Dilemma

De Smet

MF'er
7 jan 2002
128
0
Belgium
Mijn ogen vallen op een VFR800 (uit 2000) of de fazer 1000 (model 2001). Ik geraak er nu wel niet meer uit welke motor ik wil aanschaffen. Zelf kom ik van een sportieve 1000cc V-twin en reed daarmee op een sportieve wijze. Deze heb ik weggedaan wegens hoge onderhoudskosten, RUGklachten en hoog verbruik. Nu wil ik het ietsje gezapiger aandoen, maar wil toch nog een deftig sportieve tinten hebben(een circuitdag wil ik wel nog eens meepikken).

De VFR800 (model 00 - 01) zou ik verkiezen voor zijn OERdegelijkheid en betrouwbaarheid. Tevens biedt hij een prachtig totaalpakket met de nodige sportieve tinten (zijn verenpakket is prima, alsook zijn sturen en wegligging). Uit artikels komt vaak naar boven dat het een UITERMATE goede motor is met een eigen karakter (mooi geluid met vervangdemper). Alsook zou het verbruik (vanaf model 2000) tussen de 5 à 6 liter zijn per 100km (net zoals de fazer 1000).
Ik heb enkel wat vragen bij het vermogen. Ga je in de loop van de tijd niet wat vermogen missen (vooral in de begintoeren)?

De Fazer 1000 zou ik nemen voor zijn POWER. Tevens biedt hij eveneens een prachtig totaalpakket met "all-around zijn" als troef. Hij heeft volledig instelbare veren. Hierdoor kan zeker en vast eens geraced worden op circuit. Mijn vraag is wel hoe betrouwbaar de fazer is met zijn R1-blok. Van de VFR weet ik dat, ook al heeft hij 80.000km op de teller, het ding nog loopt als een trein (dit vooral omwille van zijn LEGENDARISCH V4-blok). Ook weet ik niet of de fazer (het hele pakket: bedoelend ook niet alleen de motor) heel betrouwbaar is om vlot naar de 100.000km-kaap te gaan. En wat met de weerbescherming op de fazer? De VFR geeft voldoende bescherming.
En misschen heb ik wat schrik dat een fazer1000 me weer te veel uitdaagt om HARD te gaan rijden...of bekijk ik dat mis?


Mijn dilemma...

Jullie mogen eveneens persoonlijke voorkeuren geven met daarbij jullie drijfveer.

Gegroet.
PS: ik heb enkel met de fazer1000 al gereden en dit beviel me wel.

PSS: optie drie...CB900???
 
Ik zou persoonlijk voor de VFR gaan, heb de VFR altijd een mooie motor gevonden. Ik vind de Honda net wat meer hebben dan de Fazer, dit is ook een goede motor met veel vermogen, maar bij de VFR heb je een kuip en een ietsje meer liggende positie op de motor(op de Fazer zit je recht).
Als ik zou moeten kiezen tussen de drie modellen, dan zou dit de uitslag zijn:
1)VFR
2)cbr900
3)Fazer1000

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat de Fazer niet de 80000km op de teller kan krijgen, Honda heeft nu eenmaal de naam voor zijn degelijkheid, Yamaha zal niet onderdoen voor Honda als het gaat om degelijkheid.

succes met je uiteindelijke beslissing.

Gr. Bjorn
 
Ik heb nu een VFR 800 en het is inderdaad een fiets met 2 gezichten. Comfort en sportief. Daarmee kun je dus zeer comfortabel knoerthard bochtjes knallen!! En wat het geluid betreft! Die is gewoon vet!! klinkt als een V8 smallblock uit de states (met BOS uitlaat dan ;) ) Ik kan hem in ieder geval aanraden!!
 
Ik zou dan voor een SV1000 gaan.
Toereigenschappen in combinatie met uiterlijk, sportieviteit en het rustige geluid, wat ook wel lekker is als ie op de snelweg rijdt.
 
Hou je aan de keuze!
Ik zou voor de Fazer gaan, meer beleving in de motor en meer power.
Beleving is het stampen, trillen en gieren van genot al je fiets aan het werk is. Bij Honda hebben ze dat ver verwijderd uit hun fietsen (best goed natuurlijk) maar ik vind dit persoonlijk niet zo fijn.
Zelf houd ik van Kawasaki en Yamaha vanwege hun "drive" of "beleving".

Dus bij deze keuze graag een Fazer!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan