[discussie] muziek tijdens verkeersdeelname

Is het verstandig?

  • Ja, het heeft geen invloed

    Stemmen: 7 24,1%
  • Ja, maar alleen tijdens de saaie stukken snelweg

    Stemmen: 0 0,0%
  • Hangt van de muzieksoort af

    Stemmen: 1 3,4%
  • Nee, het zal je altijd beinvloeden

    Stemmen: 14 48,3%
  • Nee, je kunt maar één ding tegelijk doen

    Stemmen: 2 6,9%
  • Geen idee, wat is motor rijden?

    Stemmen: 1 3,4%
  • Mooi weer vandaag...

    Stemmen: 4 13,8%

  • Totaal aantal stemmers
    29

berzerker

Die hard MF'er
25 okt 2004
523
0
Leeuwarden
Ik ben benieuwd naar jullie mening, wat vinden jullie van het luisteren naar muziek als je op de motor zit? Leidt het je af van het verkeer? Ik heb zelf wel eens oordopjes met muziek in gehad tijdens het rijden, maar zou dat niet even hard verboden moeten worden als bellen tijdens het rijden?

Nieuwsquote van tweakers.net;

De brancheorganisatie van rijscholen LBVI wil dat het gebruik van draagbare muziekspelers in het verkeer verboden wordt. De organisatie dringt hierop aan bij minister Peijs van Verkeer en Waterstaat (VWS), en zal de risico's van muziekspelers in het verkeer in ieder geval een verplicht onderdeel maken van het examen voor rij-instructeurs. De Tweede Kamer-fractie van de PvdA heeft laten weten de kwestie ook bij de minister aan te zullen kaarten.

Is dit terecht? Het lijkt me vrij logisch als blijkt dat het je concentratie verminderd en in ieder geval je rijgedrag beinvloedt. Ik luister veel naar metal, ga ik dan ook agressiever rijden?


full
 
Muziek op de motor :? Mijn uitlaatje maakt muziek genoeg :Y
Is toch alleen voor goldwing rijders O-)
 
Vroegâh, in mijn walkman-tijd, ben ik me een keer de t***ng geschrokken van een brandweerauto die vlak voor een kruising z'n sirene aan deed. Viel van schrik bijna van m'n fiets :X Hartslag 300+.... Is wel een goede les geweest voor mij, heb daarna het volume maar wat lager gezet.

Mag van mij verboden worden, zeker voor fietsers. Die letten toch al zo lekker op, als ze nou ook niks meer horen....

Maar jah... Pietje GTI'tje met z'n stuitermuziek zou dan ook z'n radio uit moeten doen.

Lastig dus.
 
uuumzz, leuk onderwerp. eigenlijk zou overal die geluidsshit uit moeten. Niet in/op voertuigen naar muziek luisteren. rijden is daadwerkelijk rijden. Maar ga dat maar ff verkopen, wordt je afgeschoten.............in opdracht vd de elektronicabranche.
 
uuumzz, leuk onderwerp. eigenlijk zou overal die geluidsshit uit moeten. Niet in/op voertuigen naar muziek luisteren. rijden is daadwerkelijk rijden. Maar ga dat maar ff verkopen, wordt je afgeschoten.............in opdracht vd de elektronicabranche.
Zou mijn muziekje in de auto toch echt niet willen missen hoor :N
 
ikzelf rij heel af en toe eens met m'n mp3 speler aan op de motor. één oortje in m'n helm frutten, de andere in m'n jas laten bungelen. Ik zet m'n volume daarbij zo dat ik alles nog prima hoor. Ik doe dit alleen zo weinig dat het me weinig interesseert of het verboden wordt ja of nee :Z .
Maar als ze het gaan verbieden vind ik wel dat ze het gelijk moeten trekken voor alle weggebruikers. Fietser (brommer, motorrijder, etc) die z'n muziek hard heeft staan heeft er net zoveel last van als een automobilist die z'n muziek hard heeft staan...

Maar ik geloof wel dat er vast weer zo'n halfbakken regel komt die niemand begrijpt, inclusief de agent die er een boete voor zou moeten geven B| .
 
Sja muziek lijkt me niet zo'n probleem eigenlijk, zolang je nog maar geluiden van buitenaf kunt waarnemen. Praatprogramma's leiden meer af dan een muziekje. Maar op de motor neem ik toch liever geen risico en hoef ik dus geen muziek te horen.
 
Heb altijd me radio aan, lekker Veronica aan als ik door de file rijd, ook makkelijk voor de flitsservice :P . Het is alleen wel zaak het volumeniveau aan te passen want de luidsterkte heeft gewoon invloed op je concentratie, wie zet de niet radio zachter als hij door druk stadsverkeer stuurt? Verder boeit het me niet zo, als ik 130 rijd hoor ik anders ook niks van het verkeer om me heen, dus dan maar de volumeknop omhoog :)
 
Het zal best van invloed zijn, maar als je in je verlaagde verbrede Kadett turbo gsi Gabber Piet zit te luisteren, mekkert er ook niemand.
Op de motor doe ik het niet, simpelweg omdat het niet relaxt vindt, en geen goeie oordopjes heb :X

In de auto daarentegen wel, en kan je garanderen dat ik dan omstanders ook niet hoor. Wat mij betreft moet het op de motor dus ook kunnen.

en dan erbij, als je uitlaat brult als een aap hoor je toch niet veel

In sommige landen mag je achter het stuur trouwens niet roken etc...
Maar hoe wil je controleren of iemand muziek op heeft?
 
iPod op de motor. Wat mij betreft geen invloed, ik hoor de muziek pas echt als ik relax (what's in a name?) kan rijden. Bij enige wijziging in het verkeer of de rijstijl ondervind ik dat ik de muziek gewoon niet meer hoor omdat ik dan geconcentreerd met de rest bezig ben. Dus wat mij betreft: geen probleem.
 
Op mn fiets merk ik wel verschil. Ik luister meer muziek dan dat ik op het verkeer let. Ik kom misschien niet in gevaarlijke situaties, maar op de motor zou het misschien niet zo goed uitpakken :P
 
Ik fiets ook regelmatig naar m'n werk, en ook precies over een drukke scholieren route. Als ik die inhaal ben ik altijd extra voorzichtig als ik zie dat ze oordopjes inhebben. Niet alleen kijken ze dan niet op of om als ze ineens besluiten af te slaan, ze horen je dan ook nogeens niet. Ik vind een autoradio mogen, maar dopjes niet.
 
Motorrijden :?

Waarom niet? In de auto heb je toch ook de radio/cd-speler aan?
Alsof dat niet afleid...

Ligt er helemaal aan wat voor muziek je opzet,
en hoe hard je hem hebt staan.
Probleem is alleen dat je in de auto de radio naar behoefte en omstandigheden
harden en zachter kunt zetten, wat op de motor toch minder
makkelijk gaat.
 
Ik fiets ook regelmatig naar m'n werk, en ook precies over een drukke scholieren route. Als ik die inhaal ben ik altijd extra voorzichtig als ik zie dat ze oordopjes inhebben. Niet alleen kijken ze dan niet op of om als ze ineens besluiten af te slaan, ze horen je dan ook nogeens niet. Ik vind een autoradio mogen, maar dopjes niet.
:^

Belangrijk verschil is, imho, dat je in de auto spiegels e.d. hebt om meer van je omgeving mee te krijgen (of je ze gebruikt is natuurlijk een tweede). Fietsers hebben dat niet. Daarbij komt dat dopjes, doordat ze in je gehoorgang zitten, omgevingsgeluid actief afschermen. Bij muziek via speakers zoals in een auto is dat niet het geval. Je kunt hooguit je radio zo hard hebben staan dat je het niet meer hoort.
 
vind t wel kunnen... rij zelf vaker met oordoppies in en mn mp3speler. heerlijk. lekker genieten zo: mn favo muziekje, lekker weer, mooie dijk... wat wil je nog meer? :) wel staat mn volume niet hard. maar dat is meer vanwege hoofdpijn dan ambulances enzo. die hoor en zie ik toch wel. :P spiegels....
 
Motorrijden :?

Waarom niet? In de auto heb je toch ook de radio/cd-speler aan?
Alsof dat niet afleid...

Ligt er helemaal aan wat voor muziek je opzet,
en hoe hard je hem hebt staan.



Probleem is alleen dat je in de auto de radio naar behoefte en omstandigheden
harden en zachter kunt zetten, wat op de motor toch minder
makkelijk gaat.


Ok dan maken we toch een nieuw wetsvoorstel

"Tijdens het besturen van een 2 wielig motorvoertuig is het uitsluitend toegestaan muziek uit de categorie Klassiek af te spelen, hij die in strijd met voorgaande handelt wordt gestraft met een geldboete van de 2e categorie"

"Tijdens het besturen van een motorvoertuig op meer dan 2 wielen is het niet toegestaan muziek uit de categorie Hardcore,Metal, Rock en Hip-Hop af te spelen, voor de categoriën Klassiek, R&B, Blue's en lovesongs geldt een geluidslimiet van 85 Decibel gemeten op een afstand van tenminste 40 CM van het voertuig en een hoogte van 1 meter, wordt in strijd met vorgaande gehandeld dan volgt er een geldboete van de 2e categorie"


IDEE ???? :r :r


NEE, dit gaat never nooit niet lukken namelijk....het zal altijd zo blijven dat er aso's met keiharde muziek rondrijden en dat daardoor mensen benadeeld worden die wel normaal opletten.....

Je kunt van alles bij wet vastleggen maar dan nog zal het ZEER veel gebeuren !!!!
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem, heb speakers in m'n helm en een MP3-speler tijdens het rijden, alleen wel op zo'n geluidsniveau dat ik de omgeving blijf horen. Ik vind het meer een gezonds verstand kwestie, net zoals te harde muziek in de auto, of thuis.
 
ik persoonlijk vindt music wel en niet kunnen, wel als het beperkt is en niet te hard zodat je buiten alles nog zou kunnen horen. En niet als je een typje bent die snel zit te dromen op zo´n ding.

Bedoeling is dat je wel je koppie erbij houdt namelijk.
 
Mooi weer vandaag.. :+

En ja, heb net 80 km er op zitten met een MP3 spelertje onder da helm.
Lekker rustig gereden met classic rock op de achtergrond.

Maakt bij mij geen verschil.
 
Ik kan me ook voorstellen dat het van je ritje af hangt, in de stad moet je meestal net iets oplettender zijn dan wanneer je met 120 km/u over de snelweg suist...
 
Terug
Bovenaan Onderaan