Dilemma

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
1
Eindhoven
Vandaag even bij Groen is Son langsgeweest voor een nieuwe accu, de monteur heeft ook gelijk even de hele motor nagelopen.
Lampje vervangen, ketting gesteld, left-overs van wat ooit een alarm was verwijderd. Tot zo ver geen probleem, sterker nog uiteindelijk alleen voor de accu hoeven betalen terwijl hij meer dan een uur met mijn motor is beziggeweest.

:} :} :} voor Groen...

Maar goed, nu het mindere verhaal. De motor is (zwaar) toe aan nieuwe tandwielen en een ketting. Ook loopt hij niet zo heel mooi, wat volgens hem duidt op carburateurs die gesynchroniseerd moeten worden. Om een lang verhaal kort te maken, hij adviseerde op niet al te lange termijn een grote beurt te plannen.
Dat gaat me tussen de 300 en 400 euro kosten nog afgezien van de kosten voor de ketting en tandwielen die ook nog eens 150 euro kosten :( .
Over een maandje heb ik genoeg bij elkaar gespaard voor mijn leren combi (en laarzen), dus ik zag het al helemaal zitten om in vol ornaat het seizoen (en de MFCD) in te gaan. Dat kan ik met deze kosten in het vooruitzicht nu wel vergeten.

Het dilemma (waar ik eigenlijk al wel het antwoord op weet is): Zal ik besparen op onderhoud (dus alleen ketting en tandwielen laten vervangen) en ook de combi kopen, of gewoon met mijn all-weather :r pak blijven rijden en de motor zijn (welverdiende) beurt geven?

Om het nog wat lastiger voor mezelf te maken ben ik vandaag bij Gericke binnengelopen en ze hebben hele leuke aanbiedingen in de nieuwe winkel hangen ....
 
Ja ja besparen op onderhoud is wel een heel slecht iets,bij mij dan.Kbehoor ook niet tot de rijken op dees aard maar motor zou bij mij voorgaan op pak :]
 
Geef die motor z'n onderhoud, anders zit jij straks met dat leren pak op de bank ipv op de motor. Vraag aan je pa en ma of je geld mag lenen voor de kleding en betaal dat onderhoud, dat is echt nodig ga er niet op lopen bezuinigen !!!! Je hebt al een pak, als je zoiets niet had dan was het anders, maar je kan gewoon rijden dan...
 
beter je motor goed en je pak fout dan


pak goed, motor fout en op je bek gaan...
 
optie 1: wel motor nieuwe kleding, geen motor om terijden
optie 2: wel motor rijden, geen nieuwe motor kleding.
 
Motor goed onderhouden. Anders loopt ie straks in de soep (no offence soeptablet ;) ) en kan je je helemaal scheel betalen!
 
Motor een beurt geven!!!

Mijn motor (Thunderace) heeft onlangs ook die grote beurt (carbs. synchroniseren, kleppen stellen enz.) gehad, incl. vervangen van tandwielen en ketting.

Rijd ie weer een stuk beter van :9~ . Zat er over te denken om 'm in te ruilen maar dat is nu weer van de baan.
 
Motor een beurt geven!!!

Mijn motor (Thunderace) heeft onlangs ook die grote beurt (carbs. synchroniseren, kleppen stellen enz.) gehad, incl. vervangen van tandwielen en ketting.

Rijd ie weer een stuk beter van :9~ . Zat er over te denken om 'm in te ruilen maar dat is nu weer van de baan.

Ik weet dat je gelijk hebt (en de anderen ook), dat had ik namelijk zelf ook al bedacht, maar toch baal ik ervan.
Mijn eerste kneedown moet dan nog maar even wachten, maar ik wil inderdaad niet op de bank met mijn leren combi eindigen met een motor in de soep (sorry soeptablet :9 :P )...

Dure hobby dat motorrijden, maar wel leuk :] !!!
 
Je kan ook gewoon ketting en tandwielen kopen. Een werkplaatshandboek regelen en dan doe je alles zelf... ( Kwil je er wel mee helpen hoor.) Bespaar je jezelf een klap geld en zit je dus eerder in het mooie leer.

Het enige wat ik niet kan ( heb ik de spullen niet voor.) is je carb synchoniseren, maar der zijn vast wel weer anderen die je daarmee kunnen helpen.

Dus wanhoop niet.. :P
 
Je hebt al een pak, dus zou gewoon eerst de motor eens lekker verwennen. Als je dan weer geld hebt een nieuw pak kopen.
 
Ik moet akkoord gaan met helldesker..
gewoon dat pak kopen en onderhoud samen doen met iemand dat't kan.
Heb hier al vaker mensen over cabs synchen horen praten en voor hun was het een eitje. Misschien willen ze het ook wel een keer voordoen voor je he.
 
eerst je pak kopen.

ook al gaat je motor kapot kan je nog steeds in je stoere pak met helm bij je, een terasje gaan pakken. :P

Dat is toch veel belangrijker :+
 
Laatst bewerkt:
Als je het onderhoud niet zelf kan doen: eerst het onderhoud, pas daarna een pak. In de zomer kan het knap warm worden in een motorpak op het terras, zonder een motor om je mee af te koelen.
 
Je kan ook gewoon ketting en tandwielen kopen. Een werkplaatshandboek regelen en dan doe je alles zelf... ( Kwil je er wel mee helpen hoor.) Bespaar je jezelf een klap geld en zit je dus eerder in het mooie leer.

Het enige wat ik niet kan ( heb ik de spullen niet voor.) is je carb synchoniseren, maar der zijn vast wel weer anderen die je daarmee kunnen helpen.

Dus wanhoop niet.. :P

Hmmm ff ritje naar Kockengen, naar MotorXtra, die heeft dat wel geloof ik. DOe je het zelf dan scheelt het echt veel centen. En zo kan je inderdaad door alles (of veel) zelf te doen veel centen besparen en heb je idd sneller je pak en sneller je knee-down. Ik vind het alleen maar leuk, sleutelen aan eigen fiets. Leer je nog eens wat van en je kan er anderen mee helpen en nog belangrijker : je wordt niet belazerd door de dealer.
 
Met betrekking tot zelf sleutelen moet ik toch zeggen dat ik er geen f*ck aan vind. Rijden is geweldig maar sleutelen is niet aan mij besteed. Ketting stellen kan ik inmiddels wel zelf, maar al het andere laat ik maar gewoon doen.


:} aan Hellsdesker, maar ik laat Groen maar gewoon los op mijn bike. En natuurlijk is een goedlopende motor veel belangrijker dan dat leren pak, zo hou ik tenminste nog iets te wensen over.
Kan natuurlijk altijd nog mijn ouders inschakelen, hoewel dat niet echt goed voelt om te doen.
 
Carbs synchroniseren is een makkie als je even weet hoe het moet, je mag langskomen, geen probleem.
 
Vind altijd wel grappig dat veel mensen denken dat motor rijden goedkoop is.
Nou als je het allemaal goed bereken kan auto rijden wel eens goedkoper zijn!!!!
Wordt wel eens te gemakkelijk over gedacht.

/Rene
 
Carbs synchroniseren is een makkie als je even weet hoe het moet, je mag langskomen, geen probleem.

Mijn fiets moet binnenkort voor een 10k kilometer beurt. Volgens de dealer gaat dat rond de fl 600 kosten. Moet er bij zo'n beurt veel gebeuren en is dit duur.

Hoorde hem ook praten over synchroniseren van carbs idd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan