Dilemma. Reviseren, ander blok zoeken of verkopen

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Ik heb een Africa Twin uit 1997. De motor heeft met te weinig olie gelopen waardoor het blok aan een revisie toe is en er ws lagers vervangen moeten worden. Geen idee of er meer aan de hand is want het blok hangt er nu nog onder en moet uit elkaar om daar een goed beeld van te krijgen. De motor loopt en doet nog stadritjes alsof er weinig ad hand is. Na een half uur op de snelweg echter, maakt hij meer lawaai dan normaal genoemd kan worden.
Zal ik er nog geld in pompen om het blok weer op orde te krijgen? Revisie > 1500+ euro
Tweedehands blok erin zetten? > 500 a 700 euro + montagekosten
Of zal ik hem in de huidige staat verkopen? Omdat met een goede revisie of een ander blok er nog altijd een beest van een fiets overblijft wil ik hem ook niet voor een habbekrats van de hand doen. Ik denk zelf aan een prijs van rond de 2K euro.

Jullie mening graag.
 
Laatst bewerkt:
Een tweedehands blok bij een motorzaak met garantie zou mijn voorkeur hebben.

Niet zomaar ergens particulier, want dan moet je nog steeds maar hopen dat het goed is. Ik neem aan dat je een tweedehandsblok niet uit elkaar gaat trekken om te kijken of alles nog wel goed is, want dan kan je net zo goed jouw blok reviseren. In het laatste geval weet je wel precies weer wat je hebt.

Ik zie dat die dingen nog best prijzig zijn dus het lijkt mij de moeite waard daar nog wat mee te doen.
3500 euro voor een fiets uit 1995 met 40k op de teller. De waarde van die fietsen zit dus wel snor.
 
Laatst bewerkt:
Met een motorblok wat stuk is zal de motor hooguit €500,00 opbrengen als je dat er al voor krijgt.
Ik persoonlijk zou een ander blok zoeken en in het vervolg het oliepeil wat beter in de gaten houden.
 
Hmm. Drie reacties al met hetzelfde advies > 2e Hansje zoeken. Kan me er wel in vinden eigenlijk. Wat ik er met een revisie in investeer haal ik er later niet tot nauwelijks uit.
Moet echter wel heel, héél veel mazzel hebben wil ik een blok vinden 1. bij een dealer vandaan en 2. met garantie. Of is die kans toch groter dan ik vermoed? Ik zie er wel een staan op Ebay maar dies best prijzig en komt nog 300 euro verzend bij.
 
Laatst bewerkt:
Reviseren, dan weet je dat het daarna goed zit. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
2dehans blok is altijd afwachten.

En druk je je investering uit in euro's of ook het plezier dat je er voor terug krijgt?
 
Negen van de tien keer is het big-end aan gort, dus nieuwe krukaslagers etc.
Persoonlijk zou ik, zeker als de fiets verder goed bevalt, voor revisie gaan.
Zo blijven de nummers gelijk aan het framenummer en dat 'doet' het bij verkoop meestal beter.
Ruilblok kan ook, maar ga dan voor eentje met garantie (dealer, erkende sloper), anders val je van de wal in de sloot (koop je andermans ellende).

Zo verkopen wordt meier-werk (3-500 euri), want een ander wordt met jouw problem opgezadeld.
Sterker nog; als je het probleem verzwijgt en de koper gaat verhaal komen halen kost het je meer...
 
Laatst bewerkt:
Negen van de tien keer is het big-end aan gort, dus nieuwe krukaslagers etc.
Persoonlijk zou ik, zeker als de fiets verder goed bevalt, voor revisie gaan.
Zo blijven de nummers gelijk aan het framenummer en dat 'doet' het bij verkoop meestal beter.

Ruilblok kan ook, maar ga dan voor eentje met garantie (dealer, erkende sloper), anders val je van de wal in de sloot (koop je andermans ellende).

Zo verkopen wordt meier-werk (3-500 euri), want een ander wordt met jouw problem opgezadeld.
Sterker nog; als je het probleem verzwijgt en de koper gaat verhaal komen halen kost het je meer...

En wat denk je dat een 20 jaar oude motor nog opbrengt als je die voor 1500 euro hebt gereviseerd?
Wat je er ook instopt, blijft een ( met alle respect) een 20 jaar oud hok, waar je waarschijnlijk niet eens meer 1500 euro voor beurt, dus als je mazzel hebt krijg je alleen je revisie geld terug...
 
En wat denk je dat een 20 jaar oude motor nog opbrengt als je die voor 1500 euro hebt gereviseerd?
Wat je er ook instopt, blijft een ( met alle respect) een 20 jaar oud hok, waar je waarschijnlijk niet eens meer 1500 euro voor beurt, dus als je mazzel hebt krijg je alleen je revisie geld terug...

Waarschijnlijk schrijft hij daarom ook "als de fiets goed bevalt" bij. Dan kan je revisie toch wel overwegen lijkt mij? Een ruilblok zou mij te link zijn, je koopt al snel andermans ellende. Ik zou absoluut voor revisie gaan als je de motor nog voor een langere periode wil gaan rijden. En daarnaast is het toch ook gewoon een schitterend klusje om het blok uit elkaar te trekken en weer fris te maken?
Ik zou beginnen met de boel uit elkaar trekken en dan de boel bekijken en beoordelen hoe groot de schade is. Mocht er toch meer kapot zijn dan gedacht, kun je altijd nog een ander blok overwegen.
 
En wat denk je dat een 20 jaar oude motor nog opbrengt als je die voor 1500 euro hebt gereviseerd?
Wat je er ook instopt, blijft een ( met alle respect) een 20 jaar oud hok, waar je waarschijnlijk niet eens meer 1500 euro voor beurt, dus als je mazzel hebt krijg je alleen je revisie geld terug...
Als jij voor 1500,- een frisse en goeie Afrika twin ken vinden moet je me echt ff een gil geven, ik koop hem dan al van de foto.....

Afrika twin zijn gewoon verschikkelijk waarde vaste fietsen, die de revisie van duizend euro zeer zeker waard zijn.

3500 a 4000 voor een AT is echt niet gek, mits het wel een nette is.
Kwam er pas zelfs 1 tegen voor 6000,- maar die was wel aangepast op nog meer terein werk.....

Mijn advies is heel duidelijk, als je de revisie kan betalen zou ik dat 100% doen, je gaat je geld terug verdienen bij de verkoop die je ooit gaat doen, als je er een ander blok in hangt weet je niks van de kwaliteit, en het blok hoort gewoon niet bij die fiets, waardoor je altijd een 'sleutel fiets' en een 'bij mekaar geraapte' fiets houd.
 
Negen van de tien keer is het big-end aan gort, dus nieuwe krukaslagers etc.
Persoonlijk zou ik, zeker als de fiets verder goed bevalt, voor revisie gaan.
Zo blijven de nummers gelijk aan het framenummer en dat 'doet' het bij verkoop meestal beter.
Ruilblok kan ook, maar ga dan voor eentje met garantie (dealer, erkende sloper), anders val je van de wal in de sloot (koop je andermans ellende).

Zo verkopen wordt meier-werk (3-500 euri), want een ander wordt met jouw problem opgezadeld.
Sterker nog; als je het probleem verzwijgt en de koper gaat verhaal komen halen kost het je meer...

Matching numbers maakt echt geen reet uit bij zo'n ding...het is geen collectors item.
 
Ik denk dat negen van de tien kijkers eerder zullen vallen over een krasje dan over ander bloknummer...
 
Kijk eens of je een complete donorfiets kunt kopen. Dan krijg je nog veel meer onderdelen voor een marginale meerprijs.

Blok, en carbnummers worden volgens mij nooit gecontroleerd bij (ver)koop. Volgens mij is dit enkel relevant bij garantiekwesties... En op dat vlak heb je weinig te willen denk ik :D
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk heb je meer zekerheid met een ruilblok bij een dealer.
Maar daar is de prijs ook naar.

En hoe groot is de kans dat je een gaar blok koopt bij een sloperij/demontagebedrijf? (die overigens ook vaak garantie geven)
Het is een Honda :)

Ik zou het risico wel durven nemen. (maar ik koop bv ook een oude auto voor weinig en blijf daarin rijden tot de onkosten te hoog worden)
 
Matching numbers maakt echt geen reet uit bij zo'n ding...het is geen collectors item.


Ik ben een eventuele koper voor een AT, zit er vaker naar te kijken, als ik bij de advertentie zie staan dat er een ander blok ingegaan is krijg ik wel een bijsmaak, en zie ik dat zeker wel als nadeel, dus in zoverre zegt het wel wat over de prijs.
Máár aan de andere kant....Als de verkoper het zelf niet zegt weet ik het niet, ik ga geen nummers vergelijken.....
 
Als je de motor wilt verkopen zou ik er de tijd en moeite niet meer aanbesteden, aan je openingspost te lezen wil je het blok er door iemand anders eruit laten halen en door hem er ook weer een ander blok in laten zetten ( vandaar de "+ montagekosten" denk ik )
De montage kosten zullen misschien wel 500 euro kosten of meer.

Je zult al behoorlijk wat moeite hebben met het vinden van een goed 2ehands blok ( kan me voorstellen dat die behoorlijk gewild zijn )

Als je nog 5-10 jaar met de motor wilt gaan rijden is een revisie het overwegen waard.
Houd er wel rekening mee dat als de motor voor langere periode met te weinig olie gelopen heeft er waarschijnlijk meer versleten is dan alleen lagers.


Groeten en succes ermee.
 
Als ie zonder olie heeft gelopen zijn er wel meer zaken stuk dan losse lagers. Sommige onderdelen lopen niet in een los lager maar direct op aluminium. En dat kan ook stuk.

Ik zou inderdaad een ander blok zoeken.
 
Hij rijdt toch nog? Wat is dan het probleem. Gewoon doorrijden!

Zal de topicstarter wachten tot de boel vóór of na het inhalen van een vrachtwagen in elkaar draait? :?

Snap werkelijk niet dat je dit neer durft te pennen. Ik hoop dat ik hiervan de sarcastische ondertoon gewoon mis.
 
Even een reactie na alle inbreng waarvoor dank. Ben zeker niet van plan om hem defect te verkopen en de koper in een miskoop te lokken. Zo zit ik gewoon niet in elkaar. De motor is idd erg waardevast wat meteen de hoofdreden is dat ik er nog iets mee wil, omdat het kan. Wat kosten betreft, ik hoef er niet voor te sparen zeg maar (of mss een beetje *saldo chekt*) Ik zou het ook niet kunnen hebben als ik hem voor 5 meijer verpats, waarna hij tóch de revisie krijgt en voor 3,5 tot 4K euro doorverkocht wordt. Dat kan ik ook. Zo zit ik dan weer wél in elkaar :t

Als blokjes voor deze fiets nou in overvloed te krijgen zouden zijn, zou ik het huidige blok direct ervoor inruilen. Helaas is die overvloed ver te zoeken. Vandaar dat ze naast zeldzaam, nog best prijzig zijn. Niet zo duur als een blokrevisie nee maar je begrijpt wat ik bedoel.. Daarnaast, een anoniem blok zou mij, mezelf kennende, geen rust geven. Een en ander afhankelijk van bj en km(<niet te controleren)
Zou ook willen weten of het er van binnen netjes uit ziet en dan kan ik net zo goed mijn eigen blok (laten) aanpakken. Een 2e hands blok van een dealer met garantie zou ik vandaag kopen trouwens. Maar die zijn er niet. Echt niet. Helaasie pindakaasie.
 
Laatst bewerkt:
Even een reactie na alle inbreng waarvoor dank. Ik ben zeker niet van plan om hem defect te verkopen en de koper in een miskoop te lokken. Zo zit ik gewoon niet in elkaar. De motor is idd erg waardevast wat meteen de hoofdreden is dat ik er nog iets mee wil, omdat het kan. Wat kosten betreft, ik hoef er niet voor te sparen zeg maar. Ik zou het ook niet kunnen hebben als ik hem voor 5 meijer verpats, waarna hij tóch de revisie krijgt en voor 3,5 tot 4K euro doorverkocht wordt. Dat kan ik ook. Zo zit ik dan weer wél in elkaar :t

Als blokjes voor deze fiets nou in overvloed te krijgen zouden zijn, zou ik het huidige blok direct ervoor inruilen. Helaas is die overvloed ver te zoeken. Vandaar dat ze naast zeldzaam, nog best prijzig zijn. Niet zo duur als een blokrevisie nee maar je begrijpt wat ik bedoel.. Daarnaast, een anoniem blok zou mij, mezelf kennende, geen rust geven. Een en ander afhankelijk van bj en km(<niet te controleren)
Zou ook willen weten of het er van binnen netjes uit ziet en dan kan ik net zo goed mijn eigen blok (laten) aanpakken. Een 2e hands blok van een dealer met garantie zou ik vandaag kopen trouwens. Maar die zijn er niet. Echt niet. Helaasie pindakaasie.
Blok er uit.
Open maken.
Zelf deel dien, ander deel door revisiebedrijf.
In elkaar zetten.
Blok er in.
 
Lokaliseer eerst eens waar dat geluid precies vandaan komt alvorens je het hele blok laat of gaat reviseren.
 
Waarom geen vertrouwen in een anoniem blok?

Vertrouw je het allemaal niet, dan laten reviseren en niet miepen over de prijs.
Je wil meer zekerheid en dat kost nou eenmaal meer geld
 
Dan blijft er volgens mij alleen een revisie over, of zie ik het nou verkeerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan