Discussie Spelregels File-rijden

Er zijn wel duidelijk regels Cyco. Ik kreeg van meneer agent ze zelfs op een papiertje aangereikt!
Verdiep je er eerst een beetje in en blijf ontopic, die discussie is al tig keer gevoerd hier!

Ok, duidelijk... Ik dacht altijd dat er een gedoog-beleid werd toegepast en dat het niet wettelijk was vastgelegd (dat bedoelde ik met 'regels'). Mijn fout, sorry.

...en volgens mij was ik ontopic... magoed...het zal wel weer niet..
 
Hier zijn de meningen aardig over verdeeld....... 8-)
Jep. Tuurlijk. Maar daarvoor zijn we ook een democratie. Je kunt er over discussieren. Als iedereen in Nederland gaat roepen dat de maximum snelheid op snelwegen afgeschaft moet worden gaat dat gegarandeerd gebeuren, net zoals ik Duitsland het geval is. Ik denk alleen dat niet iedereen het met je eens is. Ik ben het bijvoorbeeld wel met die 100 per uur eens. Ik zou het wel lager willen, eigelijk, omdat er toch nog steeds zoveel snelheid gerelateerde ongelukken gebeuren. Maar ik leg me neer bij de mening van de meerderheid in deze... (ik heb toch geen keus).
 
Tuurlijk: je mag toch kiezen wie je gaat besturen? Je kunt niet de schuld afwentelen op de regering: die heb je tenslotte zelf gekozen. Bevalt de staatsvorm je niet? Ga dan zelf de politiek in en doe d'r wat an. Graag zelfs! Ik denk dat je het eea voor de motorrijders gaat regelen.... *grijns*
Dus jij vind echt dat je invloed hebt, doordat je elke 4 jaar een hokje aankruist :?
 
Dus;
- Het is nou eenmaal de wet, mogen we niet meer discusieren?
- Omdat het in andere landen slechter is, mogen we hier niet klagen?

Dat zou betekenen:
- dat het onzin is om wetten aan te passen. Kunnen we een hoop mensen naar huis sturen.
- dat we nergens meer over mogen discusieren, want er is altijd wel een land te vinden waar het slechter geregeld is.

Samengevat: langleve de stilstand! (a.k.a. conservatisme)

Dat is jouw conclusie vriend :)

Waarom moet je als je discussieerd altijd de mening delen van de andere mensen met wie je de discussie voert? Wat is dat dan voor discussie?

Ik ben niet conservatief. Ik rij zelf ook op een (ouwe) supersport, dus ik snap heel goed dat het irri is om langzaam te rijden. Dus dat doe ik zelf ook niet echt. Als ik daarvoor gepakt word....tsja.... pech, toch?

Magoed...als in een topic waar om discussie gevraagd wordt geen plaats is voor mijn mening of input hou ik wel lekker mijn bek.... adios!

grtz,

Cyc
 
Dus jij vind echt dat je invloed hebt, doordat je elke 4 jaar een hokje aankruist :?
Nee. Dat denk ik niet. Ik denk dat mijn invloed zeer klein is. Maar als geheel Nederlands volk hebben we WEL veel invloed. Je kunt als persoon zelfs nog meer invloed hebben door je verkiesbaar te stellen en in de kamer te gaan zitten. Of de gemeente raad. Of het waterschap (als dat je interesseert). Wat ik bedoel te zeggen is dat we met z'n allen die regels afgesproken hebben, en dat we ons d'r maar aan te houwe hebbe, plat gezegd. Wil je de regels veranderen: begin een actie, ga in de politiek, overtuig anderen dat je gelijk hebt: Doe Er Wat Aan! Maar ga niet lopen miepen dat je het er niet mee eens bent zonder verdere actie te ondernemen (Lijdzaam verzet door bezwaarschriften is niet actie, in deze).
 
Rijd dagelijks tussen de file door op de A2 Utr-Amst '( en moet zeggen dat ik ook te hard ga. Niet de Max snelheid ( nou ja, Max 50) maar het snelheids verschil. Op de een of andere manier voel ik me lekkerder met 35km/h dan met de toegestane 10 km/h wannneer het stil staat. Zal wel aan mijn rijkunsten liggen :)

Er zijn er inderdaad 'genoeg' die zeker het dubbele halen. Vind ik niet kunnen( OK, schiet mij maar af) maar het gaat ook echt fout wanneer een auto je een keer niet ziet. En kan me ook voorstellen dat de automobilisten het dan een beetje zat worden van de beschuldiging dat ze nooit ruimte genoeg maken.
 
Ik ben het bijvoorbeeld wel met die 100 per uur eens. Ik zou het wel lager willen, eigelijk, omdat er toch nog steeds zoveel snelheid gerelateerde ongelukken gebeuren. Maar ik leg me neer bij de mening van de meerderheid in deze... (ik heb toch geen keus).

Uitslag referendum snelheid lager dan 100km/h:

Voor 1 stem, Dwaal/ tegen, alle andere MF gebruikers. :+
 
Heren (dames heb ik zo gauw nog niet gezien!)

Als TS vraag ik jullie netjes, weer ontopic te gaan.

Dit topic gaat over de spelrelgels mbt file rijden, en hoe jij die interpreteert.
Dat volgens sommigens de politie niet handelt zoals deze zou moeten handelen is hier niet aan de orde en kan ergens anders besproken worden.

Dus, hoe interpreteer jij de spelregels en vind je deze correct? Kun je je er technisch aan houden? enz enz.
De gedragsregels zijn opgesteld in overleg met motor- en auto-organisaties.
Dat op zich is al uniek in Nederland waar regeltjes bij voorkeur vanaf boven worden opgelegd. Bij het vaststellen van de regels is rekening gehouden met juridische aspecten, aansprakelijkheid, veiligheid e.d.. Er zal dus nooit een vrijbrief voor ongelimiteerd door de file rijden kunnen uitkomen, maar altijd een voorzichtige richtlijn.

Natuurlijk rijdt 40 kmh prettiger dan 20 kmh, en is het menselijk dat we de regeltjes een beetje oprekken. 20 km wordt al snel 30 km etc. Daar heb ik geen probleem mee, maar ik zie regelmatig motorrijders door de file rijden met snelheidsverschillen die ik onverantwoord vind.

Het alternatief van de gedragslijn is achteraan aansluiten :X

En over het handelen van de politie: Als er regels gesteld worden moet ook gecontroleerd worden of ze worden nageleefd, en bij niet naleven kan je worden bestraft. Dat is de simpele realiteit van een samenleving. Als je daar problemen mee hebt dan moet je naar een onbewoond eiland verhuizen, want dan is er voor jou geen plaats in een samenleving.
 
Dat is jouw conclusie vriend :)

Waarom moet je als je discussieerd altijd de mening delen van de andere mensen met wie je de discussie voert? Wat is dat dan voor discussie?

Ik ben niet conservatief. Ik rij zelf ook op een (ouwe) supersport, dus ik snap heel goed dat het irri is om langzaam te rijden. Dus dat doe ik zelf ook niet echt. Als ik daarvoor gepakt word....tsja.... pech, toch?

Magoed...als in een topic waar om discussie gevraagd wordt geen plaats is voor mijn mening of input hou ik wel lekker mijn bek.... adios!

grtz,

Cyc
:?

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik zeg niet dat je niet mag discusieren. Die conclusie trek ik juist uit jouw post. Je zegt zelf dat we niet mogen zeuren, want het is de wet. Dan houdt toch elke discussie op?
 
Nee. Dat denk ik niet. Ik denk dat mijn invloed zeer klein is. Maar als geheel Nederlands volk hebben we WEL veel invloed. Je kunt als persoon zelfs nog meer invloed hebben door je verkiesbaar te stellen en in de kamer te gaan zitten. Of de gemeente raad. Of het waterschap (als dat je interesseert). Wat ik bedoel te zeggen is dat we met z'n allen die regels afgesproken hebben, en dat we ons d'r maar aan te houwe hebbe, plat gezegd. Wil je de regels veranderen: begin een actie, ga in de politiek, overtuig anderen dat je gelijk hebt: Doe Er Wat Aan! Maar ga niet lopen miepen dat je het er niet mee eens bent zonder verdere actie te ondernemen (Lijdzaam verzet door bezwaarschriften is niet actie, in deze).
Ik heb nog meer te doen!

Maar vertel, je kunt het niet met alle regels in dit land eens zijn. Welke acties heb jij tot nu toe al ondernomen?
 
En over het handelen van de politie: Als er regels gesteld worden moet ook gecontroleerd worden of ze worden nageleefd, en bij niet naleven kan je worden bestraft. Dat is de simpele realiteit van een samenleving. Als je daar problemen mee hebt dan moet je naar een onbewoond eiland verhuizen, want dan is er voor jou geen plaats in een samenleving.
Een beetje hard, maar wel de essentie van het verhaal. Alles goed trouwens, Koffer? Lang niet meer gesproken joh :)
 
Ik heb nog meer te doen!

Maar vertel, je kunt het niet met alle regels in dit land eens zijn. Welke acties heb jij tot nu toe al ondernomen?
Tsja... dat is toch vaak de houding van de meeste mensen. Iedereen heeft wel zaken die hij of zij belangrijker vind dan het algemeen goed.
Ik zal je terwille zijn: ik heb me ingezet voor de verblijfsvergunning van een vriend van me die het land uit zou moeten volgens de regels die onze "alwetende" regering daarvoor heeft opgesteld na druk van onze "tolerante" samenleving. Hij woonde al meer dan 15 jaar hier... Volgens de regels had hij weggemoeten. Door inzet van heel veel mensen mocht hij toch blijven. Good enough for ya?
 
:?

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik zeg niet dat je niet mag discusieren. Die conclusie trek ik juist uit jouw post. Je zegt zelf dat we niet mogen zeuren, want het is de wet. Dan houdt toch elke discussie op?

Blijkbaar hebben we elkaar dan verkeerd begrepen :)
Ik heb ook nooit gezegd dat je niet mag discussieren. Misschien ben ik niet duidelijk in mijn posts (dat blijkt wel).

Daarom zal ik DAT dan nu iig recht-zetten.

'Ik vraag me af hoe de rest van jullie hierover denkt. En dan met name de sportieve motorrijders onder ons. Hoe interpreteren jullie die spelregels??'

Aangezien ik een YZF1000R uit 2000 rij, schaar ik mezelf onder 'sportieve rijders'. Ik interpreteer de spelregels in zoverre dat ik weet dat ze er zijn, maar dat ik van de situatie laat afhangen hoe ik mezelf door een file heen wurm.

'Hou je je er netjes aan, neem je ze wat losser, of verpest je het voor ons allemaal?'

Over het algemeen hou ik me er dus niet aan! Maar neem ook geen kruisraket-snelheid aan. Dus ik ga er van uit dat ik het niet voor 'anderen' verpest. Ik betitel mezelf als een bewuste, beheerste ietsje-te-hard rijder.

'Hoe reageert je motor op deze snelheid,'

Op de snelheid die ik rij, reageert ze meestal prima. Lekker koppeling-rijden is goed voor de handspieren zullen we maar zeggen. Op snelheden onder de 30 is het niet echt leuk meer.


Goed....veel duidelijker kan ik het niet. Sorry voor alle misverstanden.


grtz,

Cyc
 
(Even bijgelezen)

Ik denk dat de essentie van de discussie wel duidelijk is. Ik ga nu, zeker voor mensen die sommige van mijn eerdere uitspraken in andere discussies hebben gelezen, iets raars zeggen...

Er zijn regels, en op zichzelf is het goed dat die nageleefd worden. Waarom vertel ik zo, maar eerst even iets meer over die regels. Veel regels zijn gewoon heel duidelijk vanuit een bepaalde wens ontstaan, bv. dat je licht het moet doen in het donker, omdat men in het algemeen veiligheid belangrijk vind. Daarnaast zijn er ook regels die wat discutabeler zijn, omdat ze door een politicus erdoor zijn gedrukt omdat ie het aantal verkeersdoden onder de X wil hebben (voor z'n ego, mind you, dat dat voor het algemeen belang ook goed kan zijn is secundair). Samengevat: soms wordt ik een beetje moe van mensen die beweren dat we sommige regels "met z'n allen hebben afgesproken", want de simpele realiteit laat zien dat dat niet zo is: je kiest iemand, of eigenlijk een partijprogramma, waarbij je het met sommige zaken eens bent en anderen niet. En dan moet je maar afwachten, en sturen is heel moeilijk. Dat zie je wel aan de laatste regels m.b.t. prepensioen; wie zei er ook alweer iets over "met z'n allen afspreken? :( "?
Sommige regels zijn moreel nogal wrak...

Maar het alternatief voor het enforcen van regels is misschien nog wel slechter; dat is namelijk willekeur. Dan moet de agent in kwestie maar willekeurig gaan bedenken wat ie nu weer doet. Dat werkt m.i. alleen maar corruptie in de hand. De simpele realiteit hier is namelijk dat de meeste mensen helemaal niet in staat zijn om zelf na te denken; en dan moet je met regeltjes werken om willekeur te voorkomen.

Een ding heb ik me wel eens afgevraagd. En ik wil hier niet beledigend doen hoor, maar ik vraag het me wel af: In hoeverre wordt een agent geselecteerd op hoe gemakkelijk hij zich in een "simpel" wereldmodel kan verplaatsen, of is dat alleen maar uiterlijke presentatie die een agent krijg aangeleerd. Veel hier door agenten gemaakte opmerkingen lijken namelijk een heel simpel wereldbeeld uit te drukken, waarbij, in plaats van in te zien dat regels er zijn om willekeur te voorkomen, het "niet-aan-de-regels-houden" tot een vorm van misdaad verheffen, omdat dat zo lekker simpel en overzichtelijk is.
 
Tsja... dat is toch vaak de houding van de meeste mensen. Iedereen heeft wel zaken die hij of zij belangrijker vind dan het algemeen goed.
Ik zal je terwille zijn: ik heb me ingezet voor de verblijfsvergunning van een vriend van me die het land uit zou moeten volgens de regels die onze "alwetende" regering daarvoor heeft opgesteld na druk van onze "tolerante" samenleving. Hij woonde al meer dan 15 jaar hier... Volgens de regels had hij weggemoeten. Door inzet van heel veel mensen mocht hij toch blijven. Good enough for ya?
Als ik elk regeltje waar ik niet mee eens ben aan moet vechten, dan heb ik daar een dagtaak aan. Er moet ook brood op de plank. En dan kom je ook nog tegenover mensen te staan die ervoor betaalt worden en die het dus niet uit maakt hoe lang het gaat duren. Als zij met pensioen gaan, neemt iemand ander het over.
Blijkbaar hebben we elkaar dan verkeerd begrepen :)
Ik heb ook nooit gezegd dat je niet mag discussieren. Misschien ben ik niet duidelijk in mijn posts (dat blijkt wel).

Daarom zal ik DAT dan nu iig recht-zetten.

'Ik vraag me af hoe de rest van jullie hierover denkt. En dan met name de sportieve motorrijders onder ons. Hoe interpreteren jullie die spelregels??'

Aangezien ik een YZF1000R uit 2000 rij, schaar ik mezelf onder 'sportieve rijders'. Ik interpreteer de spelregels in zoverre dat ik weet dat ze er zijn, maar dat ik van de situatie laat afhangen hoe ik mezelf door een file heen wurm.

'Hou je je er netjes aan, neem je ze wat losser, of verpest je het voor ons allemaal?'

Over het algemeen hou ik me er dus niet aan! Maar neem ook geen kruisraket-snelheid aan. Dus ik ga er van uit dat ik het niet voor 'anderen' verpest. Ik betitel mezelf als een bewuste, beheerste ietsje-te-hard rijder.

'Hoe reageert je motor op deze snelheid,'

Op de snelheid die ik rij, reageert ze meestal prima. Lekker koppeling-rijden is goed voor de handspieren zullen we maar zeggen. Op snelheden onder de 30 is het niet echt leuk meer.


Goed....veel duidelijker kan ik het niet. Sorry voor alle misverstanden.


grtz,

Cyc
Geeft niks hoor, ik neem hier niks persoonlijks. Zo is het 99% van de tijd ook niet bedoeld.
Verder rij ik zo'n beetje hetzelfde door de file als jij. En al rij ik niet vaak rond die tijd, volgens mij rijden de meeste motorrijders zo, op een paar lefgozers na. Zou een beetje flauw zijn om het daarom te verbieden.

Ze gaan Heineken toch ook niet uit de winkels halen, nu Andre dood is?
 
(Even bijgelezen)

Ik denk dat de essentie van de discussie wel duidelijk is. Ik ga nu, zeker voor mensen die sommige van mijn eerdere uitspraken in andere discussies hebben gelezen, iets raars zeggen...

Er zijn regels, en op zichzelf is het goed dat die nageleefd worden. Waarom vertel ik zo, maar eerst even iets meer over die regels. Veel regels zijn gewoon heel duidelijk vanuit een bepaalde wens ontstaan, bv. dat je licht het moet doen in het donker, omdat men in het algemeen veiligheid belangrijk vind. Daarnaast zijn er ook regels die wat discutabeler zijn, omdat ze door een politicus erdoor zijn gedrukt omdat ie het aantal verkeersdoden onder de X wil hebben (voor z'n ego, mind you, dat dat voor het algemeen belang ook goed kan zijn is secundair). Samengevat: soms wordt ik een beetje moe van mensen die beweren dat we sommige regels "met z'n allen hebben afgesproken", want de simpele realiteit laat zien dat dat niet zo is: je kiest iemand, of eigenlijk een partijprogramma, waarbij je het met sommige zaken eens bent en anderen niet. En dan moet je maar afwachten, en sturen is heel moeilijk. Dat zie je wel aan de laatste regels m.b.t. prepensioen; wie zei er ook alweer iets over "met z'n allen afspreken? :( "?
Sommige regels zijn moreel nogal wrak...

Maar het alternatief voor het enforcen van regels is misschien nog wel slechter; dat is namelijk willekeur. Dan moet de agent in kwestie maar willekeurig gaan bedenken wat ie nu weer doet. Dat werkt m.i. alleen maar corruptie in de hand. De simpele realiteit hier is namelijk dat de meeste mensen helemaal niet in staat zijn om zelf na te denken; en dan moet je met regeltjes werken om willekeur te voorkomen.

Een ding heb ik me wel eens afgevraagd. En ik wil hier niet beledigend doen hoor, maar ik vraag het me wel af: In hoeverre wordt een agent geselecteerd op hoe gemakkelijk hij zich in een "simpel" wereldmodel kan verplaatsen, of is dat alleen maar uiterlijke presentatie die een agent krijg aangeleerd. Veel hier door agenten gemaakte opmerkingen lijken namelijk een heel simpel wereldbeeld uit te drukken, waarbij, in plaats van in te zien dat regels er zijn om willekeur te voorkomen, het "niet-aan-de-regels-houden" tot een vorm van misdaad verheffen, omdat dat zo lekker simpel en overzichtelijk is.
:^

Vaak hoor je bij snelheids veroordelingen dat de overtreder een misdadiger is, omdat hij andere mensen in gevaar bracht. Dit gaat er volledig aan voorbij dat je mensen in gevaar brengt, zodra je je motor start. Ook Dwaal kan mensen doden, al rijdt hij de helft van de max snelheid.
 
Een ding heb ik me wel eens afgevraagd. En ik wil hier niet beledigend doen hoor, maar ik vraag het me wel af: In hoeverre wordt een agent geselecteerd op hoe gemakkelijk hij zich in een "simpel" wereldmodel kan verplaatsen, of is dat alleen maar uiterlijke presentatie die een agent krijg aangeleerd. Veel hier door agenten gemaakte opmerkingen lijken namelijk een heel simpel wereldbeeld uit te drukken, waarbij, in plaats van in te zien dat regels er zijn om willekeur te voorkomen, het "niet-aan-de-regels-houden" tot een vorm van misdaad verheffen, omdat dat zo lekker simpel en overzichtelijk is.
Mensen zijn iha nogal geëmotioneerd als ze worden aangehouden. Daarom is het aanhouden van een "simpel" wereldbeeld één manier om discussies te voorkomen. Een agent wordt er ook niet voor betaald om regels te interpreteren, dan krijg je juist willekeur en rechtsongelijkheid.

En je niet aan de regels houden is inderdaad een misdaad strafbaar feit.
 
Mensen zijn iha nogal geëmotioneerd als ze worden aangehouden. Daarom is het aanhouden van een "simpel" wereldbeeld één manier om discussies te voorkomen. Een agent wordt er ook niet voor betaald om regels te interpreteren, dan krijg je juist willekeur en rechtsongelijkheid.

En je niet aan de regels houden is inderdaad een misdaad strafbaar feit.
Regels overtreden is wat anders dan een misdaad plegen. Dat onderscheid lijkt steeds makkelijker opzij geschoven te worden.
 
Mensen zijn iha nogal geëmotioneerd als ze worden aangehouden. Daarom is het aanhouden van een "simpel" wereldbeeld één manier om discussies te voorkomen. Een agent wordt er ook niet voor betaald om regels te interpreteren, dan krijg je juist willekeur en rechtsongelijkheid.

Dus als ik het goed begrijp dan is het "simpele" wereldbeeld waarover ik het had zeg maar een "onderhandelingstechniek" (of juist een techniek om onderhandelings pogingen te voorkomen, net hoe je het zien wilt), of een presentatietechniek? Dat een agent niet betaald wordt om de regels te interpreteren lijkt me iid prima. Maar doen de meesten dat, voor zichzelf van binnen, toch niet?

En je niet aan de regels houden is inderdaad een misdaad strafbaar feit.

Met dank voor het streepje! ;)
 
Regels overtreden is wat anders dan een misdaad plegen. Dat onderscheid lijkt steeds makkelijker opzij geschoven te worden.
:^

Na jaren van gedoogbeleid heeft justitie (en de politie als onderdeel daarvan) een probleem met het herinvoeren van "normen en waarden" in de maatschappij. Met als gevolg overtrokken reacties en excessen aan beide kanten. Laten we hopen dat het een overgangssituatie is tot er een nieuw evenwicht ontstaat.
 
Na jaren van gedoogbeleid heeft justitie (en de politie als onderdeel daarvan) een probleem met het herinvoeren van "normen en waarden" in de maatschappij. Met als gevolg overtrokken reacties en excessen aan beide kanten. Laten we hopen dat het een overgangssituatie is tot er een nieuw evenwicht ontstaat.

Laten we dat hopen ja. Het zal wel loslopen (dat doet het meestal). Maar iets anders: Als ik wordt aangehouden, en de agent vind het nodig om te preken, ontstaan er dan grote problemen als ik hem vraag of we niet gewoon even ter zake kunnen blijven en de situatie admninistratief af kunnen handelen (daar onderhandelen toch geen optie is)?
 
:^

Vaak hoor je bij snelheids veroordelingen dat de overtreder een misdadiger is, omdat hij andere mensen in gevaar bracht. Dit gaat er volledig aan voorbij dat je mensen in gevaar brengt, zodra je je motor start. Ook Dwaal kan mensen doden, al rijdt hij de helft van de max snelheid.
Helemaal mee eens. Ook ik, als ik zelfs maar de helft van de max snelheid zou rijden (onverstandig, omdat mijn medeweggebruikers dat niet verwachten) kan ongelukken veroorzaken. Ik ben alleen wel van mening dat bij lagere snelheden de ernst van die ongelukken een stuk lager zijn... En dat moet je toch met me eens zijn, denk ik. De overtreder een misdadiger noemen vind ik ook niet terecht. Maar iemand die doelbewust grote risico's (lees: met hoge snelheid door dicht verkeer rijden) neemt, komt daar toch dicht in de buurt. Je kunt je ook afvragen of het geven van boetes helpt. Ik denk het niet. Voorlichting over de risico's zou beter zijn; maar ook dat helpt niet tegen onverbeterlijke risico-zoekers. Het alternatief voor regels is idd willekeur: en inderdaad, dat willen we echt niet.

Ik denk dat, als ik ieders argumenten lees, we allemaal wel weten wat het probleem is. En dat we ook allemaal weten dat er geen echte oplossing is. Dus we zullen het moeten doen met het systeem wat er nu is. Kun je daar _echt_ niet mee leven? Verhuis naar Duitsland. Daar mag je zo hard als je wil...
 
Terug
Bovenaan Onderaan