Distrbutieketting how to/trucs/handigheidjes

Fryskejap

MF'er
10 apr 2020
183
93
Leeuwarden
Beste,

mijn vakantie is begonnen en de eerste bezigheidstherapie gaat beginnen… leren een distributieketting te vervangen plus evt geleiders. Mijn 636 ‘04 is aan de beurt en ik zou graag tips/trucs willen hebben voor zover iemand ermee bekend is. Heb al verschillende filmpjes en het wphb bekeken. Mijn concrete vraag die daaruit voortkomt is:

- kan ik zonder de kop te demonteren de geleiders vervangen en ook de “vaste ketting” dus alleen kleppendeksel verwijderen en ketting breken en daarmee bij de krukas alleen het tandwiel verwijderen met het aangegeven Tdc en vervolgens de vast ketting om het tandwiel van de krukas prutsen?

eventuele hacks zijn welkom

BVD
 
kop hoeft er niet af.
met de nokkenasketting aan de zijkant, is het vervangen van de ketting, vrijwel hetzelfde als de nokkenassen de en monteren.
en omdat de nokkenassen er toch uit gaan, eerst de klepspeling meten.
het spanblad kun je meestal wel vervangen, maar het geleideblad zit vaak vast tussen kop en cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Super, krijg de geleiders binnen en vraag me af of dit dan noodzakelijk is om meteen te vervangen… ketting is namelijk wel uitgerekt en er zitten in de geleider van het kleppendeksel toch 2 kleine uitsparingen van de ketting schakels. Wat is wijsheid? Kop eraf en nieuwe koppakking erbij kopen(aangezien ook ergens op het forum iemand beweerd dat de versleten geleiders een motorblok in de soep hebben kunnen laten lopen of dit eerst laten? Misschien retorisch maar ben nou eenmaal geen fulltime monteur
 
Nou het is gelukt, blok op de werkbank gezet en alle geleiders vervangen. Bij mij kun je bij alle geleiders met alleen de nokkenassen eruit. Beetje jammer dat mij bij het vastdraaien van de krukas bout die het tandwiel voor alleen tdc vasthoudt, afbrak nadat ik zoals het wphb voorschreef 44nm als aanhaalmoment heb gebruikt. Dat was wel balen. Maar ik vraag mij af hoe dat nu kan. En sterker nog, kan ik er ook een andere m8 in zetten tot de originele binnen is? Of heb je dan met onbalans te maken? Zoals gezegd is het puur een bout die het tandwiel van het tdc op de krukas vasthoudt..
 

Bijlagen

  • DD88D365-39E1-4110-B320-17C4F4920EA1.jpeg
    DD88D365-39E1-4110-B320-17C4F4920EA1.jpeg
    162,7 KB · Weergaven: 68
  • 5D07E23F-E6EC-43C9-A59F-CD7E607535A6.jpeg
    5D07E23F-E6EC-43C9-A59F-CD7E607535A6.jpeg
    157,4 KB · Weergaven: 65
Bouten kan je niet zomaar wisselen vooral bij nieuwe techniek word zeer vaak rekbouten gebruikt voor alles en nog wat.
Dat kan je helaas niet aflezen op de kop van de bout .
Doe het goed en koop de oirginele bout en hop vast zetten.
 
Bouten kan je niet zomaar wisselen vooral bij nieuwe techniek word zeer vaak rekbouten gebruikt voor alles en nog wat.
Dat kan je helaas niet aflezen op de kop van de bout .
Doe het goed en koop de oirginele bout en hop vast zetten.
Inderdaad de verhouding tussen de kop en de draad lijkt mij ook aardig groot, (kan zijn dat het zo lijkt) het zal een speciale bout zijn en zou inderdaad een paar dagen wachten en geen risico nemen.
 
Bouten kan je niet zomaar wisselen vooral bij nieuwe techniek word zeer vaak rekbouten gebruikt voor alles en nog wat.
Dat kan je helaas niet aflezen op de kop van de bout .
Doe het goed en koop de oirginele bout en hop vast zetten.
Als het een rekbout is, hoort er in het WPHB te staan dat je een nieuwe moet monteren. Is dit zo?

En wat voor momentsleutel heb je gebruikt, en hoe berg je die op?
 
Als het een rekbout is, hoort er in het WPHB te staan dat je een nieuwe moet monteren. Is dit zo?

En wat voor momentsleutel heb je gebruikt, en hoe berg je die op?
Er staat niets over in, ja bij de crankcase/transmission dat je 44nm nodig heeft, niks van vervangen oid. Het merk weet ik zo niet, maar die wordt gewoon ontspannen opgeborgen. Later nog getest met een andere momentsleutel om iets vast te zetten en vervolgens met de betreffende momentsleutel nog eens kijken of het hetzelfde nm was, en dat was zo. Waarschijnlijk was het wel een eenmalige 12.9 din nog wat, toevallig net van een maat gehoord.
 
Heb je dat stuk wat erin is blijven zitten er uitgekregen,?
En mijn inschatting is dat dit vaker los is geweest, en iemand heeft m nogal enthousiast aangetrokken.
En Gebruik een beetje loctite.
 
Heb je dat stuk wat erin is blijven zitten er uitgekregen,?
En mijn inschatting is dat dit vaker los is geweest, en iemand heeft m nogal enthousiast aangetrokken.
En Gebruik een beetje loctite.
Ja dat is wonderbaarlijk genoeg ook gelukt. Ja 3 jaar geleden toen de motorzaak m’n distributie heeft vervangen. Heb de flensbout losgekregen en hij was ook nog heel, maar ik ga nu zeker m’n nieuwe niet op 44nm zetten. Straks zit ik er weer mee. Snap het totaal niet. Dan zou het al metaalmoeheid moeten zijn
 
Ja dat is wonderbaarlijk genoeg ook gelukt. Ja 3 jaar geleden toen de motorzaak m’n distributie heeft vervangen. Heb de flensbout losgekregen en hij was ook nog heel, maar ik ga nu zeker m’n nieuwe niet op 44nm zetten. Straks zit ik er weer mee. Snap het totaal niet. Dan zou het al metaalmoeheid moeten zijn
Als de motorzaak 3 jaar geleden de distributie heeft vervangen waarom zou je deze nu zelf willen vervangen?
Of heb je in 3 jaar tijd zoveel gereden?
 
Ja ik rij veel, 15dkm per jaar
Dat is niet zo veel.
Na 45k kilometer al de ketting vervangen lijkt me overbodig of is heeft dit model problemen met de distributie ketting.

Je kan gewoon een m8 12.9 bout nemen, die bout is ZEKER geen rekbout.
En als je die bout vastzet op 36 Nm met loctite komt die de eerste 15j niet zomaar los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan