Discussie Spelregels File-rijden

Voronwë

MF veteraan
27 aug 2003
7.583
11
Almere
Vanochtend op weg naar mijn werk werd ik gebaard door een motoragent om hem te volgen. Langs de A6 vertelde hij mij dat ik te hard door de file reed (ik reed 50km/h bij een onregelmatig langzaam rijdende file), en hij legde mij de spelregels uit. Hij wees me erop dat ze het beleid qua file rijden strakker gaan controleren en ook boetes mogen uitschrijven voor het te hard door de file rijden! Ik kwam er gelukkig af met een waarschuwing. O-)
Tevens vond hij mijn uitlaat te hard klinken. Nu is mijn MIVV-uitlaat als stilste getest door de MOTO73 (zonder dB-killer, zoals in mijn geval, komt deze niet boven de wettelijke grens uit.) Of ik toch maar even de dB-killer terug wilde zetten. :(

Nu ben ik op zich goed bekend met de spelregels van de MAG. Ik ben zelfs lid notabene. Echter ik heb mijn vraagtekens bij de vuistregel die ze hanteren. Max sneldheid = 40km/h, max snelheidsverschil 10km/h. Nu rij ik een ZX-6R, en gezien het feit dat mijn 4-in-lijn bij lage toerentallen en lage versnelling, kortom lage snelheid (<40km/h), nogal nukkig is, rij ik niet graag langzamer dan 30km/h. Ivm gebrek aan stabiliteit, schokkerig rijden omdat je net op dat randje zit van wel/geen gas, affijn jullie kennen het wel! Ik hanteer die vuistregel dus ietsje losser dan meneer agent. (ik ben een natuurkundige en werk veel met vuistregels)

Ik vraag me af hoe de rest van jullie hierover denkt. En dan met name de sportieve motorrijders onder ons. Hoe interpreteren jullie die spelregels?? Hou je je er netjes aan, neem je ze wat losser, of verpest je het voor ons allemaal? Hoe reageert je motor op deze snelheid,

Ik rij meestal constant 40 a 50km/h. Bij het invoegen wil ik nog wel eens een rustig stukje op zoeken, en dus harder rijden. Ook bij het begin van de file wil ik hem nog wel eens uitlaten lopen, dus iets sneller inkomen en zonder remmen uitlaten lopen naar die 40/50km/h. Ik vind het dus iets veiliger om iets sneller te rijden, dan dat mijn motor "niet in zijn element is" om het zo maar te zeggen.

Overigens zei hij nix over mijn MF-sticker op mijn kentekenplaat. :} :} :} :}
 
Persoonlijk vind ik het nogal een domme motoragent (vreemd, want die zijn over het algemeen juist meer 'echt' agent nog) als die jou gaat lastig vallen als je met 50km/h voorbij een file tuft.

OF je reed 'iets' harder dan 50,
OF hij moest van zijn baas dit doen, zonder zijn eigen hersens te gebruiken
OF moet hij nodig eens een supersport gaan rijden en dan weer 'voelen' dat een continue lage snelheid van <50km/h op een supersport geen doen is.
(of het kost je heel veel achter-remblokjes en brandstof)
 
Laat hem vaak rustig tussen de file zakken waarbij ik afrem door rustig terug te schakelen.
Dit gaat soms wel eens met een wat hogere snelheid dan de aangegeven 40 KMH.

Ook tussen de langzaamrijdende file rij ik ongeveer 50 KMH. Dit gaat het meest soepel vind ik zelf, heb ook het idee dat wanneer je wat vlotter en zekerder (is dat een woord :? ) door de file rijd, je ook wat meer opvalt bij de automobilisten, maar dat kan ook tussen de oren zitten :P

Stilstaande file gaat de snelheid terug naar ongeveer 20 tot 30 KMH.

Tot nu toe nog geen problemen mee gehad :)
 
Nu rij ik zelden in files met de motor, maar een ding weet ik wel. < 50 Km/u rijd k*t.

Eigenlijk let ik niet op de snelheid, althans niet die op de snelheids meter. heb wel betere dingen te doen. Maar ik pas mijn snelheid wel aan die van de rest van het verkeer en soms kan je niet anders dan langzaam rijden.
 
Rij zelf een VFR en die heeft niet echt moeite met lage snelheden en lage toerentallen, dus wat dat betreft geen problemen. Ik rij meestal 40 a 50 km per uur, maar als het moet iets zachter. Ik rij nooit (constant) harder, omdat ik dan het gevoel heb dat ik geen overzicht heb...

Vind het opzich geen probleem dat ze controleren, want ik vind 80 door een file te hard, maar ik moet zeggen dat 50 goed kan...maarja, regels he B|
 
Andere motor kopen? Tja, smaken verschillen en dat is maar goed ook, anders had iedereen op mijn ZX willen rijden!

Uiteraard kan ik wel stapvoets rijden, maar ik rij veel file (meer dan 5000km op jaarbasis). Daarbij let ik als ik in de file rij liever op automobilisten dan op mijn snelheid.
 
Ligt aan de file, heb je echt veeel ruimte dan rij ik als het zooitje weer harder dan 60/70 gaat er weer tussen.

Heb ik gewoon weinig ruimte dan bij de 50 km/h 'al'
 
Tevens vond hij mijn uitlaat te hard klinken. Nu is mijn MIVV-uitlaat als stilste getest door de MOTO73 (zonder dB-killer, zoals in mijn geval, komt deze niet boven de wettelijke grens uit.) Of ik toch maar even de dB-killer terug wilde zetten. :(
Das knap dat meneer agent zo met zn eigen oren bepaalt dat het te hard klinkt |(
 
:^

Vanmorgen nog wel ff problemen gehad met een andere motorrijder met file rijden. Op een driebaans snelweg (Utrechtsebaan A12 richting Den Haag) gaat hij tussen de file door op het vlak tussen de middelste en de rechterbaan, terwijl ik tussen de middelste en de linkerbaan zit. Was niet echt lekker, want de auto's op de middelste baan weken voor hem uit richting links dus naar mijn kant toe. Moest continu in de remmen en oppassen :(
Kan me voorstellen dat automobolisten niet alles kunnen zien, zeker niet als ze beide kanten in de gaten moeten houden.

Maar spelregel is toch met file rijden dat je tussen de meest linker- en middelste baan rijdt?
 
Ik weet niet hoe hard ik er doorheen ga.. let ik niet op. Ik ga zo hard mogelijk binnen de grenzen die ik veilig acht.. en dat is volgens de spelregels 'ietsjes' te hard O-)
 
OF hij moest van zijn baas dit doen, zonder zijn eigen hersens te gebruiken
OF moet hij nodig eens een supersport gaan rijden en dan weer 'voelen' dat een continue lage snelheid van <50km/h op een supersport geen doen is.
(of het kost je heel veel achter-remblokjes en brandstof)
1 Van zijn baas: ongetwijfeld! Maar altijd handig zo'n waarschuwing dat ze gaan controleren!
2 Dat is jouw probleem :+ had je maar een andere motor moeten kopen ;)

Ik rij meestal ook wat harder O-) tussen de file door maar ook met 20 of 30 is het met mijn motor goed te doen :)
 
Als je reacties zo leest dan gaat iedereen te snel door de file heen of ook nog bij een "te" snel rijdende file.

Vooral blijven doen jongens, dan kun je de klok er op gelijk zetten dat het binnen de korste keren verboden wordt. Tenslotte is deze regel al een uitzondering in Europa.

Of je nou met een snelheidsverschil van 10 of 20km/h door de file gaat daar zal echt niemand wat van zeggen. Maar als je 50 normaal vindt dan begrijp je het volgens mij niet helemaal en ben je je ook niet bewust van de gevaren.

Wees dus maar blij dat ze eerst gaan controleren. Als de conclusie is dat de meeste motorrijders zich niet aan de gedragsregels (wensen te) houden, dan is er in de ogen van de wetgever maar een oplossing: afschaffen dat privilege.

Bedankt dan maar, hè.
 
Ik rij er ongeveer met een snelheid door van 40/50kmh...alleen vanmorgen ter hoogte van een politie volvo (prins clausplein) langzamer omdat hij mijn baan afsneed en tegen de middellijn aan ging rijden :( gelukkig reed de auto op de baan ernaast tegen de rechterkant aan zodat ik er toch nog langskon..... :P
 
Maar als je 50 normaal vindt dan begrijp je het volgens mij niet helemaal en ben je je ook niet bewust van de gevaren.
Ik ben mij zeker wel bewust van de gevaren, heb al enkele rijders gegrepen zien worden door een automobilist.

Wees dus maar blij dat ze eerst gaan controleren. Als de conclusie is dat de meeste motorrijders zich niet aan de gedragsregels (wensen te) houden, dan is er in de ogen van de wetgever maar een oplossing: afschaffen dat privilege.

Bedankt dan maar, hè.
Daar ben ik ook bang voor, ik Probeer me iig aan die spelregels te houden, dat privelege wil ik ook niet missen.

Het probleem is dat de ze echte file aso's niet te pakken kunnen krijgen.
 
Nu ben ik op zich goed bekend met de spelregels van de MAG. ...

Ik hanteer die vuistregel dus ietsje losser dan meneer agent. (ik ben een natuurkundige en werk veel met vuistregels)

Ik vraag me af hoe de rest van jullie hierover denkt.

Ik denk dat de goedbedoelende motoragent je gewoon een bonnetje had mogen geven.
Waarom? Je zegt zelf dat je zo'n malloot bent die de regels wél kent maar zich daar om onzinnige redenen zelf niet aan confirmeerd.

Uit andere reacties mag vervolgens ook duidelijk blijken dat er onder ons meer dan voldoende bestuurders zitten die hun creativiteit uiten in het persoonlijk interpreteren van ,in mijn ogen ondubbelzinnige, gedragregels.

Je proeft dus al dat als ik in de schoenen van Baksteen zou staan ik mijzelf niet voor de gek houden met opvoedkundige preken. Ik pak gewoon mijn bonnenboekje. Dat is uiteindelijk de enige manier om dombo-gedrag de kop in te drukken.
 
Als je reacties zo leest dan gaat iedereen te snel door de file heen of ook nog bij een "te" snel rijdende file.

Vooral blijven doen jongens, dan kun je de klok er op gelijk zetten dat het binnen de korste keren verboden wordt. Tenslotte is deze regel al een uitzondering in Europa.

Of je nou met een snelheidsverschil van 10 of 20km/h door de file gaat daar zal echt niemand wat van zeggen. Maar als je 50 normaal vindt dan begrijp je het volgens mij niet helemaal en ben je je ook niet bewust van de gevaren.

Wees dus maar blij dat ze eerst gaan controleren. Als de conclusie is dat de meeste motorrijders zich niet aan de gedragsregels (wensen te) houden, dan is er in de ogen van de wetgever maar een oplossing: afschaffen dat privilege.

Bedankt dan maar, hè.


Daar heb je helemaal gelijk in, Ik rij zelden door een file (gewoonweg omdat ik rond dat tijdstip nie rij), maar als ik er doorheen rij, gaat et idd denk wel te hard. Zit er ook serieus aan te denken om het maar es wat rustiger te doen in de file, tis toch vaak een situatie van "he k*t file, dan kom ik nog later aan...dan maar wat meer gas". |(
 
kijk erg weinig op m'n snelheids meter tijdens files, pas me aan aan de rest van de file waarbij ik relaxt er tussendoor ga. Ik gok dat dat zo'n 10, soms 15 km/u harder is dan de auto's mits het kan... tussen vrachtwagen en grote bestelbus gaat het soms met 5km/u. Maar dat lijkt mij logisch.

Maarja, ik rij ook niet zo vaak door files heen :]
 
Ik denk dat de goedbedoelende motoragent je gewoon een bonnetje had mogen geven.
Waarom? Je zegt zelf dat je zo'n malloot bent die de regels wél kent maar zich daar om onzinnige redenen zelf niet aan confirmeerd.

Uit andere reacties mag vervolgens ook duidelijk blijken dat er onder ons meer dan voldoende bestuurders zitten die hun creativiteit uiten in het persoonlijk interpreteren van ,in mijn ogen ondubbelzinnige, gedragregels.

Je proeft dus al dat als ik in de schoenen van Baksteen zou staan ik mijzelf niet voor de gek houden met opvoedkundige preken. Ik pak gewoon mijn bonnenboekje. Dat is uiteindelijk de enige manier om dombo-gedrag de kop in te drukken.


:Z :Z :Z

volgens mij rij jij op een goldwing en kan je niet eens tussen de file door |( :X
 
Ik denk dat de goedbedoelende motoragent je gewoon een bonnetje had mogen geven.
Waarom? Je zegt zelf dat je zo'n malloot bent die de regels wél kent maar zich daar om onzinnige redenen zelf niet aan confirmeerd.

Uit andere reacties mag vervolgens ook duidelijk blijken dat er onder ons meer dan voldoende bestuurders zitten die hun creativiteit uiten in het persoonlijk interpreteren van ,in mijn ogen ondubbelzinnige, gedragregels.

Je proeft dus al dat als ik in de schoenen van Baksteen zou staan ik mijzelf niet voor de gek houden met opvoedkundige preken. Ik pak gewoon mijn bonnenboekje. Dat is uiteindelijk de enige manier om dombo-gedrag de kop in te drukken.

haal dat bord eens voor je kop weg
 
Ik denk dat de goedbedoelende motoragent je gewoon een bonnetje had mogen geven.
Waarom? Je zegt zelf dat je zo'n malloot bent die de regels wél kent maar zich daar om onzinnige redenen zelf niet aan confirmeerd.

Uit andere reacties mag vervolgens ook duidelijk blijken dat er onder ons meer dan voldoende bestuurders zitten die hun creativiteit uiten in het persoonlijk interpreteren van ,in mijn ogen ondubbelzinnige, gedragregels.

Je proeft dus al dat als ik in de schoenen van Baksteen zou staan ik mijzelf niet voor de gek houden met opvoedkundige preken. Ik pak gewoon mijn bonnenboekje. Dat is uiteindelijk de enige manier om dombo-gedrag de kop in te drukken.
Je schrijft wel mans hoor! En waarschijnlijk ben je dat ook. En zul je dat mij wel laten zien als je me tegenkomt. Met je bonnenboekje.

Agentje in opleiding :?
Licht dan eens toe waarom wij ons niet aan die regels voor filerijden hoeven te houden.
Staat zo stom in je bonnenboekje.
 
Ik had graag argumenten gehad.
Zo niet dan gaan jullie toch gewoon verder met het uitdrukken van jullie puistjes.

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan