Ik zal beginnen met een korte geschiedenis:
Sinds half april heb ik een CBR600F2 (gekocht bij particulier), sinds kort mijn rijbewijs dus dan rijdt je direct veel (met licht aan). Probleem was echter dat al de eerste dag ik stil kwam te staan voor een stoplicht. Uiteraard slaat de motor dan pas af wanneer het stoplicht op groen gaat...
Accu leeg/dood?
Enfin, ik duwde later me motor aan en reed met alleen stadslicht naar huis, onderweg sloeg hij nog een keer af
Thuis nieuwe accu erin (dacht dat het daaraan lag) en na een dagje rijden hetzelfde probleem, accu compleet leeg, conclusie: accu laadt niet op
Dus ik kijk hoeveel spanning er op de accupolen staat (handige how to btw!) en ik denk aan de spanningsregelaar. In de motorzaak toch nog even de nieuwe checken maar met deze gaf hij ook een te laag voltage.
We bewogen de bedrading wat en verrek, hij geeft ineens de goede spanning
Thuis probeer ik erachter te komen waar de draadbreuk in zit door aan de draden te kloten maar hij blijft de goede spanning doorgeven. ik dacht hierdoor aan een niet goed aangesloten stekkertje bij de spanningsregelaar en dat die nu dus wel goed zou zitten.
3 dagen later (gisteren) exact hetzelfde probleem en nu grondiger naar gekeken: Alles nogmaals doorgemeten en tot de conclusie gekomen dat er kortsluiting was tussen de draden die van de dynamo afkomen. De hele draad nagelopen en bij het stekkertje dat net onder de tank zit was de isolatie compleet verdwenen. Dit stekkergebeuren dus vervangen dus daar kan het nu niet meer aan liggen. Op de accupolen meette ik vervolgens (bij draaiende motor) een spanning van rond de 14 volt. Bij gasgeven zakte deze spanning ongeveer een halve volt.
Om de accu een beetje op te laden heb ik gisteravond 20km gereden, gewoon met licht aan. Vanmorgen startte de motor gewoon in 1 keer
...en na 20km snelweg (met licht aan) sloeg hij af, wederom voor een stoplicht. Accu weer leeg
Motor aangerend, zonder licht de resterende kilometer naar mijn sollicitatie verder gereden. Toen ik daar vervolgens weg wilde was de accu nog te leeg en kon ik weer duwen. Motor liep (licht uit), ik choke een klein beetje en hij valt direct uit. Toen na veel geduw en gedoe de motor weer aangekregen en zonder licht naar huis gereden. Bij mij in de buurt nog een keer de motor aan de kant gezet, contact uit en opnieuw starten: Perfect
Dit laatste stuk rijden was zonder licht en hierbij laadde de accu dus wel op.
Het lijkt dan ook alsof het dimlicht de accu leegtrekt, ik snap er dus niets van.
Kan iemand me hier meer over vertellen? Ik vermoedt dat bij stationair toerental de dynamo niet genoeg vermogen levert om het dimlicht aan te houden en hij dit gemiste vermogen bij de accu wegtrekt. Wanneer de accu leeg is trekt hij dit bij de ontsteking weg waardoor de motor afslaat.
Als ik het juist heb zou volgens mij de accu een keertje goed opgeladen moeten worden en dan zou het probleem over moeten zijn. Mocht dit niet normaal zijn dan hoor ik het graag, uittesten doe ik liever niet omdat ik niet WEER stil wil komen te staan (en rijden in de onzekerheid of hij wel starten wil is ook geen pretje).
Ik rijd overigens meestal tussen de 3 en 5k rpm (snelweg 6-7k rpm), is dit te laag wat dit probleem kan veroorzaken of is er wat anders aan de hand?
PLEEEAAAASE zeg me hoe dit allemaal zit, ik wordt er een beetje gefrustreerd van namelijk.
Sinds half april heb ik een CBR600F2 (gekocht bij particulier), sinds kort mijn rijbewijs dus dan rijdt je direct veel (met licht aan). Probleem was echter dat al de eerste dag ik stil kwam te staan voor een stoplicht. Uiteraard slaat de motor dan pas af wanneer het stoplicht op groen gaat...
Accu leeg/dood?
Enfin, ik duwde later me motor aan en reed met alleen stadslicht naar huis, onderweg sloeg hij nog een keer af
Thuis nieuwe accu erin (dacht dat het daaraan lag) en na een dagje rijden hetzelfde probleem, accu compleet leeg, conclusie: accu laadt niet op
Dus ik kijk hoeveel spanning er op de accupolen staat (handige how to btw!) en ik denk aan de spanningsregelaar. In de motorzaak toch nog even de nieuwe checken maar met deze gaf hij ook een te laag voltage.
We bewogen de bedrading wat en verrek, hij geeft ineens de goede spanning
Thuis probeer ik erachter te komen waar de draadbreuk in zit door aan de draden te kloten maar hij blijft de goede spanning doorgeven. ik dacht hierdoor aan een niet goed aangesloten stekkertje bij de spanningsregelaar en dat die nu dus wel goed zou zitten.
3 dagen later (gisteren) exact hetzelfde probleem en nu grondiger naar gekeken: Alles nogmaals doorgemeten en tot de conclusie gekomen dat er kortsluiting was tussen de draden die van de dynamo afkomen. De hele draad nagelopen en bij het stekkertje dat net onder de tank zit was de isolatie compleet verdwenen. Dit stekkergebeuren dus vervangen dus daar kan het nu niet meer aan liggen. Op de accupolen meette ik vervolgens (bij draaiende motor) een spanning van rond de 14 volt. Bij gasgeven zakte deze spanning ongeveer een halve volt.
Om de accu een beetje op te laden heb ik gisteravond 20km gereden, gewoon met licht aan. Vanmorgen startte de motor gewoon in 1 keer
...en na 20km snelweg (met licht aan) sloeg hij af, wederom voor een stoplicht. Accu weer leeg
Motor aangerend, zonder licht de resterende kilometer naar mijn sollicitatie verder gereden. Toen ik daar vervolgens weg wilde was de accu nog te leeg en kon ik weer duwen. Motor liep (licht uit), ik choke een klein beetje en hij valt direct uit. Toen na veel geduw en gedoe de motor weer aangekregen en zonder licht naar huis gereden. Bij mij in de buurt nog een keer de motor aan de kant gezet, contact uit en opnieuw starten: Perfect
Dit laatste stuk rijden was zonder licht en hierbij laadde de accu dus wel op.
Het lijkt dan ook alsof het dimlicht de accu leegtrekt, ik snap er dus niets van.
Kan iemand me hier meer over vertellen? Ik vermoedt dat bij stationair toerental de dynamo niet genoeg vermogen levert om het dimlicht aan te houden en hij dit gemiste vermogen bij de accu wegtrekt. Wanneer de accu leeg is trekt hij dit bij de ontsteking weg waardoor de motor afslaat.
Als ik het juist heb zou volgens mij de accu een keertje goed opgeladen moeten worden en dan zou het probleem over moeten zijn. Mocht dit niet normaal zijn dan hoor ik het graag, uittesten doe ik liever niet omdat ik niet WEER stil wil komen te staan (en rijden in de onzekerheid of hij wel starten wil is ook geen pretje).
Ik rijd overigens meestal tussen de 3 en 5k rpm (snelweg 6-7k rpm), is dit te laag wat dit probleem kan veroorzaken of is er wat anders aan de hand?
PLEEEAAAASE zeg me hoe dit allemaal zit, ik wordt er een beetje gefrustreerd van namelijk.