Dimlicht aan overdag?

Voer jij dimlicht overdag?

  • Ja

    Stemmen: 127 96,9%
  • Nee

    Stemmen: 1 0,8%
  • Groot licht

    Stemmen: 3 2,3%

  • Totaal aantal stemmers
    131
Rij altijd met dimlicht, zet het gewoon nooit uit dus contact om is dimlicht aan :) In de koektrommel rij ik trouwens ook altijd met dimlicht.
 
altijd aan. Het kan ook niet uit op m'n motor.

Met de auto ook altijd licht aan. Is stukken veiliger.

Als er een ding is wat ze verplicht moeten maken is het wel licht overdag ook aan. En dan direct bekeuren als je geen licht aan hebt.

Oja en dan gelijk beschermende kleding verplichten op de motor, zoniet dan direct dikke bekeuring geven.
 
Dimlicht van de ZX7R is echt slecht! (vind ik)
...... Dimlicht is wel voldoende met een beschaafde rijstijl :X

Vind ik ook hoor ;) En trouwens van wel meer nieuwere sportfietsen.

Kwam er laatst 1 tegen waar ik alweer op zat met me grote bek: "Heb je weer zo'n eikel" ... tot ie dichterbij was en er zo'n waxinelichtje brandde.
*oeps*
 
Mijn dimlicht kan ook niet uit.

Voor degenen met grootlicht: het heeft juist een tegengesteld effect om met grootlicht te rijden. Doordat je de andere weggebruikers verblindt, kunnen deze jouw snelheid niet inschatten. Daarmee maak je het jezelf dus extra gevaarlijk.
 
Als ik de bovenste helft afplak dan verblind ik nog wel en nu niet. Het schijnt dat het licht via een reflector naar voren straalt en dan is het precies andersom. ...... (probeer maar eens met je lamp)

Dimlicht van de ZX7R is echt slecht! (vind ik)
...... Dimlicht is wel voldoende met een beschaafde rijstijl :X
Aha, zal eens kijken hoe dat zit met m'n Soes :)

Maar zichtbaarheid wordt niet vergroot door rijden met groot licht. Tegenliggers en fileblikkers kunnen hierdoor je afstand en snelheid helemaal niet meer inschatten. In de Promotor heeft hier ooit eens een artikel aan gewijd. Ook met vergelijkende foto's.
 
Mijn verlichting kan niet eens uit. Mijn koplamp brand altijd, mijn knipperlichten branden ook constant. In de file zet ik mijn grootlicht aan (zien ze me vaak nog niet eens)

Met groot licht is het hééél moeilijk om in te schatten hoe ver het van je weg is. Verder komt het nogal aggresief en asociaal over. Koekblikker kan dus niet zien of er nog ruimte is. Een deel zal dat de veilige oplossing kiezen, een ander deel denkt "wat kan die irritante klootzak mij verrotten" en gaat gewoon. Niet goed, niet slim, deels begrijpelijk.

Mijn 2 cent.
 
Altijd dimlicht, al kan ik het op mijn GS650GT uit 1983 wel uit zetten. Moet ook wel want met de kleine prutsaccutje moet dat licht uit bij een koude start 's winters ander krijg je 'm niet aan... (en nee, die accu is nieuw en goed vol maar gewoon wat krap bemeten!)

Rijden met groot licht is knap aso... Laatst op de snelweg in koekblik reed er een minuut of 10 lang een motorrrijder achter mij aan met groot licht aan. schijnt lekker van redelijk dichtbij in je spiegels en na een paar minuten weet je van ellende niet meer waar en hoe je moet kijken :( Met normaal dimlicht had ik 'm heus ook wel gezien B|

[me]Billy the kid heeft toen maar wat gang geminderd zodat íe werd ingehaald..[/me]
 
Kan niet anders met mijn niet zo recente jap ('91). Ook met de auto rijd ik altijd met de lampjes aan. Wel zo gezellig toch?

O, en groot licht zuigt... of ze zien je, of ze zien je niet. Groot licht gaat daar ten opzichte van dimlicht geen verandering in brengen. Houd er rekening mee, en je leeft nog lang en gelukkig.
 
Wel realiteit waar ze, van 1 of andere instantie/ministerie/weet ik veel wie,
een balletje over hebben opgegooid.

Dat is dan een baletje dat iedereen maar snel op de grond moet laten vallen. In een vrij land moet je mensen beschermen tegen anderen, verder niet. Je verplicht dan zaken die mensen moeten doen om anderen schade te besparen. Valhelm, autogordels en beschermende motorkleding is je eigen verantwoordelijkheid.

Iedere verplichting die er net is hoeft niet gehandhaafd te worden en die capaciteit kun je dan voor de nuttiger zaken aanwenden. Ook heb ik de hoop dat je mensen dan aanzet om over hun eigen veiligheid na te denken, in plaats van de populaire houding van "het is niet verplicht, dus ik doe het niet".
 
Ik rij met moto en koekblik altijd met dimlicht aan. Om met de motor beter zichtbaar te zijn overweeg ik zelfs een gele lamp erin te zetten. Dat scheelt enorm!
 
Ik mis de optie: beide.
In de file namelijk, voer ik groot licht, anders gewoon dimlicht.
In het donker overigens, voer ik geen groot licht.
 
Ik rij op een 600RR, daar kan het licht niet eens van uit. Ik schijt de bale van mensen die grootlicht voeren. Lekker irritant.
 
Dat is dan een baletje dat iedereen maar snel op de grond moet laten vallen. In een vrij land moet je mensen beschermen tegen anderen, verder niet. Je verplicht dan zaken die mensen moeten doen om anderen schade te besparen. Valhelm, autogordels en beschermende motorkleding is je eigen verantwoordelijkheid.

Iedere verplichting die er net is hoeft niet gehandhaafd te worden en die capaciteit kun je dan voor de nuttiger zaken aanwenden. Ook heb ik de hoop dat je mensen dan aanzet om over hun eigen veiligheid na te denken, in plaats van de populaire houding van "het is niet verplicht, dus ik doe het niet".
En als je die verantwoordelijkheid niet neemt, moeten de kosten van de zorg na een ongeval volledig op jezelf verhaald worden. B|

[me]P. IJsvogel wil niet dat z'n belastinggeld op gaat aan mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen B| [/me]
 
Dat is dan een baletje dat iedereen maar snel op de grond moet laten vallen. In een vrij land moet je mensen beschermen tegen anderen, verder niet. Je verplicht dan zaken die mensen moeten doen om anderen schade te besparen. Valhelm, autogordels en beschermende motorkleding is je eigen verantwoordelijkheid.

Iedere verplichting die er net is hoeft niet gehandhaafd te worden en die capaciteit kun je dan voor de nuttiger zaken aanwenden. Ook heb ik de hoop dat je mensen dan aanzet om over hun eigen veiligheid na te denken, in plaats van de populaire houding van "het is niet verplicht, dus ik doe het niet".

Zal ik, of zal ik niet :X ;)
Heikel punt op dit forum :P

Die capaciteit waar je het over hebt...die knakkers die zonder vel naar bijv. Beverwijk worden gebracht nemen capaciteit weg om een kind te helpen die uit een brandend huis is gehaald. Had motorrijder pak aan gehad, had het een bed/verzorging/verpleging gescheelt in het ziekenhuis. Nou kan je zeggen, dan had dat huis niet in brand moeten vliegen, maar ja O-)

Die zaken verplichten om anderen te beschermen is natuurlijk ook niet helemaal waar...Je beschermt ten eerste jezelf. Oorzaak-->gevolg.

Of het nou verplicht is of niet...Iedere onnozele weet dat je veiliger af bent met helm/beschermende kleding. Regels zijn er om overtreden te worden en daar maken we ons elke dag schuldig aan. ALLEMAAL!!!
Populaire houding hou je evengoed. Gebeurt nu toch ook al :?

Van mij hoeft het ook niet verplicht te worden. Ieder voor zich, maar verwacht geen medelijden van mijn kant. Laat maar schrapen dat velletje.

Gisteren op ER ook weer 2 van die motorrijders zonder helm tegen de grond gegaan...en geloof me...geen best gezicht en deze hadden een engeltje in het ziekenhuisbed en zijn er genadig afgekomen.
Leren doe je met vallen en opstaan. Zo ook die motorrijder die plechtig beloofde niet meer zonder helm te gaan rijden. Beter laat dan nooit :X

Lees deze post als niet gepost en ga ontopic over dimlicht :}
 
het lichtknopje is bij mij het minst gebruikte onderdeel van de motor... Altijd aan dus..

Seinknopje gebruik ik daarentegen nog wel eens maar kan niet echt zeggen dat het indruk maakt
 
Is een paar jaar geleden een heel uitgebreid onderzoek naar gedaan. Hier stelde men ongeveer het volgende vast: Groot licht is verblindend en maakt het totaal onmogelijk om afstand te schatten. Dimlicht is beter maar omdat het maar één lamp is, is het voor veel mensen nog moeilijk om een afstand te schatten. Dit schijnt beter te gaan wanneer er twee lichtpunten zijn ( vraag me niet waarom). Ik heb daar het volgende op gevonden. Ik heb links en recht op mijn valbeugels twee (gele) verstralers gemonteerd. Wanneer ik op een weg rijd die gevaarlijk is ( drievaks, veel zijstraten etc.) zet ik deze verstralers ook nog eens, niet verblindend, aan ( naast mijn dimlicht wat altijd brandt) De zichtbaarheid is een stuk beter en het heeft als voordeel dat ik, op een stikdonkere snelweg, ook nog eens beter zicht heb.
Dimlicht op een auto vind ik kul. Je verbruikt meer, motorrijders vallen zo juist minder op en bovendien is het niet veiliger. Toen men dit jaren geleden wilde invoeren baseerde men zich op testen in Scandinavie, zonder er bij na te denken dat de weersomstandigheden in deze landen veel anders zijn dan bij ons ( vooral ´s winters) En ik geloof niet dat er hier ooit al serieus onderzoek naar gedaan is.
 
Dimlicht is beter maar omdat het maar één lamp is, is het voor veel mensen nog moeilijk om een afstand te schatten. Dit schijnt beter te gaan wanneer er twee lichtpunten zijn ( vraag me niet waarom).
Probeer voor de gein eens een keertje met een oog dicht diepte te schatten, gaat je niet lukken. Met twee punten heb je een hoek en kun je dus beter diepte schatten.
Vandaar dat in mijn '85 gixxer de tweede koplamp ook gewoon doorgelust is en dus in principe altijd aan. Ik heb een aan uit knopje maar die doet eigenlijk niks, geen idee of dat van de fabriek af al zo is maar boeit eigenlijk niet. Dimlicht moet toch altijd aan bij mij.

Dimlicht op een auto vind ik kul. Je verbruikt meer, motorrijders vallen zo juist minder op en bovendien is het niet veiliger. Toen men dit jaren geleden wilde invoeren baseerde men zich op testen in Scandinavie, zonder er bij na te denken dat de weersomstandigheden in deze landen veel anders zijn dan bij ons ( vooral ´s winters) En ik geloof niet dat er hier ooit al serieus onderzoek naar gedaan is.

Er is wel een keer onderzoek naar gedaan. Als licht verplicht wordt kijken mensen alleen nog maar of ze koplamen zien, in plaats van voertuigen. Dat is niet zo prettig voor bijvoorbeeld fietsers. En daar schijnen er nogal wat van te zijn in NL
 
Als licht verplicht wordt kijken mensen alleen nog maar of ze koplamen zien, in plaats van voertuigen. Dat is niet zo prettig voor bijvoorbeeld fietsers. En daar schijnen er nogal wat van te zijn in NL

En dat vind ik dan weer een kul redenatie aangezien die fietsers net als iedereen gewoon verlichting dienen te hebben. Dat die fietsers er zelf voor kiezen die buiten gebruik te stellen/te laten vind ik een groter probleem dan auto's met licht. Wel jammer dat wij (ook) een probleem hebben als we tegen een fiets aan rijden.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan