dipje tijdens motor lessen! HELP....

kan je de halve draai wel? Dat is namelijk de basis voor het achtje.

Wat bij mij wel hielp is het overdreven 'omkijken', zodra je de bocht gaat inzetten je hoofd zover mogelijk draaien naar waar je naar toe wil aan de andere kant van het vak. Je lichaam en de motor gaan dan vanzelf mee.

Je kan de bocht ook inzetten door op je stuurkant te leunen in de richting waar je naartoe wil. Dus wil je linksaf dan duw je op je linkerstuur, en vice versa.

Bij mij lukt het na de eerste draai nooit om goed uit te komen voor de middenpilonnen. De instructeur zei dat je als je die eerste draai uitkomt, zo snel mogelijk de motor rechtop moet zetten (dus niet blijven afbuigen). Je rijdt dan een strakke diagonale lijn naar de andere hoek, waar je makkelijker je tweede draai kan inzetten.
 
Geen paniek, ik heb mijn instructeur ook tot wanhoop gedreven met mijn belabberde achtjes en rondjes, ik kon ze om een vreemde reden alleen maar netandersom dan de bedoeling is.... Maar opeens was het gevoel er.
Maar wat mij veel geholpen heeft, is een paar keer 2 lessen achterelkaar te nemen, dan krijg je een veel beter gevoel voor de motor.
Succes, het gaat je zeker lukken!

als je twee lessen in de week gaat het je vanzelf beter inderdaad...

ik had dat met de stapvoets slalom B| B| B| hehehe mijn rij-instructeur het me toen op de lichte fiets gezet en alle pionnen die die had neergezet .

en nu rijden met dat ding hahahha dat ging niet normaal ...
de les erna weer op de zware en alles ging perfect, het is een kwestie van geduld en ritme krijgen ...

de 8 tjes waren juist makkelijk voor mij 8-)
 
Ik weet niet of iemand dit al gevraagd heeft, maar:

wat bij mij wel hielp is een keer tijdens die bijzondere verrichtingen achterop. Hij vertelde ondertussen wat hij deed en waar hij naar keek. Dat maakte net het verschil.

Daarnaast: Kijken. Kijk NIET naar de pilonnen. Dat heeft bij mij 12 lessen geduurd :Y . Kijk waarnaartoe je moet.
 
Ok, ik heb al in de gaten dat dit forum flink bezocht wordt!

Echt fijn om al jullie reacties te lezen, ik zat er vanmorgen namelijk echt even doorheen!!! Maar blijkbaar krijgen meerdere een dipje tijens het lessen en moeten we niet vergeten dat het belangrijkste is dat we er plezier in houden.
Ik ga verschillende tips van jullie morgen uit proberen,.. andere kijktechniek, knieeen tegen de tank drukken, meer snelheid,.... En wie weet gaat het dan bij mij ook per ongeluk/ineens vanzelf!!!!

En mochten ze bij mij niet werken heb ik toch een hart onder de riem gekregen van jullie.... en dat geeft zelfvertrouwen. Waarschijnlijk dat laatste nog wel het belangrijkste!!!!

Bedankt!


welkom :W *O*

bij mij ging dat 8tje supermakkelijk, en dat komt...omdat...tromroffel :P het is 2 keer een cirkel.
Eerst het rondje geoefend, en die had ik onder de knie. Met een cirkel rijden kreeg ik het gevoel dat als ik de motor erin leg, dat ik cirkels kan blijven rijden totdat de benzine op is.

Het 8tje is precies hetzelfde, alleen moet je even met de heupjes wiegen op van de ene cirkel naar de andere te gaan...thats it.
Stelt geen reet voor, en wanneer je hem onder de knie hebt, denk je...maak ik me daar nou zo druk om :P

succes *O*
 
Haha al die mensen van andere topic zitten ook hier te lullen :9

Maar angst overwinnen dat is je eerst opdracht. Als je eenmaal niet meer bang bent om te vallen dan ga je helder denken en schakelen/koppeling/voetrem die komt vanzelf. Om anst te kunnen overwinnen kun je best rond 1 pionnetje rijden dus je maakt eerst grote cirkel en steeds ga je kleine cirkel maken door afschuinen en motor naar binnen drukken. Probeer tijdens draaien je snelheid aanpassen enzovoort. Dit heeft mij veel geholpen.
 
Sjonge, ik kan mijn reactie terug op jullie haast niet bijbenen ....

De halve draai lukt al aardig. Ik denk dat het bij mij aan vertrouwen ontbreekt, waardoor ik die motor niet ver genoeg naar beneden druk. Ipv met de heupen ga ik morgen echt eens proberen dit juist met m'n knieen te doen of inderdaad iets te leunen op het linker of juist rechter handvat.... Dan komen die heupen vanzelf! En dan hup die motor weer recht! Goeie tips!!!
Al denk ik niet dat ik bang met om te vallen "Sirasoni", althans niet bewust. Eerder ben ik bij een van m'n eerste lessen al een keertje gevallen. En dat viel best mee.... Misschien zoals je zegt toch m'n instructeur toch eens voorstellen om eerst eens een grote circel te oefenen en deze steeds kleiner te maken. Wie weet....

Ik probeer ook echt om NIET naar die idiote pionnen te kijken, maar steeds als ik net bijna de draai gehad heb kijk ik vaak toch even stiekem of ik nu eindelijk die laatste pion niet meeneem.... en tadaaaa... daar gaaaaat ie weer! Tja, ik weet het! NIET naar die pionnen kijken!

Leuk gezegt "twodegrees": Niet te moeilijk doen, een achtje is inderdaad niks anders dan twee circels . Je relativeert leuk.... bedankt!
 
de 8 draaien is inderdaad een rot oefening. flink op de achterrem (niet te flink natuurlijk) afremmen schijnt beter te helpen als de koppeling. Verder moet je gewoon goed kijken en durven hem schuin te leggen.
Als je goed schuin draait is het enige probleem nog de achterrem of de koppeling , want je mot hem met gelijkmatige snelheid (lees: trekkend) nemen.


ook handig is die tekening, ik d8 namelijk ook dat ik binnen het vak moest blijven , maar das schijnbaar onzin. Zolang je maar niet een pion ramt of eromheen rijdt.

handig zon topic. heb in 2 dagen al veel meer geleerd. zie ook het : "ik heb rijlessen topic"
 
Sja... Een 'damsel in distress' op een forum met honderden (voornamelijk mannelijke) actieve leden, dan kun je een paar reacties verwachten... :P


ahaa, dus zo werkt het hier dus!
Wat een macht als vrouw heb je toch in de 'mannen-wereld'!

Ik zal eens kijken in dat topic!
 
Nou, zou ik dan ook nog maar even een reactie neer zetten. Had nog niet gezien van die achterrem gebruiken. Iets lichtje intrappen blijft de motor wat constanter, of terwijl bokt ie niet zo.

Als je dan nog niet onder de knie heb wil ik wel eens zien hoe je salsa danst. Doe het namelijk zelf ook moet zeggen helpt wel op de motor.

Suc6
 
Heb in het begin ook behoorlijk probleempjes gekend met het achtje. Tot ik een keer een andere instructeur kreeg omdag mn vaste instructeur ziek was of zo. Deze had het lek met 5 minuten boven: Ik begon te vroeg, daardoor werd-ie te krap! Gewoon 1,5 meter later beginnen en hee, een achtje!
Advies dus: Vraag eens een soort van second opinion, door een andere instructeur er naar te laten kijken. Dit kan verrassende effecten hebben 8-)
Succes met je rijlessen en veel rijplezier!!!
 
mijn docent liet me eerst wat korte rondjes maken. door tegen te hangen worden je bochten en echt stukken kleiner
en bij het achtje maken ging hij staan waar ik heen moest kijken, en dan zei die hierheen kijken, en dan keek je automatisch goede kant op, en dus niet naar de pionnen. dus maybe vragen of je instructeur vragen of die wil laten zien waar je heen moet

ik dacht zelf dat t me nooit zou lukken na de 2 uur proefles, maar 4 lessen verder en ik had mn examen binnen :) als je het eenmaal kan is het alleen maar leuk.
net als uitwijkoefening, mn instructeur zei na 4 keer: zo ist genoeg anders ga je t alleen maar leuk vinden :P . en dat was het ook :D
 
ja, ik kan me voorstellen dat als ik het ook eenmaal kan ik het zelfs leuk ga vinden..... ik hoop dat ik dat binnenkort je kan vertellen dus!

Nou, mijn instructeur vind het leuk om tijdens het advies geven sigaretjes te roken. Misschien helemaal nog zo'n gek idee om eens een 'second opinion' te nemen,... dan zou ik naar een andere rijschool moeten voor een lesje. Want daar waar ik nu zit doet hij het alleen! En telkens als we klaar zijn vraagt hij:"en? Hoe vond je dat het ging" en zijn feedback is vaak erg kort, waardoor ik er echt naar moet vragen..... soms vervelend, want je weet gewoon niet wat je niet weet! :?

KAn natuurlijk erg aan mij liggen, maar soms denk ik wel eens dat hij liever klanten heeft die het gevoel al een beetje hebben. Al ben ik natuurlijk wel een leuke inkomsten bron, zoalng ik het gevoel heb een beetje loop aan te sukkelen!
 
Dat gevoel had ik nou laatst ook, ik reed de 5de les weer netzo als altijd en doe netjes de dingen doe hij in het begin verteld hebt met kijken en spiegels, knipperen en voorsorteren...

Maar ik hoor amper nog wat door het oortje en als die zegt welke richting ik opmoet hoor ik muziek door mijn oortje knetteren O-)

Overigens is het wel een goede instructeur maar soms denk ik , `` is dit het`` of `` is er niet meer``?

Vroeg het laatst eens, zei die dat het zo wel goed ging en gewoon zo moest blijven rijden, oke :Y

@ Anders: hehe, uitwijkoefening :o
Toen ik die kreeg deed ik hem gelijk goed en ook niet weer anders gedaan ( is ook te simpel), op gegeven moment vroeg instructeur hoehard ik hem eigenlijk deed want het moest met 50, had het zelf ook niet in de gaten maar toen ik even keek die keer erop zag ik al 70km/uurtjes op mijn tellertje staan.

(Word het alleen maar leuker van :+ )
 
Laatst bewerkt:
Sja... Een 'damsel in distress' op een forum met honderden (voornamelijk mannelijke) actieve leden, dan kun je een paar reacties verwachten... :P

als ik voortaan vragen heb log ik in onder mn pseudoniem: lekkerdingopdemotor :P
 
Je benen goed tegen de tank aan klemmen en kijken waar je heen wil.( Niet naar de weg kijken)
 
Wat ook een mogelijkheid is om te oefenen met je trapfiets.

Gewoon flessen met water vullen en dan maar oefenen in kijken zoals al gemeld was en wennen aan het idee.

Verder nog een tip waarvan je eerst zult denken ben toch niet gek, maar als je het consequent doet werkt het echt super ( werkt ook bij andere dingen zoals, knee-down, beter rechter bochtjes dan linker bochtjes maken en "verkopen".............

Schrijf op 10 papiertjes het volgende; "Ik kan prima motor rijden en ik ben de beste in het 8tjes draaien"

leg/plak deze papiertjes op plekken waar je vaker komt. bijvoorbeeld, spiegel, klok, wekker, agenda. Je zal ze snel niet meer lezen, maar onbewust zal het toch werken.

Verder voor je morgen begint met 8 tjes draaien zeg hardop tegen jezelf " ik kan als de beste 8tjes draaien en zal deze proef zonder problemen halen"

Het klinkt echt stom, maar het werkt echt. Als het morgen niet werkt dan zeker je volgende les. Ik heb dit zelf ook gedaan voor mijn werk en het werkt bij mij echt. Heb het ook niet zelf verzonnen maar geleerd van een psycholoog.
 
Ik hoor meerderen iets over en met "de koppeling" zeggen. :N

Mijn ervaring is van die koppeling afblijven er totaal niet met de vingers in de buurt van de koppelingshendel komen.

Je moet met de motor gelijkwaardig en trekkend door de bochten heen.
D.w.z. klein beetje gas en de achterrem lichtjes indrukken als je denkt dit gaat te langzaam de rem lichtjes loslaten of iets meer gas geven.

Betreft kijken: hoe verder ik van de middelste pion wegblijf hoe beter het gaat, dus zo ruim mogelijk proberen te nemen :Y .

Ps Welkom op het hulpvaardige en gezellige Motor-Forum en nog veel geluk en plezier met het lessen gewenst van Buikschuiver oet dre. *O*

:W
 
eens vragen of je achterop mag bij de instructeur dat kan ook vertrouwen geven...

voor de rest gewoon doen, doorkijken, schouders weg en hoppa
 
*O* *O* *O* JOEHOEOEOEOEOE *O* *O* *O*

Kim heeft haar vertrouwen weer een stukkie terug gekregen!
Gisteren dacht ik nog: Dit leer ik NOOIT....
Vandaag denk ik: Zie je wel dat ik het kan!!!!

Vandaag heeft m'n instructeur me een andere lesmotor gegeven en met deze word ik het WEL eens in de bochten. Bij deze motor heb ik het gewicht van de tank dichter bij me liggen, zodat ik bepaal welke kant we uit gaan ipv de motor. Ik heb deze wat beter onder controle zeg maar. Ook is deze motor wat lager, blijkbaar voor mij ook makkelijker.
Vandaag heb ik geen bijzondere verrichtingen gedaan, enkel gereden. Maar de bochten neem ik veel soepeler en stuur nu gelukkig meer vanuit m'n heupen ipv met alleen m'n schouders! Ik kreeg zelfs een kriebel in m'n onderbuik bij een bocht..... dus het motor-rij-gevoel is weer heeelemaal terug.

Jullie tips heb ik natuurlijk ook mee gespeeld. Waar ik veel aan gehad had is de tip dat ik m'n knieen meer moet gebruiken en het handvat wat naar beneden moet drukken om een bocht lekker te nemen. Ik merkte dat door dit te doen het eigelijk meer als vanzelf gaat,... die heupen doen dan automatisch mee!
Ook van jullie geleerd dat het voornamelijk 'doen' is. Oftewel het gas gebruiken ... hehe, ... en inderdaad ;) ... dan gaat die motor vanzelf vooruit!

M'n instructeur was vandaag erg tevreden over me en natuurlijk vertelde ik hem dat ik via dit forum enkele tips had binnen gekregen!

Zo, en nu heb ik 'spierpijn in m'n linker hand, want die koppeling ging echt heeeeel erg zwaar en m'n hand was er eigelijk te klein voor... kon er maar net bij! Maar ja, das een kwestie van even wennen en doorbijten, want als ik straks dat roze papiertje heb kan ik lekker zelf een motor gaan uitzoeken. Speciaaaal voor MOI !!!!

Ik maak me nu minder zorgen zorgen over m'n bijzondere verrichtingen. Al verwacht ik nu niet dat ik er a.s dinsdag even door heen vlieg :P , maar ik heb er nu meer vertrouwen in dat ik dat ook wel onder de knie krijg!!!! Met de tijd.... Ik kan het, ik kan het, ik kan het!!!!

:} dank je wel allemaal :}
 
Zo, en nu heb ik 'spierpijn in m'n linker hand, want die koppeling ging echt heeeeel erg zwaar en m'n hand was er eigelijk te klein voor... kon er maar net bij! Maar ja, das een kwestie van even wennen en doorbijten
Da's toch niet de bedoeling bij een les motor. Daar zou de rijschool toch iets aan moeten doen, misschien versleten koppeling kabel als die erop zit. Wat ook vaak helpt is de koppeling anders af te stellen waarbij je de koppeling het eerste stuk(je) kunt inknijpen zonder weerstand, dat je dus eigenlijk alleen het laatste stukje ont-koppelt. Als je verder gaat lessen op deze motor zou ik in ieder geval vragen of ze dat niet kunnen verbeteren.


Verder errug positief allemaal. :Y Leuk om te lezen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan