Dimlicht trekt accu leeg? (cbr600f2)

Jermo

MF veteraan
5 mrt 2006
21.994
51
Amsterdam
Ik zal beginnen met een korte geschiedenis:

Sinds half april heb ik een CBR600F2 (gekocht bij particulier), sinds kort mijn rijbewijs dus dan rijdt je direct veel (met licht aan). Probleem was echter dat al de eerste dag ik stil kwam te staan voor een stoplicht. Uiteraard slaat de motor dan pas af wanneer het stoplicht op groen gaat... ;(
Accu leeg/dood?
Enfin, ik duwde later me motor aan en reed met alleen stadslicht naar huis, onderweg sloeg hij nog een keer af ;(
Thuis nieuwe accu erin (dacht dat het daaraan lag) en na een dagje rijden hetzelfde probleem, accu compleet leeg, conclusie: accu laadt niet op -O-

Dus ik kijk hoeveel spanning er op de accupolen staat (handige how to btw!) en ik denk aan de spanningsregelaar. In de motorzaak toch nog even de nieuwe checken maar met deze gaf hij ook een te laag voltage. -O-
We bewogen de bedrading wat en verrek, hij geeft ineens de goede spanning :?
Thuis probeer ik erachter te komen waar de draadbreuk in zit door aan de draden te kloten maar hij blijft de goede spanning doorgeven. ik dacht hierdoor aan een niet goed aangesloten stekkertje bij de spanningsregelaar en dat die nu dus wel goed zou zitten.

3 dagen later (gisteren) exact hetzelfde probleem en nu grondiger naar gekeken: Alles nogmaals doorgemeten en tot de conclusie gekomen dat er kortsluiting was tussen de draden die van de dynamo afkomen. De hele draad nagelopen en bij het stekkertje dat net onder de tank zit was de isolatie compleet verdwenen. Dit stekkergebeuren dus vervangen dus daar kan het nu niet meer aan liggen. Op de accupolen meette ik vervolgens (bij draaiende motor) een spanning van rond de 14 volt. Bij gasgeven zakte deze spanning ongeveer een halve volt.
Om de accu een beetje op te laden heb ik gisteravond 20km gereden, gewoon met licht aan. Vanmorgen startte de motor gewoon in 1 keer *O*

...en na 20km snelweg (met licht aan) sloeg hij af, wederom voor een stoplicht. Accu weer leeg -O-
Motor aangerend, zonder licht de resterende kilometer naar mijn sollicitatie verder gereden. Toen ik daar vervolgens weg wilde was de accu nog te leeg en kon ik weer duwen. Motor liep (licht uit), ik choke een klein beetje en hij valt direct uit. Toen na veel geduw en gedoe de motor weer aangekregen en zonder licht naar huis gereden. Bij mij in de buurt nog een keer de motor aan de kant gezet, contact uit en opnieuw starten: Perfect *D
Dit laatste stuk rijden was zonder licht en hierbij laadde de accu dus wel op.

Het lijkt dan ook alsof het dimlicht de accu leegtrekt, ik snap er dus niets van. :?
Kan iemand me hier meer over vertellen? Ik vermoedt dat bij stationair toerental de dynamo niet genoeg vermogen levert om het dimlicht aan te houden en hij dit gemiste vermogen bij de accu wegtrekt. Wanneer de accu leeg is trekt hij dit bij de ontsteking weg waardoor de motor afslaat.

Als ik het juist heb zou volgens mij de accu een keertje goed opgeladen moeten worden en dan zou het probleem over moeten zijn. Mocht dit niet normaal zijn dan hoor ik het graag, uittesten doe ik liever niet omdat ik niet WEER stil wil komen te staan (en rijden in de onzekerheid of hij wel starten wil is ook geen pretje).

Ik rijd overigens meestal tussen de 3 en 5k rpm (snelweg 6-7k rpm), is dit te laag wat dit probleem kan veroorzaken of is er wat anders aan de hand?

PLEEEAAAASE zeg me hoe dit allemaal zit, ik wordt er een beetje gefrustreerd van namelijk. |(
 
Ik zou de gerepareerde bedrading opnieuw bekijken, misschien zit er iets vlakbij of aan dat voor herhaling zorgt (waarDOOR was die rotte plek ontstaan?).

Accu kan teveel hebben geleden onder het avontuur, check indien "klassiek" type minstens het vloeistofniveau.

Meet ook opnieuw de accuspanning bij wisselend toerental, er kan een nieuwe fout zijn ontstaan.

Blijf bij het bekijken van leidingen en vooral "aard"punten altijd verdacht op verkleuringen/oxidatie van contacten.

NB: 14 Volt (en liefst beneden 15) is o.k als laadspanning op de accupolen, maar dalen bij hoger toerental duidt op iets fouts.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de gerepareerde bedrading opnieuw bekijken, misschien zit er iets vlakbij of aan dat voor herhaling zorgt (waarDOOR was die rotte plek ontstaan?).

Accu kan teveel hebben geleden onder het avontuur, check indien "klassiek" type minstens het vloeistofniveau.

Meet ook opnieuw de accuspanning bij wisselend toerental, er kan een nieuwe fout zijn ontstaan.

Blijf bij het bekijken van leidingen en vooral "aard"punten altijd verdacht op verkleuringen/oxidatie van contacten.

NB: 14 Volt (en liefst beneden 15) is o.k als laadspanning op de accupolen, maar dalen bij hoger toerental duidt op iets fouts.


De rotte plek bestond al langere tijd (het koperdraad was helemaal groen van oxidatie!)
Waardoor het komt is mij een raadsel aangezien er omheen niets zit wat de oorzaak zou kunnen zijn.

De spanningsregelaar is duidelijk al een keer vervangen door de vorige eigenaar(en) aangezien er een aluminium plaatje achter zit en aan de aansluiting te zien de orginele aansluiting geen stekker had (spanningsregelaar die er nu opzit heeft deze wel).

Het is overigens een onderhoudsvrije accu, zowel de oude als de nieuwe geven opgeladen nog netjes 12,7 volt dus daar ligt het niet aan.

De andere draden en contactpunten zijn nog in goede staat, geen of nauwelijks oxidatie.

Dat de spanning op de polen daalt vind ik ook vreemd, hoewel dit nog geen halve volt is en ook weer wil bijtrekken. Ik weet niet exact hoe een spanningsregelaar werkt maar kan het zijn dat door de grotere stroom die er dan ineens doorheen loopt er een soort 'tegenreactie' onstaat? (extra weerstand door meer warmte voordat de spanningsregelaar deze warmte kwijt kan)
 
Mijn oude GSX-R 750 had een soort gelijk probleem. Mijn motor gaf bij stationair toerental wel de juiste spanning. Maar bij 4k toeren zakte dat helemaal weg. Naar later bleek dus dat mijn dynamo een kapotte (lekkende) spoel had.


Ik weet niet of dit je probleem is maar meet voor de grap eens je laadspanning bij bijvoorbeeld 4k toeren


Succes
 
Op de accupolen meette ik vervolgens (bij draaiende motor) een spanning van rond de 14 volt. Bij gasgeven zakte deze spanning ongeveer een halve volt.
Dat mag dus niet :N Bij gasgeven moet je spanning juist stijgen, als hij daalt betekent dat je motor alle stroom van de accu trekt en niet wordt bijgeladen. Conclusie: dynamo of spanningsregelaar overleden of nog steeds ergens een slecht contact.
 
nog niet, kloterige daaraan is dat hij volgens mij helemaal onder de kappen zit. Gister al bijna alle kappen eraf gehad en zit niet zo te wachten om dat nog een keer te doen. Is er een makkelijkere manier voor?
Alle zekeringen zijn trouwens nog gewoon goed.

(ging over verlichtingcircuit checken)
 
ik had laatst de spanning die van de dynamo afkomt gemeten volgens de how to, dus het spanningsverschil meten tussen 2 van de 3 uitkomende draden vanaf de dynamo. Deze gaf bij alledrie de combinaties dezelfde (goede) waarden, tellertje schoot bij een dot gas zowat het beeld uit (leek wel een toerenteller :P )
De 3 draden die van de dynamo afkomen zijn losgeweest van de spanningsregelaar, maakt het uit in welke volgorde ze er terug opkomen? (lijkt mij niet aangezien het wisselspanning is)
 
Laatst bewerkt:
Maar kan dat dalen in spanning bij toenemend toerental aan iets anders dan de spanningsregelaar liggen?

Ik vrees, eerder: aan de dynamo. Bij kapotte spanningsregelaar vaak juist kans dat de spanning veel te HOOG oploopt (wel slecht voor de accu en als die óók dan kapotgaat, in ongewijzigde opstelling weinig bruikbaars meer te meten).
 
Het is heel goed mogelijk dat een fase van de dynamo defect is.
In dat geval is er minder vermogen aanwezig doordat er nog maar 2 van de 3 fases werkzaam zijn.
Dit is ohms door te meten op de drie gele draden onderling.
Ik heb ook ooit gehad dat er sluiting in de spanningsregelaar zat waardoor ook de dynamo was doorgebrand.
 
Ik ga zo dan maar weer de waarden op de dynamodraden onderling meten. Welke waarde moet hij minstens halen (m.a.w. wanneer issie stuk?)
Als je de weerstand gaat meten moet je (denk ik) ongeveer 0.3 ohm meten.
Kijk eens of je veel verschil meet. Ze moeten nagenoeg gelijk zijn.
 
Ik heb daarnet de draden die van de dynamo komen nogmaals doorgemeten en die geven bij ongeveer 3000tpm exact dezelfde waarde door.

de laadspanning is (maar) 13,5 met licht aan en 14 met licht uit en daalt iets bij meer toeren maken (zit wel altijd boven de 13 volt)

Wanneer ik stationair het licht aan heb, branden de dashboard lampjes (neutraal etc.) zwakker dan normaal en wanneer ik wat gasgeef branden ze weer op normale sterkte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan