distributie kettingspanner aandraaien zx6r

Blade929rr

MF'er
7 mrt 2007
85
16
beste mensen ik heb een kawasaki zx6r en ik hoor mijn distributieketting rammel(ratelen)
ik heb op internet een technish schema bekeken en zag ik dat er een kettingspanner op zit maar hoe veel mag je die vast draaien moet je beginnen met een halve slag of een hele slag of moet het anders is mijn vraag wie wil of kan mij helpen gr mike
 
Er valt niets aan te draaien bij die kettingspanner. Deze bestaat uit een nokje met een veer. Met een speciaal sleuteltje kun je de veer spannen, laat je het sleuteltje los dan zal de spanner automatisch op spanning komen. Wat wel kan is dat die veer enigszins versleten is, en dan zul je een nieuwe spanner moeten plaatsen. Dit is gemakkelijk zelf te doen. Hoor je hem nog rammelen met een nieuwe spanner, dan zal waarschijnlijk de ketting vervangen moeten worden.
 
de spanner valt nie aan te draaien. Het kan zijn dat je spannertje kapot is.

Allereerst, weetje zeker dat het je distributieketting is? beetje rammel is niet erg, typisch kawasaki. Je heb ook nog de kleppen die kunnen ratelen. Zelfs als de carburateurs niet mooi synchroon lopen lijkt alles te tikken.


Je kan de spanner eruit halen maar dan moet je het nokje terug drukken en er weer 5 klikjes uit halen. Je kan ze niet handmatig spannen dat gebeurd automatisch.
Wel kan het voorkomen dat je nokkenasketting (distributieketting, hoe je het wil noemen) gewoon gaar is en dus uitgelubberd. Dan is de nok helemaal uit de spanner en heeft de ketting nog teveel speling.

Maar wat is er precies aan de hand? Er komt gewoon een luide ratel uit je blok en dat wil je verhelpen?
Hoe staat het met het onderhoud aan de fiets? geschiedenis? Hoeveel KM's heeft hij inmiddels gedraaid.

wout.
 
ik hoor de rammel aan de rechter kant van het blok en je hoord het niet als ie koud is.Zodra je gas geeft tot ongeveer 5000toeren en laat dan het gas los dan hoor je het t hardst.Hij heeft 24.000 gelopen.Heeft ieder jaar zijn beurten gehad. Michael
 
Er valt niets aan te draaien bij die kettingspanner. Deze bestaat uit een nokje met een veer. Met een speciaal sleuteltje kun je de veer spannen, laat je het sleuteltje los dan zal de spanner automatisch op spanning komen. Wat wel kan is dat die veer enigszins versleten is, en dan zul je een nieuwe spanner moeten plaatsen. Dit is gemakkelijk zelf te doen. Hoor je hem nog rammelen met een nieuwe spanner, dan zal waarschijnlijk de ketting vervangen moeten worden.


De maat van dat nokje is het zelfde als een sleuteltje 10 kan ik hem daar dan niet mee aandraaien om testen of hij kapot is of niet of moet het echt met dat speciaal sleuteltje?

Mike.
 
Mike ik heb gisteravond net een ZX6R gerepareerd welke ook een defekte spanner had.

Deze maakte ook veel geluid tijdens stationair draaien en hogere toeren.
Ik heb de spanner en spanblad vervangen. Hele opereratie nokkenassen moeten eruit. ect. ect. En de motor was weer stil. Je kan de spanner niet stellen dat gaat automatisch..

Kost een beetje tijd maar ja..........

laat maar weten als ik hem moet repareren..
 
Mike ik heb gisteravond net een ZX6R gerepareerd welke ook een defekte spanner had.

Deze maakte ook veel geluid tijdens stationair draaien en hogere toeren.
Ik heb de spanner en spanblad vervangen. Hele opereratie nokkenassen moeten eruit. ect. ect. En de motor was weer stil. Je kan de spanner niet stellen dat gaat automatisch..

Kost een beetje tijd maar ja..........

laat maar weten als ik hem moet repareren..

Hij rammelt inderdaad ook soms als hij stationair loopt. maar kan ik niet eerst proberen de spanner te vervangen want dan hoeft het spanblad er(nog) niet uit.omdat het de ketting ook nog kan zijn als dat het is moet hij zoiezo uit elkaar dan vervang ik het allemaal in een keer.Bedankt voor je aanbod om het te maken maar ik wilde het zelf toch eens proberen.Dus kan ik de spanner zonder het spanblad vervangen of gaat dat niet?

Mike.
 
Het ligt meer aan het spanblad dan aan de spanner......tippie

Het is wel een rotwerk als je niet veel sleutelt aan motoren/ of slecht gereedschap hebt moetje er niet aan beginnen...
 
oke bedankt voor de tip motoren is wel een beetje nieuw voor me maar ik sleutel wel veel aan auto`s heb er wel voor geleerd enzo dus ga ik het gewoon proberen mocht het echt niet lukken dan kun je me misschien alsnog helpen.

Mike.
 
Kan ook zijn dat de spanner gewoon vuil is van oude olie en slijpsel. meestal voldoet het schoonmaken van de spanner.


En zo niet lees verder....

wat je ook kan doen :) .....

Als je zeker weet dat je ketting niet aan vervanging toe is!!!
De spanner verwijderen uit ze huisje, draad tappen in het huis. een bout erin friemelen met borgmoer.
En hiermee je spanblad tegen je ketting aan draaien.
Borg de bout doormiddel van de moer.

Wel af en toe stellen natuurlijk.
 
Maar het probleem zit hem in je spanblad welke vervormd door de druk. Door de druk loopt het spanblad aan de bovenkant sterk tegen de ketting. Dan slijt het spanblad sterker en slijt ketting aan buiten kant. De ketting vervangen kan maar dan moet je ,,effe'' het carter splitsen.... Dus vervang je spanblad..en hop.......
 
Beste mensen
Het probleem is verholpen.Het was de kettingspanner heb hem vandaag vervangen en was binnen 20min klaar met eropzetten.
Daar ben ik voorlopig gelukkig vanaf! *D
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp.

Gr Mike
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan