Dimlicht trekt accu leeg? (cbr600f2)

Jermo

MF veteraan
5 mrt 2006
21.994
51
Amsterdam
Ik zal beginnen met een korte geschiedenis:

Sinds half april heb ik een CBR600F2 (gekocht bij particulier), sinds kort mijn rijbewijs dus dan rijdt je direct veel (met licht aan). Probleem was echter dat al de eerste dag ik stil kwam te staan voor een stoplicht. Uiteraard slaat de motor dan pas af wanneer het stoplicht op groen gaat... ;(
Accu leeg/dood?
Enfin, ik duwde later me motor aan en reed met alleen stadslicht naar huis, onderweg sloeg hij nog een keer af ;(
Thuis nieuwe accu erin (dacht dat het daaraan lag) en na een dagje rijden hetzelfde probleem, accu compleet leeg, conclusie: accu laadt niet op -O-

Dus ik kijk hoeveel spanning er op de accupolen staat (handige how to btw!) en ik denk aan de spanningsregelaar. In de motorzaak toch nog even de nieuwe checken maar met deze gaf hij ook een te laag voltage. -O-
We bewogen de bedrading wat en verrek, hij geeft ineens de goede spanning :?
Thuis probeer ik erachter te komen waar de draadbreuk in zit door aan de draden te kloten maar hij blijft de goede spanning doorgeven. ik dacht hierdoor aan een niet goed aangesloten stekkertje bij de spanningsregelaar en dat die nu dus wel goed zou zitten.

3 dagen later (gisteren) exact hetzelfde probleem en nu grondiger naar gekeken: Alles nogmaals doorgemeten en tot de conclusie gekomen dat er kortsluiting was tussen de draden die van de dynamo afkomen. De hele draad nagelopen en bij het stekkertje dat net onder de tank zit was de isolatie compleet verdwenen. Dit stekkergebeuren dus vervangen dus daar kan het nu niet meer aan liggen. Op de accupolen meette ik vervolgens (bij draaiende motor) een spanning van rond de 14 volt. Bij gasgeven zakte deze spanning ongeveer een halve volt.
Om de accu een beetje op te laden heb ik gisteravond 20km gereden, gewoon met licht aan. Vanmorgen startte de motor gewoon in 1 keer *O*

...en na 20km snelweg (met licht aan) sloeg hij af, wederom voor een stoplicht. Accu weer leeg -O-
Motor aangerend, zonder licht de resterende kilometer naar mijn sollicitatie verder gereden. Toen ik daar vervolgens weg wilde was de accu nog te leeg en kon ik weer duwen. Motor liep (licht uit), ik choke een klein beetje en hij valt direct uit. Toen na veel geduw en gedoe de motor weer aangekregen en zonder licht naar huis gereden. Bij mij in de buurt nog een keer de motor aan de kant gezet, contact uit en opnieuw starten: Perfect *D
Dit laatste stuk rijden was zonder licht en hierbij laadde de accu dus wel op.

Het lijkt dan ook alsof het dimlicht de accu leegtrekt, ik snap er dus niets van. :?
Kan iemand me hier meer over vertellen? Ik vermoedt dat bij stationair toerental de dynamo niet genoeg vermogen levert om het dimlicht aan te houden en hij dit gemiste vermogen bij de accu wegtrekt. Wanneer de accu leeg is trekt hij dit bij de ontsteking weg waardoor de motor afslaat.

Als ik het juist heb zou volgens mij de accu een keertje goed opgeladen moeten worden en dan zou het probleem over moeten zijn. Mocht dit niet normaal zijn dan hoor ik het graag, uittesten doe ik liever niet omdat ik niet WEER stil wil komen te staan (en rijden in de onzekerheid of hij wel starten wil is ook geen pretje).

Ik rijd overigens meestal tussen de 3 en 5k rpm (snelweg 6-7k rpm), is dit te laag wat dit probleem kan veroorzaken of is er wat anders aan de hand?

PLEEEAAAASE zeg me hoe dit allemaal zit, ik wordt er een beetje gefrustreerd van namelijk. |(
 
hoi,
ik heb al 2 keer gehad dat de draden van de dynamo bij de aansluiting (bij mij onder de tank) door zijn gebrand, de eerste keer is gewoon kut de 2e keer stom omdat ik te weinig draad had gestript en er dus nog een gedeelte geoxideerd draad zat. Wat later voor dezelfde problemen zorgden, dit kan ook goed komen doordat de draden aan de stekkers niet gesoldeerd zijn maar geknepen wat minder goede geleiding teweeg brengt en dus heet kan worden.
Ik zou je aansluiting die eerder niet goed was controleren en zo nodig ruim om de stekker het draad vervangen en de draden solderen aan de stekkers.
Groeten Vincent
 
Ik heb daarnet de draden die van de dynamo komen nogmaals doorgemeten en die geven bij ongeveer 3000tpm exact dezelfde waarde door.
En die is?
de laadspanning is (maar) 13,5 met licht aan en 14 met licht uit en daalt iets bij meer toeren maken (zit wel altijd boven de 13 volt)
hoeveel?
Wanneer ik stationair het licht aan heb, branden de dashboard lampjes (neutraal etc.) zwakker dan normaal en wanneer ik wat gasgeef branden ze weer op normale sterkte.
Dat is normaal
 
hoi,
ik heb al 2 keer gehad dat de draden van de dynamo bij de aansluiting (bij mij onder de tank) door zijn gebrand, de eerste keer is gewoon kut de 2e keer stom omdat ik te weinig draad had gestript en er dus nog een gedeelte geoxideerd draad zat. Wat later voor dezelfde problemen zorgden, dit kan ook goed komen doordat de draden aan de stekkers niet gesoldeerd zijn maar geknepen wat minder goede geleiding teweeg brengt en dus heet kan worden.
Ik zou je aansluiting die eerder niet goed was controleren en zo nodig ruim om de stekker het draad vervangen en de draden solderen aan de stekkers.
Groeten Vincent


Dit was bij mij inderdaad ook het geval, halve aansluiting (zit ook net onder de tank bij een 600F) ook weggesmolten. Dit had ik vervangen (zoals het hoort dus zit weer helemaal netjes).

P.s. als jij bent wie ik denk dan heeft mede jouw broertje me aangestoken met het motor-virus }) :]
 
En die is? Bij 3000tpm ongeveer 35V. Bij alle drie de meetmogelijkheden op de gele draden was dit exact gelijk. hoeveel? De spanning gemeten op de accupolen bij lopende motor (licht uit) is bij stationair rond de 14V en zakt bij gasgeven een halve volt. Met het dimlicht aan geeft hij een halve volt lager aan dan met licht uit. Dat is normaal zo een idee had ik al ;)

Dit zakken in voltage bij gasgeven lijkt mij niet normaal.
 
Dit zakken in voltage bij gasgeven lijkt mij niet normaal.
Klopt, dat is niet normaal. Dat ligt vermoedelijk aan de spanningsregelaar en die valt niet door te meten. Er is wel een testopstelling met twee accu's en een regelbare weerstand, maar de meeste dealers nemen die moeite niet als ze eenmaal de dynamo en de verbindingen als oorzaak uitgesloten hebben.
35V bij 3000 tpm lijkt me een prima waarde.
 
Honda met te weinig laadspanning met licht aan? Kapotte regelaar! :P

Als je je erg geinspireerd voelt probeer eens de nieuwe regelaar op een andere (koelere) plaats te monteren.
Ik ken een aantal Honda-eigenaren dat door regelaars heenging alsof het bier was en uiteindelijk een CPU koelertje op de regelaar geplaatst hebben en claimen daarna nooit meer problemen gehad te hebben (tenminste niet met de regelaar :9 )
Succes!
 
Er is al een aluminium plaatje gemonteerd achter de huidige regelaar, schijnt ook een goede manier te zijn voor extra koeling (oppervlak direct verdrievoudigd).

Aangezien het normaal is dat de motor ook bij licht uit bij stationair toerental de accu nodig heeft om aan te blijven, kan het best zijn dat de accu niet goed genoeg was opgeladen toen hij de laatste keer uitviel (aangezien hij de dag ervoor geheel leeg was en ik daarna 'maar' 20km had gereden (met licht aan) om hem op te laden).

De spanning komt nooit onder de 13Volt dus dat is een goede laadspanning lijkt me. Meestal ligt deze spanning tegen de 14Volt aan.

Ik heb de accu eergisteren 2,5 uur op de snellader gehad en gister gewoon gereden zonder problemen.

Ik kijk het dus nog even aan voordat ik een nieuwe spanningsregelaar aanschaf (aangezien deze krengen meer dan 100euro kosten). Aangezien de laadspanning in ieder geval niet te hoog is, zou dit geen kwaad kunnen.
 
Blijf wel donders goed/vaak die accuspanning meten want bij te diepe ontlading overlijdt de accu.

Geeft een accu ONBELAST minder dan 1,8V per cel (x6=10,8V) dan is redding zo goed als uitgesloten, klinisch dood (hoewel ik er wel eens zoëen nog teruggehaald heb maar reken daar niet te veel op).
 
13 V zit al dicht bij de onbelaste basis-spanning van een gezonde accu, dus de laadstroom zal krap-aan zijn. Heb je ook gemeten bij hogere toerentallen, toen ik dit probleem had op een Africa Twin liep de spanning van net boven de 13 V rond stationair terug naar onder 12.5 V boven de 3500 toeren, ofwel, de accu liep leeg. Met de nieuwe was dit net boven de 14 V. Ik heb een tijdje met 1 koplamp los gereden (er zitten er twee op een AT) wat net genoeg hielp, maar "rijden bij kaarslicht" is ook niet alles natuurlijk.

Op deze motor is de regelaar 2x vervangen in 20.000 km, de eerste keer vervangen voor eentje van de Honda dealer (120 pond, dus 180 euro!!). De tweede was een 2e handsje van eBay (niet-origineel maar wel juiste spec voor deze motor) voor 15 pond en die werkt al 30.000 km goed maar die zit ook op een vette tussen-plaat geschroefd met contact-pasta ertussen (zelfde spul wat voor audio versterker transistoren wordt gebruikt), en steekt half uit onder de zijkap om wat wind te vangen. Geen fraai gezicht maar beter dan moeten duwen nietwaar?

Op mijn Buell zit de regelaar vooraan onder het blok recht in de wind, en gaat al 101.000 km mee ondanks dat-ie ooit een heel stuk aan z'n draadje over het asfalt is gestuiterd toen het ophangbeugeltje stuk was getrild. En Buell schroeft de goedkoopste electrische rommel die er bestaat op hun motoren ("made in Rumania", en waarschijnlijk door onderbetaalde geiten), dus het lijkt er op dat boven alles koeling doorslaggevend is voor de levensduur van die dingen.

Succes!
 
13 V zit al dicht bij de onbelaste basis-spanning van een gezonde accu, dus de laadstroom zal krap-aan zijn. Heb je ook gemeten bij hogere toerentallen, toen ik dit probleem had op een Africa Twin liep de spanning van net boven de 13 V rond stationair terug naar onder 12.5 V boven de 3500 toeren, ofwel, de accu liep leeg. Met de nieuwe was dit net boven de 14 V. Ik heb een tijdje met 1 koplamp los gereden (er zitten er twee op een AT) wat net genoeg hielp, maar "rijden bij kaarslicht" is ook niet alles natuurlijk.



Dit verhaal klinkt bekend, ik zit er een halve volt boven. Ik zal dit allemaal nog een keer nameten met een digitale meter om zeker te zijn van de waarden (tot nu toe deed ik het met het bekende 'houten kastje').
Zoals ik al zei is de regelaar bij mij al bevestigd op een grote aluminium plaat, dus koeling lijkt me in orde. Wat van die pasta zou misschien nog handig zijn, mocht dit niet genoeg blijken.
Als de digitale meter hetzelfde exact dezelfde waarden geeft zal ik op zoek moeten gaan naar een 2e handsje.

Bedankt voor alle reacties iig! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan