dipje tijdens motor lessen! HELP....

Da's toch niet de bedoeling bij een les motor. Daar zou de rijschool toch iets aan moeten doen, misschien versleten koppeling kabel als die erop zit. Wat ook vaak helpt is de koppeling anders af te stellen waarbij je de koppeling het eerste stuk(je) kunt inknijpen zonder weerstand, dat je dus eigenlijk alleen het laatste stukje ont-koppelt. Als je verder gaat lessen op deze motor zou ik in ieder geval vragen of ze dat niet kunnen verbeteren.

Ik zal het eens voorstellen, maar volgens mij ziet hij dat niet zo nauw!~
Maar ik vind wel dat je gelijk hebt,... het zou eigelijk niet de bedoeling moeten zijn!! Materiaal moet gewoon goed zijn als je een rijschool hebt, mensen betalen er toch dik voor..... Althans voor mij is het geen weeksalaris, heb er toch echt voor moeten sparen!
 
Zo, en nu heb ik 'spierpijn in m'n linker hand, want die koppeling ging echt heeeeel erg zwaar en m'n hand was er eigelijk te klein voor... kon er maar net bij! Maar ja, das een kwestie van even wennen en doorbijten, want als ik straks dat roze papiertje heb kan ik lekker zelf een motor gaan uitzoeken. Speciaaaal voor MOI !!!!
Ik kwam de laatste les voor m'n examen (ik was van de winter de enige die op de 25kw'r reed) dat m'n koppelingskabel flink gerafeld was net buiten de hendel. Dit kon niet meer gemaakt worden (weekend), had me nog leuk kunnen verrassen op het examen. Nu is het in principe geen probleem om zonder koppeling te schakelen, maar toch. Ik weet niet wat voor motor je rijdt, maar elke moderne motor heeft een verstelbare koppeling (zit een schijfje met getallen bovenop de hendel), hiermee kun je de afstand tot het stuur verstellen. Succes!
 
kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y kijken :Y kijken :Y kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y kijken :Y kijken :Y kijken :Y kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y
kijken :Y
:W
 
Hoi Kim0001
Voor mij is het al een hele tijd geleden (13 jaar) en bijzondere verrichtingen maakten mij altijd behoorlijk nerveus, voornamelijk ook omdat ik klein ben en dan motorbeheersing nog belangrijker is.
Het ging eigenlijk best goed tot 3 weken voor mijn rij-examen. Dat bleek gelukkig een echte dip te zijn. Mijn motto is echt: probeer rust te vinden en gewoon denken: "ik kan het"

Ik had trouwens meer moeite met de 3 cirkels achter elkaar rijden.

Heel veel succes toegewenst met het behalen van je A-tje!! :] 8-)
 
Hai,

Hoop tips al voorbij zien vliegen, dus ik gooi het even over een andere boeg: maak je niet te dik over dat examen. Je krijgt bij een foute oefening meteen een herkansing en je mag 2 oefeningen fout doen als ik het me goed herinner (alleen niet in dezelfde categorie).

Natuurlijk kun je dan nog steeds zakken, maar ik heb de halve draai en het achtje nooit onder de knie gekregen voor ik op moest. En dat papiertje gehaald voor mijn BV toen.

Niet dat ik nu zeg dat je er met de pet naar moet gooien, alles goed is natuurlijk veel beter. Maar maak je gewoon niet druk. Gewoon lekker rijen, ok?

:] :] :] :] :]
 
blij te horen dat het beter gaat. Nog een tip, die heb ik er nog niet bij zien staan.
Ik had eindeloos veel problemen met het 8-je en ik heb diverse instructeurs gehad, allemaal met hun eigen engelengeduld en meer of minder waardevolle tips. Mbt het 8-je heb ik er het meest aan gehad dat m'n instructeur bij mij achterop ging zitten en m'n hoofd, handen en schouders de goeie richtingin duwde. Zodat je zelf voelt hoe het moet. Echt perfect.
en wat mijn voorganger ook al zei: gelukkig hangt je examen niet af van je 8-je. Als je langzame slalom goed gaat, kun je prima slagen zonder 8-je (kans dat je 8-je en halve draai krijgt is errug klein).
Nou, suc6!! :] :]
 
Hoi Kim0001
Voor mij is het al een hele tijd geleden (13 jaar) en bijzondere verrichtingen maakten mij altijd behoorlijk nerveus, voornamelijk ook omdat ik klein ben en dan motorbeheersing nog belangrijker is.


Doet me goed te horen, ik ben namelijk ook absoluut niet 1 van de grootste.
Zo zag het er bijvoorbeel ook NIET uit toen ik voor de eerste keer met de motor aan de hand moest lopen. Vooruit ging nog ok, maar achteruit lopen , kijken en achteruit inparkeren... :N ... En op de bok zetten met m'n heeeele gewicht was meer een lachertje... had namelijk niet meeeeer gewicht om te gebruiken van mezelf. _O- Ik voelde me echt een oen!

Daarom des te blijer dat ik nu een andere lesmotor heb die ik meer onder controle heb! :)
 
Ik zou gewoon een kn installeren ben je gelijk van al je dippies af.

Zowel goed voor de dyno uitdraai als de dippen en dalen in het leven.
 
ik heb het achtje tijdens mn examen gewoon niet gedaan als de rest goed is slaag je ook wel. wat die pionnetjes betreft je moet gewoon de motor wat platter gooien en zelf de andere kant ophangen heeft bij mij wonderen verricht misschien heb je er wat aan . in ieder geval veel succes met lessen gaat vast helemaal goed komen
 
Ik weet niet wat voor motor je rijdt, maar elke moderne motor heeft een verstelbare koppeling (zit een schijfje met getallen bovenop de hendel), hiermee kun je de afstand tot het stuur verstellen. Succes!

Nou euh,... een moderne motor is het allang niet meer hoor! Ik denk dat dat de reden is dat de koppeling zo ongelovelijk zwaar gaat. Althans, ik heb me laten vertellen dat dat bij oudere motoren vaak het probleem is en dat je dit dan ook niet meer, of heel moeilijk, af kan stellen! Of het zo is,... geen idee!

Maar ik zal toch eens kijken naar dat schijfje om te verstellen en ik zal zowieso m'n instructeur even vragen!
 
Mijn achtje ging ook altjid erg kut! Ik heb zo erg geoefent dat ik deze op het laatst het mooiste deed van mijn proefjes.
 
ik heb pas men bijzondere verrichtingen gehaald
dat 8-tje was voor mij niet zo'n probleem ik had meer iets met de langzame slalom |(
Bij het 8-tje is het kijken echt belangrijk ook moet je de achterrem eigenlijk constant vast houden... hier door heb je een constant trekkende motor en dat is best belangrijk omdat je in korte tijd veel moet sturen. ja eigenlijk stuur je niet want je moet veel vanuit je heupen doen. Vanuit je heupen sturen is eigenlijk het zelfde als met losse handen op de fiets zitten alleen is een motor iets zwaarder :9
Probeer ongeveer stapvoets te rijden met de motor (terwijl je de achterrem vast houd) dit is ongeveer de snelheid die je moet hebben.
En probeer de pionnen een beetje te negeren die zijn voor de examinator om te zien of je binnen de lijntjes kan blijven B|

Veel succes der mee!!!
 
Het soort motor waarop je lest scheelt ook enorm voor de moeilijkheidsgraad van zo'n 8tje.

Bij mij was het probleem in het begin dat ik probeerde teveel binnen de lijntjes te kleuren zeg maar. Oftewel ik probeerde te veel het linkse lijntje te volgen terwijl het rechtse lijntje ook gewoon mag.
(Afbeelding)

Dus als je in eerste instantie komt aanrijden, kun je na de 2e pion aan je rechterkant, ietsje naar buiten sturen, om de bocht ruim te nemen.

:^ je moet gewoon de bochtjes breder maken, neem de ruimte voor je 8je, suc6!
 
ik heb het achtje tijdens mn examen gewoon niet gedaan
:}

wat zei je toen de examinator je ernaar vroeg? 'Ik pas...'? :}





Nou euh,... een moderne motor is het allang niet meer hoor! Ik denk dat dat de reden is dat de koppeling zo ongelovelijk zwaar gaat. Althans, ik heb me laten vertellen dat dat bij oudere motoren vaak het probleem is en dat je dit dan ook niet meer, of heel moeilijk, af kan stellen! Of het zo is,... geen idee!
Nee hoor, tenzij het afstel mechanisme is vast geroest. :X Bij een oude motor zit op een gegeven moment de koppelingskabel niet meer zo lekker in het vet en op den duur wordt die steeds stroever (door roest, vuiligheid, rafels...). De koppeling zelf (binnenin het blok) blijft ongeveer even zwaar. :Y
 
Kim, ik heb niet alles gelezen dus misschien is het een dubbele tip maar misschien helpt het je. Ikzelf was te voorzichtig, je komt te langzaam aanrijden terwijl het dan juist moeilijker wordt. Als je de juiste snelheid hebt en je neemt lekker de ruimte voor je bochten dan "valt" je motor bijna de bocht in. Voor het gevoel zou je even aan je rij-instructeur kunnen vragen of hij de oefening met jou achterop wil doen. Veel succes en niet druk maken gewoon lekker genieten! :]
 
Klote achtjes, halfe draai...
niet aan denken hoe het moet, maar denken dat je het doet.
nooit naar die orange klote kegels kijken!
heel veel succes :]
 
ooo, ik zie dat het al een stuk beter gaat |( zo zie je maar weer "eerst lezen" Veel succes!

Brooke, geeft niks.... Voor mij wel herkenbaar wat je zegt trouwens. Ook ik heb de neiging om het 'veld' van de 8-jes te langzaam te naderen wanneer we net beginnen, waardoor ik zowat omval ipv er soepel doorheen te walsen!
En theoretisch weet ik dan wel dat ik het hierdoor alleen maar moeilijekr maak voormezelf,... maar ja... blijkbaar moet er ergens een knoppie om!
 
Klote achtjes, halfe draai...
niet aan denken hoe het moet, maar denken dat je het doet.
nooit naar die orange klote kegels kijken!
heel veel succes :]



:} NIET DENKEN AAN HOE JE HET DOET, MAAR AAN DAT JE HET DOET :}

Hhahahahaha, erg goed!!!
Die ga ik onthouden!
 
Ik zal me even kort voorstellen, voordat ik met m'n noodkreet kom
Ik ben Kim en ben 24 jaar oud. Vanaf mijn 18e rij ik al auto, dus heb op de weg (vind ik) de nodige inzicht in het verkeer. Motor-rijden zat vanaf mijn peuter-tijd al in m'n opvoeding verweven,... had namelijk m'n eigen moto-guzi loopfietsje!!! Kim met pap voor op de tank, Kim bij pap achter op de motor... ieder jaar met pap op het Guzzi treffen, kan bijna zeggen dat ik daar opgegroeid ben! haha...

Nu heb ik dus mijn eigen geld bij elkaar geschraapt om eindelijk lessen te nemen, zodat ik eens ZELF kan gaan rijden.... wel zo leuk!

Heb inmiddels 11 lessen gehad en op de weg gaat het prima. Nog even wat kleine puntjes op de i, maar maak me er verder niet zo druk om!
Alleen die Stomme, irritante K*T pionnen waar je dan 8-jes en halve draaien tussen moet maken beginnen me behoorlijk zenuwachtig te maken!!!!! Ik wil het zo graag goed doen, dat het gewoon niet lukt.... veel te onzeker, te veel denkwerk in m'n hoofd, klote koppeling.... en m'n heupen op slot!!! Laat mij de SAlSA dansen en ik laat je zien dat die heupen wel willen...... meer op dit moment heb ik het gevoel alsof ik het NOOOOOIT zal leren! ;( Maken we allemaal deze dip mee, of ligt het dus echt aan mij?! Na hoeveel lessen zal ik het gevoel zelf te pakken krijgen?

Heeft er iemand nog tips en truucs voor me, zodat het me misschien een beetje makkelijker af gaat? PLEASE :} .....

Lijkt me geweldig om op een dag met een eigen motor voor te rijden bij m'n pa! Wat zal hij trots zijn (zowieso een trotse pa....)

Bedankt voor het lezen van m'n noodkreet en barst maar los met jullie tips!!!!

KUS KIM
kim ik kan je gerust stellen ik kon der eerst ook niks van het ging gewoon niet.
het rijden zelf wel maar die avb verschrikkelijk vondt ik het maar je moet niet na denken maar doen.en de motor afschuinen met de heupen helpt ook heel goed.
ik had iets van 80 lessen nodig maar ik moet en zou een Atje op mijn rbw komen.
en die dipjes ken ik.maar geef het niet op de aanhouder die wint. veel succes
en ik heb mijn Atje gehaald hoor op 10-2-06 alles in 1 keer dus.ja
 
Ook van plan om op een guzzi te beginnen als je je rbw hebt?

En zoals eerder vermeld: achterop zitten bij de instructeur als hij het 8-tje doet helpt, tenminste voor mij en schijnbaar meer. Je voelt dan hoever je de motor naar beneden kunt duwen.
 
Hoi hoi!

Wat leuk om te zien dat je ook een Guzzi rijdt zeg! Veel mensen kom je niet tegen die dat doen, laat staan jonge mensen.

Vandaag heb ik met m'n vader geoefend op een Le Mans II 850cc ergens op een verlaten parkeer terrein. Was erg leuk en ging ook best ok. Al had ik op dat monstertje niet echt de behoefte om 8-jes op te draaien, aangezien ik geen zin had om te vallen met deze motor. Dit omdat m'n vader maaaaander bezig is geweest in de schuur om aan de Le Mans te sleutelen. En ten tweede is de motor van m'n Oom.... hehe... zul je zien dat ik er mee val!

Wel heb ik vandaag bochtenwerk kunnen oefenen en heb ik grote rondjes gereden en deze steeds kleiner gemaakt (was ook een tip gekregen via dit topic). Verder met de handschoenen pionnen nagebootst, zodat ik de langzame slaom kon oefenen. Leuk om te zien dat m'n pa dit inmiddels zelf al verleerd was!!! HAHA.. :}

Zelf wil ik wel graag Guzzi rijden, maar lijkt me nog niet verstandig om dit direct te gaan doen na het behalen van m'n roze papiertje! Eerst maar eens een motor die wat makkelijker rijdt om wat ervaring op te doen .... Een Nevada Classic vind ik erg mooi!!! Dus daar droom ik gewoon nog even over O-)

Ga je trouwens ook ieder jaar naar het Guzzi treffen in Boxmeer?

KUS KIM

Bijlage: kim.jpg
 
Zo herkenbaar dit. Heb dus ook iets met die ***pionen..., maar inderdaad enigste wat je kan doen is horizontaal blijven kijken en niet naar de pionen.
Kamp dus momenteel ook met hetzelfde probleem. Zonder pionen nou zie mij die bocht mooi afduwen, maar dan in de hindernis met pionen. Drama! soort angst en onzekerheid wat je alleen kan afleren door het veel te gaan oefenen en goed door de bochten te kijken. Suc6! Je komt er wel. ;)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn genoeg lichtere guzzi's, ik heb vorig jaar juli mn rbw gehaald (verplicht 25kw :9 )en rij sindsdien op de v35 rond. Zwakker dan de lesfietsen waar ik op gezeten heb maar ik zou niet terug willen naar zo`n stofzuiger :+ .

Ben zelf nog nooit naar het boxmeer geweest, vorig jaar wel op een belgisch guzzi treffen rondgeneust. Misschien volgend jaar als mn guz weer mee wil werken -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan