Er wordt door techneuten altijd verteld dat het direct na de koude start vol belasten zeer slecht is vanwege overmatige slijtage.
Waarom kan dat met een politiemotorfiets (of auto) wel ?
Of met een ambulance, of een brandweerauto, of een (diesel) noodaggregaat allemaal wel?
En eigenlijk speelt dit ook bij hybride auto;s waarbij de benzinemotor naar behoefte bijspringt en direct vol belast wordt.
Waarom moeten wij dan met onze motorfiets zo voorzichtig zijn en langdurig warmrijden na een koude start? (en niet alle motorfietsen zijn hoogtoerige racemonsters!)
Ook het "inrijden" is zoiets.
Op de fabriek wordt die met 0 km op de teller getest of die vol vermogen levert bij max. toerental.
Vervolgens moet de koper dan 1000 km of meer heel rustig aan doen.
Snap er niks meer van.
Wie weet raad?
Waarom kan dat met een politiemotorfiets (of auto) wel ?
Of met een ambulance, of een brandweerauto, of een (diesel) noodaggregaat allemaal wel?
En eigenlijk speelt dit ook bij hybride auto;s waarbij de benzinemotor naar behoefte bijspringt en direct vol belast wordt.
Waarom moeten wij dan met onze motorfiets zo voorzichtig zijn en langdurig warmrijden na een koude start? (en niet alle motorfietsen zijn hoogtoerige racemonsters!)
Ook het "inrijden" is zoiets.
Op de fabriek wordt die met 0 km op de teller getest of die vol vermogen levert bij max. toerental.
Vervolgens moet de koper dan 1000 km of meer heel rustig aan doen.
Snap er niks meer van.
Wie weet raad?