dipje tijdens motor lessen! HELP....

kim0001

MF'er
8 aug 2006
34
0
Zeewolde
Ik zal me even kort voorstellen, voordat ik met m'n noodkreet kom
Ik ben Kim en ben 24 jaar oud. Vanaf mijn 18e rij ik al auto, dus heb op de weg (vind ik) de nodige inzicht in het verkeer. Motor-rijden zat vanaf mijn peuter-tijd al in m'n opvoeding verweven,... had namelijk m'n eigen moto-guzi loopfietsje!!! Kim met pap voor op de tank, Kim bij pap achter op de motor... ieder jaar met pap op het Guzzi treffen, kan bijna zeggen dat ik daar opgegroeid ben! haha...

Nu heb ik dus mijn eigen geld bij elkaar geschraapt om eindelijk lessen te nemen, zodat ik eens ZELF kan gaan rijden.... wel zo leuk!

Heb inmiddels 11 lessen gehad en op de weg gaat het prima. Nog even wat kleine puntjes op de i, maar maak me er verder niet zo druk om!
Alleen die Stomme, irritante K*T pionnen waar je dan 8-jes en halve draaien tussen moet maken beginnen me behoorlijk zenuwachtig te maken!!!!! Ik wil het zo graag goed doen, dat het gewoon niet lukt.... veel te onzeker, te veel denkwerk in m'n hoofd, klote koppeling.... en m'n heupen op slot!!! Laat mij de SAlSA dansen en ik laat je zien dat die heupen wel willen...... meer op dit moment heb ik het gevoel alsof ik het NOOOOOIT zal leren! ;( Maken we allemaal deze dip mee, of ligt het dus echt aan mij?! Na hoeveel lessen zal ik het gevoel zelf te pakken krijgen?

Heeft er iemand nog tips en truucs voor me, zodat het me misschien een beetje makkelijker af gaat? PLEASE :} .....

Lijkt me geweldig om op een dag met een eigen motor voor te rijden bij m'n pa! Wat zal hij trots zijn (zowieso een trotse pa....)

Bedankt voor het lezen van m'n noodkreet en barst maar los met jullie tips!!!!

KUS KIM
 
Nou, het motorvirus heb je duidelijk al, da's niet het probleem :+

Niks van je dipje aantrekken, misschien kan je instructeur gewoon wat meer aandacht schenken aan de speciale verrichtingen, komt vanzelf goed.
 
Ken je niet iemand in de buurt met een ongeveer zelfde motor waar je op lest?
Dan kan je op een afgelegen terrein stiekem oefenen?

Ik weet niet of een een zenuw achtig type bent maar daar is ook wel wat aan te doen.
 
Het achtje moet je ook zonder koppeling doen, dat maakt het meteen een stuk makkelijker. (Hangt wel v/d motor af)
Verder heeft iedereen wel mee- en tegenvallertjes tijdens het lessen, da's heel normaal :)
 
Geen tips (je moet toch niet nadenken tijdens de oefeningen, dus tips zullen je alleen maar afleiden).. er komt gewoon een les waarop de oefeningen ineens gewoon lukken. Oefening baart kunst :P

Nou één tip dan: zorg dat je RUIM voor je met je oefeningen begint al de juiste snelheid hebt, neem desnoods een aanloop van 100 meter. Dat helpt bij het contstant houden van de snelheid tijdens de oefeningen.
 
Tjee, wat zijn jullie snel zeg! Geweldig!
Inderdaad het motor-virus heb ik gewoon bij m'n geboorte meegekregen! Maar dat maakt het waarschijnlijk nu ook zo frustrerend ... misschien wil ik het te graag!
Ik zit nu natuurlijk even extra in m'n dip, omdat ik net van die lesmotor af stap ... heb net m'n zoveelste 8-je gereden. Of eigelijk NIET gereden!

Morgen weer een les, zal weer proberen minder naar die pionnen te kijken!
En verder ken ik niemand met een soortgelijke motor. M'n vader heeft net een motor opgeknapt en daar ga ik donderdag met hem op oefenen. Het is een Le Mans, komt dus niet echt in de buurt van mijn les-motor.... maar ja! Het IS een motor!

En nee, ik ben normaal niet zo'n nerveus typje,.... eerder vrij relaxed, tot ergenis van mijn omgeving. Maak me niet zo snel druk. Ben een doe mens,... en doe dus meestal ook mijn ding zonder teveel te denken. Waardoor de dingen meestal ook goed gaan. Haha, maar mijn instructeur zegt me te kunnen horen denken in zijn auto! tja.... ben dit dus ook niet van mezelf gewend

Bedankt alvast voor al jullie reacties!
 
ik heb een lichte motorische stoornis die af en toe opduikt in mn leven, o.a. 1 daarvan was schakelen/koppelen toen ik ging lessen in auto, bij motor ging alles goed totdat dat *piep peeeeeeeeeeep* achtje kwam.

dan moet je licht gasgeven, licht achterrem gebruiken, corrigeren met koppeling en vol heen en weer sturen tegelijk. dat werd een iets te grote belasting voor mn bovenkamer en achtjes mislukte allemaal. vooruitgang werd sneller geboekt met "niet nadenken, instinctief motor bedienen en instinctief die bochtjes maken" natuurlijk ging dat ook niet altijd goed, maar het ging iig beter

succes
 
Je weet wel hoe je het moet draaien neem ik aan die achtjes
maar vertrouwen geven lukt ons niet. Gewoon proberen het
gas erop te houden en achterom kijken (richting) en bij remmen
met je achterrem. Bij zo'n snelheid heb je zo 1 been aan de grond
of sta je meteen stil... tja succes, meer kan ik niet zeggen!
 
rare tip misschien: sneller het pionenveld inrijden.
Mijn halve draais gingen eerst onregelmatig. Ik kwam rustig aanrijden en dan heb je alle tijd om je overal druk over te maken, toen ben ik sneller gaan inrijden; remmen; insturen. Hoef je je ook niet druk maken of je snelheid goed is, je doet alles in een automatisme dan.

(oja rij nu dus niet meteen met 50km/u op die pionnen in, dat is ietwat te enthousiast)
 
Ik had ook zo'n dipje tussendoor...dan stagneert het ofzo. Maar m'n instructeur vertelde dat iedereen dat op een gegeven moment heeft, moet je evve doorheen, en daarna gaat het als een speer.
Het belangrijkste is dat je er lol in hebt (hoe vervelend die oefeningen ook mogen zijn), en er niet tè veel bij nadenken. Niet naar de pionnen kijken. En blijven denken aan dat mooie roze papiertje *O*

trouwens, oefenen op een afgesloten terrein helpt ook
 
Vraag aan je instructeur of je mag beginnen met wat meer ruimte als normaal. Dus ff de pionnen wat verder uit elkaar. Klein beetje wennen aan de technieken/handelingen, zonder dat je gelijk door een pion afgeleid wordt. Probeer eerst eens stabiel een kort bochtje te draaien zonder pionnen in de buurt. En zoals gezegd: niet naar de pionnen zelf kijken. Je moet wel in de richting van de pionnen kijken (waar je kijkt, ga je naar toe), maar niet naar de pionnen zelf. Je kijkt dan te dicht bij je op de grond en daar wordt het allemaal heel onstabiel van. Beter is dan om een richtpunt 'aan de horizon' achter de pion te nemen, zodat je wel in de goeie richting kijkt, maar niet naar de pion zelf.
 
Vraag of je continu rondjes ergens mag rijden. dan ga je vanzelf schuiner, en dan lukt het 8je daarna ook wel :)
 
En zoals gezegd: niet naar de pionnen zelf kijken. Je moet wel in de richting van de pionnen kijken (waar je kijkt, ga je naar toe), maar niet naar de pionnen zelf. Je kijkt dan te dicht bij je op de grond en daar wordt het allemaal heel onstabiel van. Beter is dan om een richtpunt 'aan de horizon' achter de pion te nemen, zodat je wel in de goeie richting kijkt, maar niet naar de pion zelf.
:^

Mijn instructeur ging op de plaats staan waar ik moest kijken; ik moest hèm dan aankijken in plaats van te staren naar de pionnen... Dat hielp echt goed...
 
gas geven, achterrem in trappen en gaan, als je de eerste pion om gaat kijk je zover mogelijk waar je heen wil, en dan tussen de pionnen door, en als je daarna om de andere heen wil doeje hetzelfde steeds kijken waar je heen wil en niet naar pionnen. deed ik ook zo, en dat ging wel goed. maar t zit echt tussen de oren
bocht linksom kon ik makkelijk bocht linksom kan ik niet, weet niet waarom maar t lukt niet met de pionnen, toen ik niet naar de pionnen keek ben ik vol over de pion heen gereden, niks an de hand, maar t zit em echt int kijken
achtje vond ik meest grote schijt oefening tot ik hem kon, toen wassie cool. toen ik les kreeg van de keren die de bijzondere verrichtingen als het achtje had bedacht gaf die me compliment omdat t zo goed ging O-)
 
Wat het 8je betreft. mij hielp het door, i.p.v. naar de hoek te kijken, (wat ik dus eerst steeds deed) me meer op de ruimte tussen de middelste pionnen te focussen. zo nam ik het 8je onwijs goed. Wel op tijd weer doorkijken.
 
Zoooooo herkenbaar jouw verhaal Kim! :}
Ik dacht ook ff dat ik t nooooooit zou gaan leren met die achterlijke pionnetjes, juist omdat ik t zo ontzettend graag wilde!
Toch gaat t je uiteindelijk echt lukken hoor!! Opeens gaan de dingen die voor geen meter lukten, als vanzelf/per ongeluk goed en dan heb je t!
Ik had t zelfde probleem met de achtjes draaien, maar ik vond een handigheidje dat "voor mij" hielp: ik hield vanuit m'n ooghoek de pion waar ik omheen draaide in t oog, ik keek er dus niet rechtstreeks naar, want dan gaat t juist fout. Maar zogauw ik de pion uit t oog dreigde te verliezen, wist ik dat ik iets meer moest gaan hangen om de bocht af te schuinen.
M'n instructeur vond t een belachelijke manier, maar als t me hielp moest ik t vooral doen :+
En voilá... ik ben er mee geslaagd! *O*
En nu?
Nu kan ik t allemaal allang nie meer :+

Heel veel succes en niet vergeten dat het je ECHT wel gaat lukken!
 
Probeer met je knieën in plaats van heupen. Komt op hetzelfde neer!

Dus als je naar links moet, linker knie tegen de tank drukken, bij rechts de rechterknie :)

Succes verder! Je hebt de wil dus dan zul je er komen ook
 
Bedankt voor het lezen van m'n noodkreet en barst maar los met jullie tips!!!!
Het soort motor waarop je lest scheelt ook enorm voor de moeilijkheidsgraad van zo'n 8tje.

Bij mij was het probleem in het begin dat ik probeerde teveel binnen de lijntjes te kleuren zeg maar. Oftewel ik probeerde te veel het linkse lijntje te volgen terwijl het rechtse lijntje ook gewoon mag.
full


Dus als je in eerste instantie komt aanrijden, kun je na de 2e pion aan je rechterkant, ietsje naar buiten sturen, om de bocht ruim te nemen.
 
Ok, ik heb al in de gaten dat dit forum flink bezocht wordt!

Echt fijn om al jullie reacties te lezen, ik zat er vanmorgen namelijk echt even doorheen!!! Maar blijkbaar krijgen meerdere een dipje tijens het lessen en moeten we niet vergeten dat het belangrijkste is dat we er plezier in houden.
Ik ga verschillende tips van jullie morgen uit proberen,.. andere kijktechniek, knieeen tegen de tank drukken, meer snelheid,.... En wie weet gaat het dan bij mij ook per ongeluk/ineens vanzelf!!!!

En mochten ze bij mij niet werken heb ik toch een hart onder de riem gekregen van jullie.... en dat geeft zelfvertrouwen. Waarschijnlijk dat laatste nog wel het belangrijkste!!!!

Bedankt!
 
haha, ... leuk gedaan "roestendoenze"!!!

Ik zal ook dit even in de gaten houden morgen, in hoeverre ik de ruimte wil benutten. Ik kan me ook voorstellen dat dit automatisch gebeurt, omdat je denkt dat het beter gaat als je maar genoeg ruimte in het midden behoudt! Althans ik probeer geloof ik de eerste bocht zo ruim mogelijk te houden om de bocht langer te maken.... in mijn beleving makkelijker!
 
en dat geeft zelfvertrouwen. Waarschijnlijk dat laatste nog wel het belangrijkste!!!!
Da's zeker belangrijk. :Y Ik ben trouwens na een aantal jaren eens mijn rij-instructeur tegen gekomen die net met iemand 8tjes aan het draaien was. Toen heb ik er op m'n eigen motor nog eens een paar gedraaid en dat was intussen dus echt makkie. Scheelt ook wel dat ik een klein motortje heb. ;)


Wat betreft 'alle' tips uit proberen, zou ik niet doen. :N Zit je namelijk nog meer na te denken. :P Gewoon een paar uit kiezen die jouw het meest nuttig lijken. :]
 
:? ... nee, ik was ook niet van plan dit uit te printen en aan de binnenkant van m'n helm te plakken ofzo, maar aan sommige tips zou ik nog wel eens wat kunnen hebben! Soms helpt het om 'anders' te denken als je eigen denken niet werkt en deze niet meer uitgeschakeld krijgt.....
 
Geen paniek, ik heb mijn instructeur ook tot wanhoop gedreven met mijn belabberde achtjes en rondjes, ik kon ze om een vreemde reden alleen maar netandersom dan de bedoeling is.... Maar opeens was het gevoel er.
Maar wat mij veel geholpen heeft, is een paar keer 2 lessen achterelkaar te nemen, dan krijg je een veel beter gevoel voor de motor.
Succes, het gaat je zeker lukken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan