dus einde oefening blok) maar er wel zo even 1000 euro voor af wil tikken :?

Je weet niet hoelang ie die motor daar al heeft staan en waar ie 'm zelf voor ingeruild heeft. Kan alsnog een interessante deal zijn voor 'm. Meestal zijn autohandelaren niet dol op motoren die ingeruild worden en worden die ook weer direct doorgestoten naar de handel. Daar levert die fireblade zeker geen 1800 euro op.
 
Als ik op motoroccasion kijk kun je voor 3000 euro bij een motor dealer een jongere cbr900rr krijgen met minder kilometers op de tellen.
En als je de sv eerst fixt, ervan uit gegaan dat het geen groot probleem is, zul je er zeker meer dan 1000 euro voor terug krijgen.
 
Die van mij klikte van de week op 120000km en rammeld al 20000km bij stationair _O-

Waarschijnlijk primaireketting, maar niet direct een probleem, er zijn exemplaren bekend die er 300000km mee overleeft hebben.
Als me vrienden er naar vragen zeg ik altijd dat er een ducati koppeling in zit :+


Vaak ben je te bang _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan