Diodeplaat kapot

BordeWolf11

Rookie
18 mei 2022
29
1
Bodegraven
Goedendag beste lezers,
Eindelijk mijn droom waarmaken....een old school chopper BMW R80 (rt 1986).
Via marktplaats gekocht en start niet/ slecht. Bij het inschakelen van startsleutel hoorde ik de startmotor tikken en heel soms ging het vliegwiel ook mee draaien. Accu op spanning gebracht, benzine erin ( kraantje lekte, maar was zo gefixt, drukringetje zat verkeerd) en even laten lopen, stukje rijden.
Om te kijken wat er allemaal moet gebeuren. Ik ga de BMW helemaal opknappen.
Voorplaat van het blok eraf gehaald, en zag dat de kabelmantels van de diodeplaat naar de startmotor verteerd/ warm zijn geweest en moeten worden vervangen. Ook de diodeplaat toont kapotte verbindingen.
Nu is mijn vraag; een vervangende diodeplaat of een combinatie van diodeplaat met spanningsregelaar monteren?
En kan die ook op dezelfde plaats gemonteerd worden als waar de diodeplaat nu zit, i.v.m. de koeling?
Het mooiste is als ik zoveel mogelijk kan wegwerken uit het zicht, er zit al een andere tank op, daar is geen plek. Vandaar de keuzen voor de combinatie.
Het niet starten zit waarschijnlijk in het startrelais van de startmotor, of losse magneten, valeo. Kan het ook de kapotte diodeplaat zijn/ draden?

Alvast bedankt, groet Remko
 
Aller eerst een probleem als dit is vaker beter te beantwoorden met een foto erbij van het probleem ding .
Verder een startmotor zal nooit aan een diode plaat/gelijkrichter verbonden zijn daar het een gebruiker is en geen opwekker zoals een dynamo .
Als ik me niet vergist zit er op jou BMW een vergelijkbare dynamo als op de wat oudere Guzzis en dan als je een gelijkrichter/regelaar combo wil gebruiken moet je zeker van zijn dat die voor deze dynamo geschikt is .
De Bosch die jij hebt wordt de spanning geregeld door stroom op de rotor te zetten en te verbreken als die te hoog wordt .
En niet zoals bij de latere steeds vaker toegepaste magneet dynamo's het teveel aan spanning aftevakkelen als je daarvoor geschikte regelaar/glijkrichter toe past zal alles verbranden Of de dynamo zal niet werken .
Asl ik me niet vergist zie jij dit achter die kap

1653118851649.png

Onderaan de ontsteking dan in het midde de dynamo en daarboven de gelijkrichter met ergens op het frame een regelaar .
Oja dit systeem is het laadstroom lampje ( 3 watt) van levensbelang daar als deze kapot of verwijdert is de dynamo niet zal werken of er moet een aanpassing voor in de plaats zijn met een weerstand
 
Dank voor je snelle reactie guzziegek, de bedrading is door de vorige eigenaar met enige curieuse aanpassingen aangelegd. Vanaf de diodeplaat zit rechts een rode draad, die gaat naar een onstoringscondensator, en vandaar geloof ik naar de startmotor. Volgens het aansluitschema van Haynes handboek naar de startmotor. Waar de weerstand voor de dynamo zit of lampje ben ik nog niet achter. Goed dat je dat even meldt.
De spanningsregelaar zit idd onder de tank.
Weet je ook wat het blauwe ding doet, zit tussen het contactslot en het startmotorrelais?
 

Bijlagen

  • IMG_20220521_115307006.jpg
    IMG_20220521_115307006.jpg
    169,1 KB · Weergaven: 67
  • IMG_20220521_115150386.jpg
    IMG_20220521_115150386.jpg
    150,3 KB · Weergaven: 78
  • IMG_20220518_174020471.jpg
    IMG_20220518_174020471.jpg
    655,7 KB · Weergaven: 72
  • IMG_20220521_115403163.jpg
    IMG_20220521_115403163.jpg
    194 KB · Weergaven: 75
  • 16531296191934946585404608920242.jpg
    16531296191934946585404608920242.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 68
De spanningsregelaar en diodeplaat wilde ik vervangen door een moderne versie, gelezen dat het aansluiten en het goede type zeer belangrijk is, logisch.
 

Bijlagen

  • 20220521_122940.jpg
    20220521_122940.jpg
    104,9 KB · Weergaven: 16
  • 20220521_121640.jpg
    20220521_121640.jpg
    375,1 KB · Weergaven: 19
Ik zelf houd er niet van dat de regelaargelijkrichter altijd spanning van de accu houd als je de motor uitzet met het contactslot .
Zou zelf een relais ertussen zetten die aantrekt zodra je het contactslot op aan zet ( tussen die rode draad van de startmotor naar de regelaar)
Wel een grbruiken die wat vermogen kan schakelen iets van 30 amp of daar in de beurt komt
Al je laad spanninng gaat over dat relais .
 
Laatst bewerkt:
Volgens wat ik over die regelaar kan vinden zou die niet nodig zijn daar deze regelaar niet met een laadstroom lampje werk ( zit geen aansluiting daarvoor bij)
Oja die zwarte draad aan de linkerkant van jou oude gelijkrichter die naar de dynamo loopt ook aan de linkerkant is de sterpunt/Y aansluiting ook die zit niet op jou nieuwe regelaar waardoor er iets minder vermogen door de dynamo geleverd gaat worden .
Niet iets waar voor je wakker hoeft liggen gat maar om een paar watt
 
Ik heb al een vervangende diodeplaat gekocht, later zag ik alleen van die combinatie met spanningsregelaar. Dus zit er aan te denken om deze nieuwe terug te sturen.
 

Bijlagen

  • 16531313762114216838234633945907.jpg
    16531313762114216838234633945907.jpg
    195,6 KB · Weergaven: 13
Wat overbemeten is die wat koeling aangaat de Originele gaan normaal gesproken zo'n veertig jaar mee ( de mijn in een Guzzi die gelijk is aan de jou al meer dan 200.000 kilometer) .
Als ruimte wil winnen ga dan voor die combo en dan kan je hem op de zelfde plek inbouwen als waar nu de oude zit .
Deze geregelde dynamo's maken nauwelijks warmte aan bij het gelijkrichten is mijn ervaring van veertig jaar
 
Top, dan ga ik voor de combi op de plek waar de diodeplaat nu zit! Fijn dat je me zo goed helpt, waardeer ik zeker 👍
Weet je ook of dat blauwe onderdeel een startrelais is? Zie foto.
Met starten komt de bendix wel naar buiten, hoor een luide tik. Heel soms pakt ie wel en draait de starterkrans rond. De accu is 12.8 volt. Kan het de starterrelais zijn op de startmotor? Of startmotor zit wat vast na zoveel jaar? Kan ik het relais doormeten?
De eerste foto is een onstoringscondensator, met welke kan ik die vervangen? Boutjes erg vast, denk dat ik ze niet heel loskrijg.
 

Bijlagen

  • 1653133311230607273577086236140.jpg
    1653133311230607273577086236140.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 18
  • 16531341604006527312929955669641.jpg
    16531341604006527312929955669641.jpg
    202,6 KB · Weergaven: 19
beide elementen zijn voor mij onbekend staan ook iet op dat stukje schema wat geplaatst hebt .
Althans ik zie ze daar niet op .
Startmotor is een ander verhaal als die makkelijk er af te halen is dan op de werkbank controleren of die werkt dan weet sneller waar je het in moet zoeken .
Er komt in iedergeval stroom aan op je startmotor maar hoeveel ??? en of genoeg ???
Eerst testen of die wel werkt dan verder zoeken als die wel op de bank normaal wil werken
Verder kun je kijken of de accu spanning gelijk is op startmotor als op de accu ( dikke kabel op de startmotor aansluiting )
En wat er gebeurt met de accu spanning als je op de startknop drukt
 
Ik heb al een vervangende diodeplaat gekocht, later zag ik alleen van die combinatie met spanningsregelaar. Dus zit er aan te denken om deze nieuwe terug te sturen.
Die je met het plaatje van je telefoon doet, de regulator/rectifier heb ik nog nooit gezien in combinatie met een Bosch dynamo. Dat zou ik niet gokken. Ik zou de originele repareren door een diode te vervangen of vervangen door zo'n moderne als je nu post.
De dikke draad van je diodeplaat naar de startmotor en accu klopt wel, dat is je laad draad. Maar die hoort iets degelijker te zijn als wat er nu zit. Zie hier: De R60/6 van BMWoman
 
Dankje voor je reactie halflive. Als ik het goed begrijp kan ik de ontstoringscondensator er tussen uit laten? (Als ik je link bekijk)
De heavy duty diodeplaat heb ik bij motolab gekocht, daar hebben ze ook een originele en de electronische, dus voor de electronische gaan?
Het blauwe onderdeel zit tussen het startcontact en startrelais, volgens een electronica collega zou het een zekering kunnen zijn. Ik denk eerder aan een startrelais, volgens het aansluitschema.
 
Dan zal het toch waarschijnlijk een zekering zijn, leuke puzzel zo 🥳
Er zitten geen knipperlichten, claxon, spiegels, km teller op. Veiligheids schakelaars ook niet voor standaard, koppeling, vrijstand. Weet nog niet wat ik ga gebruiken voor schema, Motogadget mo-unit blue lijkt me wel simpel.
Aan de electronische spanningsregelaar/ diodeplaat zitten hele lange kabels, dus ik vraag mij wel af of ik die voor in het blok moet schroeven i.v.m. de hitte?
 
Nu ben ik niet echt op de hoogt van BMW maar we gebruiken de zelfde dynamo en alle onderdelen die daar mee temaken heeft .
Als ik naar dat schema kijkt valt het me op dat rechts een lamp is aangesloten ( Lampe Cockpit) met allerbij de aansluitingen aan de zelfde plus kabel .
Die zal volgens dat schema nooit gaan werken .
Neem aan de LKL het laad kontrole lamp betekend wat zou kloppen met hoe het bij Guzzi is aangesloten van de D+ regelaar naar een geschakelde plus meestal op de zekeringskast dus .

Zal eens kijken naar die combo kast ik weet zeker dat die er zijn voor onze Bosch dynamo
 
Condensator voor contact breaker voor alle BMW R2V modellen tot 9/1978, misschien hebben ze die ertussen gezet. Alleen een ander model.
Wat betreft de lengte van de kabels op de electronische spanningsregelaar, die is ook voor een moto guzzi. Ik vraag het na bij de leverancier, of montage voor op het blok kan. En de kabels inkorten.
 
Laatst bewerkt:
Maak alle verbindingen van de accu naar de massa en van de accu naar de startmotor een goed blank en dan met zuurvrije vaseline insmeren. Het geheel achter de voorkap ziet er behoorlijk gecorrodeerd uit.
Zoals je hiervoor liet weten wat er allemaal niet opzit kan je behoorlijk wat geld kosten als je staande wordt gehouden. Bijna alles voor een motor van 1986 is verplicht wat bij jou ontbreekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan