Discussie Spelregels File-rijden

Ze gaan Heineken toch ook niet uit de winkels halen, nu Andre dood is?
Hmm... There's a thought. Ik zou het niet missen: ik drink liever Grolsch ;-)

Aan de andere kant: ieder z'n meug, dus als je Heineken wil drinken, have fun :)
Stap daarna alleen niet op de motor, alsjeblieft...
(Of zwengel ik hiermee weer een nieuwe discussie aan?)
 
Laten we dat hopen ja. Het zal wel loslopen (dat doet het meestal). Maar iets anders: Als ik wordt aangehouden, en de agent vind het nodig om te preken, ontstaan er dan grote problemen als ik hem vraag of we niet gewoon even ter zake kunnen blijven en de situatie admninistratief af kunnen handelen (daar onderhandelen toch geen optie is)?
Ik heb laatst een bon gekregen voor het negeren van rood licht op de fiets en daarbij aangegeven dat ik niet op de preek zat te wachten. Hij probeerde het nog even, maar toen weer gezegd dat ik daar niet op zat te wachten. Hij zal het niet prettig gevonden hebben, maar zolang je niet gaat schelden oid is er niks aan de hand, lijkt me.
 
Hmm... There's a thought. Ik zou het niet missen: ik drink liever Grolsch ;-)

Aan de andere kant: ieder z'n meug, dus als je Heineken wil drinken, have fun :)
Stap daarna alleen niet op de motor, alsjeblieft...
(Of zwengel ik hiermee weer een nieuwe discussie aan?)


Euh, en dan nu weer ON-topic? :+
 
oke. on-topic.

in sommige files kan iets sneller dan stapvoets rijden al te snel zijn. verder mag die wettelijke 10km/u verschil wel gelden, maar dat is moeilijk te meten. hoe weet ik nou hoe hard de file rijdt? die rijden ook niet altijd precies 40 zodat ik 50 kan rijden.

kortom, gewoon gezonde verstand laten prevaleren. rustig door de file rijden en nou ja, als dat te hard is volgens oom agent, tsja. so be it. een andere agent denkt er waarschijnlijk weer anders over. en een derde nog weer anders. bovendien verschillen situaties, dus zit je altijd met een subjectief .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke. on-topic.

in sommige files kan iets sneller dan stapvoets rijden al te snel zijn. verder mag die wettelijke 10km/u verschil wel gelden, maar dat is moeilijk te meten. hoe weet ik nou hoe hard de file rijdt? die rijden ook niet altijd precies 40 zodat ik 50 kan rijden.

kortom, gewoon gezonde verstand laten prevaleren. rustig door de file rijden en nou ja, als dat te hard is volgens oom agent, tsja. so be it. een andere agent denkt er waarschijnlijk weer anders over. en een derde nog weer anders. bovendien verschillen situaties, dus zit je altijd met een subjectief .
:^
En wat is de snelheid v/d file als de eerste baan 35, de tweede 15 en de derde baan 40 km/u rijdt? :? :? Ik kom dan uit op 30, maar om tijdens het rijden voortdurend trigonometrisch te moeten hoofdrekenen, ook op de (matrix-)borden/verkeer/weer/mooie mevrouwen etc. te moeten letten, te navigeren en nergens tegen aan te rijden gaat mij te ver.

Doet me denken aan een experiment van ehm...hoe heete die Utrechtse motorrijdende reeds overleden psycholoog ook alweer?
Oja Piet Vroon, dat hij rustte in vrede, reed ooit van huis naar de Uni en al tellend hoeveel infoverstrekkers hij te verstouwen kreeg (borden etc. dus) kleund hij al tellend ergens tegen aan.

Te veel afleiding is niet goed, QED.

Dus om mijn tocht langs stilstaande illegaal parkerende blikkers, ook wel file genoemd, voor mij zo veilig mogelijk te laten verlopen (tsja, het hemd is nader dan de rok) rijd ik wellicht ook wel eens iets meer dan 10km/u per uur harder dan de gem. snelheid van de parkeerders (wielklemmen die gasten, allemaal, wegens ontduiken betaald parkeren ! ) zie boven, maar i.h.a. niet harder dan toegestaan op dat stuk weg, al dan niet middels de (matrix)borden. O-) O-) O-)

Wat mij bij files vaak opvalt is dat blikkers zich niets, maar dan ook niets aantrekken van de afbouwende snelheid middels matrixborden, neen 100 tot die sukkel met pechlichten die stil staat. Gelukkig remt de gemiddelde auto (niet de blikker dus) beter dan de gem. motor, zie ander thread, want anders was het snel afgelopen met de overbevolking.


Om even een eigen idee weer eens los te laten: tijd voor doelgroepstroken voor echt snelverkeer :] , met een minimumsnlelheid van bijv. 100km/u. Juist op de A6 (zie topicstarter) is dit vrij eenvoudig te realiseren, evenzo op biv. de A4, ipv. 5baans blikweg een 4baans blikweg en een motorrijdersdoelgroepstrook, met boetes voor onderschrijding minimumsnelheid (is die trajectcontrole-ongein nog ergens goed voor).



En als de overheid zich echt wat aan mobiliteit zou gelegen laten, waar blijft een motorpromotie-beleid?
In veel ons omringende landen is de EU-richtlijn met klein-blik-rijbewijs ook een 125c :] rijden met max. 15 pk wel ingevoerd, maar in Nederland regeltjesland is deze richtlijn snel weggemoffeld, de gedachte alleen al, nog meer :] motorrijders en minder parkeerinkomsten en snellere doorstroming en minder uitstoot wegens minder congestie.... |( |( |(
 
Laatst bewerkt:
In veel ons omringende landen is de EU-richtlijn rijden met klein-blik-rijbewijs ook een 125c :] rijden met max. 15 pk wel ingevoerd......
Je kunt me vast wel vertellen welke richtlijn dat is. Want ik ken er alleen eentje waarin dat wordt afgeschaft (zoals in België al is gebeurd).
 
Ik ben van mening dat met gezond verstand er heel goed file gereden kan worden.
Als de 2 banen waar je tussendoor wilt stilstaan, is een vaartje van 15 á 20 km uur hard zat.
Alles beter dan stil staan (consequentie bij achteraan aansluiten :( )!
Als de boel onder de 40 km uur rijd, moet je er met een snelheidsverschil van 10 á 15 gewoon nog tussen door kunnen.
Als het echt weer harder gaat, gewoon knipper naar links en er weer tussen.
Bovenstaand is hoe ik er dagelijks in de file mee om ga.

Zolang er nog mongolen zijn die denken dat ze er wel harder tussen door kunnen, zal het binnenkort wel afgelopen zijn met het tussen de file door rijden en kunnen we achteraan aansluiten met alle gevolgen van dien (geplet tussen 2 auto's, en/of net zo lang wachten als de koekblikken) '(
Laten we ons 'recht' niet verspelen en hier zuinig mee om gaan.
 
Over het algemeen zal ik me wel redelijk aan de regels houden. Ik rij zeer regelmatig file (dagelijks minimaal 4-5 km met uitschieters van 15-20km) en probeer het rustig aan te doen. Als de boel echt weer gaat rijden dan zoek ik mijn plekje. Liefst niet achter een bestelbus, dus als ik die nog even verantwoord voorbij kan dan doe ik dat; daarbij zal ik wel eens wat harder rijden dan de richtlijn.

Het vervelende van de regels vind ik eigenlijk: het is sinds 1991 niet meer verboden om over de zelfde rijstrook in te halen (en daarmee mag je als motor door de file), maar het ontbreekt aan duidelijke, wettelijke regels.
b.v. Wel of geen alarmknippers in de file? Overdag niet, maar in het donker doe ik het wel en merk dat ik beter gezien wordt. In de zee van koplampen in het donker val je m.i. te weinig op. Met alarmlichten aan gaat dat stukken beter. Draag trouwens een reflecterend hesje in het donker, maar dat vergroot je zichtbaarheid van voren weinig, des te meer van achteren.
 
(..)

(..)Alarmlichten(..)
Overdag niet, maar in het donker doe ik het wel en merk dat ik beter gezien wordt. In de zee van koplampen in het donker val je m.i. te weinig op. Met alarmlichten aan gaat dat stukken beter. Draag trouwens een reflecterend hesje in het donker, maar dat vergroot je zichtbaarheid van voren weinig, des te meer van achteren.
Vandaar dat veel motorrijders geel licht voeren i.p.v (blauw)wit licht.
Zelf draag ik ook meestal wel opvallende zaken en voer zo'n 'Flips Bluevision' koplamp, ik rijd wegens wisseldiensten vaak bij nacht en ontij en ik vind de meer-lichtopbrengst belangrijker dan het opvallendere van het hiervoor gevoerde Allweatherlicht (geel). heb ook minder vaak 'filediensten' dan anderen hier uit de buurt, zoals topicstarter

Bij doorrijden van files in daglicht heb ik meestal ook nog grootlicht aan, er wordt toch amper gespiegeld en liever iets hinderen dan slachtoffer van ongeval. |(
In het duister voer ik 'gewoon' dimlicht, maar middels de seinknop meer af dan toe ook grootlicht, stroboscoopeffect stoort amper, valt wel op.

Misthoornprincipe: hard pijpen, dat moet je begrijpen :? . O-)
 
(..)
Het vervelende van de regels vind ik eigenlijk: het is sinds 1991 niet meer verboden om over de zelfde rijstrook in te halen (en daarmee mag je als motor door de file), maar het ontbreekt aan duidelijke, wettelijke regels.
(..)
Maar dan is het toch eigenlijk beter altijd in geval van file links in te halen zonder daarbij te tripleren en kan je zonder ' de beperkingen' van meer dan 10 km/u harder dan de file :? :? altijd inhalen, als ware er geen richtlijn.

Voordat alle moraalridders over mij heen vallen, ik ben geen voorstander van inhalen (actief, noch passief) op dezelfde rijstrook, maar als het de oplossing is tegen afschaffen / strenge repressieve maatregelen m.b.t. de richtlijn dan zij dat zo!
 
Maar dan is het toch eigenlijk beter altijd in geval van file links in te halen zonder daarbij te tripleren en kan je zonder ' de beperkingen' van meer dan 10 km/u harder dan de file :? :? altijd inhalen, als ware er geen richtlijn.
Uiterst links ligt de "redresseerstrook" (dat stukje weg tussen de linkerkantlijn en de vangrail) en het is expliciet verboden daar over te rijden (net als over de vluchtstrook). Altijd links inhalen betekent dat je daar over heen zou rijden. Ik iig wel, al is het maar om een redelijke afstand tot de koekblikkers op de linkerbaan te houden.

Sinds 1991 is het niet meer verboden om in een file rechts in te halen (bijvoorbeeld als de rechterbaan sneller gaat dan de linkerbaan) en niet meer verboden om met meerdere voertuigen van dezelfde rijbaan gebruik te maken. Waarschijnlijk heeft geen enkele ambtenaar zich gerealiseerd dat het hiermee voor motorrijders wettelijk toegestaan werd om tussen de file door te rijden.
 
Misschien een stomme vraag, maar liever een stomme vraag dan een stom antwoord.
Sinds 1991 is het niet meer verboden om in te halen op dezelfde rijstrook=> o.a. de file voorbij rijden door motoren is hierdoor LEGAAL. Zover ik weet is de verkeerswet zo opgesteld dat alles wat NIET mag, aangegeven is, wat niet aangegeven (verplicht gesteld dan wel verboden) is, mag dus.

vraag #1 is: omdat het niet verboden is, kan toch alleen art5 ten laste gelegd worden daar er geen WETgeving over bestaat ? en art5 procedure moet onderbouwd worden.

Filerijden met de motor doe je omdat #of je motor vreselijk warm wordt en dit schade kan toebrengen aan je motor en je dus zelf een file gaat veroorzaken, of dat door het vele filerijden onderdelen enorm aan slijtage onderheving zijn, zoals bijv de koppeling die daar echt niet geschikt voor is, # voor de veiligheid, als motorrijder heb je geen kreukelzone en als je achter aan de file staat ben je de lul als je van achteren genomen wordt (spreek uit ervaring, inmiddels 1x op de motor en 5 keer met de auto), # om de file niet onnodig langer te laten worden,
# en omdat het mag.

vraag #2: waarom moet er uberhaupt een gedragsregelboekje zijn die motorrijders zeer beperkt, dat amper dan wel niet feitelijk te controleren valt => willekeur door agent ?, immers een fireblade met akra wordt dan eerder eruit geplukt dan een dt125 met originele pijp, die overigens wel 20km/h sneller reed.

ik zelf rij vrijwel dagelijks zo'n 50km door de file heen, soms gaat dat volgens 'het boekje', maar als de temp meter van mijn koelvloeistof zegt "hot hot hot", gaat mijn snelheid toch omhoog, op de vluchtstrook staan met een overhitte motor levert je met die acceptgirobrigagde ook al 95 pleuro op. Is nog goedkoper dan 160 euro voor over de vluchtstrook rijden maarja, als motorrijder kun je natuurlijk NOOIT uitwijken voor hulpverleningsvoertuigen. ik zie ook nergens in de boetebase de hoogte van de sanctie voor bijv 21km/h rijden op de snelweg.
 
(..)
Sinds 1991 is het niet meer verboden om in te halen op dezelfde rijstrook=> o.a. de file voorbij rijden door motoren is hierdoor LEGAAL. Zover ik weet is de verkeerswet zo opgesteld dat (..)

vraag #1 is: omdat het niet verboden is, kan toch alleen art5 ten laste gelegd worden daar er geen WETgeving over bestaat ? en art5 procedure moet onderbouwd worden. (..)
vraag #2: waarom moet er uberhaupt een gedragsregelboekje zijn die motorrijders zeer beperkt,(..)
:^
Ik heb je reply een beetje ingekort, dit terzijde.

Ze zijn ook gebaseerd op mijn betoog, zie file richtlijn overbodig?

@ vraag 1: Zolang je niet gevaarzettend bezig bent :? valt je weinig te verwijten.
Juist omdat anderen zich jegens :] gevaarlijk gedragen (nl. stilstaan=verboden en langzaam rijden) word je de facto gedwongen om zo te handelen. art 5 wegenverkeerswet.

@ vraag 2 De richtlijn is er m.i. als aanvulling om het verkeer te stroomlijnen, niet om het te hinderen. En :] wij :] zijn ook verkeersdeelnemers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan