Direct op vol vermogen??

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
147
63
Tiel
Er wordt door techneuten altijd verteld dat het direct na de koude start vol belasten zeer slecht is vanwege overmatige slijtage.
Waarom kan dat met een politiemotorfiets (of auto) wel ?
Of met een ambulance, of een brandweerauto, of een (diesel) noodaggregaat allemaal wel?
En eigenlijk speelt dit ook bij hybride auto;s waarbij de benzinemotor naar behoefte bijspringt en direct vol belast wordt.
Waarom moeten wij dan met onze motorfiets zo voorzichtig zijn en langdurig warmrijden na een koude start? (en niet alle motorfietsen zijn hoogtoerige racemonsters!)
Ook het "inrijden" is zoiets.
Op de fabriek wordt die met 0 km op de teller getest of die vol vermogen levert bij max. toerental.
Vervolgens moet de koper dan 1000 km of meer heel rustig aan doen.
Snap er niks meer van.
Wie weet raad?
 
mijn oude motor is bij warm weer (32 graden celcius) loopt de eerste kilometers anders dan daarna. Zoals iemand zei: de olie is nog niet warm en dat lukt niet zo gemakkelijk met koude olie. Dat merk ik aan het feit dat de motor gewoon niet meer hogere toeren wil. Dus schakel ik nog in het toerental gebied waar de motor normaal kan lopen zonder moeite. Na enkele kilometers is het optrekken normaal, als alles op optimale temperatuur is.
 
Zucht...nog een keer; blók op temperatuur is.
Olie heeft een temperatuur bereik waarin het optimaal zijn werk doet, vaak iets van -15 tot 40 graden  buitentemperatuur.
Het gaat vooral om optimale spelingen tussen de diverse onderdelen in het blok.
Als olie koud niet zou smeren kan niemand 'smorgens een blok starten...
Olie heeft geen 'ideale' temperatuur, het mag alleen niet heter worden dan +/- 150 graden.
je haalt een hoop dingen door elkaar..
Ook jij begrijpt wel dat de viscositeit van olie ( de meeste dan) afhankelijk is van de temperatuur..
En de smeereigenschappen veranderen ook met de temperatuur, als je een oliedrukmeter hebt kun je heel goed het verschil zien tussen koude en olie op bedrijfstemperatuur, en olie viscositeit wordt echt bepalend voor de doelen waarvoor het benodigd is, daar wordt met het ontwerp rekening mee gehouden..10w40 levert bij dezelfde toerentallen bij mijn auto 3,5-4 bar druk, bij warme motor ( waarbij ik hem vol mag belasten) 1,5 -1,7 bar
 
Dat klopt, je vergeet er alleen bij te vermelden dat een koud blok grotere spelingen kent dan een warm blok.
De oliedruk moet dan ook groter zijn om de as in zijn lagerschalen te kunnen ondersteunen...
Zodra de temperatuur oploopt, en as en lager een optimale/ minimale speling hebben, is een oliefilm voldoende.
Daar is minder druk voor nodig


Mijn ouwe zijkleppert heeft vooral rollagers, en draait al 80 jaar prima op singlegrade 50.
En de vaanpomp levert nauwelijks druk...maar vooral doorstroming
 
Laatst bewerkt:
Ook jetmotoren staan eerst warm te draaien voordat het gas erop gaat.

Alleen idioten op utjoep starten een motor (meestal een sportfiets) en jagen hem meteen in de toerenbegrenzer..
 
Terug
Bovenaan Onderaan