Discussie: Beschermende kleding

Dat hangt ook wel van de motorlaarzen af. Ik zie ook laarzen zonder echt stevige neuzen en/of bescherming op de enkels en dan acht ik mijn kistjes toch een betere bescherming dan dergelijke laarzen.

Ik had het ook over goede motorlaarzen....
Maar....hebben jouw kistjes dan wel bescherming op de enkels? O-)
 
Ik rijd zelf geen meter zonder motorpak aan. Als ik ergens heen moet en het is dichtbij, dan pak ik de fiets wel. Pak en motor pakken duurt te lang en zonder pak rijden is voor mij geen optie. Ook al rijd je maar 100 meter, er kan vanalles gebeuren. Meen dat ik hier ooit iets gelezen heb van iemand die zijn motor voor het eerst aan het einde van de winter ofzo weer naar buiten haalde en al aangereden werd voordat hij de woonwijk uit was. Tuurlijk, dat kan op de fiets ook, maar op de motor ligt de snelheid toch hoger, de motor zelf is ook niet licht als je die op je krijgt, en niet geheel onbelangrijk je rijdt ook tussen auto's en misschien vrachtwagens, waar je met de fiets vaak toch op een apart fietspad rijdt. Daarbij kan vallen gewoon erg veel pijn doen en verwondingen veroorzaken, zelfs op de trapfiets. Tel daar een hoge snelheid en een voertuig van 200+ kg bij op... Brr, voor mij reden genoeg om altijd met beschermende kleding te rijden.

Wat passagiers betreft is het iets ingewikkelder, komt ook op verantwoordelijkheid neer zoals al gezegd is door anderen. Een vriend van mij die ook zijn A'tje heeft (maar geen motor -> ook geen kleding, detailtje), vind het geen probleem om bij mij achterop te stappen zonder beschermende kleding (op helm na uiteraard). Gezien hij zelf zijn rijbewijs heeft en ook bewust is van wat er eventueel mis zou kunnen gaan, vind ik dat hij die beslissing wel zelf kan nemen. Als hij wel kleding had zou ik hem dat wel aan laten trekken.

Zou er echter een klasgenoot of zomaar een vriend achterop willen dan wil ik dat niet zonder dat deze een motorpak aan heeft, ervan uitgaande dat deze geen rijbewijs heeft. In de meeste gevallen zou ik niet in kunnen schatten of hij "in staat is" om zelf te beslissen (of af te wegen) of hij een pak aan wilt of niet, en aangezien ik me toch verantwoordelijk voel wil ik bij twijfel gewoon dat'ie een pak aan doet.

En dan weer een ander verhaal, wanneer er een dame achterop gaat dan moet ze gewoon een pak aan, rijbewijs of niet, ook al wil ze bewust zonder. Klinkt misschien een beetje lullig, alsof het risico op vallen dan groter is ofzo :+ maar zo bedoel ik het natuurlijk niet. Heeft ook met het verhaaltje over verantwoordelijkheid(sgevoel) te maken. Als er een dame achterop zit wil ik ervoor zorgen dat ze veilig en ongeschonden thuiskomt, dus bij een eventuele val wil ik de kans op letsel of ernstige verwondingen zo klein mogelijk maken.

Wat een lulverhaal weer.. Daar gaat m'n vrije avond :P
 
Ik weet dat het niet echt veilig is, maar als ik naar school of werk ga doe ik nooit de onderkant van mijn pak aan. Alleen mijn jas en handschoenen (&helm uiteraard). Ik doe de onderkant alleen aan als ik ga touren of als ik de snelweg op ga etc. Niet echt veilig nee, maar om heel de dag in de klas te zitten met een leren broek vind ik ook niks :/
 
Ik weet dat het niet echt veilig is, maar als ik naar school of werk ga doe ik nooit de onderkant van mijn pak aan. Alleen mijn jas en handschoenen (&helm uiteraard). Ik doe de onderkant alleen aan als ik ga touren of als ik de snelweg op ga etc. Niet echt veilig nee, maar om heel de dag in de klas te zitten met een leren broek vind ik ook niks :/


Jij rijdt in je blote kont! :o


Das pas onveilig.

En afleidend. :+
 
ieder zijn eigen ding toch en we zijn oud en wijs genoeg om het zelf te bepalen heb weleens iemand zien vallen met een pak aan die ook helemaal onder schaaf wonden zat natuurlijk zonder pak ben je kwetsbaarder maar tegenwoordig hebben ze goede artsen
 
ieder zijn eigen ding toch en we zijn oud en wijs genoeg om het zelf te bepalen heb weleens iemand zien vallen met een pak aan die ook helemaal onder schaaf wonden zat natuurlijk zonder pak ben je kwetsbaarder maar tegenwoordig hebben ze goede artsen


Tegenwoordig hebben ze goede artsen... _O-

Vind ik nou eigenlijk geen argument om dan maar geen pak aan te doen.
Op het moment van vallen doet het net zo veel zeer, goede artsen of niet. :P
 
Tegenwoordig hebben ze goede artsen... _O-
Vind ik nou eigenlijk geen argument om dan maar geen pak aan te doen.
Op het moment van vallen doet het net zo veel zeer, goede artsen of niet. :P

Als je ooit een keer gezien hebt hoe iemand met "roadrash" er aan toe is, dan maak je zo'n opmerking niet zo snel meer. Dat levert in het gunstigste geval bijzonder pijnlijke (brand)wonden op die erg veel tijd nodig hebben om te genezen, hoeveel goede artsen je er ook bij haalt.
 
Als je ooit een keer gezien hebt hoe iemand met "roadrash" er aan toe is, dan maak je zo'n opmerking niet zo snel meer. Dat levert in het gunstigste geval bijzonder pijnlijke (brand)wonden op die erg veel tijd nodig hebben om te genezen, hoeveel goede artsen je er ook bij haalt.
full

Klopt, en het duurt "maar" een jaartje of 15 voordat de littekens niet meer opvallen.
 
Als ik echt ga rijden voor de fun gewoon in pak, maar zoals vandaag en gister etc naar het werk gewoon in werkbroek, wel motorjas en handschoenen (altijd trouwens).

En standaard kisten, 4x onderuit gegaan (2x ijzel) ben je blij dat je handschoenen aan hebt en schouder/heup bescherming.
 
ieder zijn eigen ding toch en we zijn oud en wijs genoeg om het zelf te bepalen heb weleens iemand zien vallen met een pak aan die ook helemaal onder schaaf wonden zat natuurlijk zonder pak ben je kwetsbaarder maar tegenwoordig hebben ze goede artsen


Doktoren maken van alles beter, maar ze maken het slechts zelden weer goed.
 
Als je ooit een keer gezien hebt hoe iemand met "roadrash" er aan toe is, dan maak je zo'n opmerking niet zo snel meer. Dat levert in het gunstigste geval bijzonder pijnlijke (brand)wonden op die erg veel tijd nodig hebben om te genezen, hoeveel goede artsen je er ook bij haalt.

Wielrenners zitten in een pakje op de fiets dat zelfs op de plekken waar de stof zit al helemaal geen bescherming biedt, laat staat de blote benen en armen. En die rijden ook 50km/h als het soms niet harder gaat.

Dat vindt iedereen normaal. Maar als je dan in een spijkerbroek op de motor zit terwijl je in de stad rijdt en dus ook geen hoge snelheden haalt, dan zou dat opeens onveilig zijn. Terwijl die helm, jas, handschoenen en hoge schoenen echt veel meer beschermen dan zo'n wielrenpak.

En ook als ik zelf op de fiets zit met dit weer heb ik geen zwaar beschermende kleding aan en val voor automobilisten ook nog eens een stuk minder op dan met de motor.

Natuurlijk, die spijkerbroek biedt geen bescherming bij een hoge snelheid schuiver, maar in die omstandigheden is de kans daarop erg klein en kies ik er toch voor bij zo'n binnendoorstukje de motorbroek in mijn koffer te laten (tenzij het regent natuurlijk).
 
Wielrenners zitten in een pakje op de fiets dat zelfs op de plekken waar de stof zit al helemaal geen bescherming biedt, laat staat de blote benen en armen. En die rijden ook 50km/h als het soms niet harder gaat.

Dat vindt iedereen normaal. Maar als je dan in een spijkerbroek op de motor zit terwijl je in de stad rijdt en dus ook geen hoge snelheden haalt, dan zou dat opeens onveilig zijn. Terwijl die helm, jas, handschoenen en hoge schoenen echt veel meer beschermen dan zo'n wielrenpak.

En ook als ik zelf op de fiets zit met dit weer heb ik geen zwaar beschermende kleding aan en val voor automobilisten ook nog eens een stuk minder op dan met de motor.

Natuurlijk, die spijkerbroek biedt geen bescherming bij een hoge snelheid schuiver, maar in die omstandigheden is de kans daarop erg klein en kies ik er toch voor bij zo'n binnendoorstukje de motorbroek in mijn koffer te laten (tenzij het regent natuurlijk).
:^
Ja, maar motorrijders hebben een nummerplaat, die zijn dus van op een afstand en automatisch te bekeuren.
 
Wielrenners zitten in een pakje op de fiets dat zelfs op de plekken waar de stof zit al helemaal geen bescherming biedt, laat staat de blote benen en armen. En die rijden ook 50km/h als het soms niet harder gaat.

Dat vindt iedereen normaal. Maar als je dan in een spijkerbroek op de motor zit terwijl je in de stad rijdt en dus ook geen hoge snelheden haalt, dan zou dat opeens onveilig zijn. Terwijl die helm, jas, handschoenen en hoge schoenen echt veel meer beschermen dan zo'n wielrenpak.

En ook als ik zelf op de fiets zit met dit weer heb ik geen zwaar beschermende kleding aan en val voor automobilisten ook nog eens een stuk minder op dan met de motor.

Natuurlijk, die spijkerbroek biedt geen bescherming bij een hoge snelheid schuiver, maar in die omstandigheden is de kans daarop erg klein en kies ik er toch voor bij zo'n binnendoorstukje de motorbroek in mijn koffer te laten (tenzij het regent natuurlijk).
Wielrenners hebben sowieso een inherente doodsverachting. Die gaan in hun pakje midden in de fucking stad wielrennen op fietspaden, en dan nog verbaast zijn als ze bijna in de zijkant rijden van iemand die het fietspad probeert over te steken.

Goed kijken wordt te weinig gedaan, maar goed gezien worden denkt bijna niemand aan!
 
Wielrenners hebben sowieso een inherente doodsverachting. Die gaan in hun pakje midden in de fucking stad wielrennen op fietspaden, en dan nog verbaast zijn als ze bijna in de zijkant rijden van iemand die het fietspad probeert over te steken.
Een grote bek opzetten...
Goed kijken wordt te weinig gedaan, maar goed gezien worden denkt bijna niemand aan!
 
Als je ooit een keer gezien hebt hoe iemand met "roadrash" er aan toe is, dan maak je zo'n opmerking niet zo snel meer. Dat levert in het gunstigste geval bijzonder pijnlijke (brand)wonden op die erg veel tijd nodig hebben om te genezen, hoeveel goede artsen je er ook bij haalt.
Vergeet niet dat er heel veel motorrijders zenuwschade oplopen door de klap, in Leiden komen er aan de lopende band motor/scooter/fietsersrijders binnen die allemaal zenuwletsel hebben opgelopen door de klap op de grond die ze maken, dat is dus nog naast de brandwonden die ze oplopen ;)
 
Vergeet niet dat er heel veel motorrijders zenuwschade oplopen door de klap, in Leiden komen er aan de lopende band motor/scooter/fietsersrijders binnen die allemaal zenuwletsel hebben opgelopen door de klap op de grond die ze maken, dat is dus nog naast de brandwonden die ze oplopen ;)

:^

Ik heb een brommerongeval gehad , lang geleden.

Door de harde klap op het asfalt zijn de zenuwen op mijn knie doodgeslagen.
Blijft voor altijd een verdoofde plek.
 
Ieder voor zich toch?
Ik rij altijd met pak aan..niet zo stoer. Als iemand anders ultra luchtig wil rijden dan snap ik dat wel....ZEIK alleen dan ook niet als je op je muil gaat.
Alle anderen bij de huidbank in Beverwijk, dienen dan voorrang op die motorrijder te krijgen, op het moment dat hij/zij gemeld wordt. Zolang het zo gaat is het eerlijk naar mijn idee...toch?!
En hier ben ik het volledig mee eens. Het is je eigen keuze, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid als het mis gaat.
 
Wielrenners zitten in een pakje op de fiets dat zelfs op de plekken waar de stof zit al helemaal geen bescherming biedt, laat staat de blote benen en armen. En die rijden ook 50km/h als het soms niet harder gaat.
tja, en elke keer als het misgaat kun je het resultaat aanschouwen :r
Ik snap ook niet waar die scheve verhouding is ontstaan, maar ja, wat doe je eraan :?

ik heb heeel vroeger ook in bergschoenen/kisten en (lange) spijkerbroek gereden met brommerhelm, leren jas en wintersporthandschoenen,

Ik heb nu goede beschermende kleding voor elk jaargetij en weertype,
en rij geen ritje (kort of lang, woon-werk, dag/weekend fun of snel boodschapje) zonder complete outfit, (in leer, wind/waterdicht textiel of doorwaai textiel)
en ja, als het 25+ °C is zit ik te zweten voor elk stoplicht, maar nog liever dat, dan de potentiele ellende als het mis zou gaan... brrr

Ik zie ook steeds meer motorrijders zonder handschoenen rijden,
mensen: doe jezelf een plezier en investeer die paar tientjes in een setje doorwaaihandschoenen!

voor de rest: motorrijders in teenslippers, korte broek en/of T-shirts krijgen van mij geen :W en geen medelijden als het misgaat.

Als het misgaat hoeft dat niet alleen aan je eigen (on)kunde te liggen...

Iedereen (ook de wielrenners) moet doen en laten wat hij/zij zelf goeddunkt,
maar denk eens goed na, hoeveel waarde je hecht aan je eigen lijf en leden en denk ook eens aan je naasten en aan de hulpverleners en omstanders die jouw vel van het asfalt mogen schrapen



@TS
dit onderwerp is inderdaad al heel vaak aan de orde geweest
maar goed: ik rij nooit zonder beschermende kleding: better safe than sorry
 
Laatst bewerkt:
als het meer tijd kost om mijn pak aan te trekken dan om ergens met de trapfiets heen te gaan dan neem ik de trapfiets, anders ga ik met de motor, in volledig pak, altijd period.
Maar vind wel dat iedereen lekker zelf uit moet maken wat hij fijn/verantwoord vind dus idd ook de wielrenners, of ze nou uitkijken of niet :+
 
Om de discussierichting ff 180 graden om te draaien: wie gaat er te voet boodschappen doen, of binnenshuis klussen, met een integraalhelm op en alle protectoren aan?
 
Ik zie ook steeds meer motorrijders zonder handschoenen rijden,
mensen: doe jezelf een plezier en investeer die paar tientjes in een setje doorwaaihandschoenen!

Dat snap ik ook niet. Maar goed, als iemand op de hoogte is van de risico's vind ik het prima als mensen die keuze voor zichzelf maken.

En als je het heel zwart-wit bekijkt, iedereen die ervoor kiest om in bijvoorbeeld een textiel-pak te rijden in plaats van een leren race overall neemt ook al genoegen met minder dan de maximaal mogelijke bescherming. Dat wordt echter als normaal gezien. Dat ik dan de keuze maak om even 5 km te rijden in mijn spijkerbroek wordt door sommigen dan meteen als ware doodsverachting gezien. En dat snap ik dan niet. Terwijl diezelfde mensen datzelfde traject wel op de fiets rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan