Dilemma: Yamaha TDM900 versus Triumph Tiger 1050

Stijn_TDM850

Rookie
10 jun 2003
16
0
Avelgem
Hallo,

Een paar jaar geleden heb ik anderhalf jaar gereden met een TDM 850, vrienden van mij hadden iets sportievere bike.. (+100 pk) en met mijn TDM kwam ik op hogere snelheid wat pk's tekort. Heb ongeveer 30000km gereden met die moto!

Heb in 2005 een fazer 1000 gekocht, vrij laten zetten en leovinci eronder, super motoke. Altijd vermogen genoeg, een echt raketje. Daar ik de motor alle dagen gebruik gaat het steeds sneller en sneller... voor mijn eigen best wil ik terug een hoogpoter, die vragen niet zo om snel te rijden vind ik.

Vorige week heb ik de Triumph tiger test gereden, niet zolang een 20tal km'tjes. Mijn indruk: goede wegligging (band was rond bij terugkomst), goed vermogen, goede zithouding, mooi model, ... Ik begrijp wel niet zo goed de korte versnellingen, ik heb dat je zeer snel kort moet opschakelen... Ik heb er niet op gelet maar wat rijdt die motor in eerste, tweede, derde, ... In eerste trekt hij spontaan het wieletje van de grond maar je mag gerust het gas open houden, geen gevaar voor op de rug te liggen. Vriend van mij rijd Sprint ST en moet dat niet proberen zegt hij. Ik ben nog niet uit aan de verhouding, snelheid in eerste (lengte van de versnelling) in verhouding met de 115 pk. Sprint ST heeft 125 pk, lange versnelling en die zou overtrekken, begrijp het niet goed. Tiger rijders, graag wat info. Snelheid? Versnelling? Topspeed?

Zaterdag rij ik een TDM 900 test, ben eens nieuwsgierig naar de veranderingen tov mijn oude 850. De prestaties van de TDM zullen waarschijnlijk niet kunnen tippen aan die van de Tiger (op papier zeker niet). We zullen zien.

Zijn er mensen met raad? tips?

Merci é
Stijn
 
die nieuwe tiger zie ik ook als iets interessants voor als ik op mijn tdm uitgekeken ben (voorlopig nog niet)

wat betreft de tdm 900, die heb ik een paar keer meegehad als vervangende motor. Ik geef toch wat betreft het rijden de voorkeur aan de 850. Veel verschil zit er niet tussen de 850 en de 900. Op de 900 gaat het allemaal wat soepeler en makkelijker. hij heeft ook niet zo'n absurd lange eerste versnelling (al heb ik de indruk dat de 6 lager ligt dan de 5 van de 850). Maar zeg eens eerlijk, als je voor een twin kiest wil je een motor met ballen. wil je een naaimachine dan neem je een 4 cilinder.
Verder vind ik de reactie op het gas van de 850 beter en voorspelbaarder. die 900 houdt soms ineens wat in.

kortom, de 900 is vast een betere motor dan de 850, maar m.i. niet aantrekkelijker of heel anders. die tiger zou ik ook best wel eens willen proberen.
 
Die tiger is een drie cilinder hé... daar komt zo een leuk diep turbine geluid uit! wel mooi vind ik!

Merci voor je reactie hé TDM, zaterdag ga ik rijden. Ik laat je ook mijn mening weten van die 900.

groetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan