distributie ketting honda xr 600 mistery.vervangen of niet?

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Beste allemaal

Ik heb een distributie ketting besteld voor mijn Honda XR 600 van het merk DID, SCA-0412A SV

toen ik hem thuis uit de verpakking haalde viel mij al gelijk op dat de plaatjes van mijn oude ketting allemaal groter/hoger waren terwijl beide kettingen wel evenveel plaatjes en schakels hebben. (118 schakels)

ik heb met een schuifmaat nagemeten en de plaatjes zijn allemaal ruim 1 mm groter bij mijn oude ketting en ook de pennetjes zijn net iets dikker.

ik vroeg mij af of ik dan de juiste wel heb vanwege dat de plaatjes groter zijn bij mijn oude ketting. ondertussen heb ik de winkel gemailt en die zegt wel de goede ketting hebben geleverd maar heeft er geen verklaring voor dat van mijn oude ketting de plaatjes groter zijn. vandaar dat ik het hier nog eens even wil navragen hoe dat nu precies zit.

beide kettingen zijn trouwens gemeten even lang. mijn oude ketting is dus niks langer dan de nieuwe ketting wat ik ook al zo vreemd vind.km stand van mijn motor is 11.000 op de teller maar weet niet of dit klopt.bj is 1987. de reden van vervanging is vanwege blok revisie en niet omdat ik er wat aan de distributie hoorde. de spanner ziet er ook nog goed uit met name het asje is niet ingesleten. heb ook een nieuwe veer voor de spanner ook gekocht.

maar ik vraag mij dus af waarom de nieuwe ketting zo dunner is? mocht dit wel de juiste ketting zijn kan ik net zo goed of beter mijn oude ketting erop laten? ik vind de nieuwe ketting nogal dun eruit zien tov de oude ketting .vind de nieuwe er eerlijk gezegd breekbaarder eruit zien. het doosje zat ook niet geseald met een zegel. ik kon het zo openmaken. stel zit toch de verkeerde in..

hoe lang gaat een distributie ketting voor een motorfiets eigenlijk mee?
heb hier een paar foto´s waar duidelijk op te zien is dat mijn oude ketting zichtbaar dikker is, links mijn oude ketting. rechts de nieuwe

g47p1n.jpg


qfrrsdxj84dfu.jpg


7znxbdzjidndw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zal zo eens even wat nakijken voor je maar als je een ketting voor een 85-87 besteld hebt bij het bedrijf die ik op de foto zie, moet het de goede zijn. Past hij wel goed op je nokkastandwiel en krukastandwiel?
 
Ik heb inderdaad de ketting voor 85-87 besteld. en hij past op het nokkenastandwiel .alleen zakt de oude ketting dieper in de tanden. de nieuwe ketting is dus minder diep. dit scheelt zeker een 1 mm. hiervoor had ik ook al een distributie ketting ergens besteld maar die was voor xl600V transalp 87-88 en die paste ook op de tanden van de nokkenastandwiel maar dit bleek dus ook niet de goede te zijn dus heb ik die terug gestuurd.
 
Is dit niet gewoon het verschil tussen een aftermarket ketting (DID) en de OEM ketting?

Dan hebben ze die aftermarket kettingen wel erg dunnetjes gemaakt. ik heb mijn cilinder laten verbouwen naar 654cc en nokkenas laten aanpassen voor meer vermogen en nog wat dingen meer . is het dan wel verantwoord een dunnere nokkenasketting erin te hebben?
 
Dan hebben ze die aftermarket kettingen wel erg dunnetjes gemaakt. ik heb mijn cilinder laten verbouwen naar 654cc en nokkenas laten aanpassen voor meer vermogen en nog wat dingen meer . is het dan wel verantwoord een dunnere nokkenasketting erin te hebben?
Mwoa ik zou het wel vertrouwen. Die ketting is al redelijk overkill vind ik (die van mn XT600 ziet er ook zo uit).
Ter vergelijking de NAK van mijn bandit 400:

chaincamshaft-drive_big1276032C01-01_8903.jpg


Er komt als het goed is niet zo heel veel kracht op te staan. Gaan makkelijk 100.000+ KM mee
 
Als hij goed op je tandwielen past zal het gewoon goed gaan.

Je distributie ketting hoeft niet alle pk's te verwerken, alleen maar de kleppen open te duwen.
Wel een handmatige spanner monteren en bijhouden. Het blijft natuurlijk een Honda...
 
Bij de originele spanner moet je kijken dat het lager maar een kant op kan draaien. Handmatige spanner kan je inbouwen maar ik heb nooit een kapotte spanner gehad, mocht je twijfelen kan je redelijk eenvoudig een eigengemaakte inbouwen.
Distributiekettingen gaan bij deze 1 cilinders normaliter niet 100000 km mee, na 25000 vervang ik ze zeker en elke keer als het blok open ligt zou ik hem controleren. Leg de kettingen eens naast elkaar neer en leg ze in een boog(voor zover dan kan) op een rechte lijn (zoals op de 2e foto). Hoe krommer je de ketting kan leggen des te meer versleten deze is. (opmeten in het midden).

De nieuwere types (1988+) hebben nog veel smallere kettingen dus daar zou ik me echt niet druk om maken. Wel heb van de nieuwere types meerdere blokken gezien met een versprongen ketting, dit in tegenstelling tot de types tot 1987.
 
Dan hebben ze die aftermarket kettingen wel erg dunnetjes gemaakt. ik heb mijn cilinder laten verbouwen naar 654cc en nokkenas laten aanpassen voor meer vermogen en nog wat dingen meer . is het dan wel verantwoord een dunnere nokkenasketting erin te hebben?

Hier ben ik wel nieuwschierig naar, wat is er aangepast aan de nokkenas en heb je hier een foto van?
 
Ok bedankt voor antwoorden. ik heb bij cmsnl honda ook al gekeken en waarschijnlijk heb ik dan de originele ketting nog . deze kost 157 euro wat wel een groot verschil is met een ketting van DID die maar 75 euro kost. de dikte van het staal zal dan vermoedelijk ook de kwaliteit bepalen .alleen originele ketting is niet meer nieuw verkrijgbaar.

nu komt de vraag is het zinvol dat ik mijn distributie ketting ga vervangen als een ketting 100.000km mee kan (ik had namelijk al van te voren afgesproken met de winkel dat ik mijn geld terug kon krijgen als ik hem wilde terug sturen..) ik heb beide kettingen net gemeten op de tandwielen vlak gelegd ,strak getrokken en aftekenen en dan het verschil opmeten en dat is precies 1 mm dat de oude ketting (waarschijnlijk) uit gerekt is wat volkomen normaal is lijkt mij.. maar 1mm langer lijkt mij niet zo veel toch? op internet zag ik filmpjes van kettingen vervangen die 5mm langer waren. de nieuwe ketting voelt ook stijver aan maar is het niet zo dat een nieuwe ketting na even rijden ook al rek in komt en gelijk soepeler is??
 
De rek in de ketting kan je het beste meten aan de hand van het aantal klikjes van de spanner.
Je hebt ze nu beide vergeleken zonder spanning op de ketting.
In je wphb zal wel iets staan over het aantal waarbij het raadzaam is de ketting te vervangen.
 
Hier ben ik wel nieuwschierig naar, wat is er aangepast aan de nokkenas en heb je hier een foto van?


Ik zie nu dat ik mijn laatste bericht geplaatst heb terwijl ik jou bericht nog niet gelezen had. dus die kettingen gaan geen 100.000 mee zoals iemand hier wel zei?

25.000 is dan niet zoveel. op mijn xR staat 11.000 en misschien wat blinde km. maar hij is precies 1 mm langer. meestal geld de regel bij twijfel vervangen. maar dan kan ik misschien ook net zo goed spanner en as gaan vervangen en alles wel. het heeft al flink wat knaken gekost die hele revisie en het houd maar niet op. heb ook al nieuw oliepomp gekocht enz...

zoals op foto 2 is tot het uiterste krom gelegd. zal he tnog eens opmeten.

van de nokkenas is de timing aangepast. deze zou in hogere toeren beter door moeten gaan. zal eens een foto maken en posten ervan
 
De rek in de ketting kan je het beste meten aan de hand van het aantal klikjes van de spanner.
Je hebt ze nu beide vergeleken zonder spanning op de ketting.
In je wphb zal wel iets staan over het aantal waarbij het raadzaam is de ketting te vervangen.

Dan moet eerst het blok weer in elkaar. maar het zou wel erg vreemd zijn als de oude ketting korter is dan de nieuwe. als ik de goede ketting heb tenminste...
 
Zo krom mogelijk neerleggen zoals op de 2e foto.

Klikjes opmeten is niet van toepassen op de XR600. In het handboek staat niks over de ketting maar preventief vervangen zou ik altijd doen met een revisie. Lager vd spanner controleren op speling als de as erin zit, draait hij maar 1 kant op en verder geen uiterlijke beschadigingen heeft dan lekker later zitten.

En 100000 km kan je misschien halen hoor, maar ik zou het er niet op durven gokken. Voordat je 25000 erbij gezet hebt op je XR ben je wel een aantal jaren verder denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net gemeten bij de oude ketting 30mm en de nieuwe ketting 22mm. het scheelt dus 8mm. is dat veel?
lager van de spanner zit geen speling op en draait maar 1 kant op.

de nokkenas heb ik hier een foto van,

8b5w6h7xm6bg8.jpg
 
Zo uit mijn hoofd is 30 mm de vervangingslimiet. Gewoon vervangen dus!

Spanner zou ik hergebruiken dan.
Dat is een nokkenas van een XL600 (te zien aan wormwiel toerenteller). Geen probleem, deze werkt gewoon op je XR. Is er materiaal van de nokken afgehaald?
 
Dat was mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen dat dit een wormwiel was maar nu je het zegt, inderdaad . en een XR heeft natuurlijk geen toerenteller,

de ketting ga ik dan maar vervangen,

heb nog even bij jou project gekeken en zag hetzelfde doosje van DID.. dus jij hebt dan dezelfde ketting erin als het goed is....

er is iets matriaal van de nokken afgehaald maar hoeveel precies weet ik zo niet meer,

zo zag hij er eerst uit,

vqa37xay.jpg
 
Dat zou goed kunnen, die heb ik toen ook bij Lanstech gehaald.
Wat ik mij afvraag en daarvoor zijn er hier meer kenners op dat gebied dan ik, maar ik dacht dat er op de nokken een geharde laag zit. Weet niet of je die nu kwijt bent maar dat kun je altijd op de proef stellen ;) Af en toe even een dop vh kleppendeksel eraf om te kijken. Verder goed bezig, heb je ook een foto van de XR zelf?
 
Mijn gedachten was dat er geen harde laag op een nokkenas zit maar dat een nokkenas geheel van hard staal is? nokkenassen worden vaak ook geslepen dus dan zouden ze altijd de geharde laag eraf slijpen toch? ook worden bij mijn weten nokkenassen die erg versleten zijn wel eens de nokken opnieuw opgelast en daarna weer op maat geslepen. dit heb ik wel eens gezien op discovery bij een programma hoe ze dit doen. hier in dit filmpje zie je ook het slijpen van een nokkenas, zo hebben ze die van mij dus ook gedaan



foto XR

gm0q67z5y5.jpg


xisv5zmng6jp6.jpg


wejp91ffzh.jpg


ajuasfol.jpg


w1ioksb58mv6.jpg


4o2123kp8opmi.jpg


k0359pgn.jpg


qvywnd.jpg


l8w8ty.jpg


crdrsm521.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat zou heel goed kunnen hoor :) daar heb ik geen verstand van.

Maarre dat ziet er goed uit hoor, lekker bezig :t Zo te zien ook voor de originele look? Ik heb zn beide broers (85 86 helemaal origineel)
 

Bijlagen

  • 20190616_164528.jpg
    20190616_164528.jpg
    416,2 KB · Weergaven: 16
Ja ik ga zoveel mogelijk voor de originele look. dan blijft de meeste waarde behouden. ondertuseen zit hier al bijna 3000 euro in aan tuning revisie en onderdelen enz.. alleen wil ik er dan motorisch een wolf in schaapskleren van maken. hopelijk kan de krukas het aan .(deze is nu wel van Prox) ik las ergens eens verhaal van iemand die ook een XR 600 blok had getuned en al 3 keer de krukaslager kapot had gereden.

iik zag bij je xr rebuild project heb jij ook een mooie XR machine hebt gemaakt maar dan met modernere looks.. hoeveel XR´s heb je dan in totaal?
 
Goed plan, wat je erin steekt krijg je er nooit weer uit maar dat maakt niet uit als je hem voor jezelf bouwt is het toch de moeite waard :).
Ik heb nog nooit kapotte krukaslagers gehad, vermoed dat diegene een ander probleem heeft gehad.

Ik ben de laatste tijd aardig aan het opruimen geweest ivm andere prioriteiten dus heb er een aantal verkocht en nu nog 2 over.
 
Die rode XR op je foto is een super mooie. heb je deze ook zelf opgeknapt of zo gekocht? tegenwoordig zie je niet veel Honda XR 600 in deze staat meer. op marktplaats staan meestal afgetrapte hokken met achterstallig onderhoud en je betaald daarvoor al snel teveel. maar het blijven gewilde off the road motoren. . en inderdaad het geld wat ik erin stop ga ik er waarschijnlijk nooit meer uit halen maar
ik vind zelf het opknappen/sleutelen ervan eigenlijk nog leuker dan het erop rijden. je hebt er lekker je bezigheid mee
enzo. en ik heb geen plannen hem te willen verkopen. is ook van 1987 en ik betaal 30 euro per jaar aan verzekering en aan belasting dus totaal kost het me 60 euro per jaar en daarvoor kan je hem wel laten staan. dus als ik wat anders wil dan koop ik liever een motor erbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan