Direct op vol vermogen??

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
147
63
Tiel
Er wordt door techneuten altijd verteld dat het direct na de koude start vol belasten zeer slecht is vanwege overmatige slijtage.
Waarom kan dat met een politiemotorfiets (of auto) wel ?
Of met een ambulance, of een brandweerauto, of een (diesel) noodaggregaat allemaal wel?
En eigenlijk speelt dit ook bij hybride auto;s waarbij de benzinemotor naar behoefte bijspringt en direct vol belast wordt.
Waarom moeten wij dan met onze motorfiets zo voorzichtig zijn en langdurig warmrijden na een koude start? (en niet alle motorfietsen zijn hoogtoerige racemonsters!)
Ook het "inrijden" is zoiets.
Op de fabriek wordt die met 0 km op de teller getest of die vol vermogen levert bij max. toerental.
Vervolgens moet de koper dan 1000 km of meer heel rustig aan doen.
Snap er niks meer van.
Wie weet raad?
 
Zal sneller zijn dan eerst standverwarming afkoppelen.
Welnee ze kunnen zelfs rijdend weg zonder af te koppelen.
Ook de brandweer zit met een maximale veilige snelheid, als het motorblok die snelheden veilig kan halen op koude motor is er ja niks mis mee. Elke brandweerpost die mij opgevallen is zit ook aan een 50 of 30 weg. Motor starten, de garage uit, de weg op draaien. Het is niet alsof ze met 130 van de trailer af gedonderd worden en direct mee moeten blazen
Vermogen heb je nodig om een vrachtwagen van een aantal ton met een aantal kuub water op snelheid te brengen. Dat hoeft echt niet tot autoweg-snelheden. Eenmaal op snelheid heb je niet zoveel nodig om die snelheid te houden. Hoe dan ook: die rode wagens geven gas omdat elke seconde keihard telt. En net als motoragenten weten ze dat je niet op topsnelheid hoeft te rijden om er te komen. Doorrijden is de truuk.

Hoorde trouwens later dat het niet-aansluiten op de walvoeding toch wat nadelen heeft. Er zit zoveel elektronische apparatuur in (communicatie, computer, laders, etc.) dat de wagens niet al te lang stil kunnen staan.
 
Ja en die hulpverleners voertuigen zijn vaak diesels met veel koppel maar relatief weinig pk's dus die draaien die geen 10.000 a 16.000 toeren zoals onze motoren wel kunnen.

Niemand die je tegen houdt je motor in z'n begrenzer te draaien, als je hem net hebt gestart.
Vooral in de winter doen als die de hele nacht buiten in de vrieskou heeft gestaan :+.
 
De voertuigen van hulpdiensten zijn echt niet anders. Het spul kan er allemaal wel tegen. Ze maken die motorblokken niet van suiker.
Overigens is "vol" vermogen tegenwoordig zelden echt "vol" vermogen bij een koud motor. Het systeem regelt altijd bij zodat er zo min mogelijk slijtage optreed bij koude temperatuur.
 
Ja en die hulpverleners voertuigen zijn vaak diesels met veel koppel maar relatief weinig pk's dus die draaien die geen 10.000 a 16.000 toeren zoals onze motoren wel kunnen.

Niemand die je tegen houdt je motor in z'n begrenzer te draaien, als je hem net hebt gestart.
Vooral in de winter doen als die de hele nacht buiten in de vrieskou heeft gestaan :+.
Want bij de hulpdiensten rijden ze niet met motoren? Gewoon gas erop, kan het spul wel tegen.
Goede gewoonte om privé de eerste paar km wat rustiger te doen maar ik zou er zeker niet teveel bij stil staan.
 
Vooral niet te veel bij stil staan, komt t spul niet op temperatuur en slijt t alleen maar harder. Of bedoelde je dat niet:+
[Serieus mode]
Thermisch komt je blok sneller op temperatuur met rustig warmrijden.
De warmtegeleiding in het blok / zuiger - zuigerwand / is beter dan met volgas.
[/Serieus mode]
 
Ja en die hulpverleners voertuigen zijn vaak diesels met veel koppel maar relatief weinig pk's dus die draaien die geen 10.000 a 16.000 toeren zoals onze motoren wel kunnen.
dat is dus net andersom. Diesels geven gigantische krachten op lagers en hebben dus oliedruk op de juiste temperatuur nodig. Dure 'no break' generatoren voor ziekenhuizen etc hebben olie en koelwater konstant op temperatuur. Jouw bijna onbelaste 16.000rpm is bijna goed voor die ytube videos zonder olie en een iets erin.
Punt is het kost hier minder om een motor te vervangen dan om een systeem te bedenken waardoor deze konstant warm is. En water temperatuur is niet olie temperatuur. Je moet al een 10 minuten rijden voor de olie op temperatuur is
 
Laatst bewerkt:
Je moet al een 10 minuten rijden voor de olie op temperatuur is
Zucht...nog een keer; blók op temperatuur is.
Olie heeft een temperatuur bereik waarin het optimaal zijn werk doet, vaak iets van -15 tot 40 graden  buitentemperatuur.
Het gaat vooral om optimale spelingen tussen de diverse onderdelen in het blok.
Als olie koud niet zou smeren kan niemand 'smorgens een blok starten...
Olie heeft geen 'ideale' temperatuur, het mag alleen niet heter worden dan +/- 150 graden.
 
Olie heeft geen 'ideale' temperatuur, het mag alleen niet heter worden dan +/- 150 graden.
Misschien iets minder zwart/wit stellen, maar check de diagrammen.
Het duurt toch even voordat een multigrade olie, lagerschalen en andere onderdelen van het blok optimaal werken. :)
PSX_20220826_112414.jpg
PSX_20220826_112506.jpg

En een mooi verschil tussen de verschillende viscociteiten onder werktemperatuur. ;)

Op hogere temperatuur komen die uiteindelijk samen.
Bij circuitgebruik doe ik ook vaak W50 als W40 voorgeschreven is. 8-)
 
Misschien iets minder zwart/wit stellen, maar check de diagrammen.
Het duurt toch even voordat een multigrade olie, lagerschalen en andere onderdelen van het blok optimaal werken. :)
Bekijk bijlage 1797266Bekijk bijlage 1797265
En een mooi verschil tussen de verschillende viscociteiten onder werktemperatuur. ;)

Op hogere temperatuur komen die uiteindelijk samen.
Bij circuitgebruik doe ik ook vaak W50 als W40 voorgeschreven is. 8-)
Daarom hou ik 50-60 graden olietemp aan als grens op 75% te belasten en pas vanaf 80 graden 100%.
Wel ietwat vreemd dat de w40 viscositeit bij de drie merken anders is bij 100 grd.
Je zou verwachten dat dat dan gelijk zou zijn, niet?
Een specifatie heeft altijd een range/tolerantie waarin de fabrikanten binnen moeten vallen .
Vooral bij vorkolie merk je het duidelijk.
Je moet eigenlijk de datafiche erbij nemen en de Centistokes vergelijken.
 
Er wordt door techneuten altijd verteld dat het direct na de koude start vol belasten zeer slecht is vanwege overmatige slijtage.
Waarom kan dat met een politiemotorfiets (of auto) wel ?
Of met een ambulance, of een brandweerauto, of een (diesel) noodaggregaat allemaal wel?
En eigenlijk speelt dit ook bij hybride auto;s waarbij de benzinemotor naar behoefte bijspringt en direct vol belast wordt.
Waarom moeten wij dan met onze motorfiets zo voorzichtig zijn en langdurig warmrijden na een koude start? (en niet alle motorfietsen zijn hoogtoerige racemonsters!)
Ook het "inrijden" is zoiets.
Op de fabriek wordt die met 0 km op de teller getest of die vol vermogen levert bij max. toerental.
Vervolgens moet de koper dan 1000 km of meer heel rustig aan doen.
Snap er niks meer van.
Wie weet raad?
Niet over nadenken, iets leuks gaan doen.
 
Misschien iets minder zwart/wit stellen, maar check de diagrammen.
Het duurt toch even voordat een multigrade olie, lagerschalen en andere onderdelen van het blok optimaal werken. :)
Bekijk bijlage 1797266Bekijk bijlage 1797265
En een mooi verschil tussen de verschillende viscociteiten onder werktemperatuur. ;)

Op hogere temperatuur komen die uiteindelijk samen.
Bij circuitgebruik doe ik ook vaak W50 als W40 voorgeschreven is. 8-)
dick.jpg


Goede smering onder hoge druk blijft belangrijk..
 
Dit zit blijkbaar ook al in vrachtwagenmotoren. Het brandweerkorps waar ik een tijd geleden was, had geen standverwarming meer op de nieuwe wagens. Die begrensden zichzelf na de koude start. Dat leek me trouwens erg onhandig als je bijna altijd hele erge haast hebt... Dan was die standverwarming zo gek nog niet.
elk persoon wat met zwaailampen rijdt kan jou vertellen dat de tijdswinst hem niet zo zeer in de snelheid zit, maar veel meer in het feit dat je kan doorrijden.
Plus een brandweerauto rijdt uberhaupt niet zo hard.
 
Wel ietwat vreemd dat de w40 viscositeit bij de drie merken anders is bij 100 grd.
Je zou verwachten dat dat dan gelijk zou zijn, niet?
Waar staat het drie merken zijn? ;)
Je hebt bij halfsynthetise fabrikaten een dunne basisolie die 'Multigrade' moet worden.
Hier zijn toleranties van toepassing die ook getoond worden.
De ondergrens van een W50 zit niet eens heel ver van de bovengrens van een W40.
 
Ik kreeg ooit een nieuwe Volvo mee met de dringende vraag die voorzichtig in te rijden en ondertussen een rit met 40 ton naar Zuid-Duitsland in de winter...
 
elk persoon wat met zwaailampen rijdt kan jou vertellen dat de tijdswinst hem niet zo zeer in de snelheid zit, maar veel meer in het feit dat je kan doorrijden.
Plus een brandweerauto rijdt uberhaupt niet zo hard.
Dat zeg ik toch? :+

...En net als motoragenten weten ze dat je niet op topsnelheid hoeft te rijden om er te komen. Doorrijden is de truuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan